Uutisalueet


Uutisia

Nintendolla ei ole sinänsä mitään hätää - rahaa riittää

28.06.2014 klo 12.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 2482 kertaa

Vaikka Wii U:n myyntiluvut ovat olleet Nintendon menestyksiin verrattuna katastrofaalisen heikot, ei se tarkoita, että iso N olisi tuotapikaa kaatumassa tai joutuisi turvautumaan varatoimenpiteisiin. Ensinnäkin valoa pilvenreunaan tuo se, että Mario Kart 8 on myynyt alle kuukaudessa 2 miljoonaa kappaletta. Ennen sen julkaisua Wii U:n omistajia oli hieman yli 6 miljoonaa, joten kunhan Nintendo julkaisee uudet myyntiluvut, tiedetään, kuinka moni on ostanut Mario-karttailua varten itselleen uuden konsolin. (Ars Technica).

Nintendofaneille vielä paremman uutisen kertoo Destructoid. Mariofirmalla on 10-13 miljardin dollarin arvosta omaisuutta sekä lähes 5 miljardia (!) dollaria rahaa pankissa. Vaikka myynnit ja tulot ovat vähentyneet, omaisuudesta ei ole luovuttu. Aivan heti ei siis konkkaan olla menossa.



Keskustelua aiheesta » (21 viestiä)

Philips voitti ensimmäisen erän Wiin liikeohjauslakijutussa

23.06.2014 klo 15.07 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 1379 kertaa

Philips haastoi jokin aika sitten Nintendon oikeuteen Wiin liikeohjaimiin liittyvistä patenteista. Polygon uutisoi, että viime perjantaina Iso-Britannian oikeuslaitos tuomitsi jutun Philipsin eduksi.

Oikeusjuttu koski Wiitä, Wii Remotea, Wii Remote Plussaa, Nunchukia, Balance Boardia, Wii U -pelikonsolia ja Gamepadia, Wii Miniä sekä Wii MotionPlussaa. Kaksi käsitellystä kolmesta patenttirikkomuksesta todettiin toteen näytetyiksi.

Tietenkin Nintendo aikoo valittaa päätöksestä ja toteaa, että Nintendolla on pitkä kokemus innovatiivisten tuotteiden kehittämistä muiden tekijänoikeuksia noudattaen. Ainakaan vielä rahasummia ei siis pistetä liikkeelle tai konsoleita vedetä markkinoilta.

Keskustelua aiheesta » (12 viestiä)

Tältä näyttää Video Games The Movie

23.06.2014 klo 11.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 2156 kertaa
Indie Game: The Movie oli mielenkiintoinen katsaus Super Meat Boyn, Braidin ja Fezin syntyhistoriaan.

Miten käy, kun aihepiiriä laajennetaan? Video Games The Movie -projektia ovat edistäneet muun muassa Zach Braff (Tuho-osasto, Garden State) ja Cliff Bleszinski (Gears of War 1-3, Jazz Jackrabbit).

Ainakin jossain päin maailmaa asuvat voivat ennakko-ostaa elokuvan täältä ja alla on äskettäin julkaistu traileri.

Keskustelua aiheesta » (1 viesti)

Maailman suurin pelikokoelma pistettiin myyntiin! Pennit jonoon!

05.06.2014 klo 16.23 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 3229 kertaa

Guinnessin ennätysten kirjassa äskettäin maailman suurimmaksi pelikokoelmaksi virallistettu, yli kolmenkymmenen vuoden metsästyksen tulos on nyt myytävänä. Pelit kerännyt Michael Thomasson kauppaa kokoelmaansa GameGavel-sivustolla.

Pakettiin kuuluu noin 11 000 peliä ja tällä hetkellä korkein tarjous on noin 6000 dollaria, mutta hintavarausta ei ole ylitetty. Todennäköistä onkin, että se on melkoisen korkealla.

Keskustelua aiheesta » (11 viestiä)

Uskaltaisitko osallistua itse Super Smash Bros -kamppailuun?

04.06.2014 klo 17.18 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 1312 kertaa

PipocaVFX on tehnyt videon siitä, miltä Super Smash Brosin kamppailu Link vastaan Master Hand näyttäisi Linkin näkökulmasta. Ainakaan moista taistelua ei voisi suositella vertigosta tai chirofobiasta kärsiville.

Vaan kenenkäs se käsi sitten olikaan?

Keskustelua aiheesta » (2 viestiä)

Tässä on Sonic Boomin pahis - ja pelimatskua

04.06.2014 klo 15.21 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 1369 kertaa
Viime viikolla paljastettiin Sonic Boom -pelien uusi hahmo, Sticks. Nyt on paljastettu pahis, Lyric. Sen kerrotaan olevan ilkein ja kavahdettavin vihollinen Sonic-pelien historiassa.



Sekä Sonic Boom: Shattered Crystal (3DS) että Sonic Boom: Rise of Lyric (Wii U) -peleissä Sonic, Tales, Knuckles, Amy ja Sticks taistelevat yhteistyössä tätä uutta vihollista vastaan. Pelit eroavatkin Sonic-edeltäjistään painottumalla enemmän toimintaseikkailuun ja yhteispeliin. Alla uusi video Wii U -versiosta.

Keskustelua aiheesta » (15 viestiä)

Crytek loikkaa kohtalokkaalle MOBA-areenalle (päivitys)

22.05.2014 klo 13.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 2081 kertaa
VG247 kertoo Crytekin julkaisseen alla olevan teaservideon pelistä nimeltä Arena of Fate. Kaikki viittaisi siihen, että Multiplayer Online Battle Arena eli MOBA-markkinoille saadaan taas uutta mäiskettä.

Netissä liikkuvien tietojen mukaan pelissä voi olla muun muassa Jack the Ripper, Robin Hood, Frankenstein, Punahilkka tai vaikka Paroni von Munchhausen ja hahmojen erikoiskyvyt vaihtelevat sen mukaisesti.

Arena Of Fate -sivustolla voi ilmoittautua lähiaikoina mukaan betaan. Peli on tulossa jo tänä kesänä PC:lle ja todennäköisesti myös konsolialustoille.



Päivitys: Kuva + tieto siitä, että ylläoleva pitää paikkansa ja matsit ovat 5 vs. 5.


Keskustelua aiheesta » (5 viestiä)

Synkän, kadonneen Wii-pelin rippeet saapuvat Wii U:lle

21.05.2014 klo 11.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 1554 kertaa
Wiille aikoinaan "aikuisten peliksi" odotettu... ja odotettu... ja odotettu Sadness jäi lopulta limboon ja vaporwareksi, mutta nyt sen rippeitä herätellään henkiin, kertoo Kotaku.

Kaksi pientä pelistudiota, HullBreach ja Cthulu ovat ostaneet pelin oikeudet, mutta jäljelle ei taida jäädä kuin pelin nimi. Wii U:lle on tekeillä 2D-rooli/pulmapeli, ei alunperin visioitu 3D-live-action-jättipläjäys.

Tältä Sadnessin teaseri aikoinaan näytti.

Keskustelua aiheesta » (8 viestiä)

50 EA:n peliä saattaa lakata kohta toimimasta

12.05.2014 klo 11.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 4095 kertaa

Polygon muistuttelee, että GameSpy-palvelun toiminnan loppumisen myötä monet vanhemmat pelit, tai ainakin niiden moninpelitilat ovat vaarassa.

EA on listannut 50 uhan alla olevaa peliä täällä ja kertoo, että ratkaisua ongelmaan on yritetty etsiä, mutta sitä ei ole toistaiseksi löytynyt.

Gamespy sulkeutuu kesäkuun lopussa ja listalla on muun muassa Crysis-pelejä, Battlefieldejä ja Command & Conquer -pelejä.

Keskustelua aiheesta » (26 viestiä)

Pelaajamestarit tekivät selvää WoWista ja Super Mario 64:stä

24.04.2014 klo 20.22 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 3413 kertaa
Pelirintamalla on tehty parin päivän sisään muutamia virtuaalikunniaa kasvattavia suorituksia.

Destructoid kertoo, että venäläinen pelaaja Xnpyko on saanut World of Warcraftissa pelin jokaisen achievementin. Sen lisäksi miehellä (tai naisella) on plakkarissa 205 Feats of Strenghtiä ja kourallinen Realm Firstejä. Xnpyko oli käyttänyt saavutusten saamiseen hieman kyseenalaisia keinoja: useita pelitilejä ja hiljaisia realmejä, joissa hän pätki muut pelaajat. Melkoista harrastuneisuutta on kuitenkin harjoitettu.

Destructoid kertoo myös, että Super Mario 64:ssä on tehty uusi speedrun-ennätys. Pelaaja nimeltä Siglemic käytti pelin läpäisyyn ýhden tunnin ja 43 minuuttia.


Watch live video from Siglemic on TwitchTV

Keskustelua aiheesta » (9 viestiä)

Seuraava Skylanders vangitsee virtuaalipahikset

24.04.2014 klo 11.00 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 1421 kertaa

Aina lapsia aliarvioimatta, kiitettävällä laadulla ja vanhempien lompakkoja koetellen tehdyt Skylanders-pelisarjan pelit saavat tänäkin vuonna uuden jatko-osan ja sen nimi on Skylanders Trap Team. Sen sijaan, että fyysiset lelut muuttuisivat pelihahmoiksi videopeliin, nyt pelissä voitetut pahikset vangitaan fyysisiin (muovi)kristalleihin.

Uudessa portaalissa ollessaan ne sitten huutelevat pelaajalle ja pomoja voi myös ottaa koska vain käyttöönsä pelattaviksi hahmoiksi. Kaikki vanhat Skylanders-hahmot toimivat pelissä ja tekijät lupaavat, että aloituspaketilla (uudenlainen Traptanium Portal -portaali, pari kristallia, pari hahmoa) pystyy pelaamaan koko pelin läpi. Toki niitä kristalleja voi sitten halutessaan hankkia lisää... ja uusia hahmoja joidenkin alueiden avaamista varten... ja erikoishahmoja...

Peli saapuu 5.10. X360:lle, PS3:lle, Wiille, Xbox Onelle, PS4:lle, Wii U:lle ja 3DS:lle.

Keskustelua aiheesta » (3 viestiä)

Ubisoftista on tullut jätti - työntekijöitä jo enemmän kuin EA:lla?

21.04.2014 klo 11.14 | Teksti: Manu Pärssinen | Luettu: 3336 kertaa

Ubisoft on pikkuhiljaa kiivennyt EA:n ja Activisionin seuraan jättimäiseksi pelifirmaksi, jolla on monta menestynyttä pelisarjaa. Gamespot kertoo, että Assassin's Creed -pelisarjan pelejä on myyty jo yli 70 miljoonaa ja että Ubisoftilla on tällä hetkellä 9200 työntekijää. EA:lla oli ennen viimeisimpiä irtisanomisia vähän alle 9400 työläistä, joten sen suhteen pelijätit ovat hyvin samalla viivalla.

Näin Ubin pelisarjojen pelejä on myyty:

Assassin's Creed: 73 miljoonaa
Just Dance: 48 miljoonaa
Tom Clancy's Splinter Cell: 30 miljoonaa
Tom Clancy's Rainbow Six: 26 miljoonaa
Tom Clancy's Ghost Recon: 25 miljoonaa
Petz: 24 miljoonaa
Rayman: 25 miljoonaa
Imagine: 21 miljoonaa
Prince of Persia: 20 miljoonaa
Driver: 19 miljoonaa
Far Cry: 18 miljoonaa
Rayman Raving Rabbids: 14 miljoonaa
The Settlers: 10 miljoonaa
The Experience: 9 miljoonaa
Anno: 5 miljoonaa
Your Shape: 3 miljoonaa



Keskustelua aiheesta » (9 viestiä)

Tältä olisi näyttänyt Red Fly Studiosin Darth Maul -peli

09.04.2014 klo 19.00 | Teksti: Mats Kyyrö | Luettu: 2079 kertaa


Polygon uutisoi, että Star Wars: Force Unleashedin Wii-version tehnyt Red Fly Studios kehitti vuosina 2010 - 2011 samaa pelimoottoria käyttäen Darth Maulista kertovaa peliä. George Lucasin paljon haukkuja keränneen prequel-trilogian ensimmäisessä osassa menehtynyt Maul on yksi harvoja uusien elokuvien hahmoja, joka on ollut menestys fanien keskuudessa.

Lyhyestä ruutuajastaan huolimatta Maul on seikkaillut Phantom Menacen jälkeen The Clone Wars -animaatiosarjassa sekä useissa sarjakuvissa ja kirjoissa. Tarinoissa on valotettu sekä hahmon taustaa ennen ensimmäistä elokuvaa, että tämän uudestisyntymää reaktorikuiluun putoamisen jälkeen.

Peli olisi seurannut Darth Maulin ja Darth Talon nimisen Sith-rouvan "buddy-cop" henkisiä seikkailuja, ja ilmestynyt kaikille edellisen sukupolven konsoleille sekä PC:lle. Lucasarts kuitenkin perui projektin kesällä 2011, kahdeksan kuukauden kehitystyön jälkeen.

Keskustelua aiheesta » (5 viestiä)

Listasunnuntai #218: Piilotetut pelimusat

06.04.2014 klo 20.30 | Teksti: Mikko Heinonen | Luettu: 3342 kertaa
Listasunnuntain kirjoittajana vierailee tänään V2.fi:ssä aikanaan arvostelijanakin toiminut Tero Huomo. Hän on etsiskellyt peleistä piilotettuja musiikkeja ja löytänyt niitä juuri sopivasti listan verran.

Lue juttu!

Keskustelua aiheesta » (3 viestiä)

Koji Igarashi kommentoi Metroidvania-termiä: Zeldavania?

25.03.2014 klo 21.00 | Teksti: Toimitus | Luettu: 9690 kertaa


Internetissä ihmiset rakastavat kinastella pienistä asioista. Yksi tällainen nahistelun kohde on Metroidvania-termi, joka on syntynyt kuvastamaan 2D-pelejä, joissa painopiste on yhtä paljon suuren maailman tutkimisessa kuin tasohyppelyssä ja toiminnassa. Se on yhdistelmä sanoista Metroid ja Castlevania, jotka molemmat pelisarjat ovat mallikappaleita edellä mainitusta pelimekaniikasta. Genreä edustavat myös esimerkiksi indie-hitit La-Mulana ja Shadow Complex.

Mikä sitten mättää? Joidenkin mielestä termi on epätarkka ja sen alle lasketaan nykyään liian paljon pelejä. Toisia taas kismittää se, että termiin on pitänyt mennä yhdistämään Castlevania, vaikka pelkkä sana Metroid-kloonikin riittäisi. Nyt soppaan on saatu yksi lusikka lisää, kun Konamilta omaa studiotansa perustamaan lähtenyt Koji "IGA" Igarashi kommentoi Game Developers Conferencessa osaltaan termiä. Hän on ollut mukana kehittämässä Castlevania-pelisarjan tunnetuimpia osia, mukaan lukien Metroidvania-termin synnyttänyttä klassikkoa Castlevania: Symphony of the Night vuodelta 1997.

Igarashin mukaan Symphony of the Nightin inspiraatio ei edes ollut Metroid, vaan Nintendon Legend of Zelda -pelisarja:

"Me halusimme pidentää pelimme kestoa, ja yksi nimi joka tuli koko ajan mieleemme oli Legend of Zelda, joka oli seikkailu-toimintapeli. Koko tiimi, minä mukaan lukien, olivat valtavia Zelda-faneja, joten halusimme tehdä jotain samanlaista. Joten nyt tiedätte, että alkuperäinen inspiraatio ei ollutkaan itse asiassa Metroid."

Samaan hengenvetoon hän kuitenkin totesi, että arvostaa termiä ja ymmärtää, miksi pelaajat haluavat käyttää sitä.

Asiasta uutisoi Joystiq.

Teksti: Mats Kyyrö

Keskustelua aiheesta » (11 viestiä)

 

Mainos