Tuorein sisältö

Samat pelit Wii U:lla

Manu Pärssinen

19.12.2012 klo 23.30 | Luettu: 4085 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Kuinka kolme tuttua toimii Wii U:lla?
Wii U:n julkaisun jälkeen V2.fi:n toimitukseen saapui myös pelejä, jotka on tavalla tai toisella jo käsitelty. Tässä artikkelissa katsastamme hieman, miten niiden Wii U -versiot eroavat jo sivuillamme nähdyistä.

Mass Effect 3 Special Edition


Alkuperäinen V2.fi-arvio, (PC), pisteitä 90


Uutta sisällössä: Ykkös- ja kakkososan puuttuessa Wii U:lta niiden juoni typistetään 20 minuutin interaktiiviseen (tärkeimmät valinnat saa tehdä) sarjakuvaan, joka kyllä saa ajan tasalle, mutta ei aiheuta ME-keltanokille niin kovaa tunnesidettä hahmoihin, kuin aiempia osia pelanneilla on. Se taas osaltaan vaikuttaa siihen, kuinka kovia tuntemuksia tietyt juonenkäänteet ja hahmot herättävät. Kun Normandy lipuu ensimmäistä kertaa ruudulle, ovat fiilikset edellisiä pelejä pelanneilla varmasti eri tasolla kuin kolmosesta aloittavilla. Wii U -versiossa ovat suoraan mukana myös From Ashes -lisäosa sekä Rebellion, Resurgence ja Earth -moninpelilaajennukset.

Toteutus: Mass Effect 3 on Wii U:lla erittäin hyvän näköinen. Varsinkin X360:lla ärsyttäneet kasvojen varjostusbugit ovat tiessään ja hahmot näyttävät erinomaisen komeilta. Satunnaisesti voi havaita asteen tylsempiä tekstuureja tai leijumaan jääneitä ruumiita, mutta käytännössä Wii U -versio on toteutukseltaan samalla tasolla muiden konsoliversioiden kanssa.

Gamepadin hyödyntäminen: Gamepadilla näkyy koko ajan ylhäältä päin kuvattu, varsinkin Citadelissa kätevä kartta, josta näkee myös vihollisten sijainnin. Toinen käyttötarkoitus ohjaimen ruudulle on hahmojen erikoiskykyjen sijoittaminen kosketusnäytön nappeihin. Toki ne pystyy valitsemaan myös valikkoruudun kautta samaan tyyliin kuin muilla konsoleilla, mikä onkin taistelun tiimellyksessä kätevämpää, kun ei joudu irroittamaan katsettaan televisiosta. Kosketusnäytön kartalla voi myös käskyttää tiimitovereita tiettyyn paikkaan tai tulittamaan tiettyä kohdetta. Off-TV-toiminnolla koko pelaamisen voi siirtää Gamepadin ruudulle, mikä on varsin vaikuttava ja miellyttävä kokemus.

Kommentteja: On yllättävää huomata, että vaikka Gamepadissa on käytännössä samat tattiohjaimet ja napit kuin vaikka X360:n ohjaimessa, niin kun ne pistetään pari senttiä etäämmälle toisistaan, tuntuvat kontrollit hankalilta pitkään. Se ei kuitenkaan estänyt sitä, että Mass Effect 3 tempaisi minut taas mukaansa ja että se on edelleen erinomaisen hyvä peli.

Arvosana: 90




Trine 2 Director’s Cut


FrozenByte haastateltavana Trine 2:sta.
FrozenByte haastateltavana Wii U -versiosta.


Uutta sisällössä: Director’s Cut -lisänimike tarkoittaa, että Wii U:n Trinessä on mukana muillekin alustoille julkaistu Goblin Menace -lisäosa, joka lisää peliin kuusi uutta tasoa, sekä hahmoille uusia kykyjä. Lisäksi Wii U:n versiossa on yksinoikeudella uusi Dwarven Caverns -taso.

Toteutus: On vaikea sanoa, onko Trine 2:n Wii U -versio samalla tasolla muiden alustojen kanssa - vai jopa kauniimpi. Ainakaan heikompi se ei ole missään tapauksessa. FrozenByte on kertonut kääntäneensä pelin pääosat Wii U:lle muutamassa päivässä, joten hatunnostoa sinne suuntaan jälleen kerran.

Gamepadin hyödyntäminen: Peliä voi pelata pelkästään Gamepadia käyttäen, eli Trine 2 on myös yksi niistä peleistä, jotka haluttaessa vapauttavat television muuhun käyttöön. Gamepadin kosketusnäyttö toimii myös vaihtoehtoisena ohjaustapana, mikä on ihan käytännöllistä, kun ruudulle piirrellään velhon luomia laatikoita, mutta ei toimi täydellisen sujuvasti muiden hahmojen kanssa. Jonkin aikaa kokeiltuani päädyin käyttämään kaikkeen muuhun ohjaimesta löytyviä painikkeita.

Kommentteja: Uskomattoman kaunis peli, jossa on monenlaista toimintaa, sadunomaista tarinaa ja toimiva toteutus. Puzzlepuolella voitaisiin olla kekseliäämpiäkin, mutta pelillä on hintaa tätä kirjoitettaessa vain hieman yli 13 euroa, mikä on paras hinta/laatu-suhde millään Wii U -pelillä tällä hetkellä!

Arvosana: 90




FIFA 13


Alkuperäinen V2.fi -arvio, (X360), pisteitä 88


Uutta sisällössä: Itse asiassa Wii U -versiosta on poistettu joitakin PS3:n ja X360:n FIFA 13:n ominaisuuksia. Hehkutettu uusi First Touch Control -ominaisuus uupuu, samoin kuin Ultimate Team ja Skill Games -pelitilat. Käytännössä kyseessä onkin siis FIFA 12.

Toteutus: X360-FIFA:an verratessa Wii U häviää konsoliveljelleen, vaikka silläkin voisi animaatioiden ansiosta hieman silmiä siristämällä luulla katsovansa televisiolähetystä - varsinkin kun selostajat ovat erinomaiset. Tarkemmin katsasteltuna pelaajien ja ympäristön varjot eivät oikein mätsää, joten välillä pelaajat näyttävät päälle liimatuilta. Tekstuuriköyhyyttä ja satunnaista nykimistä on myös havaittavissa.

Gamepadin hyödyntäminen: Tutoriaalin (joka jäi outoon luuppibugiin) aikana peli koettaa esittää, että Gamepadin kosketusnäyttöä voisi jotenkin käyttää itse pelaamisen kontrollointiin, mutta turhaan koettaa. Ainoa järkevä käyttötarkoitus pallon kanssa ovat ehkä vapaapotkut, joissa saa näyttöä koskettamalla valita sopivan maalinkulman, johon potkaista. Sen sijaan padin näyttö toimii manageroinnin apuna: sillä voi mm. tehdä pelaajavaihdot ja vaihtaa taktiikoita. Tämä on erityisen hyödyllistä managerointi-pelitilassa, jossa ei tarvitse itse ohjastaa pelaajia. Se mahdollistaa myös viiden pelaajan moninpelin, jossa yksi toimii managerina.

Kommentteja: FIFA 12 on hyvä lähtökohta uuden konsolin jalkapallopelille. FIFA 13 olisi ollut parempi. EA on valinnut aidasta matalahkon kohdan, mutta jos Wii U on talon ainoa konsoli, pitää tätä silti futisfaneille hieman suositella, sillä pelattavuuden perusasiat ovat kunnossa. Moninpeluuta samalta sohvalta epätasapainottaa se, että pelaajien on käytettävä erilaisia ohjaimia (eli Pro Controller täytyy hankkia) ja verkostakin löytyi yllättävän vähän peliseuraa. Ehkä joulun jälkeen olisi enemmän.

Arvosana: 66

V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntai #167... Age of Wulin -ennakk... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova