Listasunnuntai #180

Mikko Heinonen

17.03.2013 klo 19.08 | Luettu: 7445 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Pioneerit
Monet tietävät, kuka on ja mitä teki Shigeru Miyamoto, John Carmack tai vaikkapa Warren Spector. Pelien historiassa on kuitenkin muitakin nimiä, joilla on ollut suuri tai miltei ratkaiseva vaikutus suosikkiviihteemme kehitykseen. Tänään Listasunnuntaissa siis tärppejä tietokilpailuihin.

William Higinbotham



Vuonna 1958 tutkija Higinbotham mietti, miten voisi tarjota jotakin mielekästä kokeiltavaa Brookhaven National Laboratoryn vierailijoille. Eräs kylmän sodan tarkoituksiin varustellun laboratorion tietokoneista osasi laskea ballistisia ohjusten lentoratoja, joten syntyi Tennis for Two, sivulta kuvattu tennispeli kahdelle pelaajalle. Se oli välitön hitti laboratorion vierailijoiden keskuudessa, muttei johtanut laajempaan kaupallistamiseen. Vuonna 1994 kuollut Higinbotham halusi tulla muistetuksi ennen kaikkea ydinaseiden leviämisen estäjänä, ei pelien keksijänä.

Ralph Baer



Jo 91 vuoden ikään ehtinyttä Baeria pidetään videopelien isänä, eikä syyttä. Vuonna 1972 julkaistu Magnavox Odyssey on pitkälti hänen aikaansaannostaan. Laite erosi monin tavoin sen jälkeen tuotetuista pelilaitteista (esim. pisteytystä ei ollut ja mukana toimitettiin pelilauta sekä -merkkejä), mutta se joka tapauksessa tarjosi useita erilaisia pelejä ja tasoitti tietä pitemmälle kehitellyille laitteille. Baerin toinen suosittu luomus oli Simon-elektroniikkapeli.

Nolan Bushnell



Samoihin aikoihin Baerin kanssa kentällä operoi pariakymmentä vuotta nuorempi Bushnell. Hän oli yliopistoaikoinaan pelannut isolla DEC-tietokoneella peliä nimeltä Spacewar! ja halusi tehdä siitä kaupallisen, kolikoilla pelattavan version. Computer Space ei ollut jättimenestys, mutta antoi kuitenkin Bushnellille tilaisuuden perustaa uuden yrityksen - Atarin. Ensi töikseen yritys kehitti eteenpäin Odysseyn pallopeliä, rakensi ympärille kabinetin ja nimesi sen Pongiksi. Ostava yleisö innostui siitä aivan eri tavalla kuin mutkikkaasta Computer Spacesta. Myytyään Atarin 70-luvun lopussa sarjayrittäjä on tämän jälkeen sekaantunut moneen muuhunkin asiaan ja toimii tällä hetkellä opetusalalla.

Tomohiro Nishikado



USA oli pelien kehityksen kärkimaa 1970-luvulla, mutta muuallakin tehtiin töitä hartiavoimin. Nishikado oli tiettävästi ensimmäinen japanilainen kehittäjä, joka sai pelinsä (Speed Race) jenkkimarkkinoille. Se ei vielä ollut kummoinen hitti, mutta vuoden 1978 Space Invaders oli sitä sitten senkin edestä. Nishikadon käytännössä yksin suunnittelema peli synnytti kertaheitolla kokonaisen shoot'em up -genren ja aloitti aikakauden, jota on jälkeenpäin kutsuttukin kolikkopelien kulta-ajaksi. Hänen osuutensa japanilaisen pelisuunnittelun tunnetuksi tekemisessä oli merkittävä. Ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Nishikado on yhä mukana pelibisneksessä.

Eugene Jarvis



Jarvis suunnitteli flippereitä, kun Space Invaders ilmestyi ja nosti videopelit kukoistukseen. Mies halusi itsekin suunnitella videopelin ja tuloksena oli Defender. Peli oli huomattavasti siihenastisia mutkikkaampi, eikä sen menestykseen aluksi uskottu, mutta lopulta vuonna 1980 julkaistusta Defenderistä muodostui eräs kaikkien aikojen tuottavimmista videopeleistä. Idea ihmisten puolustamisesta avaruusolentojen hyökkäystä vastaan vetosi pelaajayleisöön. Jarvisin myöhempiä töitä ovat mm. Robotron 2084 ja Cruisin'-pelit. Vuonna 1955 syntynyt Jarvis toimii nykyisin yliopiston luennoitsijana.

David Crane



Crane aloitti uransa ohjelmoimalla pelejä Atarin 2600-konsolille. Tympääntyneenä siihen, etteivät ohjelmoijat saaneet juuri mitään tunnustusta tekosistaan, hän kuitenkin lähti vuonna 1979 mukaan Activisionin perustamiseen. Suurimman osan 1980-lukua Crane tehtailikin hittejä Activisionin lukuun: Pitfall!, Decathlon, Ghostbusters ja Little Computer People lienevät niistä maineikkaimpia (vaikkei Ghostbusters ihmeellinen peli ollutkaan). Crane olikin ensimmäisiä todella nimekkäitä konsoli- ja tietokonepelien kehittäjiä, jonka nimi pelin kannessa vaikutti jo myynteihinkin. Nyttemmin kuusikymppinen Crane toimii peliasiantuntijana ja itsenäisenä kehittäjänä.

Roberta Williams



Listan ainoa naispuolinen henkilö tunnetaan ennen kaikkea graafisista seikkailupeleistään. Roberta Williams perusti miehensä Kenin kanssa Sierra On-Linen, jonka Quest-sarjan pelit (King's Quest, Space Quest, Police Quest...) nousivat nopeasti suureen suosioon ja ovat säilyttäneet kulttimaineensa tähän päivään asti. Sierran julkaisemista peleistä sekä Leisure Suit Larry että Space Quest ovat juuri saamassa Kickstarterin kautta rahoitetut jatkonsa. Vuonna 1953 syntynyt Williams jäi eläkkeelle pelien teosta vuonna 1999, mutta on huhujen mukaan tekemässä paluuta mobiilipelien pariin.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Haastattelussa Prank... >

Keskustelut (18 viestiä)

surkealista

17.03.2013 klo 20.10

kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

17.03.2013 klo 20.16 1 tykkää tästä

Toru Iwatani kanssa ihan mainitsemisen arvoinen, mies muuan Pac-Manin takana. Legenda tietää kertoa, että Pac-Man perustuu japanilaiseen mytologiaan ja että ajatus hahmon ulkoasusta syntyi pizzan äärellä.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.03.2013 klo 20.21 11 tykkää tästä

surkealista kirjoitti:
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?


Rajaus oli tarkoituksella pykälää kauempana historiassa.
laarilaa

17.03.2013 klo 20.45 7 tykkää tästä

mutta kuka keksi lisenssipelit ja jatko-osilla rahastamisen? siinä melkoista pioneerityötä
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.03.2013 klo 20.47 3 tykkää tästä

laarilaa kirjoitti:
mutta kuka keksi lisenssipelit ja jatko-osilla rahastamisen? siinä melkoista pioneerityötä


Ghostbusters oli ensimmäisiä todella menestyneitä lisenssipelejä. Jo tätä ennen niitä oli tipahdellut satunnaisesti - E.T., eräs Atarin romahdukseen osasyyllisistä, oli sekin leffalisenssi.

Myös jatko-osien tekeminen on ollut aika normaali käytäntö alusta asti, Space Invaderskin sai II-osan, jossa oli peräti värigrafiikka.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.03.2013 klo 21.36 4 tykkää tästä

surkealista kirjoitti:
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?

Bleszinski? :D Jonkun Unrealin ja Gearssin takiako?
vieras

17.03.2013 klo 22.21 2 tykkää tästä

Minä laittaisin suurimmaksi guruksi herra Sergey Titovin
wabbitsehehehe

17.03.2013 klo 22.32 2 tykkää tästä

Execta kirjoitti:
surkealista kirjoitti:
kaikenlaisia turhuuksia. missä Molyneyx, Bleszinski, Wright, Sakaguchi ja Kojima?

Bleszinski? :D Jonkun Unrealin ja Gearssin takiako?


älä unoha jänistä
VanhaHomo

17.03.2013 klo 23.14

Ärsyttää nää pelimaailman uushomot ketkä luulee tietävänsä kaiken peleistä kun ovat pelanneet CoDia ja pelaavat PSV:tä. Vanhat konsolit on "leluja" ja ainoastaan PC on oikea pelialusta.
Des

18.03.2013 klo 01.10

Pitäisin Newelliä eräänlaisena pioneerina vaikka mies ei juuri pelien digitaalista myyntiä lukuunottamatta mitään "merkittävää" ole toistaiseksi luonutkaan.
Tomaattiketsuppi

18.03.2013 klo 03.14

Des kirjoitti:
Pitäisin Newelliä eräänlaisena pioneerina vaikka mies ei juuri pelien digitaalista myyntiä lukuunottamatta mitään "merkittävää" ole toistaiseksi luonutkaan.


http://i52.photobucket.com/albums/g23/mheggen/rustle_rust
Plk

18.03.2013 klo 07.50

Itse olen viime aikoina miettinyt paljon Gunpei Yokoita ja sitä, että millainen maailma olisi, jos hän vielä eläisi.
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

18.03.2013 klo 10.53

Pleikkarin kehittäjä ja nettipelaamissen konsoleilla mullistaneet henkilöt olisivat ansaitteet paikkansa listalla
onjumala

18.03.2013 klo 17.54

Bobby Kotick
Seperperi

18.03.2013 klo 20.55

Juu eihän Richard Garriot tähän kuulu... On taas kirjoittajalla tietämys nollassa. Voi tätä paskan journalismin aikaa.... Menkööt vaikka vessoja putsaamaan.
onjumalampi

19.03.2013 klo 00.16

John Riccitello
KingGraham

19.03.2013 klo 08.21

Seperperi kirjoitti:
Juu eihän Richard Garriot tähän kuulu... On taas kirjoittajalla tietämys nollassa. Voi tätä paskan journalismin aikaa.... Menkööt vaikka vessoja putsaamaan.


Jaa kuka Garriot? Never höörd. Näitten listojen ei käsittääkseni ole tarkoitus listata kaikkia vaan toimittajan omasta mielestä noin 7 listapaikkansa ansainnutta. En nyt ihan helposti menisi tätä saittia paskajournalisiksi sanomaan poislukien Peltosen kohuotsikot tai sitten Britishin Ultimatkin voidaan laskea selvästi paskapelaamisen aikaan.
heikkoa

19.03.2013 klo 18.35

joku hipsteri tehnyt listan kun ei uskalla nimetä nykyajan mahtavuuksia vaan ainoastaan historian itsestäänselvyydet.

kuka vaan osaa sanoa että Gretzky ja Howe ovat maailman kovimpia lätkänpelaajia. mutta kuinka moni uskaltaa sanoa että Crosby, Malkin tai Stamkos tulee nousemaan samaan seuraan? jälkiviisas on helppo olla

Kirjoita kommentti

87085

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova