Tuorein sisältö

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Jari Tapani Peltonen

29.01.2014 klo 21.00 | Luettu: 5075 kertaa | Teksti: Jari Tapani Peltonen

Vedä kä****
Örkki silmäilee pappia mittavan armeijansa keskeltä. Kun pappi asettaa eteensä kilpikonnan, örkkiä naurattaa. Örkki tempaisee esiin kaksiteräisen kirveen, humauttaa pappia päähän ja usuttaa joukkonsa raivokkaaseen hyökkäykseen ja enää vain hien ja veren yhteenliimaamat rintakarvat pitävät hänen pyhyytensä yhtenä palasena. Pappi on hetken vaiti. Hän päättää siunata kilpikonnansa: "kuoresi olkoon kaksi kertaa kovempi". Pappi lausuu saman rukouksen uudestaankin. Sitten hän sanoo: "olkoon ranteessasi ruista niin kuin kilvessäsi on kestävyyttä". Kilpikonna tappaa örkkien johtajan yhdellä iskulla. Sota on ohi.


Keräilykorttipelin Hearthstone: Heroes of Warcraft avoin beta on alkanut. Peli on ilmainen ja täältä se löytyy.

Pelaajat muodostavat 30 kortin pakkoja ottaakseen mittaa toisistaan. Kortit ovat sotilaita, loitsuja ja loitsivia sotilaita. Aloituskäsi arvotaan ja kullakin vuorolla nostetaan kortti lisää. Ensimmäisellä vuorolla käytössä on yksi manapiste, toisella kaksi ja niin edelleen, joten kalliita kortteja käteen vetänyt joutuu vartomaan kiltisti, kun halvat sotilaat koettavat vihtoa hänet hengiltä.

Avatareilla, alias hahmoluokilla on erikoiskyky ja yksinoikeuskortteja. Esimerkiksi Warlock viiltelee itseään saadakseen lisää halpoja hirviöitä joita tauotta vyöryttää, kun taas Mage pyrkii pitämään tilanteen vakaana ja viimeistelemään vastustajan tehostetuilla tulipalloilla. Nämä olivat stereotypioita. Omaperäinen taktiikka saattaa johtaa voittoon jo vastustajan väärien olettamien vuoksi.


Fffffuuuu-


Hearthstone on psykologinen testi, eikä allekirjoittanut saa terveen papereita.

Kyseessä on luovien strategioiden älypeli, mutta myös tuuripeli, jossa vieläpä saa etuja rahalla. Monet vedonlyönnistä nauttivat panostavat opiskeluun, koska he haluavat minimoida sattuman merkityksen. Hearthstone on lähempänä sellaista puuhaa kuin shakkia tai lottoa.

Elämys on rytmitetty näppärästi. Voitoista saa hitusen kultaa ja lopulta voit hankkia uusia kortteja. Suositeltavaa on säästää tikettiin, jolla pääsee pelimuotoon The Arena, jossa ei käytetä valmiita pakkoja, vaan kehitetään rosoinen taktiikka satunnaisista korteista. Vaihtelu virkistää; pääset jopa kokeilemaan kortteja, joita et omista. Pärjätessäsi saat palkintoja, ja vaikket pärjäisi, saat saman korttipaketin jonka voi ostaa. Kaikki on hyvin.

Harvinaiset kortit suovat selkeän etulyöntiaseman. Mikäli olet ahne, laiska, kateellinen ja ylpeä, haluat kaiken, jotta voit kopioida ns. parhaiden pelaajien taktiikat, jotta peli sanoo, että olet vähintään "7" etkä mikään "18". Pulita 45 euroa ja toivo, että 200 satunnaisen kortin setistä löytyy mitä etsit. YouTube-videoiden perusteella Ässä-arpa on varmempi tie onneen.

Allekirjoittanut sentään on jalo nero?! Rakennan taktiikat itse ja luotan pakan joustavuuteen ja komboefekteihin! Ostetun voiton evääminen on nautinnoista suurin! Heitä eteeni kolme "legendaarista" jättihirviötä peräkkäisinä vuoroina. Jos pakastani löytyy vaikkapa sotilas, jonka hyökkäys kasvaa, kun ketä tahansa sattuu, ja sotilas, joka rankaisee kaikkia käyttäessäni loitsuja, ja keino vaihtaa sotilaan hyökkäys- ja elinvoiman paikkaa, ja vähän muuta, legendaarista on vain saavuttamani kunnia!

Useammin allekirjoittanut on addiktioaltis huono häviäjä, joka kiroilee ääneen ilman itseironiaa koettuaan pari tappiota harvinaisille korteille tai taktiikoille tai tyhmyyttään. Useita kertoja olen mättänyt tympääntyneenä peruspeliä "vielä vähän" päästäkseni Arenalle ja samalla vaivalla hutiloinut Arenankin. Kun vastustajalla on pullat uunissa ja itse vetelet viimeisiäsi kädessäsi vain kaksi korttia, joilla kummallakin saa alennuksen sotilaista, ei tee hyvää itsetunnolle ymmärtää että tänäänkin olisit ehtinyt lukea pari riviä kirjallisuuden klassikkoa.


Älä saa takkaiskua (hearthstroke)


Hearthstone on helposti lähestyttävää hömppää. Tuurin ja taidon suhdetta voi verrata myös seurapeleihin tyyliin Dominion ja 7 Wonders. Eeppisyys kärsisi, mutta taktisuus lisääntyisi tuhovoiman rajoituksilla.

Avatareilla on 30 pistettä elinvoimaa. Jos tehokkain mahdollinen hyökkäys tekisi 15 pistettä vahinkoa ja tehokkain mahdollinen joukkoraiskaus tappaisi korkeintaan 4 sotilasta, useimmat tilanteet pysyisivät ennallaan, mutta itkuraivolle olisi vähemmän aihetta. Kokenut pelaaja laskelmoi, minkä verran tuhoa on potentiaalisesti tulossa. Kuitenkin, jos olet saanut laudalle sekä voimakkaan sotilaan että lukuisia heikkoja, ei se reilua ole, jos vastustaja pudottaa omalle tyhjälle puolelleen megamörssärin, joka tuhoaa "molempien" pelaajien muut joukot ja "toisena huonona puolena" myös omistajansa kädestä kortit, joita sillä nolosti tyrineellä munattomalla paviaanilla ei enää edes ole.

Epäkohtia on korjailtu betan aikana. Blizzardin tuntien tämä on vain alku ja alku on komia. Pakkojen hiominen kortti kortilta ja uuden kokeilu on hauskaa, kunhan et näissä merkeissä yritä rakentaa itsetuntoa tai ostaa sitä.


Alla on kuva matsista, jossa pakassani ei ole yhtään "legendaarista hirviötä". Edessäni on yksi. Vastustaja on juuri joutunut tuhoamaan toisen, joka alunperin kuului hänelle. Kädessäni on kolmas ja potentiaalia luoda neljäs. Mielenhallinta, korttien kopiointi ja sotilaan tuplaus ovat parhautta - täysi nöyryytys, sanoisi Jafar.


V2.fi | Jari Tapani Peltonen
< Listasunnuntai #213... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (3 viestiä)

hepa

29.01.2014 klo 21.33 2 tykkää tästä

http://i1.ytimg.com/vi/H4fKfz5rcx8/maxresdefault.jpg
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

30.01.2014 klo 13.28

Kauniista ulkoasuasta ja hyvästä käyttöliittymästä huolimatta en lämmennyt tälle. Areena on kyllä kiva, mutta muu pelailu ei kiinnostanut. Areenasta taas sitten joutuu maksamaan tai grindaamaan muuta pelailua, joten möh...

Toivon myös, että Blizzard tajuaisi siistiä pois randomilla toimivat efektit. Yleensä on riittävää, että korttipelissä ainoa satunnaisefekti on korttien nostojärjestys, jota voi tietysti optimoida pakanrakennuksessa.

Minusta on aika selvää, ettei ole kovin käyttökelpoisia tai varsinkaan järkevää suunnittelua kortit, jotka tekevät 3 pistettä vahingoa satunnaisiin kohteisiin (joko käy tuuri, tai sitten kaikki tulee omaan naamaan), tai kortti, joka tekee 2-3 vahinkoa kaikkiin. Tilanteissa, jossa olisi äärimmäisen tärkeää saada 2 vahinkoa kaikkiin, on sitten tosi hauskaa pohtia, lähteekö 50/50 kolikonheitolle, että jos tuleekin vahingossa se 3 kaikkeen.

Lisäksi toisena menevän etu oli ainakin suljetussa betassa ihan liian iso. Ylimääräinen kortti ja ylimääräinen manakristalli? Jos manakristalli olisi ollut pakko käyttää heti, voisi aloitus olla tasapainotetumpi. Mutta kun manakristallia saa säästellä ja käyttää sitten kuin haluaa. Tämä johti ainakin omissa peleissäni siihen, että toivoin aina pääseväni pelaamaan vasta toisena.
Jari-Pee

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

30.01.2014 klo 20.17 1 tykkää tästä

Kuulemma tilastojen mukaan aloittaja voittaa useammin. Toinen pelaaja "pääsee" reagoimaan vastustajan tekemisiin ja yhden kerran tekemään sen tehokkaasti, joten kakkospelaajan roolissa on tiettyä kenties valheellista turvallisuuden tunnetta.

Jos pakassa on kortteja jotka reagoivat kaikkiin käytettyihin loitsuihin kolikosta (eli siitä ylimääräisestä manakristallista) voi olla hyvinkin selkeää etua. Oma yllättävän usein onnistuva vakiosiirtoni papilla on questing adventurer + kolikko + power word: shield vuorolla 3. Sillä saa 4/6 -kätyrin, jolla on potentiaalia kasvaa, joten vastustaja käyttää aina voimakkaimmat korttinsa saman tien.
Muokannut: Jari-Pee 30.01.2014 klo 20.20

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova