Tuorein sisältö

Pelataanpa: MSX, osa 1 - ne tutummat pelit

Mikko Heinonen

17.09.2017 klo 20.30 | Luettu: 7544 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Microsoftin kotimikrostandardi


MSX-kotimikrostandardin käsittelyä on pyydetty moneen kertaan, joten lähdetäänpä tutkimusmatkalle Japaniin. Tässä ensimmäisessä osassa käsittelen pelejä, jotka itselleni tulivat ensimmäisenä mieleen laitteelta, ja nimenomaan standardin ykkösversion pelejä. Jatko-osissa on sitten luvassa MSX2:ta ja muutenkin marginaalisempaa kampetta.



Pelit: Knightmare, Penguin Adventure, Salamander, F1 Spirit

Carnivore 2 -kortinlukija

V2.fi | Mikko Heinonen
< Pelisohva S2E3: The ... Pelisohva S2E4: Dens... >

Keskustelut (15 viestiä)

make

17.09.2017 klo 23.04 1 tykkää tästä

Me saatiin lapsena jostain tuollainen MSX-tietokone. Paremman puutteessa kone liitettiin mustavalkeaan matka-TV:hen, mutta värien puute ei menoa juurikaan haitannut :) Laitteen mukana tuli kasa pelejä, joita sitten hinkattiin kyllästymiseen asti. Pelit olivat suurilta osin melko vaikeita ja vaikeasti ymmärrettäviä ainakin sen ikäisille lapsille. Näistä googlettamisella löytyi Yie Ar Kung Fu, The Goonies ja The Maze of Galious. Vasta tässä viime vuosina tajusin, että kyse oli MSX:stä ja tarkalleen ottaen SVI-728-mallista. Pieni oikaisu Mikon höpinöihin siltä osin, että myös tässä mallissa oli integroitu levyasema. Siitä on varmaan lähemmäs 20 vuotta enkä enää yhtään muista, mitä laitteelle ja peleille lopulta tapahtui.
qreipfvbhi

17.09.2017 klo 23.59

Jos olis ollut streami niin joku olisi ohjannut varikolle. Nyt piti vaan huutaa ruudulle että kato sitä bensapalkkia
NYYRIKKI

18.09.2017 klo 00.35

Mainittakoon, että Salamanderin ja Knightmaren nykivä scrolli on nykyisin harrastajien toimesta korjattu. Korjaustiedostot pitäisi löytyä kohtuullisen kevyellä Googlaamisella. Penguin Adventurelle suosittelen kyllä antamaan vielä toisenkin mahdollisuuden joku hämärä, rauhallinen ilta omassa rauhassa. Pelissä on nimittäin sisältöä enemmän kuin näin pikavilkaisulla arvaisikaan... On niin lohikäärmeen tappamista, tanssiesityksiä kuin hedelmäpelin pelaamistakin... Tässä mielestäni varsin hauska vaihtoehtoesittely tästä omalaatuisesta pelistä: https://www.youtube.com/watch?v=xK3GOJ0KLIc
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.09.2017 klo 08.31

make kirjoitti:
Vasta tässä viime vuosina tajusin, että kyse oli MSX:stä ja tarkalleen ottaen SVI-728-mallista. Pieni oikaisu Mikon höpinöihin siltä osin, että myös tässä mallissa oli integroitu levyasema. Siitä on varmaan lähemmäs 20 vuotta enkä enää yhtään muista, mitä laitteelle ja peleille lopulta tapahtui.


Harva on pää, mutta ei niin harva. SVI-728 näyttää tältä:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Svi728

Jos oli integroitu levari, kyseessä oli 738:

https://www.msx.org/wiki/images/0/03/SVI-738.JPG
make

18.09.2017 klo 08.48

Tässä taidetaan puhua nyt eri asioista. Minä en ole mikään retroharrastaja enkä sen suuremmin elektroniikkavelhokaan, joten hyvin todennäköisesti sotken nyt ammattikäsitteitä keskenään. Pahoittelut tästä. Kyllä meillä oli tuollainen SVI-728. Tarkoitin levyasemalla tässä tuota laitteen päällä olevaa aukkoa, johon pelikasetit asetettiin. Kaikki pelit olivat siis sellaisilla vähän SNES-peliä isommilla pelikaseteilla.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.09.2017 klo 09.03

make kirjoitti:
Tarkoitin levyasemalla tässä tuota laitteen päällä olevaa aukkoa, johon pelikasetit asetettiin. Kaikki pelit olivat siis sellaisilla vähän SNES-peliä isommilla pelikaseteilla.


Juu, se on moduuliportti. Sellainen on kaikissa MSX-koneissa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.09.2017 klo 11.02

NYYRIKKI kirjoitti:
Mainittakoon, että Salamanderin ja Knightmaren nykivä scrolli on nykyisin harrastajien toimesta korjattu.


Tämä saattaa päätyä myöhempään "tein itte paremman" -spesiaaliin, ST-peleistä jo yhden sellaisen tein mutta lisääkin on jo listalla.
neogeofan43

18.09.2017 klo 11.39

Mikko kirjoitti:
NYYRIKKI kirjoitti:
Mainittakoon, että Salamanderin ja Knightmaren nykivä scrolli on nykyisin harrastajien toimesta korjattu.


Tämä saattaa päätyä myöhempään "tein itte paremman" -spesiaaliin, ST-peleistä jo yhden sellaisen tein mutta lisääkin on jo listalla.


Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami. MSX2 Aleste 2 on jo sitten ihan älytön ohjelmointisuoritus. Compilessa taisi olla Carmackin tasosia kavereita duunissa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.09.2017 klo 11.56

neogeofan43 kirjoitti:
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami. MSX2 Aleste 2 on jo sitten ihan älytön ohjelmointisuoritus. Compilessa taisi olla Carmackin tasosia kavereita duunissa.


Aleste 2 onkin listalla MSX2-jaksoa varten.
jaacco

18.09.2017 klo 13.50

Ei ne harrastajien omatekemät korjaukset taida oikein toimia MSX1:llä.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

18.09.2017 klo 22.44

neogeofan43 kirjoitti:
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami.


Tämän mukaan Aleste olisi kuitenkin MSX2-peli:

https://www.msxgamesworld.com/gamecard.php?id=1
Lukia

18.09.2017 klo 23.48

MSX1:n 70-luvulta peräisin olevalla grafiikkapiirillä ei pysty tekemään pehmeää sulavaa vieritystä muuten kuin hirveällä kikkailulla, ja silloinkin koko peli täytyy suunnitella sen kikkailurutiinin ehdoilla. MSX1:n rauta ei "tue" pehmeää pikselintarkkaa vieritystä ollenkaan. Ehkäpä juuri sen takia pehmeä vieritys ylipäänsä on MSX-harrastajille samanlainen suhteetonta huomiota saava pakkomielle kuin Amiga-harrastajille "chunky pixel"-grafiikka, jota Doomin ja Quaken tyylisten teksturoitua 3D-grafiikkaa käyttävien pelien tehokas toteutus edellyttää, mutta jota Amigan rauta ei tue edes "edistyneen grafiikka-arkkitehtuurin" AGA-piirisarjassa.

Puoli vuosikymmentä uudemmassa MSX2:n videopiirissä on pehmeän vierityksen lisäksi vapaasti määriteltävät väripaletit, laajemmat grafiikkatilat, moninkertaisesti grafiikkamuistia ja videomuistialueita kopioiva ja viivoja piirtävä "blitteri". Grafiikkapuolelta MSX2 on hyvinkin erilainen laite kuin MSX1. Pehmeä vieritys ei puutu Konamin MSX1-peleistä sen takia, ettei Konamilla osattu ohjelmoida, vaan sen takia, että ei olisi ollut mitään järkeä uhrata pelien sisältöä ja kehitysponnistuksia johonkin yhteen graafiseen efektiin.
neogeofan43

19.09.2017 klo 12.13

Mikko kirjoitti:
neogeofan43 kirjoitti:
Aleste MSXllä scrollaa ihan hyvin. Compile vaa osasi koodata toisin kun Konami.


Tämän mukaan Aleste olisi kuitenkin MSX2-peli:

https://www.msxgamesworld.com/gamecard.php?id=1


Jos näin on niin joku voisi käydä muuttamassa tuon tiedon ainakin Compilen wiki-sivulta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compile_(company)
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.09.2017 klo 12.25

neogeofan43 kirjoitti:
Jos näin on niin joku voisi käydä muuttamassa tuon tiedon ainakin Compilen wiki-sivulta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Compile_(company)


Lukeekin jo tekstin puolella: "Aleste was first released on the MSX2 and then ported to the Master System".

Alesten omalla sivulla onkin MSX2 alustana: https://en.wikipedia.org/wiki/Aleste
neogeofan43

19.09.2017 klo 12.38

Joo, uskotaan. Sen verran tyhjentävä vastaus asiasta tuli Lukialta. Ei se Compile kuitenkaan ihmeitä pystynyt aikaan saamaan MSX1sen raudalla. Tosin kova peli tuo Aleste 2 on kuitenkin kun vertaa vaikka tuohon R-typeen joka näyttää kyllä pyörivän tosi huonosti MSX2lla. Konami saa syntinsä anteeksi mutta vain osittain kun jos MSX1 ei voinut mitenkään pyörittää Gradiusta niin olisivat jättäneet tuollaisen version pelistään julkaisematta.

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova