Tuorein sisältö

V2.fi kuunteli ja haastatteli: pelimusiikkiorkesteri Game Music Collective In Concert

Markus Mesiä

21.09.2017 klo 16.20 | Luettu: 2710 kertaa | Teksti: Markus Mesiä

Final Fantasystä tuplausralliin
Vaikka pelimusiikkiin keskittyneitä konsertteja on pidetty pitkin poikin Suomea aiemminkin, Euroopasta on pitkään puuttunut genreen tyystin keskittyvä orkesteri. Asiaan on tullut viimein muutos, sillä suomalainen Game Music Collective on vanhan mantereen ensimmäinen peleihin keskittynyt ammattiorkesteri. Soittopoppoon ihka ensimmäinen konsertti pidettiin Helsingissä syyskuun 20. päivä. V2.fi kävi kuuntelemassa esitystä ja jututtamassa taiteellista johtajaa.


Lähes täysi Finlandia-talon sali sai istuttua mukavasti penkeilleen seitsemäksi, jolloin orkesteri marssi lavalle. Vaikka noin parikymmenhenkinen orkesteri onkin pääasiassa nuorekasta soittokuntaa, soittolistan kappaleita oli valittu pitkin historiaa. Avauskunnia annettiin juhlavuottaan viettävälle Final Fantasy VII -roolipelille. Nobuo Uematsun sävellykset olivat muutoinkin vahvasti edustettuna, sillä japanilaislegendan kynästä oli syntynyt peräti viisi illan biisiä.

Kahteen puoliskoon jaetun illan avauspuolen kohokohta oli selvä: eeppisen Journey-seikkailun Apotheosis onnistui tunnelmallaan vakuuttamaan koko yleisön. Pelin soundtrackin saaman Grammy-ehdokkuuden voi sanoa olleen vain ja ainoastaan ansaittua. Final Fantasy -fanit saivat puolestaan nauttia peräti kolmesta biisistä, joista kaksi oli tosin useammasta pätkästä koostuneita hittikimaroita. Medleyt eivät aivan yllä samaan yhtenäisyyteen kuin Apotheosis tai Monkey Island -teema, mutta samalla ne tarjoavat nostalgisia pätkiä pelihistorian varrelta.

Puolituntinen intervalli teki selvästi orkesterille hyvää, sillä lavalle palasi huomattavasti energisempi ja rentoutuneempi soittokunta. Mega Man -biisin rivakka poljento ja Chrono Trigger -tunnelmoinnit aloittivat loppuosan hienosti. Illan taatusti humoristin pätkä oli Veikkaus Medley. Ennen kuin kysyt niin kyllä: toisen pääsponsorin kunniaksi tehdyssä rallissa kuullaan myös pokerikoneiden tuplausmelodia. Kimmo Koskisen säveltämä renkutus on niin ikoninen osa suomalaisten pelien historiaa, että sen ohittaminen olisi ollut hävytön tyylirikko. Onneksi orkesterin pelisilmä mahdollisti tutulla melodialla leikittelyn varsin hilpeällä tavalla.


Game Music Collectiven toinen pääsponsori on Rovio. Olikin siis luontevaa, että Ari Pulkkisen säveltämä Angry Birds Medley sai oman vuoronsa illan soittolistassa ennen illan loppuhuipennusta. Tipujen ja possujen sävellyksestä piisaa kuultavaa huomattavasti enemmän kuin mobiilipelin alkuvalikosta voisi kuvitella.

Varsinaisen setin neljä viimeistä biisiä eivät jättäneet ketään kylmäksi. Final Fantasy X:n To Zanarkand tunnelmoitiin vielä orkesterin omalla köörillä, mutta viimeistä kolmea rallia varten tarvittiin jo mieskuoro Eugaa. Jos joku on koskaan miettinyt sitä, miltä Halon ja Skyrimin tunnarit kuulostavat kuoron ja orkesterin yhteistyönä, niin voin kertoa lopputuloksen nostavan niin niskavillat kuin käsikarvatkin pystyyn.

Illan päätösbiisiksi suunniteltu Kingdom Hearts -biisi Destati ei lopulta jäänytkään lopetukseksi. Seisaaltaan suosiota osoittanut yleisö sai kapellimestari Eero Lehtimäen palaamaan orkesterin eteen. Loppuhuipennukseksi soitettu One-Winged Angel on sekin Uematsun kynästä syntynyt Final Fantasy VII -kappale, joten ilta pyörähti takaisin avausbiisin tunnelmiin.


Parituntinen ilta onnistui vakuuttamaan Finlandia-talon yleisön. Pelimusiikilla on runsaasti ystäviä, joten klassikoille riittää varmasti kysyntää vastaisuudessakin. Lisäksi on erityisesti pakko kehua kapellimestari Lehtimäen karismaa ja tapaa viihdyttää yleisöä hyvinkin samaistuttavilla tarinoilla. Jos Game Music Collectiven debyyttikonsertti oli näin vakuuttava, voi vain ihmetellä ja odottaa mitä tulevat esiintymiset pitävät sisällään.

Taiteellinen johtaja ja sellotaiteilija Lukas Stasevskij saapui konsertin jälkeen avaamaan tekijöiden tuntemuksia tapahtumasta.

”Game Music Collectiven ensimmäinen konsertti on takana. Kuinkas se meni orkesterin näkökulmasta?”


”Tällä konseptilla ja soitinmäärällä ei olla koskaan aiemmin tehty keikkaa. Lavalla joutui alusta asti etsimään soundia, ja musta tuntuu, että mitä pidemmälle mentiin keikalla, sen paremmin se alkoi soundaamaan. Yleisön reaktio oli niin käsittämätöntä ja spontaania, että en ole koskaan aiemmin kokenut mitään tuollaista. Mä uskon yleisöä, että se tunne ja emootio mitä me yritettiin välittää tuosta fantastisesta musasta meni maaliin.”

”Minkälainen matka Game Music Collective on ollut ajatuksesta ensimmäiseen konserttiin?”


”Tein tätä 4-5 kuukautta kaksin Katariina Nybergin kanssa, joka on meidän manageri. Aika pitkään jouduin tekemään tätä ihan itse. Siinä vaiheessa kun aloin kasaamaan jengiä niin alkoi tulla ideoita ja porukkaa auttamaan. Siitä muodostui aito yhtyehenki jo ensimmäisellä keikalla.”

”Kuinka valittiin juuri nämä biisit?”


”Olen ollut siinä osatekijä, mutta meillähän oli Facebook-kysely. Yritettiin ottaa toiveita niin paljon kuin mahdollista. Pelimusiikkia on niin valtavasti, että meidän tarkoitus on tuoda sitä mahdollisimman monipuolisesti eri peleistä. Toki ensimmäiseen konserttiin piti saada klassista matskua, mutta olihan sielläkin jo Undertalen kaltaisia erikoisempia valintoja. Tarkoitus on tehdä hyvä yhdistelmä, jossa ei ole pelkkää Uematsua – vaikka sitäkin pitää olla. Yritetään tehdä mahdollisimman laajasti.”


”Onko jotain sellaisia pelimusiikin kappaleita, joita haluaisit soittaa tulevilla keikoilla?”


”Olen ollut jo pitkään Blizzard-pelien fani, joten Diabloa ainakin haluaisin tuoda. Diablolla on oma yleisökuntansa, eli pitää varmaan tehdä joku Blizzard-konsertti, jossa soitetaan vain sellaista.”

”Missä Game Music Collectiven voi nähdä ja kuulla seuraavan kerran?”


”Soitetaan keväällä ainakin Tampereella ja Turussa. Meille on tullut kyselyitä aika paljonkin. Tarkoitus on tietysti viedä tätä ulkomaille mahdollisimman nopeasti, mutta eihän me Suomea koskaan unohdeta. Ollaan kuitenkin suomalainen orkesteri, vaikka ollaankin kansainvälistä tasoa. Se on ollut kuitenkin alusta asti selvä juttu, että halutaan tehdä niin korkeatasoinen juttu, että päästään mahdollisimman nopeasti viemään suomalaista musiikki- ja peliosaamista ulkomaille.”

Lisätietoa: weplaygamemusic.com.


V2.fi | Markus Mesiä
< Pelisohva S2E4: Dens... Retroiluvideo: Kolik... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

40986

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova