Tuorein sisältö

V2.fi haastatteli: Media Moleculen monimuotoiset unelmat

Manu Pärssinen

20.02.2020 klo 10.02 | Luettu: 758 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Yhteisöstä syntyy ylivertaista luovuutta
Tammikuun lopulla Media Moleculen pitkään odotetun ja ihmetellyn Dreams-luontipelin yhteisön jäseniä palkittiin IMPY-palkinnoilla (V2.fi uutinen täällä). V2.fi sai tilaisuuden haastatella Media Moleculen viestintäjohtaja Abbie Heppeä sekä yhteisöpäällikkö Tom Dentiä, jotka olivat IMPY-palkitsemisen pääorganisoijia. Millainen yhteisö Dreamsin ympärillä oikein on, miten IMPYjen järjestäminen sujui ja millaisia luomuksia Media Moleculella odotetaan?



Muistatteko, milloin ensimmäisen kerran näitte Dreamsin ja millaiset olivat ensitunnelmanne siitä?

Abbie: Näin Dreamsin ensimmäisen kerran vuosia ennen kuin edes työskentelin Media Moleculella - kun se oli vielä kehitysvaiheessa studiolla ja sitten GDC:llä, kun se julkistettiin. Näin pieniä palasia sieltä täältä niinä vuosina ennen MM:llä aloittamista. Peli oli kiistämättä kaunis, mutta itselläni oli monia niitä samoja kysymyksiä, kuin minulta nyt kysytään: “Mikä Dreams oikein on?”. Itse asiassa siitä oli varmasti apua, että kävin samat pohdinnat ensin itse läpi.

Tom: Näin Dreamsin ensimmäisen kerran samaan aikaan kuin kaikki muutkin - sen julkistuksessa 2013! Uskoin, että pelistä tulee sellainen kuin luvattu, onhan se kuitenkin MM:n tuotos! Mutta, kuten muutkin, huomasin pohtivani, että mikä Dreams täsmälleen on. Kun peliä esiteltiin PSX:ssä ja Pariisin peliviikolla sain viimein ahaa-elämyksen ja uskon Abbien tavoin, että näistä kokemuksista on ollut hyötyä, kun puhun aiheesta muille.

Yhteisö on Dreamsin keskiössä, milloin ja miten syntyi ajatus palkita syntyneitä teoksia?

Abbie: Ajatus pyöri jonkin aikaa, mutta viime vuoden puolivälissä päätimme tehdä siitä totta. Todellinen suunnittelu alkoi marraskuun tienoilla ja studiolta saatiin iso porukka vapaaehtoisia - mikä oli mahtavaa, sillä lähdimme liikkeelle melkoisen kunnianhimoisesti. Nyt kuitenkin tiedämme, että tällainen onnistuu ja meillä on monia ideoita, joilla se saadaan ensi kerralla vielä kaikenkattavammaksi yhteisötapahtumaksi.

Tom: Tämä oli ehdottomasti paras tapa, jolla pystyimme juhlistamaan yhteisöämme ja kiittämään heitä tekemästään työstä (ja antamastaan tuesta) Dreamsin parissa vime vuoden aikana. Olen ylpeä, että saimme IMPYt aikaiseksi. Yhteisömme antaa paljon tukea ja on hyvin sydämellinen - aina kun uusi palkittu julkistettiin, chatissa satoi rakkautta. Silloin tiesin, että saavutimme sen, mitä tällä haimmekin.

Kyseessä on työkalu, jolla voi tehdä lähes mitä tahansa. Kuinka palkintokategoriat päätettiin ja vaatiko lista säätöä prosessin aikana?

Abbie: Meidän täytyi todellakin varmistaa, ettemme keskittyneet vain peleihin tai genreihin, koska Dreams on paljon enemmän, joten ihan alkuvaiheessakin keskityimme luomisen eri osa-alueisiin ja yhteisökategorioihin. Paljon säätöä ei sitten tarvittukaan, vähän siellä täällä, mutta huomasimme, että joitain kategorioita pitää lisätä tai muuttaa ensi kerraksi, kuten “Paras musiikkivideo”, tai jotain sellaista, joka kuvaa paremmin audio-visuaalista sisältöä. Ja VR tulee mukaan, joten siitä saadaan varmasti myös uusi kategoria.



Onko IMPY-kisaan osallistuneista tilastoja?

Abbie: En kerännyt täydellisiä tilastoja, sen verran kiirettä piti. Mutta muistan, että jokaiseen kategoriaan tuli yli sata osallistujaa, joihinkin enemmän kuin toisiin. Jokaisesta early accessiin kuuluneesta maasta oli osallistujia ja useimmista myös finalisteja. Ensi vuonna haasteena onkin pitää kaikki narut käsissä, sillä potentaalisia osallistujia ympäri maailman tulee olemaan paljon enemmän - mutta suunnittelemme jo, kuinka se tehdään.

Tuliko vastaan jotain, jota ette olisi uskoneet Dreamsilla pystyttävän tekemään? Jotain todella yllättävää?

Abbie: Tässä vaiheessa niin käy käytännössä joka päivä. “Olisinpa keksinyt tuon” -palkintokategoriassa on muutamia, jotka oikeasti yllättivät meidät - hyvin kokeellista ja villiä kamaa. Minusta on hienoa, että ihmiset jakavat myös, miten he ovat jonkin asian tehneet. Minäkin olen opetellut jo aika monta juttua Dreamsissa tutkimalla kuinka yhteisö on tehnyt eri asioita ja sitten kokeilemalla siitä eteenpäin - on upeaa, kuinka oppiminen leviää sillä tavalla Dreamsissä.

Tom: Muistan nähneeni, kun E3-musikaaliesitystämme harjoiteltiin ja se oli ensimmäinen kerta, kun näin Dreamsin jonakin muuna kuin pelinä - olimme heittämässä keikan, mutta käyttämällä ainoastaan DualShock 4:ia! Ja kun yksi yhteisömme jäsen loi “elävän” kello-ruudunsäästäjän, se räjäytti mieleni! Yhteisömme on niin luova ja taitava, etten usko koskaan lakkaavani yllättymästä.



Jäikö mieleenne jokin teos, jonka haluaisitte vielä nostaa esiin - joka ei saanut palkintoa tai päässyt finaaliin?

Abbie: Jos rehellisiä ollaan, niin niitä on satoja. Haluaisin antaa ensi kerralla huomiota kummallisemmalle ja kokeellisemmalle sisällölle. Yksi tapa voisi olla antaa yhteisön tehdä myös palkintoshown “mainokset” tai “esimaistiaispätkät”. Sitten voimme keskittyä vielä kunnianhimoisempiin asioihin - livemusiikkiesitys Dreamsissa? Super-eeppinen alkupuhe? Ken tietää. Suunnittelu pitänee aloittaa pian. Minulle palkitseminen ei ole pääasia, vaan niiden mahtavien luovien ihmisten juhlistaminen, jotka tekevät sisältöä Dreamsissa. Minusta oli hienoa järkätä tapahtuman alkushow, jossa kaikki saivat jutella lempitekijöistään, niistäkin, jotka eivät välttämättä olleet ehdolla.

Tom: Haluaisin antaa palkinnon kaikelle - varsinkin kaikelle, jossa on jotain vähänkin söpöä. Se toki tarkoittaisi, että palkintoshowsta tulisi loputtoman pitkä, mutta se olisi sen arvoista. Olisi hienoa ottaa yhteisö mukaan shown tekemiseen, eikä ainoastaan heidän teoksensa.

Nyt kun Dreams on oikeasti-oikeasti julkaistu, mitä odotatte yhteisöltä eniten?

Abbie: Että heistä tulee parempia ja kunnianhimoisempia ja kokeilunhaluisempia kovalla tohinalla. On hienoa nähdä ihmisten kehittyvän - minäkin pärjään Dreamsin työkaluilla, enkä koskaan uskonut tekeväni digitaalisia luomuksia niin kätevästi kuin nyt osaan. Toivon, että se ystävällisyys ja tuki, jota näen Dreamsin pelaajien ylläpitävän päivittäin, jatkuisi edelleen. On todella hauskaa olla osa luovaa yhteisöä.

Tom: Olen ollut innoissani siitä, että uudet pelaajat tulevat tapaamaan olemassa olevan yhteisön. Dreams voi vaikuttaa vähän pelottavaltakin, mutta yhteisö toivottaa kyllä tervetulleeksi ja saa uusienkin tulijoiden olon mukavaksi, sekä kannustaa heitä alkutaipaleella. Tai oikeastaan en vain odota sitä, vaan tiedän, että niin tulee tapahtumaan.



Mistä ison idean saanen aloittelijan kannattaisi aloittaa - ainakin sivustoltanne löytyy arkistollinen MM Jams -opetusvideoita. Mitä muuta suosittelette?

Abbie: Aloita tutoriaaleilla ja aloita pikkujutuista! Kyhää jotain kasaan! Tutoriaalit ovat hassuja, eivätkä mitenkään ylivoimaisia. Twitteristä kannattaa etsiä #MadeinDreams, jotta näkee, mitä muut tekevät, löytää toisia pelaajia sekä pelaajia, joita ehkä haluaa seurata pelissä. Kaikilla on oma tiensä Dreamsiin, joten ei kannata liikaa verrata itseään muihin. Olen nähnyt niin monen pelaajan kehittyvän viimeisen vuoden aikana - on hämmästyttävää, kuinka paljon voi oppia lyhyessä ajassa.

Onko jokin asia, johon haluaisitte pelaajien kiinnittävän enemmän huomiota - jokin vähän käytetty ominaisuus tai vastaava?

Abbie: Hah, pelaajat tietävät varmasti meitä enemmän tässä vaiheessa. He esimerkiksi tutkivat tekstityökalun perinpohjaisesti ja käyttivät sitä tavoilla, joita emme osanneet kuvitellakaan. Haluaisin nähdä Dreamsia käytettävän enemmän performansseissa ja joissain luovissa Twitch-sovelluksissa. Näen pelkkiä mahdollisuuksia.



Onko suunnitelmissa yhteisötapahtumia - ehkä jopa DreamsCon?

Abbie: Ei mitään, josta voisin sanoa että “tämä tapahtuu siellä ja silloin”, mutta kyllä. Tiedän, että yhteisö haluaa jotain sellaista ja pähkimme päämme puhki eri tapoja toteuttaa toiveita. Meillä oli itse asiassa hieno ex-tempore-miitti toimistollamme joulun aikaan ja kunhan aloitamme pienimuotoisesti, voimme alkaa tehdä enemmän siistejä juttuja samaan tyyliin.

Mikä on viimeinen uni, jonka muistatte?

Abbie: En haluaisi edes paljastaa niitä. Enimmäkseen työhön liittyvää, kuvastaen sitä stressiä, mikä liittyy pelin julkaisuaikaan!

Tom: Näin unta, jossa yritin kiivetä ylös loppumatonta seinää. Kun heräsin, käteni olivat uuvuksissa! Voin kuvitella että yhteisö nappaa nyt tämän idean ja tekee saman tien jonkinlaisen aikaan perustuvan tai high-score-luomuksen!

Katso koko IMPY-gaala tästä:


V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelataanpa: Amiga CD... Pelataanpa: Hiihtolo... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova