Tuorein sisältö

Retro Rewind: Magnetic Scrollsin interaktiivisen fiktion klassikot

Jukka O. Kauppinen

17.07.2021 klo 12.00 | Luettu: 630 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Tekstiseikkailut pelastuivat kadotukselta

Pelien historia on täynnä unohdettuja pelejä ja pelitaloja. Suomalaisnäkökulmasta unohduksen meret ovat tavallistakin syvemmät seikkailupelien ja etenkin tekstiseikkailujen kohdalla, sillä etenkin brittiläisten 1980-luvun seikkailuntekijöiden luomukset ovat jääneet meillä kovin näkymättömiksi.

Eivät siltikään kaikki. Kolmen britin perustama Magnetic Scrolls oli ryhmä taitavia pelisuunnittelijoita, joiden tarinankerrontakyvyt ylittivät myös 1980-luvun Suomen ja Britannian välisen kielimeren.


16-bittistä kunnianhimoa


Magnetic Scrolls aloitti pelinteon Sinclair QL -mikrolla, mutta laskeskeli pian uuden sukupolven 16-bittisten kotimikrojen vastaavan paremmin heidän pelillisiä visioitaan. Uudet koneet ja niiden graafiset kyvyt mahdollistivat tekstiseikkailujen viemisen seuraavalle tasolle. Miksi siis nyhertää vanhoilla kasibittisillä ja köpögrafiikoilla?

Aivan alkuun tekstiseikkailuissa ei ollut lainkaan grafiikkaa, vaan kaikki oli tekstiä. Sitten peleihin lisättiin kuvia, ensin yksinkertaisia, hiljalleen värikkäämpiä ja nätimpiä. Seuraavaksi Commodore Amigan ja Atari ST:n ylivertaiset graafiset ominaisuudet toivat peleihin uuden visuaalisen ulottuvuuden, johon MS tarttui kaksin käsin. Yhtään vähemmän tärkeää ei ollut sisällöllinen ja pelillinen ulottuvuus. Magneticin seikkailuissa oli myös yksi aikansa kehittyneemmistä parsereista, eli se ymmärsi hyvin englannin kieltä ja monimutkaisempiakin lauserakenteita. Vanhan polven pelithän nojasivat usein kahden sanan yksinkertaisiin komentoihin, eli pelitekniikka kehittyi vahvasti tälläkin pinnan alaisella sektorilla.


Kun käsikirjoittajatkin olivat alansa taitajia ja mielikuvituksellisia sanan säilän heiluttajia, niin firman pelit olivat kerta toisensa jälkeen taiteellisia menestyksiä. Lisätään tähän vielä hyvä paketointi ja upea kansitaide, jossa yhdistyivät tunnistettava design ja mielikuvituksellisuus sekä hyvät ohjekirjat ja lisukkeet. Magneticista tulikin eurooppalainen vaihtoehto tekstipelien mahtitekijälle, Infocomille. Yksi syy firman menestykseen oli yllättävän taloudellinen: paikallisesti tuotetun pelin hinta kaupassa jäi Infocomin jenkki-importteja halvemmaksi ja lisäksi upeat kannet houkuttivat hyllyllä. Magneticilla oli julkaisijajätti Rainbirdin kautta myös vahva levityskanava, mikä takasi vahvat kotimarkkinat ja yhteyksiä Eurooppaan. Mantereeltakin kun aina löytyi joku hassu, joka kykeni ymmärtämään ja ainakin yrittämään englanninkielisen seikkailun peluuta. Niinpä firmasta kasvoi myös kova haastava eurooppalaisten tekstiseikkailujen genreä aiemmin hallinneille Level 9:lle, Delta 4:lle ja CRL:lle.

Magnetic porskutti 1980-luvun vahvasti 16-bittimarkkinoillaan, mutta sitten peliala ja pelaajien maut muuttuivat. PC tulla rymisteli ja jenkeistä rantautui LucasArtsin ja Sierra On-Linen kaltaisia uusia, graafisempia mahtitekijöitä. Tekstivetoiset tarinat eivät enää pärjänneet kamppailussa pelaajien sieluista ja kukkaroista, etenkään kun Lucasin pelit tarjosivat myös aivan ennennäkemättömän tyylikästä visuaalista iloittelua. Hyvä, syvä tarinankerronta hävisi puujalkavitseille. Magnetic Scrollsin tarina oli lyhyt: kahdeksan peliä kahdeksassa vuodessa. Mutta ne olivat hyviä pelejä. Niistä jäi kaunis perintö, jota kelpaa muistella lämmöllä jälkikäteen. Etenkin kun teokset eivät ole kadonneet digitaalisen historian tyhjiöön.


Magneettinauhakasettilamerointia


Brittiläinen Strand Games -peliyhtiö on nostanut Magneticin seikkailut takaisin tolpan nokkaan. Samalla niiden päälle on sivelty uusi, nykyaikaisempi ja kaunis maalipinta. Mutta ensin siihen tarvittiin vähän vaivannäköä.

Vuosikymmenten mittaan pelejä on kadotettu eri tavoin. Jos pelien tekijät tai tekijäoikeudet eivät ole täysin hukassa, niin sitten ainakin lähdekoodit. Magnetic Scrollsin kohdalla kävi kuitenkin tuuri: yhtiöllä oli Rainbirdin kanssa vain julkaisusopimus, ei tekijäoikeuksien siirto. Lisäksi firma ei koskaan kadonnut dev:nulliin tai konkursseihin, vaan sen perustajat ovat pysytelleet kartalla.


Mansikkarykelmänä kermakakun päällä myös pelien lähdekoodit olivat tallessa. Magneticin pelit tehtiin DEC Microvax -minitietokoneella, josta otettiin varmuuskopiot nauhalle. Nauhat lojuivat koskemattomana varastossa vuosikymmenet. Muutaman yrityksen jälkeen brittiläiset kasettilamerit onnistuivat paistamaan magneettinauhat uunissa (!) luettavaan kuntoon, jolloin niiltä onnistuttiin lukemaan Magneticin pelien data lähdekoodeineen, grafiikoineen, kaikkineen.


Kohti uusia seikkailuja


Magnetic Scrollsin perustajajäsen Hugh Steers perusti kollegoineen Strand Gamesin, jotta Magneticin seikkailut voitaisiin pelastaa ja restauroida nykyisille ja tuleville sukupolville. Siinä samalla sakki aloitti myös rinnakkaisurakan kehittääkseen uuden pelimoottorin, jolle vanhat seikkailut voitaisiin luoda uudelleen. Ja koska Thamesissa on jokunen litra virrannut, niin pitihän peleille jotain uuttakin tehdä. Uusi pelimoottori tukee monialustajulkaisua, joten Strandin remasteroinnit voidaan julkaista sekä tietokoneille että mobiilialustoille, jopa kännyköille. Pelijärjestelmää on työstetty uusiksi niin, että pelaaminen onnistuu perinteiseen tapaan komentoja kirjoittamalla ja hiirellä klikkailemalla. Tai sekä että. Pelaaja voi myös muovata kuvaruutua ja käyttöliittymää mieleisekseen. Grafiikat on toki piirretty uusiksi, samoin kuin äänimaailma. Kyllä nämä silti tekstiseikkailuiksi tunnistaa.


Peleissä on myös sisällöllistä viilailua. Vuosikymmenten mittaan niistä on todettu puutteita tai pulmia, tyhmyyksiäkin, joten seikkailuja on rempattu järkevämpään muotoon. Lopputulos on tekijöiden mukaan alkuperäistä pelattavampi ja loogisempi. ”Voit pelata seikkailuja kahdessa eri pelitilassa: modernissa ja klassisessa. Meistä moderni on se parempi tapa, muun muassa siksi, että ne ovat viihdyttävämpiä ja vähemmän julmia”, Steers ynnäsi Retro Rewindille.


Ja hyvinhän ne pelit toimivat. Enpä olisi uskonut, että näin vuonna 2019 voin pelata androidluurilla The Guild of Thievesiä. Ja arvatkaas mitä: automaattikartta on aika nerokas keksintö! En ryhdy käsittelemään tähän mennessä julkaistuja remasterointeja yksittäin, joten jos lämpenitte aiheelle niin peleistä löytyy lisätietoja osoitteesta www.strandgames.com ja kukin niistä maksaa vain 2-3 euroa. Ei kirpaise pahasti!

Loppuun vielä ilouutinen tekstiseikkailujen - nykyisen interaktiivisen fiktion - ystäville. Klassikoiden työstämisen lomassa Strand Games kehittää myös avoimen lähdekoodin seikkailupelimoottoriaan, jolla voidaan jatkossa tehdä aivan upouusia seikkailuja, samoin kuin jatko-osia. Upeuden hienoutta!


The Pawn Remastered
Kehittäjä: Rob Steggles
Julkaisija: Strand Games (Magnetic Scrolls / Rainbird)
Vuosi: 2017 (1985)
PEUKKU YLÖS


The Guild of Thieves Restored
Kehittäjä: Rob Steggles
Julkaisija: Strand Games (Magnetic Scrolls / Rainbird)
Vuosi: 2018 (1987)
PEUKKU YLÖS


Jinxter Revived
Kehittäjä: Georgina Sinclair, Michael Bywater, Paul Findley.../ Magnetic Scrolls
Julkaisija: Strand Games (Rainbird)
Vuosi: 2019 (1987)
PEUKKU YLÖS

Alkuperäiset alustat: Amiga, Amstrad, Atari ST, Commodore 64, PC DOS, ZX Spectrum...
Uusversiot: PC, Mac, Linux, Android, iOS


Kuvat: Jukka O. Kauppinen, Strand Games

Julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 1/2019
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta tilaaskrolli.fi



V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Pelataanpa: Kesä-SNE... Retro Rewind: Japani... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova