V2.fi pelasi: Microsoft Flight Simulator 2024 Pleikkarilla
Microsoftin suuri yksinoikeus laskeutui kilpailijan kentälle
Tietokoneiden laskentatehon kasvaessa myös simulaattoripelit ovat suunnanneet kahteen hyvin erilaiseen suuntaan. Aiemmin, kun koneista löytyi vääntöä vähemmän kuin modernista rannekellosta, kaikki pelit olivat vain vähän sinne päin ja muistuttivat lentämistä vain etäisesti. Mutta nykyään? Kepeiden lentelypelien ohella tarjolla on äärimmäisen realistisia simulaatioita, kuten vaikka Microsoft Flight Simulator 2024.

Perinteiseti vain PC:illä nähty simulaatio on löytänyt uuden kodin myös konsoleilla, kiitos Microsoftin “ei väliä, missä pelaatte, mutta luojan tähden, pelatkaa meidän pelejämme”-filosofian. Tämän ilmiön äärimmäisenä esiintymismuotona Flight Simulator on nyt laskeutunut myös Microsoftin suurimman kilpailijan PlayStation-konsolille.
Heitetään siis PlayStation 5 käyntiin ja otetaan selvää, miten hyvin äärimmäisen realistinen lentosimulaatio onnistuu pelikonsolilla!
Heti alkuun on todettava, että Flight Simulator 2024 on todellakin simulaattori sanan varsinaisessa merkityksessä. Kaikki mittarit äärimmilleen vedettynä sitä voisi todennäköisesti käyttää – yhdessä oikeiden ohjainten kanssa – opettelemaan lentämään oikeasti. Tarjolla on toki jos jonkinlaisia apuominaisuuksia, joiden avulla homman saa hieman helpommin lähestyttäväksi, mutta nekään eivät auta suunnattoman paljon.

Kun pelaaja on valinnut pelitilansa, lähtökenttänsä ja määränpäänsä, sekä myös haluamansa lentokoneen usean kymmenen vaihtoehdon joukosta, hän löytää itsensä kiitoradalta. Edessä aukeaa koneen ohjaamo, jota koristavat kymmenet, elleivät sadat namiskat, napit, vivut ja kytkimet. Mitä sitten? No sitten tietenkin kone hoidetaan ilmaan prikulleen oikeita toimenpiteitä noudattamalla. Mitä ne toimenpiteet ovat? Nyt menikin hankalaksi.
Näyttää kovasti siltä, että edes kaikki avustukset ja helpotukset päällä peliä ei saa sen kasuaalimmaksi, kuin että ruudulle ilmestyy ilmoitus, jonka mukaan ensiksi pitäisi vaikka käynnistää moottorit. Mutta miten se tehdään? Tietenkin osoittamalla kursorilla oikeita nappeja ja painelemalla niitä. On hyvin eriskummallista, että pelistä ei tunnu löytyvän mitään ominaisuutta, joka vaikka korostaisi sitä kulloinkin tarvittavaa nappia löytämisen helpottamiseksi.

Helpotusta myös kaivattaisiin, sillä Flight Simulator 2024 on selvästi suunniteltu pelattavaksi lento-ohjaimilla, näppäimistöllä ja hiirellä. Kun tämä kaikki toiminallisuus on yritetty tunkea peliohjaimeen, kokemuksen laatu väistämättä kärsii. Kehitystiimi on kyllä yrittänyt parhaansa sijoittelemalla kaikkein tärkeimpiä juttuja, kuten vaikka moottorin tehon säätelyn, suoraan ohjaimen nappiyhdistelmien taakse, mutta ei sekään poista ongelmaa. On hankalaa ja usein jopa ärsyttävää yrittää osoitella analogitikun avulla pikkuruisia kytkimiä ja niiden vielä pikkuruisempia interaktioalueita kohti.
Valitettavasti PlayStation 5 -version ongelmat eivät lopu tähän.
Heti alkuun pieni disclaimer: en ole pelannut Flight Simulator 2024:n Xbox-versiota, joten en voi verrata PlayStation 5 -version toimivuutta suoraan siihen. Niinpä joudumme vain ottamaan version sellaisenaan, ikään kuin tyhjiössä. Ja voi pojat, että se herätti kysymyksiä.

Pelasin itse Flight Simulatoria PlayStation 5 Pro -konsolilla, ja silläkin oli suuria vaikeuksia selviytyä pelin pyörittämisestä. Eräs Flight Simulator 2024:n suurista jutuista on, että sen maailma on hyvin realistinen ja hyvin tosiaikainen. Pelistä löytyvät suunnilleen kaikki mahdolliset maailman lentokentät ja pelialueena toimii... no, koko planeetta. Huomasin tämän itse kantapään kautta, kun yritin ensimmäisellä lennollani lähteä ilmaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta P-51D Mustang -hävittäjällä, enkä ottanut huomioon sitä, että Suomessa oli A) myöhäinen ilta ja B) kova lumimyrsky.
Tästä realismista maksetaan kova hinta, sillä peli ensinnäkin yrittää selvästi synkronoida tosiaikaista data pelaajan ympäriltä, eikä se toiminut ainakaan arvosteluversiossa kehuttavan hyvin. Tuloksena on, että peli välillä vain pysähtyy jopa reiluksi sekunniksi yrittäessään synkata mitä yrittääkään. Ongelman voi helposti toistaa kääntämällä päätään koneen ohjaamossa, joten kyseessä ei ole mikään harvinainen juttu.

Suoranaisten pätkäisyjen ulkopuolellakin peli pyörii kehnosti, mikä ei ole yllättävää. Tiettävästi Flight Simulator 2024 vaatii juuri prosessorilta järkyttävästi tehoa, eikä se ole modernien pelikonsolien suuri vahvuus. Pelistä ei löydy sen suurempia grafiikka-asetuksia, joita pudottamalla ruudunpäivitystä voisi parantaa, joten töksähtelevän kokemuksen ja matalan ruudunpäivitysnopeuden kanssa on vain elettävä.
Se on toki todettava pelin kunniaksi, että ainakin se näyttää hyvältä. Enimmäkseen. Erityisessä valokuvatilassa lentokoneet näyttävät ihan uskomattoman kauniilta ja on hienoa vain katsella, miten vaikka aurinko heijastuu A-10 Warthogin kupolista ja miten komeilta moottoreista tulevat huuruvanat näyttävät. Toisaalta samaan aikaan se itse maailma on väistämättä usein paljon yksinkertaisempi ja karumpi.

On selvää, että kehitystiimi ei voinut mallintaa koko maailmaa käsin, vaan prosessi täytyi suurelta osin automatisoida. En siis pidä sitä pahana, etten voi laskeutua vaikka oman taloni pihaan ihmettelemään realistista tamperelaista pihanäkymää. Mutta kun peliin on lisätty vaikka pelitila, jossa käydään ottamassa valokuvia tietyistä erikseen valituista paikoista, niin on se nyt vähän kehnoa, että näiden erikseen tiimin valitsemien kiintopisteiden luonakin voi katsella, miten viidestä polygonista koostuvat tasaisen ruskeat talot leijuvat 10 metriä maan pinnan yläpuolella.
Ei siitä pääse mihinkään, Flight Simulator 2024:n PlayStation 5 -versio on melkoinen pettymys. Ei se toki mikään pelikelvoton paske ole. Jos valitsee vaikka sellaisen pelitilan, jossa pääsee aloittamaan suoraan lennosta ja kytkee tarpeeksi helpotuksia päälle, voi tosiaan lennellä haluamallaan lentsikalla ja vaikka käydä ottamassa kuvia maailman suurista ihmeistäj ja sen moninaisista kiinnostavista eläimistä, tai vaikka lentelemällä Yhdysvaltojen siltojen alta.

Mutta tällöin väistämättä menettää suuren osan siitä, miksi Flight Simulator on Flight Simulator. Jos kaipaa kepeää lentelyä tai tiukkaa toimintaa, tarjolla on paljon paremmin pyöriviä ja helpommin pelattavia vaihtoehtoja. Pelin suuresta realismista ja yksityiskohtaisesta toteutuksesta taas on vaikea nauttia PlayStation 5:n pad-ohjaimen kautta, joten väkisin vähän epäilen, että se pelin potentiaalisia ostajia kuvaava venn-diagrammi sisältää aika vähän leikkauskohtia.
Jos kuitenkin satut itse kuulumaan tähän ehkä pieneen porukkaan, niin tässä sitä on: Microsoft Flight Simulator 2024 ilman suuria kompromisseja, PlayStation 5:llä. Jos tiedät tarvitsevasi juuri sitä, niin ole hyvä.
Lyhyesti: Potentiaalia on ihan hirveästi, mutta en tiedä, pystyykö PS5-versio mitenkään lunastamaan sitä. Ei ainakaan pad-ohjaimella.
Hyvää:
Huonoa:












Perinteiseti vain PC:illä nähty simulaatio on löytänyt uuden kodin myös konsoleilla, kiitos Microsoftin “ei väliä, missä pelaatte, mutta luojan tähden, pelatkaa meidän pelejämme”-filosofian. Tämän ilmiön äärimmäisenä esiintymismuotona Flight Simulator on nyt laskeutunut myös Microsoftin suurimman kilpailijan PlayStation-konsolille.
Heitetään siis PlayStation 5 käyntiin ja otetaan selvää, miten hyvin äärimmäisen realistinen lentosimulaatio onnistuu pelikonsolilla!
Ei amatööreille
Heti alkuun on todettava, että Flight Simulator 2024 on todellakin simulaattori sanan varsinaisessa merkityksessä. Kaikki mittarit äärimmilleen vedettynä sitä voisi todennäköisesti käyttää – yhdessä oikeiden ohjainten kanssa – opettelemaan lentämään oikeasti. Tarjolla on toki jos jonkinlaisia apuominaisuuksia, joiden avulla homman saa hieman helpommin lähestyttäväksi, mutta nekään eivät auta suunnattoman paljon.

Kun pelaaja on valinnut pelitilansa, lähtökenttänsä ja määränpäänsä, sekä myös haluamansa lentokoneen usean kymmenen vaihtoehdon joukosta, hän löytää itsensä kiitoradalta. Edessä aukeaa koneen ohjaamo, jota koristavat kymmenet, elleivät sadat namiskat, napit, vivut ja kytkimet. Mitä sitten? No sitten tietenkin kone hoidetaan ilmaan prikulleen oikeita toimenpiteitä noudattamalla. Mitä ne toimenpiteet ovat? Nyt menikin hankalaksi.
Näyttää kovasti siltä, että edes kaikki avustukset ja helpotukset päällä peliä ei saa sen kasuaalimmaksi, kuin että ruudulle ilmestyy ilmoitus, jonka mukaan ensiksi pitäisi vaikka käynnistää moottorit. Mutta miten se tehdään? Tietenkin osoittamalla kursorilla oikeita nappeja ja painelemalla niitä. On hyvin eriskummallista, että pelistä ei tunnu löytyvän mitään ominaisuutta, joka vaikka korostaisi sitä kulloinkin tarvittavaa nappia löytämisen helpottamiseksi.

Helpotusta myös kaivattaisiin, sillä Flight Simulator 2024 on selvästi suunniteltu pelattavaksi lento-ohjaimilla, näppäimistöllä ja hiirellä. Kun tämä kaikki toiminallisuus on yritetty tunkea peliohjaimeen, kokemuksen laatu väistämättä kärsii. Kehitystiimi on kyllä yrittänyt parhaansa sijoittelemalla kaikkein tärkeimpiä juttuja, kuten vaikka moottorin tehon säätelyn, suoraan ohjaimen nappiyhdistelmien taakse, mutta ei sekään poista ongelmaa. On hankalaa ja usein jopa ärsyttävää yrittää osoitella analogitikun avulla pikkuruisia kytkimiä ja niiden vielä pikkuruisempia interaktioalueita kohti.
Valitettavasti PlayStation 5 -version ongelmat eivät lopu tähän.
Jättää toivomisen varaa
Heti alkuun pieni disclaimer: en ole pelannut Flight Simulator 2024:n Xbox-versiota, joten en voi verrata PlayStation 5 -version toimivuutta suoraan siihen. Niinpä joudumme vain ottamaan version sellaisenaan, ikään kuin tyhjiössä. Ja voi pojat, että se herätti kysymyksiä.

Pelasin itse Flight Simulatoria PlayStation 5 Pro -konsolilla, ja silläkin oli suuria vaikeuksia selviytyä pelin pyörittämisestä. Eräs Flight Simulator 2024:n suurista jutuista on, että sen maailma on hyvin realistinen ja hyvin tosiaikainen. Pelistä löytyvät suunnilleen kaikki mahdolliset maailman lentokentät ja pelialueena toimii... no, koko planeetta. Huomasin tämän itse kantapään kautta, kun yritin ensimmäisellä lennollani lähteä ilmaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta P-51D Mustang -hävittäjällä, enkä ottanut huomioon sitä, että Suomessa oli A) myöhäinen ilta ja B) kova lumimyrsky.
Tästä realismista maksetaan kova hinta, sillä peli ensinnäkin yrittää selvästi synkronoida tosiaikaista data pelaajan ympäriltä, eikä se toiminut ainakaan arvosteluversiossa kehuttavan hyvin. Tuloksena on, että peli välillä vain pysähtyy jopa reiluksi sekunniksi yrittäessään synkata mitä yrittääkään. Ongelman voi helposti toistaa kääntämällä päätään koneen ohjaamossa, joten kyseessä ei ole mikään harvinainen juttu.

Suoranaisten pätkäisyjen ulkopuolellakin peli pyörii kehnosti, mikä ei ole yllättävää. Tiettävästi Flight Simulator 2024 vaatii juuri prosessorilta järkyttävästi tehoa, eikä se ole modernien pelikonsolien suuri vahvuus. Pelistä ei löydy sen suurempia grafiikka-asetuksia, joita pudottamalla ruudunpäivitystä voisi parantaa, joten töksähtelevän kokemuksen ja matalan ruudunpäivitysnopeuden kanssa on vain elettävä.
Se on toki todettava pelin kunniaksi, että ainakin se näyttää hyvältä. Enimmäkseen. Erityisessä valokuvatilassa lentokoneet näyttävät ihan uskomattoman kauniilta ja on hienoa vain katsella, miten vaikka aurinko heijastuu A-10 Warthogin kupolista ja miten komeilta moottoreista tulevat huuruvanat näyttävät. Toisaalta samaan aikaan se itse maailma on väistämättä usein paljon yksinkertaisempi ja karumpi.

On selvää, että kehitystiimi ei voinut mallintaa koko maailmaa käsin, vaan prosessi täytyi suurelta osin automatisoida. En siis pidä sitä pahana, etten voi laskeutua vaikka oman taloni pihaan ihmettelemään realistista tamperelaista pihanäkymää. Mutta kun peliin on lisätty vaikka pelitila, jossa käydään ottamassa valokuvia tietyistä erikseen valituista paikoista, niin on se nyt vähän kehnoa, että näiden erikseen tiimin valitsemien kiintopisteiden luonakin voi katsella, miten viidestä polygonista koostuvat tasaisen ruskeat talot leijuvat 10 metriä maan pinnan yläpuolella.
Ei siitä pääse mihinkään, Flight Simulator 2024:n PlayStation 5 -versio on melkoinen pettymys. Ei se toki mikään pelikelvoton paske ole. Jos valitsee vaikka sellaisen pelitilan, jossa pääsee aloittamaan suoraan lennosta ja kytkee tarpeeksi helpotuksia päälle, voi tosiaan lennellä haluamallaan lentsikalla ja vaikka käydä ottamassa kuvia maailman suurista ihmeistäj ja sen moninaisista kiinnostavista eläimistä, tai vaikka lentelemällä Yhdysvaltojen siltojen alta.

Mutta tällöin väistämättä menettää suuren osan siitä, miksi Flight Simulator on Flight Simulator. Jos kaipaa kepeää lentelyä tai tiukkaa toimintaa, tarjolla on paljon paremmin pyöriviä ja helpommin pelattavia vaihtoehtoja. Pelin suuresta realismista ja yksityiskohtaisesta toteutuksesta taas on vaikea nauttia PlayStation 5:n pad-ohjaimen kautta, joten väkisin vähän epäilen, että se pelin potentiaalisia ostajia kuvaava venn-diagrammi sisältää aika vähän leikkauskohtia.
Jos kuitenkin satut itse kuulumaan tähän ehkä pieneen porukkaan, niin tässä sitä on: Microsoft Flight Simulator 2024 ilman suuria kompromisseja, PlayStation 5:llä. Jos tiedät tarvitsevasi juuri sitä, niin ole hyvä.
![]() |
Lyhyesti: Potentiaalia on ihan hirveästi, mutta en tiedä, pystyykö PS5-versio mitenkään lunastamaan sitä. Ei ainakaan pad-ohjaimella.
Hyvää:
- Näyttää parhaimmillaan todella komealta
- Äärimmäisen realistinen maailma
- Realistinen lentomalli
- Mukavasti erilaisia pelitiloja
- Tukee DualSensen erikoisominaisuuksia, kuten adaptiivisia liipaisimia
Huonoa:
- PlayStation 5 -versio ei pyöri tarpeeksi pehmeästi
- Säännölliset ja ikävät töksähtelyt
- Käyttöliittymä toimii todella kankeasti ohjaimen kautta
- Avustajat ja helpotukset eivät helpota tarpeeksi, tai oikealla tavalla
- Yrityksestä huolimatta pad-ohjain ei ole oikea tapa pelata Microsoft Flight Simulatoria
- Peruspeli maksaa 80 euroa eikä sisällä kuin murto-osan sisällöstä. Koko paketista saa pulittaa 220 euroa














Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti