Tuorein sisältö

Iceflake Studios

Matti Lintula

19.11.2007 klo 12.30 | Luettu: 10234 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Historiallisaiheisia pelejä Suomesta

Suomalainen pelinkehitys elää nousukautta ja uusia pelistudioita perustetaan entistä tiuhempaan tahtiin. Pelejä tehdään niin PC:lle, taskukonsoleille, mobiililaitteille kuin uuden sukupolven kotikonsoleillekin. Taustalla kehittäjillä on usein pitkä harrastushistoria pelien parissa. Vaikka Suomessa ei varsinaista pelialan koulutusta juurikaan järjestetä, nousee kotimaasta silti menestyviä yrityksiä ja brändejä myös maailman markkinoille. Iceflake Studios Oy on syyskuussa perustettu yritys, jonka tekijät tunnetaan parhaiten Battlefield 1942:een tehdystä laajennuksesta FinnWarsista.

Yrityksen perustajiin kuuluvat toimitusjohtajana toimiva Mikko Aliranta, ohjelmoinnista vastaava Tapani Valkonen sekä grafiikasta ja suunnittelusta vastaava Lasse Liljedahl. Haastattelimme Iceflaken tuoretta päämiestä Mikko Alirantaa tiedustellaksemme, mitä uudelta studiolta on odotettavissa.

Millainen tausta Iceflake Studiosin väellä on? FinnWars-modi on monille tuttu, mutta onko taustalla muuta pelinkehitykseen liittyvää harrastusta tai alan koulutusta?

Iceflaken, joka siis aiemmin tunnettiin Snowflakena, aikaisten projektien lisäksi Tapanilla ja Lassella on kokemusta monista eri peliprojekteista. He ovat olleet 90-luvun loppuvuosilta mukana tekemässä fantasiaroolipeliä, scifististä autopeliä ja FinnWarsin lisäksi pienempiä modeja muihin peleihin. Alan koulutusta ei oikeastaan ole ollut kovinkaan pitkään Suomessa tarjolla, joten alan ihmiset ovat pääasiallisesti itseoppineita ja ammattiin on siirrytty vuosia jatkuneesta harrastuksesta. Lasse kuitenkin on mukana parivuotisessa pelialan koulutuksessa Pasilassa sijaitsevassa Adultassa.

Iceflake Studiosilla on oma pelimoottorinsa, Mammoth. Mistä pelimoottorin kehitys sai alkunsa ja kauanko moottoria on jo ehditty työstämään? Entä mille laitealustoille moottori mahdollistaa pelien julkaisun?

Alustavia kokeiluja pelimoottorin kanssa alettiin tehdä FinnWars-modin valmistumisen jälkeen. Nykyistä pelimoottorin versiota on työstetty vuoden 2005 syksystä alkaen, mutta välissä on ollut myös pieniä taukoja, esimerkiksi asepalveluksien suorittamisen aikana. Pelimoottori itsessään tukee tällä hetkellä OpenGL- ja DirectX-renderöintiä, eikä se ole alustariippuvainen.

Tulevassa FinnWars 2:ssa luvataan olevan kattava historiapaketti toisen maailmansodan vaiheista, sekä Suomen ja Neuvostoliiton suhteista. Tuleeko tietopaketti olemaan erillinen osio vai osa pelin kerrontaa?

Pelin aihealue on Suomen ulkopuolella, ja jopa jossain määrin suomalaistenkin keskuudessa, vähemmän tunnettu alue toisesta maailmansodasta. Tämän takia haluttiinkin korostaa pelin tapahtumien taustoja aivan uudella tasolla. Historiallista kerrontaa kokeilimme aikanaan joissakin ensimmäisen FinnWarsin versioissa, ja se oli erittäin pidetty osa-alue pelissä. Pelaajat olisivat halunneet sitä paljon enemmän, mitä emme kuitenkaan pystyneet silloisilla resursseilla tekemään. Tuolloin pelissä olleet historiikit olivat hieman huomaamattomampi osa peliä, ja ne oli laitettu mm. latauskuvien yhteyteen. Jatko-osassa haluamme viedä tätä osa-aluetta pidemmälle, ja tarkoituksena onkin kehittää historiapaketista irrallinen ja paljon aiempaa laajempi ja monipuolisempi osio, jossa käytetään hyödyksi elementtejä joita perinteinen historiakirjamalli ei pysty tarjoamaan.

Millaisia uudistuksia FinnWars 2:ssa on odotettavissa aiempaan versioon verrattuna?

Kovin tarkkoja yksityiskohtia emme vielä näin varhaisessa kehityksen vaiheessa pelistä julkaise, mutta jotain perinteistä taktisempia elementtejä peliin on kyllä tulossa.

Mitkä tulevat olemaan FinnWars 2:n jakelukanavat?

Jakelukanavat ovat tässä vaiheessa vielä haussa, mutta ensisijaisesti tähtäämme FinnWars 2:n kohdalla digitaaliseen jakeluun. Lisäksi tarkoituksena olisi saada pelistä versio hyllymyyntiin ainakin täällä kotimaassa.

Lopuksi katsaus tulevaisuuteen. Milloin pääsemme pelaamaan FinnWars 2:sta? Ja mitä on luvassa FinnWars 2:n jälkeen?

FinnWars 2:ta pääsee pelaamaan, kun se on riittävän pitkällä julkista demoa varten. Mitä tulevaisuuteen tulee, niin on hieman aikaista spekuloida mitä FinnWars 2:n jälkeen on tulossa, mutta katsomalla kehityshistoriaamme voi ehkä päätellä jotain. Tällä hetkellä yrityksemme on kuitenkin keskittynyt historiallisaiheisiin peleihin.

V2.fi | Matti Lintula
< Rock Band -ennakko... Nitro Games... >

Keskustelut (9 viestiä)

foxx0

22.11.2007 klo 16.54

Onnea vaan pojille! Aikookohan studio keskittyä pelkään pc kehitykseen vai tuleekohan pelejä myös konsoleille?
lainaa
UB1

27.11.2007 klo 16.29

Aluksi teemme Pc:lle ja sitten myöhemmin konsolille esim. Xbox etc.
lainaa
Allurallupallunallu

01.12.2007 klo 14.54

onnea teille! :)
lainaa
Make

01.12.2007 klo 19.52

Voisitte tehdä finwarsin ihan koko peliksi eikä vaan lisäosaksi? Vois mennä ku kuumille kiville?? :) Jatkakaa samaan malliin!
lainaa
UB1

04.12.2007 klo 13.12 1 tykkää tästä

Make kirjoitti:
Voisitte tehdä finwarsin ihan koko peliksi eikä vaan lisäosaksi? Vois mennä ku kuumille kiville?? :) Jatkakaa samaan malliin!


FinnWars 2:sta tulee ihan normaali kaupallinen peli, jossa on laaja ja monipuolinen historia DVD. Tarjoamme siis pelaajille laajan kahden DVD:n FinnWars 2 -paketin.
lainaa
MattiH

08.12.2007 klo 14.47

Ilomottaudun mielellä pelitestaajaksi.laajan kokemuksen omaan monista sotapeleistä xboxille.
lainaa
Sipi

14.12.2007 klo 14.06

Alko taas itteänikin kiinnostamaan tuo pelinteko ala >:) Mut tää itse oppiminen on vaan niin vaikeeta :\ Varsinkin kun c++ on niin laajakäsite
lainaa
sdfds

16.12.2007 klo 11.45

Hieno idea kyllä pojilla, tuosta on hieno lähteä. Katselen innolla, kuinka tuossa tulee käymään. (PS. Voisin kyllä itsekin osallistua testaukseen jos on testaajille tarvetta, kun muutenkin olen pelien ohjelmoimisesta kiinnostunut ja ohjelmointipuolikin itsessään kiinnostaa suuresti)
lainaa
oskaripoika

05.12.2011 klo 14.52

en tajua miten finnwars 2 saa?
lainaa

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova