Tuorein sisältö

SimCity

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Simulaatiot
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: Maxis
Julkaisija: Electronic Arts
Julkaisupäivä: 08.03.2013
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

15.03.2013 klo 09.47 | Luettu: 13041 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Valitus asemakaavasta
Niin se aika vain kuluu, että Maxiksen alkuperäinen kaupunkisimulaattori on kohta neljännesvuosisadan ikäinen. Minuun, kuten moneen muuhunkin, alkuperäinen SimCity teki suuren vaikutuksen. Se tarjosi viehättävää rakentelua ilman sotimista tai muita sen suurempia paineita, ja oli jännittävää seurata miten suureksi kaupunkinsa asukasmäärän oikein saisi kasvamaan. Välillä toki kirjoitettiin FUND ja pelättiin maanjäristyksiä sekä ydinlaskeumaa. Pelissä ei ollut mitään sen suurempia tavoitteita, mutta kumman vähän se haittasi.

Pelasin myös SimCity 2000:ta, mutta vähemmän. Lähinnä siksi, että sen Amiga-versio oli laiskasti käännetty ja hidas, mutta myös siksi, että peli alkoi edetä ylenpalttisen nysväämisen suuntaan. Jo sähköjohtojen vetäminen oli vähän rasittavaa, joten viemäröinnin kanssa tusaaminen meni jo makuuni liian mikrottamiseksi. SimCity 3000 ja reilu kymmenvuotias nelosversio jäivät hieman samasta syystä satunnaisten kokeilujen asteelle.


Tämän vuoksi uutiset ja videot SimCityn uudesta alusta kiinnostivat kovasti. Jos peliä olisi tuotu taulukkolaskennasta takaisin leppoisan rakentelun suuntaan ja mukana olisi vielä nättiä grafiikkaa sekä pieniä tehtäviä, tästähän voisi tulla melkoinen aikakaivo.

Pikkukaupunki lasilaatikossa


Siinä missä Maxis ei ole viimeiseen kymmeneen vuoteen tehnyt SimCityjä, se on tietenkin tehnyt sitäkin enemmän Simsejä. Tuon sarjan ykkös- ja kakkososa dominoivat edelleen PC-pelien myyntitilastoja, joten ei ihme, että myös koko trendin aloittanutta peliä on haluttu viedä samaan suuntaan. Vastaus tähän on ollut Glassbox-pelimoottori, joka ainakin ennakkomainonnan mukaan pyrkii entistä enemmän simuloimaan yksittäisiä kaupunkilaisia pelkkien tilastojen sijaan. Seuraamalla oman kaupunkinsa tapahtumia onkin helppo vetää se johtopäätös, että entisten pelkkien animaatioiden sijaan kaupungissa asuu nyt pikkuisia ihmisiä.

Siitä voidaan sitten keskustella laajemminkin, miten totta tämä väite on. Jos ihmisiä seurailee kaduilla, huomaa nopeasti että heillä ei ole mitään "omaa kotia", vaan nukkumaan mennään lähimpään taloon. Sama koskee työpaikkoja, koulutusta, liikennettä ja vähän kaikkea. Kaupunki yrittää luoda illuusiota oikeata elämästä, mutta kulissit kaatuvat herkästi.


Glassboxista seuraava vaikutus on, että kaupungille käytettävissä oleva alue on rajoitettu. Erittäin rajoitettu. Siinä määrin rajoitettu, että on täysin mahdollista rakentaa kartta täyteen tunnissa sen kummemmin yrittämättä. Selityksenä on kerrottu mm. että pelaajien käyttämien koneiden kapasiteetti ei riittäisi pyörittämään isompia karttoja tällä pelimoottorilla, ja verkkopelin vuoksi kaikki on laitettava samalle viivalle. Oma pelikoneeni on toki asiallinen, mutta edes sen tuulettimet eivät kiihdyttäneet SimCityn kanssa täydelläkään kartalla, joten epäilen josko tämä on ainakaan ainoa syy.

Pienestä kartasta taas seuraa se, että peli muuttuu hyvin nopeasti twiikkaamiseksi: miten saadaan liikenne vetämään, miten kasvatetaan asuintalojen tiheys maksimiinsa. Tämä vie nopeasti ilon mm. kaarevista teistä ja muusta pikkukivasta, jota uusi pelimoottori tarjoaa. On käytännössä mahdotonta rakentaa kaupungista oikeaa metropolista: 100 000 asukasta tekee vähän tiukkaa, mutta yli 200 000 vaatii jo taitavaa pelaamista. Vähänkään monimutkaisemman tuotantoketjun rakentaminen edellyttää monen kaupungin yhteispeliä.

Verkossa ja katiskassa



Kuten on nyt moneen kertaan luettu, myös SimCityn yksinpeli vaatii jatkuvan verkkoyhteyden. Pelkän DRM:n lisäksi se johtuu siitä, että jokainen kaupunki sijaitsee omalla alueellaan ja voi jakaa resursseja muiden alueen kaupunkien kanssa. Nämä alueet ovat periaatteessa palvelimelle luotuja instansseja, joita voi pelata itse tai joihin voi kutsua kavereitaan pelaamaan. Periaatteessa on myös mahdollista että alueelle liittyy joku muu, ellei peliään suojaa salasanalla.

Monen kaupungin pelaaminen yksinkin on täysin mahdollista, joskin kaupunkia vaihtaessa se ladataan ja synkronoidaan aina uudestaan palvelimelle, mikä vie aikaa. Rakentamisen vaivaa säästää se, että kaupungit voivat jakaa mm. vesi- ja jätehuoltopalveluita sekä poliiseja ja ambulansseja, ja yhteen kaupunkiin rakennetut parannukset saa suoraan käyttöön muillakin alueilla.

Uuden kaupungin aloittaminen alusta on sikälikin mukavaa, että se on samalla koko pelin parasta sisältöä. On viehättävää katsella, kuinka ihmisiä muuttaa kaupunkiin ja tuntea, että voi oikeasti toimillaan vaikuttaa siihen mitä tapahtuu. Kaavoituksessakin voi käyttää luovuutta.


Valitettavasti pelin ongelmat nostavat nopeasti päätään kaupungin kasvaessa. Liikennesuunnittelu on saatava täysin oikein tai ruuhkat tukkivat liikenteen hetkessä. Likimain kaikki palvelut käyttävät autoja, eikä mikään toimi, jos ne autot seisovat ruuhkissa. Hyvin nopeasti on myös aloitettava kaupungin purkaminen, jotta sen saa tuottamaan paremmin. Tämä on vahvasti ristiriidassa sen kanssa, että asukkaistaan pitäisi jotenkin välittää. En minä halua purkaa "Forssin taloutta", jolla "menee hyvin"!

Glassboxin tapa simuloida kaupunkia on tehdä kaikesta "astioita" joihin sitten virtaa "pulsseja" katuja pitkin. Niin ihmiset, jätevesi kuin sähkövirtakin ovat tällaisia pulsseja. Tämä toimii hyvin, kun kaupunki on pieni, mutta kun pulssien lähettäjiä ja vastaanottajia on paljon, alkaa sekoilu. Kaupungissa voi olla megawattikaupalla sähkön ylituotantoa, eikä sitä silti saavu keskustan rakennuksiin kuin vasta sitten kun ne on jo hylätty virran puutteen vuoksi. Netissä on useita videoita siitä, kuinka ihmisjoukot kiertävät kehää suojateillä risteyksissä. Kun asiaan alkaa kiinnittää huomiota, sitä näkee kaikkialla ja se häiritsee yllättävän paljon. Tämän perusteella epäilen todelliseksi syyksi kaupunkikoon rajoittamiselle sitä, että isompi kaupunki menee jo täydelliseksi kaaokseksi tällä simulaatiomoottorilla. Peliin on jo luvattu kaupunkikokoa suurentavia päivityksiä, joten odotamme mielenkiinnolla.

DRM on ongelmista pienimpiä



SimCityn julkaisu meni pieleen, koska palvelinkapasiteetti ei riittänyt alkuunkaan. Itsekin katselin kaksi iltaa virheilmoituksia ennen kuin pääsin pelaamaan yhtään peliä. Ongelmia on korjattu, mutta yhä edelleen kaupungit saattavat hävitä tai jäädä latautumatta, koska vastapäästä ei tule viestiä takaisin.

Jatkuvaa verkkoyhteyttä edellyttävä DRM on ärsyttävä, mutta se on jotenkin ymmärrettävissä suuren julkaisijan lähtökohdista. Ymmärrettävissä eivät ole selitykset siitä, että peli vaatii palvelinyhteyden, koska sen "laskutoimitukset ovat niin monimutkaisia". Kissan viikset. Laskutoimitukset eivät ole sen monimutkaisempia kuin ennenkään ja kyllä pelaajilla rautaa riittää. Koodia peukaloimalla peli toimii offlinenä vaikka maailman tappiin asti. EA vain haluaa kontrolloida peliään ja päättää koska sen pelaaminen loppuu, eli koska myydään seuraava versio. Asian voisi ihan hyvin sanoa suoraan, kun kaikki sen tietävät.

Samanlainen sumutusmeininki haittaa peliä muutenkin. Glassbox simuloi leikisti henkilötasolla, oikeasti se lähettelee pallukoita katuja pitkin. Kaupunkinsa voi leikisti rakentaa millaiseksi haluaa, oikeasti menestyminen vaatii hurjaa minmaxausta ja monen kaupungin yhteensovittamista. Resursseja voi leikisti myydä kaupungista toiseen, oikeasti pienikin heilahdus tuotannossa jättää toisen kaupungin heti tielle kuin Venäjä kaasuputkensa asiakkaat. Kaupungista saattaa hetkessä hävitä 15 000 asukasta ilman mitään näkyvää syytä, ja samoin voi käydä kassavirralle. Juuri mikään ei itse asiassa toimi täsmälleen siten kuin annetaan ymmärtää, vaan hiukan sinnepäin.


En kuvitellut, että minä olisin sellainen pelaaja, jonka on vaikeaa tai liki mahdotonta nauttia tällaisesta pelistä yksityiskohtien takia. Itse asiassa kuvittelin olevani EA:lle jopa tavoiteltavaa asiakasainesta, sillä ihan oikeasti kaipasin paluuta alkuperäisen SimCityn mutkattomuuteen enkä tee periaatekysymystä DRM:stä. Valitettavasti vain huomasin liian usein istuvani koneen ääressä ja kiroavani sitä, että peli käyttäytyy taas typerästi, eikä minulla ole oikein mitään keinoa vaikuttaa siihen.

SimCity ei ole huono peli - paikoin se on ihan hyvä peli. Se on vain rikki. Osin kunnianhimoisen ja vain osittain onnistuneen pelimoottorin vuoksi, mutta osin julkaisijan itsensäkin vuoksi. Ja etenkin jälkimmäinen on erityisen harmillista.

Testikokoonpano: Core i7-3770K 3,5 GHz, 16 Gt RAM, GeForce GTX 660ti 2048 Mt, Windows 7 Ultimate

V2.fi | Mikko Heinonen

SimCity (Tietokonepelit)

On sääli, että SimCityä kiusaa likimain jokainen asia, jota etukäteen pelättiin.
  • Rakenteleminen on kivaa
  • Grafiikka on nättiä
  • Paikoin viihdyttävä
  • Kaupungit ovat häiritsevän pieniä
  • Aivan kaikki juuttuu silti ruuhkaan
  • Julkaisijan puolitotuuskampanja
< Castlevania: Lords o... StarCraft II: Heart ... >

Keskustelut (12 viestiä)

Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.03.2013 klo 10.24 2 tykkää tästä

Aika samoilla linjoilla ollaan. Antaisin ehkä muutamia pisteitä enemmän ihan sen takia, että rakentelu on mielestäni "tosi kivaa", optimointi ei häiritse minua niin paljon ja vaikka kavereiden kanssa pelaaminen ei totisesti ole mitään syvällisintä mahdollista puuhaa, on se hauskempaa kuin yksin pelaaminen.

Mitä julkaisuun tulee, huonoin mitä olen todistanut. Niin teknisten asioiden kuin ongelmien julkisen käsittelyn suhteen. MMO-veteraanilta tämä on melko synkkä lausunto.
Muokannut: Rams 15.03.2013 klo 10.26
asdfqwer

15.03.2013 klo 11.12 3 tykkää tästä

Aika iso pettymys tämä tähän mennessä, vaikka julkaisun ongelmat unohtaisi. Peli vaikuttaa enemmän free2play facebook peliltä kun ison budjetin tekeleeltä.
Omalla kohdalla suurin murhe on pieni kaupunkikoko. Alue täyttyi nopeasti ja nyt pitäisi purkaa yksikaistaiset tiet pois leveämpien teiden tieltä. Tämä vaatii myös kaiken muun purkamisen, sillä teiden välissä oleva asuinalue pitää myös siirtää sivulle.
Virheestä oppineena aloitan seuraavaksi kaupungin viereen ja edellinen kaupunki antaa starttirahaa miljoonan (jos lahjoitus pelissä onnistuu), jotta leveät avenuet saa rakennettua heti alusta lähtien.

Simcity on kyllä harmittavin pettymys pitkään aikaan. Peli kun on kuitenkin toimiessaan todella hauska, mutta kaikki viat ja suunnittelutyhmyydet pilaavat kokemusta liikaa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.03.2013 klo 11.16 18 tykkää tästä

Eilen illalla käynnistin pelin vielä uudelleen ennen arvostelun julkaisua, etten nyt vain olisi ollut turhan ankara. Odoteltuani tunnin pelkkää kaupunkini latautumista... joo, eiköhän tuo arvostelu pysy tuollaisena.
Fdsa

15.03.2013 klo 12.40

asdfqwer kirjoitti:
Peli vaikuttaa enemmän free2play facebook peliltä kun ison budjetin tekeleeltä.


Toivottavasti et ollut tosissasi, aivan naurettava vertaus.

asdfqwer kirjoitti:
Omalla kohdalla suurin murhe on pieni kaupunkikoko. Alue täyttyi nopeasti ja nyt pitäisi purkaa yksikaistaiset tiet pois leveämpien teiden tieltä. Tämä vaatii myös kaiken muun purkamisen, sillä teiden välissä oleva asuinalue pitää myös siirtää sivulle.
Virheestä oppineena aloitan seuraavaksi kaupungin viereen ja edellinen kaupunki antaa starttirahaa miljoonan (jos lahjoitus pelissä onnistuu), jotta leveät avenuet saa rakennettua heti alusta lähtien.


Itsekin opin kantapään kautta, mutta starttiraha ei ole mikään välttämättömyys avenuita varten. Alusta asti pelkkää medium density avenueta vaan, jonka voi sitten myöhemmin päivittää high densityksi.

asdfqwer kirjoitti:
Simcity on kyllä harmittavin pettymys pitkään aikaan. Peli kun on kuitenkin toimiessaan todella hauska, mutta kaikki viat ja suunnittelutyhmyydet pilaavat kokemusta liikaa.


Kyllähän ne pikkuviat vaivaavat ja julkaisu oli (ja on osittain vieläkin) täysi katastrofi. Toimiessaan peli on kuitenkin äärimmäisen hauska ja menee varmasti vuoden top 10 listalle näistä huolimatta.
mikäonkaansyy

15.03.2013 klo 13.40 13 tykkää tästä

Tuo "ei huono peli, mutta rikki" kuvaa nykyään ihan kaikkia EAn pelejä. Niin Massassa, Dessussa kuin Cryysissäkin oli runsaasti potentiaalia mutta ne kaikki olisivat vaatineet vielä paljon säätöä
DONTBUYDONTBUY

16.03.2013 klo 23.25 6 tykkää tästä

Mikon velvollisuus on laittaa arvostelun päälle iso leima "Älä osta julkaisijan perseilyn takia, tai tuet pelien tulevaisuuden tuhoa"

Olkoot vaikka kuinka hyvä peli mutta kun EAn toiminta on verrattavissa siihen että olisivat jauhaneet pikkulapsia murskaimessa tämän pelin tekemiseen niin pisteet pitää automaattisesti nollata alle kaiken arvosteluasteikon.

Jos (ja kun EAn lausunnoista päätellen "Hähää laitettiin muuten niin paskat DRM-vaatimukset ja supistetun pelin että eihän tätä kukaan osta... Mitä? Miljoonat ostivat niin että serverimme kaatuivat? Aijai tämä DRMhän oli hyvä idea") tätä toimintaa kannatetaan niin kohta kaikki pelit käyttävät samaa systeemiä. Lampaat.
Flits

17.03.2013 klo 11.48 3 tykkää tästä

Kartta on liian pieni rakennusten kokoon nähde, tekoäly on surkea ja moninpelistä olisi oikeasti voitu tehdä moninpeli DRM sijasta. Tästä oli haastattelu mikseivät simit tee mitään järkevää ja vastaus oli, että kaupunkisimiä ei haluttu kuormittaa lisää monimutkaisella kerroksella joka ohjailee simejä. Viisasta mutta tuo vähäkin olisi voitu jättää välistä sitten.

Kartta on pieni ja kaikki muu on suurta. Ei siinä kauaakaan mene tajuta ettei asiat sitten mahdu varsinkaan jos maastoa on enemmän. Tasaiset kentät taas ovat tylsiä ja lähes tuntuu huijaamiselta. Myöhemmin saatavien asioiden lisääminen tuntuu lähes tyhmältä koska aina jostain joutuu purkamaan paikkoja jos haluaisi vaikka saada isoja rakennuksia keskustaan.

Tekoäly on pelin pahin ongelma. Simit eivät löydä minnekkään, ruuhkauttavat tiet liian suoralla käyttäytymisellä. Vähän matkan päässä on jättimäinen tie mutta käyttävät asuinkatuja, koska se on suorempi (tähän on onneksi tulossa päivitys). Hälytysajoneuvot ovat aina jumissa eivätkä osaa jakaa tehtäviä. Julkinen liikenne ei toimi.

Moninpelistä olisi saatu paljon enemmän irti. Peliä ei ole yritetty tehdä MMO muotoon, mutta jos on pakko pelata allways online muodossa niin miksei sitten tekisi pelistä sellaista? Nyt saa tuskailla onlinessä parin "tilasto" edun vuoksi ja pääasiallinen toiminta on kuitenkin offline ajatuksella.
Bob

17.03.2013 klo 15.40 2 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:
Eilen illalla käynnistin pelin vielä uudelleen ennen arvostelun julkaisua, etten nyt vain olisi ollut turhan ankara. Odoteltuani tunnin pelkkää kaupunkini latautumista... joo, eiköhän tuo arvostelu pysy tuollaisena.

Kaikkien ongelmien jälkeenkin peli tienaa 75.
En ymmärrä pisteytys logiikkaa, tekstin perusteella odottaisin n. 50, vai käytättekö tekin jotain helvetin kouluasteikkoa joka lähtee 40 ylöspäin?
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.03.2013 klo 17.08 1 tykkää tästä

Bob kirjoitti:

En ymmärrä pisteytys logiikkaa, tekstin perusteella odottaisin n. 50, vai käytättekö tekin jotain helvetin kouluasteikkoa joka lähtee 40 ylöspäin?


Käytämme ja olemme käyttäneet aina. 50 pistettä olisi totaalista roskaa, jota ei voisi eikä haluaisi pelata ollenkaan.

Daealis

Rekisteröitynyt 27.05.2008

17.03.2013 klo 17.41

Eli pelin kanssa odotetaan, kunnes joko modaajat laajentavat kaupungit suuriksi ja offline-tilan ongelmattomaksi ja pysyväksi...

...Tai sitten EA peruu selittelynsä ja patchaa koodin offline-toimivaksi. Mitä ei kukaan vakavissaan odota tapahtuvaksi seuraavan vuoden aikana, koska fanbois be fanboisin' ja peliä on ostettu aivan liikaa, että EA olisi huolestunut DRM:nsä aiheutttamasta hävikistä.
Marq

Moderaattori

Rekisteröitynyt 25.01.2008

17.03.2013 klo 20.33

Paluu juurille: http://www.v2.fi/artikkelit/pelit/303/SimCity-/

En ole noita uudempia edes pelannut, mutta kiinnostaisi ainakin se, vieläkö poliisiasemia tarvitaan kahden korttelin välein tai rikollisuus nousee tuppukylässäkin silmittömiin lukemiin?
maxisonpers

17.03.2013 klo 23.39 1 tykkää tästä

joo nää on kaikki ollut sellaisia että täytyy sormien läpi katsella kaikennäköistä. kukaan ei hyväksyisi että jossain GTAssa ajamasi auto yhtäkkiä vaan häviää tai että tiput Bioshockissa vihut spawnais tyhjästä nenän eteen

simcitystä voi nauttia vain jos unohdat kaikki muut tavoitteet paitsi johtajan pallilla pysymisen. ihan sama vaikka rikollisuus olisi 100% ja opetuksen taso 0 kunhan tili on suurinpiirtein positiivinen.

melko hyvä simulaattori todellisiksi pormestareiksi pyrkiville siis. tai oikeastaan simcityssä sentään lentää pihalle kun velka alkaa kieppimään miljoonissa toisin kuin tosielämässä jossa jokikisen tuppukylän velka taitaa olla sitä luokkaa. eli pelissä onkin korkeammat vaatimukset kuin tosimaailman vastaavilla.

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova