Tuorein sisältö

Dragon Quest Builders

Arvioitu: Nintendo Switch
Genre: Roolipelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 7
Kehittäjä: Square Enix
Julkaisija: Nintendo
Julkaisupäivä: 09.02.2018
Pelin kotisivut
Samuli Leppälä

12.04.2018 klo 14.57 | Luettu: 7301 kertaa | Teksti: Samuli Leppälä

Rakentelua vuodelta 2016
Mikään aivan uusi tuttavuus ei Dragon Quest: Builders ole, sillä alunperin peli julkaistiin jo 2016 pleikkarikolmoselle/neloselle ja Ps Vita -käsikonsolille. Vaikka vielä tämän saman vuoden aikana pelin toinen osa näkeekin päivänvalon, voi odotellessa kokeilla miltä alkuperäinen peli tuntuu Switchillä. Vieläkö roolipeli-elementit ja palikat toimivat hyvin yhteen?

Kun kansa on unohtanut luovuuden



Vaikka Dragon Quest -pelisarja onkin päällisinpuolin minulle tuttu, en ole kuitenkaan itse pääsarjan pelejä pelannut. Ainoa konkreettinen kosketus sarjaan minulla on Dragon Quest: Heroes II -pelin muodossa, eikä tuo kokemus ollut lainkaan hyvä. Kuitenkin ensikosketus Buildersiin oli positiivinen. Heti alusta lähtien peli on värikäs ja Akira Toryaman taide tuo oman twistinsä palikkamaailmaan.

Peli sijoittuu alkuperäisen Dragon Questin maailmaan, Alefgardiin. Sukupolvia sitten tuo maailma on joutunut pimeiden voimien haltuun, kun kammottava Lohikäärmelordi on ottanut maailmasta vallan. Hiukan koomisella tavalla kaikilta ihmisiltä on viety taito rakentaa tai olla ylipäätään luovia. Tässä yhtälössä pelaaja astuu Legendaarisen Rakentajan asemaan ja tarkoituksena olisi rakentaa uudet kylät ja kaupungit entisen maailman raunioissa haahuileville reppanoille.


Tietenkään Minecraftiin ei peliä voi olla vertaamatta, sillä monet samat elementit ovat myös Buildersissa. Avoin palikkamaailma odottaa tutkimista ja ympäristössä liikkuu jos jonkinmoista örkkiä. Varsinkin öiseen aikaan pitää Rakentajan olla varpaillaan, sillä silloin ovat isoimmat monsterit liikkeellä. Hipareiden lisäksi pelaajan on huolehdittava myös hahmonsa ruokahalun tyydyttämisestä ja varusteiden rakentelusta.

Rakentamisen vahvuudet ja taistelemisen heikkoudet


Pelin neljään osaan jaetun tarinan aikana pelaajan tehtävänä on rakentaa kyliä ja kaupunkeja vanhojen raunioiden tilalle, saada pitäjään uutta väkeä ja puolustaa yhteisöä ulkomaailman hirvityksiltä. Talojen rakentaminen on yksinkertainen, mutta äärimmäisen tyydyttävä prosessi. Rakennettavaan tilaan tarvitaan vain seinät (kaksi palikkariviä korkeat vähintään), jokin valonlähde ja ovi. Tämän jälkeen talo on valmis ja uudet asukkaat voivat muuttaa sinne samantien sisään. Hyvin toteutettu luovuus onkin pelin suurimpia vahvuuksia.


Dragon Quest: Builders -pelin toinen puoli koostuu roolipeleille tyypillisistä elementeistä. Vaikka heti pelin alusta tehdään selväksi ettei mistään hirveän syvästä tarinallisesta kokemuksesta ole kyse, toimii siinä hyvällä tavalla roolipeleistä tutut lainaukset. Pieni tarinallinen selkäranka, kyläläisten antamat questit ja esineiden parantelu kerätyistä aineksista tekevät pelaamisesta merkityksellisen kokemuksen. Kaikella on jokin tarkoitus, mutta silti pelaaja voi antaa luovuuden virrata valtoimenaan.

Kaupunkeja rakennellessa ja sinne lisää tavaraa tuottaessa pelaaja nostaa sen tasoa, mikä puolestaan houkuttelee yhä enenevissä määrin harhailevia hirviöitä hyökkäämään pitäjän kimppuun. Taloja ja asukkaita voi pyrkiä suojelemaan esimerkiksi muureilla, mutta viimekädessä tulee pelaajan turvautua väkivaltaan yhdessä muiden kyläläisten kanssa. Tämä onkin pelin suurin ongelma, sillä reaaliaikainen taisteleminen on yksinkertaisesti kömpelö kokemus. Vaikka louhiminen, rakentaminen ja muu toiminta sujuu ongelmitta, on harmi miten kankeaa nujakoiminen on. Tätä ei auta myöskään se, että pelin kamera tuntuu ajoittain villiintyvän ja pienetkin esteet aiheuttavat kuvakulman mielivaltaisen heittelehtimisen.

Erinomainen genrensä edustaja



Dragon Quest: Builders on kaikkineen hyvin toteutettu ja tasapainoinen kokemus, paitsi juuri taistelemisen osalta. Päätarinan läpi tahkottua on pelaajalle tarjolla Terra Incognita -vaihtoehto, jossa hän voi vapaasti tutkia ja rakentaa maailmassa, missä hänen kädestään ei samalla tavoin olla pitämässä kiinni. Peliin on tuotu ilahduttavalla tavalla emopelien tunnelma niin visuaalisella tavalla, kuin musiikkienkin kautta. Koichi Sugiyaman säveltämät sinfoniat viimeistelevät kokonaisuuden tunnelmallisella tavalla.

Näin subjektiivisessa mielessä en ole mikään palikkapelien suurin ystävä, mutta Buildersin roolipelimäinen lähestymistapa tarjosi itselleni mukavan lähestymiskulman genreen. Elämää suuremmaksi kokemukseksi ei kyseinen peli nouse, mutta varsinkin kannettavassa muodossa on oman kylän rakentelua ja puolustusta mukava harjoittaa lyhyemmissä pätkissä. Pelille saapuu myös varsin nopeasti jatkoa, sillä Dragon Quest: Builders II ilmestynee vielä tämän vuoden puolella PlayStation 4:lle ja Swithille.

V2.fi | Samuli Leppälä

Dragon Quest Builders (Nintendo Switch)

Palikkapelien parhaimmistoa hyvällä seoksella luovaa rakentelua ja roolipelaamista. Muuten hiottu kokonaisuus kuitenkin kärsii tappelemisen kömpelyydestä.
  • Yksi parhaista palikkapeleistä
  • Toimivat roolipeli-elementit
  • Toryaman taide ja Sugiyaman musiikki
  • Talojen ja kaupunkien rakentamisen luova yksinkertaisuus
  • Kaupunkien puollustaminen
  • Kevyt tarinallisuus tuo merkitystä
  • Taistelemisen kömpelyys
  • Mielivaltainen kuvakulman heittely
  • Valikko ja valintanäppäin samssa namiskassa aiheuttaa turhautumista
< Sword Art Online: Fa... Conflict of Heroes: ... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova