Double Dragon Revive
| Arvioitu: | Tietokonepelit |
| Genre: | Tappelupelit, Toimintapelit |
| Pelaajia: | 1-2 |
| Ikärajoitus: | 12 |
| Kehittäjä: | Yuke's |
| Julkaisija: | Arc System Works |
| Julkaisupäivä: | 22.10.2025 |
| Pelin kotisivut |
Tuplalohikäärmeet nousevat jälleen
Vanhojen sarjojen tuominen takaisin naftaliinista on ollut varsinkin tässä sukupolvessa iso juttu. Double Dragonista puhuminen tässä kohtaa olisi kuin puhuisi vaarista, joskin sarjan julkaisutahti viime vuosina on kiihtynyt - viimeisimpänä näistä on hyvinkin retrohenkinen Double Dragon Gaiden, jonka julkaisusta on pari vuotta tässä kohtaa.

Nyt luvassa on Double Dragon Revive, joka on erityisesti painipeleistään tunnetun Yuke’sin käsialaa – ja julkaisijana on jo hetken sarjan omistaja Arc System Works. Jälkimmäinen on tunnettu hyvinkin tyylikkäistä taistelupeleistään, mutta Yuke’s ei valitettavasti aivan hirveästi ole ottanut julkaisijalta oppia.
Sivuskrollaava pätkintä on genrenä suhteellisen yksinkertainen, minkä takia se on jäänyt pitkälti indie-kehittäjien huomaan. Varsinkin viime vuosina faneilla on jonkin verran valinnanvaraakin, mikä tekee Double Dragon Revivestä hieman traagisen tapauksen. Peli kun ei loista millään osa-alueella.
Aloitetaan siitä miltä peli näyttää: muista genreherättelyistä poiketen Double Dragon Revive on pikseligrafiikan sijaan tehty kolmiulotteisilla malleilla. Tässä ei ajatuksena sinällään ole vikaa, mutta lopputulos on halvan mobiilipelin näköinen. Asian olisi voinut ehkä ymmärtää, jos peli on samalla julkaistu mobiililaitteille, mutta toistaiseksi moista versiota ei ole.

Äänipuolella ei paljon sen paremmin mene. Päävalikossa raikaa vanha, sarjaa pelanneille tuttu Double Dragonin teema. Loput veisut ovat myös enemmän tai vähemmän uudelleenkierrätettyjä aiemmista peleistä, mutta onnistuivat pyörimään taustalla useammankin kerran, ennen kuin huomasin geneerisen teknobiitin olevankin versiointia vanhoista biiseistä. Mitään kovinkaan loukkaavan kuuloista ei musiikissa ole, mutta äänimaailma jää nopeasti huomaamattomaksi taustamölinäksi.

Jos grafiikka ja äänipuoli ei vakuuta, tarinapuolella... tarina on sama. Revive koittaa palata menneeseen tuoden takaisin tuttuja pahiksia: muun muassa ensimmäisen pelin Willy ja Abobo ovat jälleen kerran menossa mukana. Se onkin ainoa merkittävä asia koko juonikuviossa, sillä yksittäisillä kuvilla kerrottu tarina on matalan panoksen kierrätys vanhaa eikä luvassa ole edes mitään kovin villiä animehenkistä.
Paketissa olisi palaset ihan toimivaankin pätkeeseen, mutta toteutuksessa on paljon parantamista. Double Dragon Revive koittaa tarjota kovinkin monipuolista pelaamista erilaisine hyökkäyksineen, torjuntoineen ja comboineen. Vaikka valinnanvaraa periaatteessa on paljonkin, loppupeleissä pelaaja päätyy käyttämään vain paria liikesarjaa.

Poikkeus tähän ovat pomotaistelut, jotka pakottavat käyttämään jotain tiettyä yhtä mekaniikkaa ja siinä se. Rivitaisteluissa on yritystä ja vihollistyyppejäkin on ihan kiitettävä määrä. Isoin ongelma on kamera, joka staattisuudestaan huolimatta onnistuu tekemään lyötävien vihollisten sijainnin arvioinnista yllättävän ärsyttävää. Kun tähän yhdistää tympeätä tasohyppelyä, jossa etäisyyksien arviointi on tärkeää, tuntuu kuolevansa lähinnä kaikkeen muuhun kuin itse taisteluihin.

Double Dragon Revivea on oikeastaan vaikea suositella kenellekään. Sarjan vanhojen pelien ystäville se tarjoaa samaa rumemmassa paketissa. Ja kun pelkästään tämänkin vuoden aikana vaihtoehtoja samassa peligenressä piisaa, ei välttämättä tarvitse kokea kylmän maksalaatikon pelillistä vastiketta, kun jättää tämän väliin.

Nyt luvassa on Double Dragon Revive, joka on erityisesti painipeleistään tunnetun Yuke’sin käsialaa – ja julkaisijana on jo hetken sarjan omistaja Arc System Works. Jälkimmäinen on tunnettu hyvinkin tyylikkäistä taistelupeleistään, mutta Yuke’s ei valitettavasti aivan hirveästi ole ottanut julkaisijalta oppia.
Sivuskrollaava pätkintä on genrenä suhteellisen yksinkertainen, minkä takia se on jäänyt pitkälti indie-kehittäjien huomaan. Varsinkin viime vuosina faneilla on jonkin verran valinnanvaraakin, mikä tekee Double Dragon Revivestä hieman traagisen tapauksen. Peli kun ei loista millään osa-alueella.
Vaan kovin kohmeinen on nousu
Aloitetaan siitä miltä peli näyttää: muista genreherättelyistä poiketen Double Dragon Revive on pikseligrafiikan sijaan tehty kolmiulotteisilla malleilla. Tässä ei ajatuksena sinällään ole vikaa, mutta lopputulos on halvan mobiilipelin näköinen. Asian olisi voinut ehkä ymmärtää, jos peli on samalla julkaistu mobiililaitteille, mutta toistaiseksi moista versiota ei ole.

Äänipuolella ei paljon sen paremmin mene. Päävalikossa raikaa vanha, sarjaa pelanneille tuttu Double Dragonin teema. Loput veisut ovat myös enemmän tai vähemmän uudelleenkierrätettyjä aiemmista peleistä, mutta onnistuivat pyörimään taustalla useammankin kerran, ennen kuin huomasin geneerisen teknobiitin olevankin versiointia vanhoista biiseistä. Mitään kovinkaan loukkaavan kuuloista ei musiikissa ole, mutta äänimaailma jää nopeasti huomaamattomaksi taustamölinäksi.
Halpa vaikutelma kaikin puolin

Jos grafiikka ja äänipuoli ei vakuuta, tarinapuolella... tarina on sama. Revive koittaa palata menneeseen tuoden takaisin tuttuja pahiksia: muun muassa ensimmäisen pelin Willy ja Abobo ovat jälleen kerran menossa mukana. Se onkin ainoa merkittävä asia koko juonikuviossa, sillä yksittäisillä kuvilla kerrottu tarina on matalan panoksen kierrätys vanhaa eikä luvassa ole edes mitään kovin villiä animehenkistä.
Pinnallisesti monipuolinen, mutta...
Paketissa olisi palaset ihan toimivaankin pätkeeseen, mutta toteutuksessa on paljon parantamista. Double Dragon Revive koittaa tarjota kovinkin monipuolista pelaamista erilaisine hyökkäyksineen, torjuntoineen ja comboineen. Vaikka valinnanvaraa periaatteessa on paljonkin, loppupeleissä pelaaja päätyy käyttämään vain paria liikesarjaa.

Poikkeus tähän ovat pomotaistelut, jotka pakottavat käyttämään jotain tiettyä yhtä mekaniikkaa ja siinä se. Rivitaisteluissa on yritystä ja vihollistyyppejäkin on ihan kiitettävä määrä. Isoin ongelma on kamera, joka staattisuudestaan huolimatta onnistuu tekemään lyötävien vihollisten sijainnin arvioinnista yllättävän ärsyttävää. Kun tähän yhdistää tympeätä tasohyppelyä, jossa etäisyyksien arviointi on tärkeää, tuntuu kuolevansa lähinnä kaikkeen muuhun kuin itse taisteluihin.

Double Dragon Revivea on oikeastaan vaikea suositella kenellekään. Sarjan vanhojen pelien ystäville se tarjoaa samaa rumemmassa paketissa. Ja kun pelkästään tämänkin vuoden aikana vaihtoehtoja samassa peligenressä piisaa, ei välttämättä tarvitse kokea kylmän maksalaatikon pelillistä vastiketta, kun jättää tämän väliin.
Double Dragon Revive (Tietokonepelit)
Halvalla tuotettu jatko vanhalle pelisarjalle.
- Musiikista osa herättelee nostalgianystyröitä
- Kaikinpuolin halpa ulkoasu
- Raivostuttava kamera varsinkin tasohypellessä


Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti