Tuorein sisältö

Square Enix ennustaa kuolemaa konsoleille

27.11.2009 klo 19.02 | Luettu: 26350 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Japanilaisjulkaisija Square Enix tähyää kauas tulevaisuuteen ennustamalla pelikonsoleiden vääjäämätöntä kuolemaa. Kotakun mukaan yhtiön johtaja Yoichi Wada uskoo pelikonsoleiden korvautuvan verkon yli toimitettavalla laskentateholla, jonka avulla pelit voidaan suoratoistaa lähes minkälaisessa päätelaitteessa tahansa.

Wadan ajatukset eivät ole silkkaa tieteiskuvitelmaa sillä jo nyt on nähty sovelluksia, joilla kotitietokoneella pyörivää peliä voidaan ohjata ja seurata matkapuhelimen ruudulta. Verkon yli toimivat pelit tekisivät konsolilaitehankinnoista turhia ja toivottavasti lopettaisi turhanpäiväiset konsolisodat kuin seinään.

Wadan visioima tulevaisuus on tavallaan jo nähty ATK:n historiassa kun vielä muutama vuosikymmen sitten suuryritysten kellarissa pauhasivat huoneen kokoiset mainframe-tietokoneet, jolle työntekijät syöttivät laskentapyyntöjä tehottomilta verkkoterminaaleiltaan.

V2.fi | Matti Lintula
< Uusin BLURin trailer... Nintendo nyrpistää n... >

Keskustelut (33 viestiä)

Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

27.11.2009 klo 19.24

Tämä visio ei tule toteutumaan koskaan.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

27.11.2009 klo 19.30

Konsolit kuolee, PC ownaa. Näin.
lainaa
Kimble82

27.11.2009 klo 19.42

juu... motenkäs tämmönen homma käytännössä... siinä vaan jää niin monta rahstusvaihetta välistä. ja mikä firma rakentaan niin tehokkaan supertietokoneen, joka pystyy pyörittämään verkon yli miljoonia eri yksiköitä? vaiko rakennetaanko sitten jonnekin halliin tyyliin ameriikan ilmavoimat, että tuhansia konsoleita yhteen paikkaan?. nooh aika näyttää millanen Xbox 3000400 on tulevaisuudessa pop
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.11.2009 klo 19.56

Matti Lintula kirjoitti:
...ATK:n historiassa kun veilä... mainframe-tietokoneet...


ATK = IT
veilä = vielä
suuryritysten kellarissa = (kellareissa) palvelinhuoneissa
mainframe-tietokone = suurtietokone
Thin client (= kevyt asiakaspääte) ratkaisut ovat yhä olemassa ja paljolti käytössä. Se ei ole informaatio teknologian historiaa vaan tulevaisuutta.
verkkoterminaaleiltaan = konsoleilta

70-luvun tietämyksellä ei pitkälle pötkitä...
lainaa
xCryonic

Rekisteröitynyt 13.10.2009

27.11.2009 klo 19.57

PC Nousee ja Konsolit kuolee ? hah sanon minä. Tää on jo sanottu varmaan sata kertaa, kuka milloinkin...
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.11.2009 klo 20.00

Kimble82 kirjoitti:
juu... motenkäs tämmönen homma käytännössä...

http://en.wikipedia.org/wiki/OnLive
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaikai
lainaa
asfig

27.11.2009 klo 20.10

Dekonega kirjoitti:
Matti Lintula kirjoitti:
...ATK:n historiassa kun veilä... mainframe-tietokoneet...


ATK = IT
veilä = vielä
suuryritysten kellarissa = (kellareissa) palvelinhuoneissa
mainframe-tietokone = suurtietokone
Thin client (= kevyt asiakaspääte) ratkaisut ovat yhä olemassa ja paljolti käytössä. Se ei ole informaatio teknologian historiaa vaan tulevaisuutta.
verkkoterminaaleiltaan = konsoleilta

70-luvun tietämyksellä ei pitkälle pötkitä...

Miksi en yllättynyt että Dekonega on heti ensimmäisenä pätemässä. Jatka samaan malliin! D:
lainaa
jounihat

27.11.2009 klo 20.18

Tekniikka ei kehity niin nopeasti, että tuosta kannattaa vielä ruveta haaveilemaan. Netti tulee kyllä isoksi osaksi pelejä, mutta korkeintaan jakelukanavana eikä varsinaisena pelialustana.

Dekonega kirjoitti:
ATK = IT


Nyt täytyy kyllä sanoa että turha huomautus. Ihan samaa asiaa nuo tarkoittavat, paitsi että ATK (automaattinen tietojenkäsittely) oikeasti kuvaakin asiaa todella hyvin, kun taas IT (informaatioteknologia) on vain englannista lainattu huuhaa-termi, jonka todellista merkitystä ei osaa selittää kukaan (kaikkeen informaation liittyvä teknologia niin kuin painotekniikka ja kynä+paperi vai?).
lainaa
jounihat

27.11.2009 klo 20.21

Oho, sori, taisin mennä trolliin....
lainaa
tietopankki

27.11.2009 klo 20.23

No ei ainakaan tulis marioja hyvä niin! :D
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.11.2009 klo 20.58

Hajautettu laskenta olisi kyllä upein ratkaisu kaikenlaisiin tehotarpeisiin, mutta ongelmallinen kun puhutaan internetin kaltaisista laajoista verkoista. Datan jyvittäminen idlaaville koneille ympäri maailmaa vaatii oman aikansa, jonka jälkeen bitit pitää vielä toimittaa niitä tarvitsevaan kohteeseen. Tällainen toimii vielä SETI@homen tapaisissa sovelluksissa, joissa data on ennalta-arvattavaa ja se on lineaarista.

3D-mallinnuksessa käytetään sitten jo pienempää verkkoa suuren tietomäärän laskentaan. Mutta tämä taas ei sovellu peleille sillä se tarkoittaisi, että jokaiseen taloyhtiöön rakennettaisiin pieni laskentafarmi.

Käytännössä pelien pyörittäminen verkon yli vaatisi siis raskasta palvelinkapasiteettia joltain yksittäiseltä taholta, mutta täysin mahdollista tämä olisi teknisesti ja taloudellisestikin. Siinä missä rahan peleistä repivät nyt kertaluontoisesti pelinkehittäjät ja konsolivalmistajat, voitaisiin keskitetyssä pelipalvelussa siirtyä tasaiseen kuukausimaksuun, joka on julkaisijoille mieluisampi vaihtoehto pelijulkaisujen tuomien satunnaisten ja riskialttiiden tulopiikkien sijaan.

Ja Dekonegalle terveisiä, että muista lääkkeet ;)
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.11.2009 klo 21.11

jounihat kirjoitti:
Tekniikka ei kehity niin nopeasti, että tuosta kannattaa vielä ruveta haaveilemaan.
Samaa mieltä...


jounihat kirjoitti:
...Ihan samaa asiaa nuo tarkoittavat, paitsi että ATK (automaattinen tietojenkäsittely) oikeasti kuvaakin asiaa todella hyvin, kun taas IT (informaatioteknologia) on vain englannista lainattu huuhaa-termi,..


"ATK" on hyvin vanhahtava termi jota ei tulisi käyttää. Sen käyttäjille vain nauretaan. Tietokone ei koskaan tee mitään automaattisesti ilman, että ihminen laittaa sen tekemään jotain. Aina tarvitaan ihmistä käsittelemään tietoja. Joten "automaattista" ei "tietojenkäsittely" ole. Ja joten se ei siis kuvaa oikeasti tätä alaa tai sen sisältöä. IT on modernimpi ja asiaa paremmin kuvaava virallinen termi. Toinen moderni termi olisi ihan yksinkertaisesti "tietotekniikka" jos vierasperäiset sanat eivät suuhusi sovi. Ja onhan meillä myös "tieto- ja viestintäteknologiakin".

Ongelma on siinä, että tekniikka kehittyy ja suomen kieli ei pysy perässä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.11.2009 klo 21.16

zeroic kirjoitti:
Ja Dekonegalle terveisiä, että muista lääkkeet ;)

Ei tässä mitään verenpainetta nostamassa olla. :D

...pitäisi enemmän käyttää niitä hymiötä, mutta en puolivakavassa asiassa kokenut tarpeellisiksi. ATK on oikeasti vanhentunutta ja huonoa kieltä. :|
lainaa
Jep

27.11.2009 klo 21.17

Dekonega kirjoitti:
jounihat kirjoitti:
Tekniikka ei kehity niin nopeasti, että tuosta kannattaa vielä ruveta haaveilemaan.
Samaa mieltä...


jounihat kirjoitti:
...Ihan samaa asiaa nuo tarkoittavat, paitsi että ATK (automaattinen tietojenkäsittely) oikeasti kuvaakin asiaa todella hyvin, kun taas IT (informaatioteknologia) on vain englannista lainattu huuhaa-termi,..


"ATK" on hyvin vanhahtava termi jota ei tulisi käyttää. Sen käyttäjille vain nauretaan. Tietokone ei koskaan tee mitään automaattisesti ilman, että ihminen laittaa sen tekemään jotain. Aina tarvitaan ihmistä käsittelemään tietoja. Joten "automaattista" ei "tietojenkäsittely" ole. Ja joten se ei siis kuvaa oikeasti tätä alaa tai sen sisältöä. IT on modernimpi ja asiaa paremmin kuvaava virallinen termi. Toinen moderni termi olisi ihan yksinkertaisesti "tietotekniikka" jos vierasperäiset sanat eivät suuhusi sovi. Ja onhan meillä myös "tieto- ja viestintäteknologiakin".

Ongelma on siinä, että tekniikka kehittyy ja suomen kieli ei pysy perässä.


Hei, voitko oikeasti olla kommentoimatta jos et asioista mitään ymmärrä?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.11.2009 klo 21.37

Jep kirjoitti:
Hei, voitko oikeasti olla kommentoimatta jos et asioista mitään ymmärrä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/ATK

Kommentoin uutista jos siltä tuntuu. Oli sitten kyseessä uutisen sisältö tai vaikkapa uutisen pinnallinen ulkoasu koska lukija on aina asiakas. Mutta ei anneta tämän nyt suistua raiteilta. Asiani tuli selväksi. :)
lainaa
D3konega

27.11.2009 klo 22.59

Dekonega kirjoitti:
Se ei ole informaatio teknologian historiaa vaan tulevaisuutta.


Oletan, että tarkoitat tietenkin sanoa "informaatioteknologian". Vai tarkoititko sittenkin informaation ja teknologian historiaa?
lainaa
jounihat

27.11.2009 klo 23.27

Dekonega kirjoitti:
"ATK" on hyvin vanhahtava termi jota ei tulisi käyttää. Sen käyttäjille vain nauretaan.


Sinulle tässä nauretaan.

Tietotekniikan ainoa tehtävä on automatisoida toimintoja, oli se sitten tiedon prosessointi tai tallennus. Siltä osin kun automatisointi ei onnistu, tietotekniikka eli automaattinen tietojen käsittely on epäonnistunut. Sinä voit vetää Wikipedian artikkeleistä tietysti omat johtopäätöksesi ymmärtämättä asioista yhtään mitään.

Miten tämä liittyy aiheeseen? No siten että konsoleiden keskittämisellä pyritään automatisoimaan viihteen jakeluun liittyviä palveluita. Sinänsä ajatus on hyvä, mutta nykyisellä tekniikalla se tulisi kuitenkin hyvin kalliiksi ja suurella volyymilla infrastruktuuri ei kestäisi rasitusta, vähän kuin 3G-verkolle on USB-modeemien takia käynyt. Eli loppujen lopuksi idea on hyvä mutta huono.
lainaa
pcherrasrotu

28.11.2009 klo 01.59

pc-pelaaminen kyllä kuolee ennen konsoleita, ja ennen pc-pelaamista kuolevat erilliset kannettavat pelilaitteet. Näin
lainaa
LeCtUrE

Rekisteröitynyt 02.10.2007

28.11.2009 klo 11.33

Dekonega kirjoitti:
Jep kirjoitti:
Hei, voitko oikeasti olla kommentoimatta jos et asioista mitään ymmärrä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/ATK

Kommentoin uutista jos siltä tuntuu. Oli sitten kyseessä uutisen sisältö tai vaikkapa uutisen pinnallinen ulkoasu koska lukija on aina asiakas. Mutta ei anneta tämän nyt suistua raiteilta. Asiani tuli selväksi. :)

Jee, wikipedia. Paikka joka on täynnä virheellistä paskaa.
lainaa
OEMi

Rekisteröitynyt 28.11.2009

28.11.2009 klo 12.03

PC vie konsolei...lol...
lainaa
alkkis

Rekisteröitynyt 30.09.2008

28.11.2009 klo 12.15

PC on ihan peräaukosta...
lainaa
Jokurantom

28.11.2009 klo 13.06

Jos konsolit kuolee, niin kuolee pelaaminenkin. Nuff said.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

28.11.2009 klo 14.47

Ihmiset ei nyt ihan tajunnu. Ei tässä ollu kyse siitä että PC-pelaaminen voittaisi konsolit. Se verkon yli tuleva pelikökkömössö ei ihan lukeudu PC-pelaamiseksi.
lainaa
Daymar

Rekisteröitynyt 13.12.2007

28.11.2009 klo 15.56

The Shining Knight of Wikipedia vauhdissa.
lainaa
aatolfin_idoli

28.11.2009 klo 19.55

alkkis kirjoitti:
PC on ihan peräaukosta...


Köyhät hiljaa siellä takana.
lainaa
Ärsyyntynyt

29.11.2009 klo 07.11

Dekonega kirjoitti:
Jep kirjoitti:
Hei, voitko oikeasti olla kommentoimatta jos et asioista mitään ymmärrä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/ATK

Kommentoin uutista jos siltä tuntuu. Oli sitten kyseessä uutisen sisältö tai vaikkapa uutisen pinnallinen ulkoasu koska lukija on aina asiakas. Mutta ei anneta tämän nyt suistua raiteilta. Asiani tuli selväksi. :)


Sinusta on vain tullut se häiriö asiakas. Vertauskuvana voisin käyttää sitä illalla nakkikioskin jonossa olevaa, kännistä ja tappelunhaluista apinaa. Olet ainoa joka häiritsee minun V2.fi käyttäjäkokemusta, ja vissiin monen muunkin. (Olet varmasti huomannut sen)

Parahin terveisin:
-Ärsyyntynyt
lainaa
FinFihlman

29.11.2009 klo 21.47

Konsolisota kuolee? In your dreams! Kyllä se sota jatkuu, katos sit ne rahastaa softalla, ja miljoonilla updateilla, koska muuten piraatit ottais vallan. Kukaan konsoleita valmistava firma ei siirtyisi tähän, ellei tähtäimessä olisi itsemurha, tai sitten oikeasti täydellisesti suunniteltu suunnitelma.

And a flaw in the plan:
Ja toimis millävaan: In my ass! Kyllä näyttiksien pitäs olla ihan kiitettäviä ja prossunkin pitäs olla ihan keskiverto. BTW jos tää nyt toteutus, periaatteessa konsolit kuolis, mutta sitten softasota alkais...
lainaa
LoLoL

30.11.2009 klo 06.58

Ei tuu kyl konsolit iha heti kuolee niin paljo ku noit lootia myydään en usko että loppuu vaikka pelien myynti tapahtuiski netin välityksel ja en usko siihenkää koska kaupat suuttuis pelin tekijöille ja alkais World War III, taino kaupat suuttuis niille jotka ikinä ny päättääki missä ne pelit myydään ^^
lainaa
pErFecTONe

Rekisteröitynyt 22.06.2008

30.11.2009 klo 17.00

SE äänessä... ei kiinnosta.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

02.12.2009 klo 01.19

Unohdatte erään tärkeän seikan jätkät tässä.

Eivät ne teidän käsityksenne "pelikonsolista" kuole, ne "kuolevat" laitetyyppinä ajan kanssa kun ne kehittyvät sellaiseen suuntaan jossa ne ovat paljon muutakin kuin vain se pelilaite.

SE:n kommentti on ihan asiaa ja todennäköisesti arkipäivää jo ihan kymmenen vuoden sisällä joissain maissa kotitalouksissa joilla on sellaiset verkkoyhteydet jotka siihen kykenevät. Sama laite hoitaa todennäköisesti myös kaiken muunkin pankki yhteyksistä lähtien.
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

02.12.2009 klo 02.16

alkkis kirjoitti:
PC on ihan peräaukosta...


Olet aivan oikeassa, tällä uudella PS3 Slimillä on ilo pyörittää Linuxia ja kirjoit... Eiku ohops...
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

20.04.2010 klo 21.50

Toivottavasti japsien Square Enix kuolee paljon ennemmin Nierin (ja muiden pelien takia) koska ostin
PS3 just sen takia että saisin Nier Replicant pelin...Onneksi on muita hyviä pelejä ps3:lle(saa**nan itsekkäitä idiootteja)
lainaa
Nintendoa-maaan

13.07.2010 klo 21.13

"toivottavasti lopettaisi turhanpäiväiset konsolisodat kuin seinään. "

Elikkä ei enään kilpailua mille alustalle tulee parhaat pelit? Ei hyvä, ei hyvä..
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova