Tuorein sisältö

Näin Sega suojaa PC-pelinsä

06.05.2010 klo 19.00 | Luettu: 14810 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


PC-pelien kopiosuojauksista ja DRM-järjestelmistä on ollut viime aikoina paljon pulinaa, varsinkin Ubisoftin osalta. Ehkä siksi Sega on päättänyt kertoa etukäteen aivan kaiken, mitä sen DRM:ään kuuluu, kun Alpha Protocol kuun lopussa julkaistaan.

GamePolitics listaa:

- Alpha Protocol käyttää DRM:ää nimeltä Uniloc: SoftAnchor
- järjestelmä tarvitsee internetyhteyden aktivoimiseen, mutta sen ei tarvitse olla aina päällä, pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä
- asennuksen jälkeen pitää syöttää rekisteröintikoodi
- levyn ei tarvitse olla asemassa, kun peliä pelataan
- peli ei käytä SteamWorksia, mutta pelin Steam-versiossakin on Uniloc
- pelin voi asentaa yhtä aikaa viidelle eri tietokoneelle sen mukana tulevan lisenssiavaimen avulla
- sille, kuinka monelle koneelle pelin asentaa pelin elinkaaren aikana, ei ole rajoitusta
- Sega julkaistaa DRM-vapaan version pelistä päivityksen avulla noin 18-24 kuukauden kuluttua pelin julkaisusta

V2.fi | Manu Pärssinen
< Pelkää Fear 3:n kaam... Uusi Dragon Age -lis... >

Keskustelut (20 viestiä)

hyvajatkat

06.05.2010 klo 19.12

pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä
lainaa
zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

06.05.2010 klo 19.17

hyvajatkat kirjoitti:
pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä

varsin fiksua
lainaa
Ergonpandilus

06.05.2010 klo 19.45

Kuulostaa hyvältä ja aivan v****n paljon paremmalta kuin Ubisoftilla. :)
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

06.05.2010 klo 19.50

Sega sentään kertoo suoraan mitä on ja mitä tulee. Tuo DRM-vapautus 18 -24kk jälkeen kuulostaa ihan kivalta.

Periaatteessa ymmärrän kyllä nuo julkaisijoiden halun suojata pelinsä. Vaikka yksikään warettaja ei kääntyisi ostavaksi asiakkaaksi, jos waretus yhtäkkiä muuttuisi mahdottomaksi, olisi silti omasta mielestänikin melko vittumaista jos porukka käyttäisi tekemääni maksullista ohjelmaa ilmaiseksi. Ärsyttävää silti, että maksava asiakas on se joka saa tuta näiden suojausten haittavaikutukset.

Tämä Segan viritys ei vaikuta kauhean pahalta. Tosin enpä kyllä ole tuosta Uniloc: SoftAnchorista mitään aikaisemmin kuullut. Ties vaikka rikkoo koko PuuCeen :)
lainaa
lasdlads

06.05.2010 klo 19.58

Tämä suojaus vaikuttaa sentään osittain järkevältä, koska se ei potki rehellistä kuluttajaa päähän. Toi "pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä" on kyllä vähän outo. Tosin piraatit pääsee taaskin helpommalla, jos toi suojaus murretaan.
lainaa
laksjfh

06.05.2010 klo 20.40

v2.fi kirjoitti:
sega julkaistaa

huva soomi :)
lainaa
Maade

06.05.2010 klo 21.09

Kuulostaa periaatteessa hyvältä, lukuunottamatta tuota "- järjestelmä tarvitsee internetyhteyden aktivoimiseen, mutta sen ei tarvitse olla aina päällä, pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä" ja "- pelin voi asentaa yhtä aikaa viidelle eri tietokoneelle sen mukana tulevan lisenssiavaimen avulla".

Ensinnäkin, mitenköhän tuo aktivoidaan noudattamalla WWW-sivujen ohjeita jos ei ole internettiä että pääsee nettisivuille, ja toisekseen millä perusteella tuo valvoo noita viittä aktivointia? Esim. Jos ostan pelin ja aktivoin sen omalle koneelleni, ja pelille ilmaantuu jokin keygenerator ja kymmenen tuhatta muuta käyttää minun syöttämää CD-key:tä, miten minun aidolle pelille käy?

Luotan kyllä jonkin verran Obsidianiin tässä tapauksessa, jopa enemmän kuin Biowareen joka on ryssinyt minun mielestäni asiansa PC-pelien tekijänä niin lopullisesti kuin mahdollista (Sitten Irrational Games/2K jälkeen). Mutta pientä selvennystä olisi mukava saada. Ja myöskin olisi mukava saada tietoa siihen että millä ihmeen tavalla tuo räiskintä peliltä vaikuttava peli sitten oikein on RPG?
lainaa
Noutaja

Rekisteröitynyt 26.06.2007

06.05.2010 klo 21.33

Maade kirjoitti:
Ensinnäkin, mitenköhän tuo aktivoidaan noudattamalla WWW-sivujen ohjeita jos ei ole internettiä että pääsee nettisivuille, ja toisekseen millä perusteella tuo valvoo noita viittä aktivointia?
Et voi tietenkään käyttää nettiä missään muualla?
lainaa
Rodan

Rekisteröitynyt 13.04.2010

06.05.2010 klo 22.33

hyvajatkat kirjoitti:
pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä


Ei taatusti tule olemaan mikään yksinkertainen/helposti kierrettävä toimenpide, kai sen nyt järkikin sanoo.
lainaa
Novalogix

Rekisteröitynyt 22.04.2007

06.05.2010 klo 22.40

Rodan kirjoitti:
hyvajatkat kirjoitti:
pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä


Ei taatusti tule olemaan mikään yksinkertainen/helposti kierrettävä toimenpide, kai sen nyt järkikin sanoo.

Oli tai ei, tämäkin kyllä crackataan päivässä.
lainaa
LaaLaa

06.05.2010 klo 22.42

Nyt lapsukaiset voin ennustaa että tämä peli tulee vuotamaan verkkoon useita päiviä ennen julkaisua. Drm on ohitettu yksinkertaisella crakilla ja peliä pääsee pelaamaan ilman minkäännäköisiä ongelmia.

Tuo on todella heppoinen suojaus, jonka ohittaminen ei vie sceneporukalta muutamaa tuntia kauempaa. Huvittavaa kun tyypit ovat jo tämän segan ilmoituksen lukiessaan keksineet useamman tavan lähestyä "ongelmaa".
lainaa
Paavo_W

06.05.2010 klo 22.56

lasdlads kirjoitti:
Tämä suojaus vaikuttaa sentään osittain järkevältä, koska se ei potki rehellistä kuluttajaa päähän. Toi "pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä" on kyllä vähän outo. Tosin piraatit pääsee taaskin helpommalla, jos toi suojaus murretaan.


Nykyään tämäkään ei pidä paikkaansa.

piraatti:

etsi lataussivusto
lataa peli
lataa peli uudestaan koska edellisessä oli kääpiopornoa
pura peli
lataa osa tiedostoista uudestaan rikkinäisten rarrien takia
pura peli
asenna peli
pura kräkki
hae uusi kräkki koska edellinen ei toiminut
päivitä peli
hae uusi kräkki
pelaa peliä hetki ennenkuin se kaatuu
hae toimiva kräkki
??
profit

Laillisesti digitaalisena ostava:
mene pelikaupan sivulle/käynnistä steam/impulse/tms
klikkaile peli ostetuksi
lataa peli
pelaa
??
profit
lainaa
Jortsu

06.05.2010 klo 23.08

Paavo_W kirjoitti:

Nykyään tämäkään ei pidä paikkaansa.

piraatti:

etsi lataussivusto
lataa peli
lataa peli uudestaan koska edellisessä oli kääpiopornoa
pura peli
lataa osa tiedostoista uudestaan rikkinäisten rarrien takia
pura peli
asenna peli
pura kräkki
hae uusi kräkki koska edellinen ei toiminut
päivitä peli
hae uusi kräkki
pelaa peliä hetki ennenkuin se kaatuu
hae toimiva kräkki
??
profit

Laillisesti digitaalisena ostava:
mene pelikaupan sivulle/käynnistä steam/impulse/tms
klikkaile peli ostetuksi
lataa peli
pelaa
??
profit


Taidat olla yhtä tyhmä kuin viihdeteollisuus olettaa.
lainaa
Paavo_W

06.05.2010 klo 23.14

Jortsu kirjoitti:
Paavo_W kirjoitti:

Nykyään tämäkään ei pidä paikkaansa.

piraatti:

etsi lataussivusto
lataa peli
lataa peli uudestaan koska edellisessä oli kääpiopornoa
pura peli
lataa osa tiedostoista uudestaan rikkinäisten rarrien takia
pura peli
asenna peli
pura kräkki
hae uusi kräkki koska edellinen ei toiminut
päivitä peli
hae uusi kräkki
pelaa peliä hetki ennenkuin se kaatuu
hae toimiva kräkki
??
profit

Laillisesti digitaalisena ostava:
mene pelikaupan sivulle/käynnistä steam/impulse/tms
klikkaile peli ostetuksi
lataa peli
pelaa
??
profit


Taidat olla yhtä tyhmä kuin viihdeteollisuus olettaa.


Voi olla mutta warepelien kanssa pelleilyyn en enää jaksa panostaa. Nykyään on ihan liian helppoa olla kunniallinen kansalainen.

Tällähetkellä steamista löytyy päälle sata peliä modeineen ja lisukkeineen ja kaikki toimii kuin junan vessa.

Mitä alkuperäiseen uutiseen tulee niin kuulostaa hyvältä. Ihan turhahan tuossakaan olisi pitää minkäänlaista suojausta mutta tämä alkaa näyttää jo sopivan läpinäkyvältä. Tuskin kukaan on enää niin takapajuinenkaan että netin kanssa tulisi mitään ongelmia.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

07.05.2010 klo 10.24

"Sega julkaistaa DRM-vapaan version pelistä päivityksen avulla noin 18-24 kuukauden kuluttua pelin julkaisusta". Toi on se mitä haluaisin muidenkin tekevän. Kiitoksia Sega, pisteet tuosta. Jos vahvoja DRM suojauksia tarvitaan pelin julkaisun aikoihin hidastamaan kopiointia, niin sen vielä ymmärtää, varsinkin jos se tehdään niin ettei siitä ole haittaa ostajille.
lainaa
noDRM

07.05.2010 klo 11.19

crom kirjoitti:
"Sega julkaistaa DRM-vapaan version pelistä päivityksen avulla noin 18-24 kuukauden kuluttua pelin julkaisusta". Toi on se mitä haluaisin muidenkin tekevän. Kiitoksia Sega, pisteet tuosta. Jos vahvoja DRM suojauksia tarvitaan pelin julkaisun aikoihin hidastamaan kopiointia, niin sen vielä ymmärtää, varsinkin jos se tehdään niin ettei siitä ole haittaa ostajille.


Hyvä asia, Jos peli on hyvä, saattaa mennä vaikka ostoon. Bohemia interactive käyttää samaa meininkiä. Arma 2 ei ole joulun jälkeen tarvinnut dvd:tä.
lainaa
warehiiri

07.05.2010 klo 12.20

Paavo_W kirjoitti:
Jortsu kirjoitti:
Paavo_W kirjoitti:

Nykyään tämäkään ei pidä paikkaansa.

piraatti:

etsi lataussivusto
lataa peli
lataa peli uudestaan koska edellisessä oli kääpiopornoa
pura peli
lataa osa tiedostoista uudestaan rikkinäisten rarrien takia
pura peli
asenna peli
pura kräkki
hae uusi kräkki koska edellinen ei toiminut
päivitä peli
hae uusi kräkki
pelaa peliä hetki ennenkuin se kaatuu
hae toimiva kräkki
??
profit

Laillisesti digitaalisena ostava:
mene pelikaupan sivulle/käynnistä steam/impulse/tms
klikkaile peli ostetuksi
lataa peli
pelaa
??
profit


Taidat olla yhtä tyhmä kuin viihdeteollisuus olettaa.


Voi olla mutta warepelien kanssa pelleilyyn en enää jaksa panostaa. Nykyään on ihan liian helppoa olla kunniallinen kansalainen.

Tällähetkellä steamista löytyy päälle sata peliä modeineen ja lisukkeineen ja kaikki toimii kuin junan vessa.


Itsellä toimii warepelitkin kuin junan vessa, se taitaa riippua osaamisesta silläkin saralla. Publictrackerithan tarjoavat vain parasta ;DD
lainaa
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

07.05.2010 klo 13.54

Segan DRM vaikuttaa fiksummalta, kuin Ubin.

Mutta minua eivät DRMt haittaa. Enhän minä PCllä pelaile nykyään.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

07.05.2010 klo 13.58

PELIN VOI OSTAA edelleen ja käyttää siihen ostettuun peliin krakkia. Ei voi olla niin vaikeaa...

CubeX: Samaa mieltä.

"Toi "pelin www-sivuilta löytyy myös kiertotie, mikäli peli-PC:lläsi ei ole internetiä" on kyllä vähän outo. Tosin piraatit pääsee taaskin helpommalla, jos toi suojaus murretaan."

Outo väite. Miten sit -- saa piraattinsa jos ei ole nettiä? Tuskin sen helpompaa.
lainaa
rehellinenpeluri

08.05.2010 klo 01.38

Sen sijaan että tukisin piraatteja, varastan kaupasta laillisen pelin.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova