Tuorein sisältö

PS3:n Final Fantasy XIV viivästyy muistiongelmien vuoksi

27.08.2010 klo 13.00 | Luettu: 22834 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


PC-versio seuraavasta Final Fantasystä ilmestyy ensi kuun lopulla, mutta alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen PS3-pelaajat eivät pääsekään samaan aikaan pelin kimppuun, kertoo C&VG.

Viivästyksen syy on PS3:n muistirajoitusten (256 MB) kanssa painiminen. PC-koneilla muistia on suhteessa valtavasti enemmän.

"Säädämme muistin kokoa ja sovellamme sitä - se vie kauemmin aikaa kuin odotimme. Mutta työskentelemme kovasti saadaksemme pelin julkaistua niin pian kuin mahdollista", kertoi Hiromichi Tanaka.

Alustavasti on puhuttu maaliskuusta 2011.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Forza 3:n Ultimate C... Nyt suuttuivat tansk... >

Keskustelut (25 viestiä)

Tuure2

Rekisteröitynyt 03.07.2007

27.08.2010 klo 13.20

RAM muisti on tosiaan molempien HD konsolien pullonkaula tässä sukupolvessa. Ihmettelen miten varsinkaan Sony ei hyödyntänyt vuoden myöhäisempää julkaisuaikaansa. Tuplaamalla PS3:n keskusmuistin PS3:lla olisi oikeasti ollut iso graafinen etu X360:n nähden. Nykyään valmistuskustannukset olisivat muutaman sentin kalliimpia.
lainaa
vieras

27.08.2010 klo 13.43

"tehokonsolit", katsotaan sitten seuraavan sukupolven kohdalla uudelleen
lainaa
einomies_porkkakoski

27.08.2010 klo 13.51

vieras kirjoitti:
"tehokonsolit", katsotaan sitten seuraavan sukupolven kohdalla uudelleen


ihan sama mikä sukupolvi onkaan ollut, aina tulee vaihe jolloin koneiden rauta ei enää yksinkertaisesti riitä. Vaikka tuleviin laitteisiin tulisi ziljoona megaa sitä muistia tulee se loppumaan jossain vaiheessa. Mutta 256 megaa on kyllä rikollisen vähän.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

27.08.2010 klo 14.06

Joo, on taas se vaihe jolloin konsolien rauta alkaa jäämään pelikehityksen jalkoihin. Vaikka eihän tuo muistimäärä ikinä ollut iso noissa. Jostain on konsoleissa aina säästettävä, koska raudan kustannukset halutaan pitää jo julkaisuhetkellä kuitenkin kohtalaisen halpana. Toisaalta, mukava nähdä etteivät ole kiirehtineet liikaa seuraavan sukupolven tuomista markkinoille.

Siitä tosiaan plussaa, että tohtivat sanoa missä vika ja ovat jopa PC-version tehneet ensin. Monissa peleissä tekevät paremminkin konsolien ehdoilla PC-versionkin. Tietenkin tässä FF XIV tapauksessakin voi PC-pelaajat joutua hivenen beta testaajan asetelmaan. Tosin siihen on suurin osa tottunut jo. :)
lainaa
Taikina

27.08.2010 klo 14.39

Kuitenkin konsolit ounaa weeceetä 86,7 prosentilla.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

27.08.2010 klo 14.45

Oon itsekkin ajatellut että miks ihmeessä eivät oo laittanut enempää ramia... jopa firefoxin oon saanu viemään enemmän Ramia kuin PS3ssa on sitä. Toki sen nopeus on omaa luokkaa(?) mutta silti ei sen määrää voi korvata täysin nopeudella.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

27.08.2010 klo 15.36 1 tykkää tästä

V2.fi-toimitus, korjatkaapa artikkelia...

PS3:ssa on 512Mt keskusmuistia suorittimen käytettävissä. Tosin 256Mt tuosta muistista on omistettu näytönohjaimelle joka taas ei voi käyttää suoraan suorittimelle omistettua muistia.

Käytännössä järjestelmässä suoritin voi käyttää 512Mt miinus näytönohjaimen grafiikoille varaama n-määrä megatavuissa joka ei voi olla suurempi kuin 256Mt. Eli kuvitteellinen peli voi käyttää keskusmuistia vaikka 384Mt ja näytönohjain 128Mt videomuistia. Yhteensä tämä on 512Mt.

Lisäksi tavaraa voidaan puskuroida suoraan sisään ja ulos lennossa. Keskusmuistissa ei tarvitse säilyttää tavaroita joita ei heti tarvita. Näin pelit kuten Killzone 2 ja Uncharted 2 jotka käytännössä tarvitsisivat reilusti sen 2Gt Windows-maailmassa on saatu toimimaan PS3:lla.

Monimutkaistako? Ei toki. Tämä on yleisin muisti-ratkaisu maailmassa. Eli pidetään suorittimella ja näytönohjaimella omat muistiavaruudet. Poikkeuksena tässä nyt on, että näytönohjain jakaa oman avaruutensa suorittimen kanssa, mutta sekään ei kovin epätavallista ole...

(Tämä on myös hyödyllistä tietoa keskustelijoille. Ottakaa huomioon tämä kun kirjoitatte PS3 ja X360 keskusmuisteista tässä ketjussa tämän jälkeen.)

Xbox 360:ssa on mm. halppis-läppäreistä tunnettu integroitukeskusmuisti jossa on 512Mt yhtenä isona lammikkona josta suoritin ja näytönohjain ottavat omat lohkonsa. Tämä tekninenratkaisu nostaa virheiden esiintymistodennäköisyyttä, joten se ei ole täydellinen. Mutta on joustavampi kuin PS3:ssa oleva systeemi jossa ehdoton raja on 256Mt kummallekkin osalle. Xboxin arkkitehtuuri teoriassa mahdollistaa esim. 128Mt keskusmuistia ja 384Mt näytönohjaimen videomuistia varauksen toteuttamisen jos siihen on tarvetta.

CVG:n tyypit ja muutama keskustelija tässä ketjussa ovat myös väärässä. Eivät nämä sulautetutjärjestelmät tarvitse mitään 2Gt keskusmuisteja vaikka ei siitä kyllä haittaakaan olisi. Nykyään Windows kuluttaa sen 1Gt - 1,5Gt helposti itselleen. Jolloin tilaa jää pelin käytettäväksi jää ehkä 512Mt - 1Gt ja tähän ei mahduteta grafiikkaa, ne menevät näytönohjaimen omaan, ehkä 256Mt - 1Gt kokoiseen videomuistiin.

Toisaalta kuten myös PS3:lla niin Windows-maailmassa keskusmuistin puutetta voidaan korvata käyttämällä kiintolevyä puskuroimaan tavaraa. Windows-maailmassa tosin se on helpompi toteuttaa. Toisaalta Windows-maailmassa ei harrasteta asennuslevyiltä tietojen lataamista enään oikeastaan lainkaan. PS3:lla BD-levyt ovat niin isoja tallennuskooltaan ja nopeita lukea, että sitä voidaan käyttää tietojen puskurointiin ilman näkyvämpää nykäystä pelin aikana.

Joten ennen kuin keskustelu menee siihen suuntaan, todettakoon tämän perusteella, että X360 version kehitys kärsisi samoista ongelmista kuin PS3:n kehitys kärsii nyt jos Final Fantasy 14 Online olisi tulossa myös X360:lle.

Voimme tehdä myös päätelmän tarkastellessamme pelejä kuten esim. Killzone 2, Uncharted 2, Gran Turismo 5, että nämä "muistirajoitteet" ovat täysin korjattavissa olevia ongelmia ja luonnollisia pelialustojen ohjelmistokehitystyön aikana.

Jos löydätte virheitä tästä viestistä, ilmoittakaa, niin korjaamme niitä sitten.
lainaa
Awesome

27.08.2010 klo 18.13

En kyllä ymmärrä sinua Dekonega. Mitä yritit oikein sanoa tai siis ymmärsin mitä kirjoitit mutta en ymmärtänyt miksi?

Oliko se niin hirveää kuulla, että PC rupeaa antamaan pleikalle turpiin tällaisissakin asioissa? Ja sitten lohdutat vielä itseäsi ja muita plegebotteja toteamalla, että boxilla olisi ollut sama ongelma. Säällittävää... nyyh.
lainaa
Eculiberty

27.08.2010 klo 18.51

Awesome kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sinua Dekonega. Mitä yritit oikein sanoa tai siis ymmärsin mitä kirjoitit mutta en ymmärtänyt miksi?

Oliko se niin hirveää kuulla, että PC rupeaa antamaan pleikalle turpiin tällaisissakin asioissa? Ja sitten lohdutat vielä itseäsi ja muita plegebotteja toteamalla, että boxilla olisi ollut sama ongelma. Säällittävää... nyyh.


Kyrsiikö hieman vai mikä on, kun nyt noin säälittävää tekstiä piti lähettää tähän uutiseen..?
lainaa
Dasf

Rekisteröitynyt 07.12.2009

27.08.2010 klo 19.55 1 tykkää tästä

Dekonegalta tuli asiallista tekstiä, tosin sen xboxiin vertaamisen olisi voinut jättää välistä, mutta asiallinen kommentti ja hän oikasi uutisoinnin virheen. Mielen kiintoista informaatiota hän antoi meille, ei siitä pidä ottaa nokkiinsa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

27.08.2010 klo 20.00

Awesome kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sinua Dekonega. Mitä yritit oikein sanoa tai siis ymmärsin mitä kirjoitit mutta en ymmärtänyt miksi?

Dekonegan kommentti pähkinänkuoressa: Uutisessa mainitaan, että muistia olisi käytettävissä 256Mt, vaikka sitä on 512Mt.
lainaa
ps3hasgotlotsofram

27.08.2010 klo 20.38

1. PS3 varaa 256 MB käyttöjärjestelmälle.
2. PS3 varaa 256 MB peleille.
Näin minä muistan asian.
Korjatkoon joku jos on väärin
lainaa
tyhmät_xbotit

27.08.2010 klo 20.44

Dasf kirjoitti:
Dekonegalta tuli asiallista tekstiä, tosin sen xboxiin vertaamisen olisi voinut jättää välistä, mutta asiallinen kommentti ja hän oikasi uutisoinnin virheen. Mielen kiintoista informaatiota hän antoi meille, ei siitä pidä ottaa nokkiinsa.


Miksi boksiin vertaamisen olis voinut jättää välistä?
Ottiko niin koville?
Ps. Mielen-kiintoista on yhdyssana.

Mutta onhan puucee kyykyttänyt konsoleita jo pari vuosikymmentä, niin miksi siitä pitää oikein uutisoida?
Onko se jollekin vielä uusi asia?

Mutta oottekote unohtanut mitä muisti makso tuohon aikaan?
Itse maksoin DDR2 muistista 65ekeä gigalta..
lainaa
hehehehhehehe

27.08.2010 klo 20.53

Alustojen osuudet kappalemääräisesti 2010/6kk:

1. Sony PlayStation 3 24,2 % (09/6kk: 15,1 %)
2. Sony PlayStation 2 17,6 % (09/6kk: 30,9 %)
3. PC-pelit ja -multimedia 22,2 % (09/6kk: 26,1 %)
4. Microsoft Xbox 360 14,4 % (09/6kk: 11,8 %)
5. Nintendo Wii 12,5 % (09/6kk: 9,1 %)
6. Nintendo DS 5,6 % (09/6kk: 5,5 %)
7. Sony PlayStation Portable 3,5 % (09/6kk: 1,5 %)
lainaa
Dasf

Rekisteröitynyt 07.12.2009

27.08.2010 klo 21.03

tyhmät_xbotit kirjoitti:
Dasf kirjoitti:
Dekonegalta tuli asiallista tekstiä, tosin sen xboxiin vertaamisen olisi voinut jättää välistä, mutta asiallinen kommentti ja hän oikasi uutisoinnin virheen. Mielen kiintoista informaatiota hän antoi meille, ei siitä pidä ottaa nokkiinsa.


Miksi boksiin vertaamisen olis voinut jättää välistä?
Ottiko niin koville?
Ps. Mielen-kiintoista on yhdyssana.

Mutta onhan puucee kyykyttänyt konsoleita jo pari vuosikymmentä, niin miksi siitä pitää oikein uutisoida?
Onko se jollekin vielä uusi asia?

Mutta oottekote unohtanut mitä muisti makso tuohon aikaan?
Itse maksoin DDR2 muistista 65ekeä gigalta..


Mähän oon se xbotti ku oon henkeen ja vereen nintendo miehiä, joka ainoa nintendon konsoli on paitsi virtual boy on viellä hankkimatta, mutta ihan sama. Pitää nälviä siitäkin viellä kun en osaa kirjoittaa kunnolla, ei sun miehisyys siitä kasva kun dissaat toisia. Xboxiin vertaaminen olisi voinut jättäävälistä, kun se ei oiken liity asiaan + se herättää täällä päin aina yhtä mukavaa sotaa. Onneks te sotiat ette laske nintendoa edes konsoliksi niin nintendoa vastaan ei olee sotaa pystyssä. Nintendoa ei vain sitten taida pelaa ne 15 vuotiaat rage teinit, vaan todella nuoret ja ne jotka tutustuivat pelaamiseen nintendon avulla 80 luvulla.
lainaa
Pellet

27.08.2010 klo 23.43

Niin lapset. Täällä sedät yrittää kai kertoa totuuksia, eli PS3:n muistiratkaisu onkin siis helvetin joustava ja uskomattoman hyvä. Suorastaan luonnollisin mahdollinen, eli mahdollistaa fotorealistisen pelinautinnon kuten luvattiin.
lainaa
tyhmät_ihmiset

27.08.2010 klo 23.57

Boksillahan tätä ongelmaa ei olisi ollut ja sekös pleillapellekjä vituttaa, vaikka koko peli ei edes ole laitteelle tulossa :D
lainaa
tyhmät_ihmiset

27.08.2010 klo 23.57

Boksillahan tätä ongelmaa ei olisi ollut ja sekös pleillapellekjä vituttaa, vaikka koko peli ei edes ole laitteelle tulossa :D
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

28.08.2010 klo 03.28 1 tykkää tästä

Tarkoitus ei ollut haukkua X360:sta... Tämä ei nyt ihan ole näin, mutta Tagman-tyylinen raaka yksinkertaistus tuosta X360 huomautuksestani:

PS3:n muistiratkaisu on jäykkä ja vaikeampi ohjelmoida, mutta suoriutuu "paremmin".
X360:n muistiratkaisu on joustava ja helpompi ohjelmoida, mutta "virheiden" esiintymistodennäköisyys suurempi.

Eli toisin sanottuna:

PS3:n muistiratkaisu on samanlainen kuin esim. pöytäkoneissa.
X360:n muistiratkaisu on samanlainen kuin esim. kannettavissa.

Kummassakin järjestelmässä on etunsa ja haittansa kun arvioidaan soveltuvuutta pelialustana. PS3:n ratkaisu ei tarjoa peli käytössä sellaista hyötyä kuin mitä SCE siltä ehkä odotti. Ratkaisu tosin tekee laitteesta "yleiskäyttöisemmän" (esim. BD-elokuvien toistoa varten, Gnu/Linux, yms.) kuin mitä X360 on.

Jos aihe kiinnostaa enemmän voin suositella muutamaa kirjaa, mutta kannattaa ehkä aloittaa Rambusin kotisivuilta: http://www.rambus.com/

Edirol: Käsittääkseni RSX voi myös poiketa myös Cellin muistinpuolelle koska se on täysin jaettu, mutta se saattoi hidastaa laitteen nopeutta jonka vuoksi sitä ei harrasteta kauheasti. Cell sisältää suoran pääsyn näytönohjaimelle koska Cell-suorittimella piti alunperin laskea iso osa grafiikoistakin, mutta ohjelmoinnin helpottamiseksi RSX lisättiin mukaan... Jos olen muistanut jotain väärin niin sanokaa. Kiitos. :)
lainaa
PS3_forever

28.08.2010 klo 08.00

Näillä eväillä vuoteen 2016. Tultu pian jo 5v ja jo nyt ollaan tässä kohtaa kehityskaarta.
lainaa
Awesome

28.08.2010 klo 09.56

Eculiberty kirjoitti:
Awesome kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sinua Dekonega. Mitä yritit oikein sanoa tai siis ymmärsin mitä kirjoitit mutta en ymmärtänyt miksi?

Oliko se niin hirveää kuulla, että PC rupeaa antamaan pleikalle turpiin tällaisissakin asioissa? Ja sitten lohdutat vielä itseäsi ja muita plegebotteja toteamalla, että boxilla olisi ollut sama ongelma. Säällittävää... nyyh.


Kyrsiikö hieman vai mikä on, kun nyt noin säälittävää tekstiä piti lähettää tähän uutiseen..?


No sinua varmaan kyrsii konsolipelaajana mutta ei minua PC:n ansiosta. Sanoin vain, että oli säälittävää sanoa, että boxilla olisi ollut sama juttu. Siinä oli katsos fanboy kommentin piirteitä. Ja mikä siinä oli säälittävää kun vain sanoin noin? Säällittävä on sinun kommenttisi kun puhut negatiivisesti toisesta ihmisestä etkä perustele. Usein tähän on syynä, että fanboyta ottaa päähän kun omasta konsolista ilmenee heikkouksia.

Ja en nyt tiedä juurikaan näitten konsolien laitteistosta mutta mitenkäs te väitätte että boxi olisi jotain halpisläppäri tasoa kun muistaakseni siinä on 3,3GHz kolmiydin prosessori ja ainakin parempi näytönohjain kuin PS3:ssa ja kummatkin taisivat käyttää GDDR3 muistia siinä näytönohjaimessa. HUOM! En nyt väitä etteivät väittämänne olisi välttämättä totta, kunhan vain kysyin asiasta.

Älkääkä pitäkö minua jonakin PC pellenä joka sanoo vaan konsolit suck. Ostin PS3:sen kyllä kolme vuotta sitten mutta sillä olen pelannut oikeastaan vaan yksinoikeuksia tai pelejä mitä PC:lle ei ole tullut, yleensä kuitenkin PC on päällä.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

28.08.2010 klo 16.56

Awesome kirjoitti:
...Ja en nyt tiedä juurikaan näitten konsolien laitteistosta mutta mitenkäs te väitätte että boxi olisi jotain halpisläppäri tasoa...

En minäkään voi väittää, että olisin asiantuntija koska minun pitää voida luottaa siihen mitä olen lukenut verkosta ja fyysistä kirjoista.

Ja vain Xbox 360 keskusmuisti-ratkaisu on läppäri-tyylinen. Noin muuten se on hyvinkin tavallisen "teho"-pöytäkoneen kaltainen jos paria kinkkiä katsotaan sormien läpi.

http://bit.ly/9Ro1YL

...

Nyt kun luin verkosta tästä aiheesta niin minusta on alkanut tuntumaan, että CVG:n artikkeli on vähän sensaatio-hakuinen.

VG247 kirjoitti:
When asked if this was a memory issue with either the Blu-ray or HDD, Tanaka just said in English: “Memory.”


http://www.vg247.com/2010/08/24/ffxiv-ps3-delay-down-to-m

Onko se rajoite Kiintolevyssä, BD-mediassa vai keskusmuisti-ratkaisussa? Keskusmuisti-ratkaisu tuntuisi äkkiseltään siltä mistä on kyse koska MMORPG-pelit vaativat paljon yhtäaikaisesti tavaraa muistiin jossa sitä käsitellään murtosekunnin verran, ja jonka jälkeen sen paikan ottaa jokin toinen tavara heti perään. Ja tämä kaikki pitäisi saada toimimaan reaaliajassa tuhansien muiden yksiköiden kanssa keskuspalvelimen kanssa joka pitää yllätietoja pelaajien liikkeistä.
lainaa
ÄLÄRUOKITROL

29.08.2010 klo 03.08

Älkää hyvät ihmiset vastailko Dekon kommentteihin, niin toivottavasti se sitten joskus älyää olla hiljaa.
lainaa
Tetsuo_Mielikainen

29.08.2010 klo 06.26

"Älkää hyvät ihmiset vastailko Dekon kommentteihin, niin toivottavasti se sitten joskus älyää olla hiljaa."

Tällä herralla saattaa olla hyvinkin harhaanjohtavia näkemyksiä ja suorastaan väärinymmärryksiä, mutta kirjoittaa niistä kuin ne olisivat raamatun sanaa ;D
Eikä siinä mitään, mutta kun väkisin menee aina Sonyn suuntaan kallelleen, ja kuten tässä tapauksessa hän yrittää väkisin vähätellä xboxin muistiratkaisua joka rivillä, paitsi sillä rivillä jossa hän väittää ettei yritä vähätellä. Ei ehkä kannata noteerata.
lainaa
lilly

29.08.2010 klo 11.06

Tetsuo_Mielikainen kirjoitti:
"Älkää hyvät ihmiset vastailko Dekon kommentteihin, niin toivottavasti se sitten joskus älyää olla hiljaa."

Tällä herralla saattaa olla hyvinkin harhaanjohtavia näkemyksiä ja suorastaan väärinymmärryksiä, mutta kirjoittaa niistä kuin ne olisivat raamatun sanaa ;D
Eikä siinä mitään, mutta kun väkisin menee aina Sonyn suuntaan kallelleen, ja kuten tässä tapauksessa hän yrittää väkisin vähätellä xboxin muistiratkaisua joka rivillä, paitsi sillä rivillä jossa hän väittää ettei yritä vähätellä. Ei ehkä kannata noteerata.


Sillä on päässä vikaa. Antti on varmaankin lapsena kokenut kovia kun teinipoika tarvitsee alustan jossa päteä.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova