Tuorein sisältö

GT5 sai ison päivityksen

21.12.2010 klo 11.00 | Luettu: 24996 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Gran Turismo 5 on saanut yli 600 megatavun päivityksen, johon sisältyy paljon monenlaista. GTPlanet on selvitellyt niistä useimmat, mutta tässä tärkeimpiä:

- Seasonal Events, eli Polyphony Digitalin järjestämiä virallisia verkkokisoja
- Online Collector's Dealership -autokauppa
- myös verkkokisoista (Open Lobby, My Lounge) saa nyt kokemuspisteitä
- pelin taustalla voi soittaa omaa musiikkivalikoimaansa
- jne.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Joulualennukset alko... Splinter Cell HD-tri... >

Keskustelut (30 viestiä)

JohnMcMahon

21.12.2010 klo 11.43

Onneksi peli sentään julkaistiin valmiina. Olisi kauheaa ollut jos peli oltaisiin julkaistu keskeneräisenä...montakohan päivitystä sitten olisi pitänyt tehdä?

Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

21.12.2010 klo 11.55

"- pelin taustalla voi soittaa omaa musiikkivalikoimaansa"

Tuohan on ollut mahdollista mun tietääkseni jo julkaisusta lähtien? Siellä Options-valikoissa jossakin on kohta, muistaakseni nimeltään "BGM Player" (taitaa tarkottaa "Background Music Player") tms. Vai toimiiko homma päivityksen jälkeen nyt myös XMB:n kautta?
lainaa
MoonBaseMan

21.12.2010 klo 12.22

Hah! Peli julkaistiin hiljattain ja nyt tuli jo päivitysversio 1.05, jonka koko on 600mb. No hyvä, että sentäät päivittävät peliä paremmaksi.

Onneksi peli julkaistiin valmiina, vai julkaistiinko sittenkään? Keskeneräisenä nämä päivitykset olisivat varmaan olleet gigojen luokkaa.

Ostan Gran Turismo 5:n heti kun tulee tälläinen päivitys:
- 800 standart autoa muutetaan premium autoiksi.
- 2D-ihmiset, 2D-puut ja 2D-tausta muutetaan 3D:ksi.
- Tekoälyä viilataan hieman.
lainaa
Hemuli

21.12.2010 klo 12.30

Onneksi en hankkinut tätä konsolilleni. 80 gigan kovalevy on muutenkin täynnä erilaisista demoista ja tiedotojen varmuuskopioista (digikameran kuvia ja videoita). Lisäksi huomenna tulossa Mass Effect 2 ja Dead Space 2 demot konsolille. Ei olisi tilaa pelille, jota ei muutenkaan jaksaisi paljoa pelailla.
lainaa
jounihat

21.12.2010 klo 12.40

MoonBaseMan kirjoitti:
Ostan Gran Turismo 5:n heti kun tulee tälläinen päivitys:
- 800 standart autoa muutetaan premium autoiksi.
- 2D-ihmiset, 2D-puut ja 2D-tausta muutetaan 3D:ksi.
- Tekoälyä viilataan hieman.


Eli ostat Gran Turismo 6:n.
lainaa
Moksou

21.12.2010 klo 12.57

Ja lisäksi hieman enemmän xp/rahaa kisoista. Mukavia nuo seasonal eventsit, kun saa hyvin xp:tä ja osa aika haastaviakin.
lainaa
JohnMcMahon

21.12.2010 klo 13.27

jounihat kirjoitti:
MoonBaseMan kirjoitti:
Ostan Gran Turismo 5:n heti kun tulee tälläinen päivitys:
- 800 standart autoa muutetaan premium autoiksi.
- 2D-ihmiset, 2D-puut ja 2D-tausta muutetaan 3D:ksi.
- Tekoälyä viilataan hieman.


Eli ostat Gran Turismo 6:n.


Sitten vuonna 2016.
lainaa
lololololort

21.12.2010 klo 14.46

Onneks uusista ominaisuuksista ei tarvitte maksaa, kuten toisen konsolin kilpailevassa pelissä :P
lainaa
YmmärtäähänTuon

21.12.2010 klo 14.47

Kun kiireessä joutuivat lätkimään pelin kasaan. Harva ymmärtää miltä tuntuu kun viiden vuoden päässä häämöttävä deadline painaa päälle.
lainaa
JohnMcMahon

21.12.2010 klo 14.52

lololololort kirjoitti:
Onneks uusista ominaisuuksista ei tarvitte maksaa, kuten toisen konsolin kilpailevassa pelissä :P


Kilpailevan konsolin ajopeliin kun ei tarvitse mitään ominaisuuksia enää lisätä. Kaikki oli jo julkaistaessa valmiina. Uusia maksullisia autopaketteja toki tulee tasaiseen ja hyvään tahtiin. Muutama päivitys tullut vuoden aikana mutta niistäkään ei ole tarvinnut maksaa sentin senttiä. Joten otahan taas asioista selvää.

Toisin kuin eräs autopeli joka julkaistiin huomattavan pitkän kehitysajan jälkeen silti keskeneräisenä raakileena jota nyt paikkaillaan hätä kädessä. Pari viikkoa julkaisusta ja n. gigatavun verran päivityksiä kertoo omaa kieltään pelistä ja sen kehittäneestä tiimistä.

lainaa
Asdf

21.12.2010 klo 15.30

MoonBaseMan kirjoitti:

- 2D-ihmiset, 2D-puut ja 2D-tausta muutetaan 3D:ksi.


Onnea sen odottamiseen, konsolit eivät edes pysty pyörittämään pelejä 1080p-resoluutiolla sulavasti AA:n kanssa.

Nuo olivat juurikin oikeat paikat karsia peli pyörimään heikoilla tehoilla, koska GT5 kuitenkin keskittyy enemmän niihin autoihin ja ajotuntumaan.

Omistan kyllä pelin, mutta kuten äänensävystä varmaan kuulee, olen katkera, että sekin oli yksinoikeus konsoleilla. Peleistä menee niin paljon potentiaalia, kun julkaisualustana on joku konsoli :/
lainaa
WellDone

21.12.2010 klo 16.05

MoonBaseMan kirjoitti:
Ostan Gran Turismo 5:n heti kun tulee tälläinen päivitys:
- 800 standart autoa muutetaan premium autoiksi.
- 2D-ihmiset, 2D-puut ja 2D-tausta muutetaan 3D:ksi.
- Tekoälyä viilataan hieman.

Mulle riittäis että PSP-turismosta suoraan portatut autot saisi edes kytkettyä pois päältä, standard autoja ei varmaankaan koskaan muokata oikeiksi.

Sama juttu katsojien kanssa, naurettavat standard-katsojat pois pelistä, ja äkkiä! :D Kyllähän pelissä siellä täällä on myös oikeita premium-katsojia eli 3d-mallinnettuja jotka heiluttelee käsiä tms. kun ajaa niiden vierestä... En tähän hätään muista milloin viimeksi jouduin pahvista tehtyjä katsojia katselemaan mutta puhutaan kuitenkin vuosista :D:D Ympäristöt oli kyllä ihan mukiinmeneviä, eikä hassut puutkaan hirveesti silmään sattunut...

Auton duunaus kokonaan uusiksi tai voihan sen kopsata vanhasta turismosta. Auton ulkonäön muokkauksen voi varastaa forzasta, jossa se jo ampuu niiiiin paljon yli että oksat pois mutta onpahan ainakin paljon tekemistä :)
lainaa
moozartti

21.12.2010 klo 16.11

Execta kirjoitti:
"- pelin taustalla voi soittaa omaa musiikkivalikoimaansa"

Tuohan on ollut mahdollista mun tietääkseni jo julkaisusta lähtien? Siellä Options-valikoissa jossakin on kohta, muistaakseni nimeltään "BGM Player" (taitaa tarkottaa "Background Music Player") tms. Vai toimiiko homma päivityksen jälkeen nyt myös XMB:n kautta?

BMG:ssa pystyy muokkaamaan pelin soittolistaa mutta ei lisäämään omia biisejä.
lainaa
Kotipelaaja

21.12.2010 klo 16.49

Minulla on hyviä ja hauskoja pelejä pleikkarille jo yllin kyllin. Yksi autopeli sinne tai tänne, hui hai.
lainaa
jaeger

Rekisteröitynyt 19.04.2007

21.12.2010 klo 17.28

Onkohan ikävät grafiikkabugit korjattu?
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

21.12.2010 klo 17.31

Hemuli kirjoitti:
Onneksi en hankkinut tätä konsolilleni. 80 gigan kovalevy on muutenkin täynnä erilaisista demoista ja tiedotojen varmuuskopioista (digikameran kuvia ja videoita). Lisäksi huomenna tulossa Mass Effect 2 ja Dead Space 2 demot konsolille. Ei olisi tilaa pelille, jota ei muutenkaan jaksaisi paljoa pelailla.

Miksi säilytät varmuuskopioita pleikkarilla? Ulkoinen kovo tai USB -muisti on parempia vaihtoehtoja siihen tarkoitukseen.
lainaa
tollot_pcpojut

21.12.2010 klo 21.29

Asdf kirjoitti:
Peleistä menee niin paljon potentiaalia, kun julkaisualustana on joku konsoli :/

Olet loistava esimerkki minkä takia ne pari vielä jäljellä olevaa, muita kuin klooni-morppeja ja adhd-nettiräiskintöjä väsäävää studioita saisivat lopettaa pelien kehittämisen pc:lle...
lainaa
hmm

21.12.2010 klo 22.44

Omistan alkuperäisen 60GB:n pleikkarin. Vapaata tilaa löytyy 13 gigaa, riittääkö tuo tilamäärä GT:n pelaamiseen? Enempää ei oikeastaan raaski tilaa vapauttaa...
lainaa
Nähtyjo

21.12.2010 klo 23.00

"Eli ostat Gran Turismo 6:n"

Ensin luonnollisesti PS4 ostoon. Pistää nimittäin GT5 pleikan lähes polvilleen (en tosin ymmärrä miksi))), käy aivan tulikuumana ja tämä pävitys lisäksi teki jotain joka saa koneet jumiin. Melkoista pelleilyä tää päivitysrumba kuuden vuoden pelintekemisen päälle.
lainaa
Pyro

21.12.2010 klo 23.06

Execta kirjoitti:
"- pelin taustalla voi soittaa omaa musiikkivalikoimaansa"

Tuohan on ollut mahdollista mun tietääkseni jo julkaisusta lähtien? Siellä Options-valikoissa jossakin on kohta, muistaakseni nimeltään "BGM Player" (taitaa tarkottaa "Background Music Player") tms. Vai toimiiko homma päivityksen jälkeen nyt myös XMB:n kautta?


Ennen päivitystä vaan kisoissa pystyi kuuntelemaan omaa musiikkia, nyt on tuki myös omalle valikkofiilistelylle.
lainaa
tyhmät_boxilapset

22.12.2010 klo 00.17

JohnMcMahon kirjoitti:
Onneksi peli sentään julkaistiin valmiina. Olisi kauheaa ollut jos peli oltaisiin julkaistu keskeneräisenä...montakohan päivitystä sitten olisi pitänyt tehdä?


Kerroppas yksikin peli joka julkaistaan nykyään "valmiina"? Vuosikaudet on pelit tulleet kauppoihin, parhaat täysin pelikelvottomina, ennen kuin ovat valmiita.
lainaa
Asdf

22.12.2010 klo 06.56

tollot_pcpojut kirjoitti:
Asdf kirjoitti:
Peleistä menee niin paljon potentiaalia, kun julkaisualustana on joku konsoli :/

Olet loistava esimerkki minkä takia ne pari vielä jäljellä olevaa, muita kuin klooni-morppeja ja adhd-nettiräiskintöjä väsäävää studioita saisivat lopettaa pelien kehittämisen pc:lle...


Konsoleille kehitetään pelejä koska on pakko. Tarkkaan rajoitetulla ja suljetulla alustalla rahaa saa helpommin.

En ole vielä kuullut yhtäkään toimivaa argumenttia siitä, miksi konsolilla pelaaminen olisi parempaa kuin PC:llä. Surkuhupaisimmat argumentit ovat nämä "Haluun pelata sohvalta, enkä tykkää näppäimistöstä" - kun se sohvalta pelaaminen onnistuu vaikka padin kanssa ihan loistavasti ja pelikokemuskin on kaikin puolin parempi. Peli pyörii sulavasti isommillakin resoluutioilla, reunanpehmennyksellä ja erilaisilla tehosteilla. Modelien ja tekstuurienkaan ei tarvitse olla niin yksinkertaisia kuin konsoleilla ja esimerkiksi latausaikoja ei käytännössä ole ainakaan SSD-levyn kanssa.

Itseltä löytyy olkkarista PC sekä PS3 ja omistan muutaman pelin molemmilla aluistoilla, koska ovat ilmestyneet PC:lle niin paljon myöhemmin. Ei kuitenkaan tarvitse pitkään miettiä kumman kautta kyseisiä pelejä pelaa ;)

Ymmärrän pelitalot, jotka puolustavat konsoleita, koska siinä on niiden rahoista kyse. En kuitenkaan ymmärrä _pelaajaa_ joka toivoo, että PC-pelaaminen kuolisi pois, ainoa syy moiseen on varmaankin oman hankinnan (konsoli) puolustaminen ja toivo siitä, että se jonain päivänä olisi parempi pelialusta.

Fakta on kuitenkin se, että PC-pelaaminen on suurin vauhdittava tekijä AMD/ATI ja Intel/Nvidia kilpailussa ja siitä hyötyvät myös konsolit. Jos PC:n pelitehot eivät olisi vuosia konsoleita edellä, niin ei siihen seuraavaan konsoliin olisi uutta hyvää rautaa tarjolla ;)
lainaa
RRR

22.12.2010 klo 07.25

"Konsoleille kehitetään pelejä koska on pakko."

Mikään ei ole pakko, ei ole pakko tehdä esim PC:lle pelejä.
Ilmeisesti ihmiset eivät muista, että konsolit olivat pelialustana jo ennen kuin PC:t saapuivat koteihin. Siihen on syynsä miksi valtaosa PC-peleistä ei myy roskaakaan, ja miksi pelitalot usein pitävät PC:tä huonona ratkaisuna satoine kokoonpanoineen.

lainaa
JohnMcMahon

22.12.2010 klo 08.07

tyhmät_boxilapset kirjoitti:
JohnMcMahon kirjoitti:
Onneksi peli sentään julkaistiin valmiina. Olisi kauheaa ollut jos peli oltaisiin julkaistu keskeneräisenä...montakohan päivitystä sitten olisi pitänyt tehdä?


Kerroppas yksikin peli joka julkaistaan nykyään "valmiina"? Vuosikaudet on pelit tulleet kauppoihin, parhaat täysin pelikelvottomina, ennen kuin ovat valmiita.


Kyllä Alan Wake oli valmis kun julkaistiin. Half-Life 2 oli valmis kun julkaistiin, Half-Life 1 oli valmis kun julkaistiin. Witcher oli valmis kun julkaistiin. Batman AA oli valmis kun julkaistiin. Toki noissa peleissä varmaan pieniä bugeja on fiksailtu sieltä täältä vielä julkaisun jälkeenkin mutta uskallan väittää että jokainen noista mainisemistani peleistä oli julkaistaessa valmiimpi mitä GT5 oli.

Kyllä varsinkin konsolipuolella olen itse tottunut että peli on valmis kun se kaupan hyllyltä löytyy. PC puolella on enempi sitten noita raakileita näkynyt mutta nykyään sielläkin puolella on hommat hyvin kunnossa.

Ja olkoot peli kuinka hyvä tai paska tahansa niin kyllä peli pitää julkaista VALMIINA. Ei raakileena johon pukataan ensimmäisen kuukauden aikana parin gigan verran korjauksia ja päivityksiä.
lainaa
Asdf

22.12.2010 klo 09.24

RRR kirjoitti:
"Konsoleille kehitetään pelejä koska on pakko."

Mikään ei ole pakko, ei ole pakko tehdä esim PC:lle pelejä.
Ilmeisesti ihmiset eivät muista, että konsolit olivat pelialustana jo ennen kuin PC:t saapuivat koteihin. Siihen on syynsä miksi valtaosa PC-peleistä ei myy roskaakaan, ja miksi pelitalot usein pitävät PC:tä huonona ratkaisuna satoine kokoonpanoineen.


En tarkoitakkaan, että kukaan niitä pelinkehittäjiä käytännössä pakottaisi tekemään pelinsä konsoleille. Tarkoitan sitä, että pelinkehittäjät eivät voi tehdä sellasia pelejä, jotka tämän päivän teknologia mahdollistaisi, koska konsoleilla pyörivät rahamassat ovat niin houkuttelevia.

Offtopiciksihan tämä meni, mutta siis valitan koska pelaan kyseistä peliä pleikkarilla ja hajoan älyttömän pitkiin latauksiin, hitaasti navigoitaviin valikoihin ja grafiikan epätasaisuuteen (Autot näyttävät hyvältä, mikään muu ei).

PS3 vieressä olisi PC ja jos peli olisi tehty kunnolla sille, ei mitään ylläolevista ongelmista olisi. Käytännössä sama juttu vähän kaikkien PS3 yksinoikeuspelien kanssa.

Jossittelua, mutta ärsyttää silti. Tuota peliä voisi vähän korjata sillä, että vaihtaisi PS3 sisään SSD-levyn, mutta kuulemma silti latausajat jostain käsittämättömästä syystä pahimmillaan lähes puoli minuuttia. (Etenkin licence-testeissä äärimmäisen turhauttavaa ja täysin pelikokemuksen tuhoavaa)
lainaa
RRR

22.12.2010 klo 10.17

"Tarkoitan sitä, että pelinkehittäjät eivät voi tehdä sellasia pelejä, jotka tämän päivän teknologia mahdollistaisi, koska konsoleilla pyörivät rahamassat ovat niin houkuttelevia."

Ongelma kiteytyy vähän siihen, ettei ihmisillä ole sitä high end PC-teknologiaa johon pystytään. Ei edes yhdellä kymmenestä. Ja lopulta ne ovat nämä harvat jotka hassaavat yli 1000 euroa joka vuosi PC:n päityksiin jotka näkevät asian ongelmana. Mutta kun ei heitä varten kannata enää pelkästään tehdä korkean profiilin peliä pelkästään. Näistä kavereista jopa puolet kaiken lisäksi ymmärtävät waretuksen päälle, ja sitä myös tehdään koska rahat menee komponentteihin.
lainaa
Asdf

22.12.2010 klo 11.02

RRR kirjoitti:
"Tarkoitan sitä, että pelinkehittäjät eivät voi tehdä sellasia pelejä, jotka tämän päivän teknologia mahdollistaisi, koska konsoleilla pyörivät rahamassat ovat niin houkuttelevia."

Ongelma kiteytyy vähän siihen, ettei ihmisillä ole sitä high end PC-teknologiaa johon pystytään. Ei edes yhdellä kymmenestä. Ja lopulta ne ovat nämä harvat jotka hassaavat yli 1000 euroa joka vuosi PC:n päityksiin jotka näkevät asian ongelmana. Mutta kun ei heitä varten kannata enää pelkästään tehdä korkean profiilin peliä pelkästään. Näistä kavereista jopa puolet kaiken lisäksi ymmärtävät waretuksen päälle, ja sitä myös tehdään koska rahat menee komponentteihin.


Hyvä peli tehdäänkin niin, että se skaalautuu reilusti alaspäin. Vähän heikompikin PC-kyllä maksaa enemmän kuin konsoli, mutta MS/Sony voivat myydä konsoleita todella halvalla, kun peleistä ne rahat tulee. PC:llä kuitenkin pelit taas ovat huomattavasti halvempia.

Se on kaikkien etu, että peleissä hyödynnetään kunnolla viimeisintä rautaa, koska se puskee raudan ja pelien kehitystä eteenpäin. Vaikka se pelaajakunta joka käyttäisi high end rautaa olisi vain 10% luokkaa.

Kyllähän PC:ltä paljon warettajia löytyy, mutta Steam on vienyt hommaa parempaan suuntaan. Joskus waretin pelejä sen takia ettei ollut rahaa, sen jälkeen sen takia, että pelin lataus ja crackääminen oli helpompaa kun levyjen ja DRM:ien kanssa säätäminen. Nykyään en kuitenkaan wareta enää ollenkaan, koska Steamista saa pelejä äärimmäisen helposti minne tahansa ja hinnatkin ovat etenkin tarjousten aikaan jopa naurettavan alhaisia. Niin alhaisia, että saat monta laatupeliä kirjastoosi, jos olet sen ajan töissä, kun mitä käyttäisit warepelien crackäämiseen ja ongelmien ratkomiseen.

Suurin osa peleistä tulee ostettua 2-10e hintaan, jos haluaa päästä käsiksi vasta julkaistuun peliin niin max 40e. Pelejä kirjastossa yli 100 kpl ja en halua edes miettiä, miten paljon tuollainen kasa pelejä maksaisi vaikka PS3:sella. Kyllä se high-end PC:kin maksaa itsensä takaisin, jos pelaamista harrastaa keskivertoa enemmän ;)
lainaa
RRR

22.12.2010 klo 11.19

"Hyvä peli tehdäänkin niin, että se skaalautuu reilusti alaspäin. Vähän heikompikin PC-kyllä maksaa enemmän kuin konsoli, mutta MS/Sony voivat myydä konsoleita todella halvalla, kun peleistä ne rahat tulee. PC:llä kuitenkin pelit taas ovat huomattavasti halvempia."

Tämä on totta. Ja tältä pohjalta voimmekin todeta, ettei XO ja PS3 itsessään ole se este tehdä PC:lle se oma "superversio". Ongelma on lopulta se, ettei se ole kannattavaa. Mielestäni on väärin syyttää konsoleita siitä, että ne ovat olemassa. Täytyy vain todeta, että ne ovat täällä jäädäkseen. Itsekin olen sitä mieltä, että PC -versioihin voisi vähän panostaa enemmän, mutta kun nykyajan kvartaalitaloudessa se on se raha joka puhuu.
Joskin Polyphony Digitalin tapauksessa sekään ei enää päde, koska jenkit tekevät kahdessa vuodessa nykyään saman minkä nämä japanin ihmemiehet kuudessa vuodessa.
Kaiken kaikkiaan sääli tämä PC:n syrjiminen. Olen itse entinen PC-pelaaja ja nyt laiska PS3:n ja XO:n omistaja. Ihan sen takia kun näkee mihin ollaan menossa ja vastarinta on turhaa.
lainaa
Slapa

22.12.2010 klo 23.09

Mitäs ihmettä. Täällähän käydään ihan asiallista keskustelua, joskin hieman aiheen vierestä. Harvinaista herkkua täällä nykyisin :)
lainaa
nitroedi10

27.12.2010 klo 21.00

Onko muilla ongelmia tuossa enenn joulua tulleessa päivityksessä.
Oma sp3 jäi jumittaan alku teksteihin missä mainittiin että pelissä pitää mennä setuppiin ja hyvksyä "llisenssi"

no oli asennettuna kovolle kun länkyttivät nopeammasta latausajasta.

nyt peli poistettu ja uusi päivitys taisi onnistua, mutta parit lisennit joutuu ajamaan uudestaan jos ei muuta ongelmaa ilmene. En saanut GT5 varmuus kopiota vaikka muista peleistä sain.

En muista edes käyttäjätunnusta jos pitää s-posti muodossa olla ja salasanan kanssa vaste tekemistä löytyykin, että sen bongaan ?? olisko jeesia ? ( ja tuo 603MG päivitys on noussut muutaman megasen.. 33 vuotiaan itku potku raivarit!
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova