Tuorein sisältö

Piraateille lisäpulmia X360-päivityksen myötä

08.04.2011 klo 11.27 | Luettu: 20995 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Aiemmin uutisoitu entistä isompi levyformaatti Xbox 360:lle tuo ongelmia myös pelejä laittomasti halajaville. JustPushStartin mukaan isomman levyn lukemisen mahdollistamiseksi uudessa X360-päivityksessä tulee päivitys kaikkien konsolin dvd-asemamallien firmwaren päivittämiseksi sekä erityinen "Anti-Piracy Check".

Todennäköistä toki on, että tähänkin pirulliset piraatit keksivät kiertotien, mutta ainahan on myös mahdollista, että on keksitty jotain todella hankalaa kopiopelien pelaajien päänmenoksi.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Yöuniin Unreal Engin... Duke Nukem Foreverin... >

Keskustelut (27 viestiä)

Make

08.04.2011 klo 12.22

Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.
lainaa
seppo

08.04.2011 klo 12.35

Kuten mm. pelata laittomia kopiota uusimmista peleistä
lainaa
Iceman

08.04.2011 klo 12.38

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.


Ai siis lataamaan laittomasti pelejä? Ja eikös kuluttaja suostu EULA:n ostaessaan konsolin ja pitämällä sen?
lainaa
Tohvelimies

08.04.2011 klo 12.41

Kyllä piraattien lataaminen on ihan laissa kielletty. Ei tässä mikkis ole ketään haxorz dudea oikeuteen vetämässä, toisin kuin alempaan kastiin kuuluvat firmat.
lainaa
Roistot

08.04.2011 klo 12.50

Mun mielestä käytetyn pelin osto on pelintekijän kannalta sama kuin piratismi. Lopputulos täysin sama. Miksi kukaan ei puutu tähän konsoliongelmaan yhtä hanakasti?
lainaa
Kilpajuoksu

08.04.2011 klo 12.58

"Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat."

Toivon myös, että jokaisella on jatkossakin tämä oikeus tehdä OMALLA konsolillaan mitä haluaa. Toinen valmistaja pistää vain paremmaksi, ja toinen itkee oikeudessa surkeuttaan. Tyylejä on kaksi.
lainaa
sadsad

08.04.2011 klo 13.03

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

Siinäs tehkööt mitä haluaa konsolillaan kuha eivät lataa laittomasti pelejä.
lainaa
linkki

Rekisteröitynyt 29.07.2010

08.04.2011 klo 13.09

Roistot kirjoitti:
Mun mielestä käytetyn pelin osto on pelintekijän kannalta sama kuin piratismi. Lopputulos täysin sama. Miksi kukaan ei puutu tähän konsoliongelmaan yhtä hanakasti?

Tuolla periaatteella kaiken käytetyn tavaran myynti pitäisi kieltää. Ja nuo ea:t ym jotka laittaa niitä moninpeli kenttä koodeja on jo aika pitkällä käytettyjen pelien rajottamisessa. En siksi ea:n pelejä ostakkaan.
Ja on varastamisessa ja käytettyjen pelien ostamisessa vissi ero. Periaate ero! Mutta kaikilta paska ea, activision miccisoftilta saa ryövätä. Koska ne ryövää ittekki.
lainaa
Acid

08.04.2011 klo 13.12

Tulee tuossa Dashboard päivityksessä onneksi jotain iloakin ihmisille:
Adds multi-language voice commands for Kinect.
Avatar Kinect. Allowing players to scan their face in real-time to match with their avatar.
Updates Netflix to include Kinect capabilities. Support for new XGD3 disk format for games, adds 1GB of usable disk space and extra anti-piracy features to new games.

Eniten itteä ainaski kiinnostaa toi Kinectin äänikomennot. Jos ne nyt mitenkään järkevästi toimii.
lainaa
Roistot

08.04.2011 klo 13.19

"Tuolla periaatteella kaiken käytetyn tavaran myynti pitäisi kieltää."

Kyllä, ja niin kauan kuin se jatkuu digituotteiden kohdalla, on ihan turha valittaa piratismista. Miksi muuten saa myydä aihiolla olevan pelin uudelleen eteenpäin, mutta ei laillisesti netistä ladattua peliä?
Ilmiö on vahva, kunnes päästään sukupolveen jossa ei tunneta datan kuskailua turhaan maahantuojalle>jälleenmyyjälle>asiakkaalle. Montakohan täälläkin itkee kaikesta pahasta, ja ostaa sitten pokalla naamalla käytettyjä pelejä näkemättä siinä mitään moraalisesti väärää. Ja kaikki sen takia koska näin on kerrottu, mutta oma pää ei sano mitään.
lainaa
Medevel

08.04.2011 klo 14.07

Käytetyn pelin myynnistä sen verran että ymmärrän jos joku valitaa asiasta uusien pelien kohdalla. Kuitenkin aina tuntuu unohtuvan se seikka että vanhempia pelejä ei pahemmin enää saa uutena ostettua.
Esim. PS2, Gamecube, vanhemmat PC pelit, jos niitä haluaa itselleen ostaa on ne ostettava kirpputoreilta, huuto netistä tai pelikaupan käytettyjen pelien hyllystä.
Onko se sitten moraalisesti väärin jos haluaa ostaa vaikka Silent Hill 2 itselleen hyllyyn. Sanoisin että ei.
lainaa
Roistoremmi

08.04.2011 klo 14.15

"Onko se sitten moraalisesti väärin jos haluaa ostaa vaikka Silent Hill 2 itselleen hyllyyn. Sanoisin että ei."

Ei millään muotoa ole väärin, tuohan on vähän kuin antiikkia keräisi. Jos pelejä ei kerta uutena ole enää saatavana niin tottakai.
Olen vaan vähän pohtinut, että megakorporaatiot muokkaavat suvereenisti ihmisten moraalikäsityksiä ja se on väärin. Taas tullaan uuteen tilanteeseen suhteessa siihen mikä on oikein ja väärin kun siirrytään aikanaan kokonaan ladattaviin peleihin.
lainaa
Weteraani

08.04.2011 klo 14.16

Roistot kirjoitti:
Mun mielestä käytetyn pelin osto on pelintekijän kannalta sama kuin piratismi. Lopputulos täysin sama. Miksi kukaan ei puutu tähän konsoliongelmaan yhtä hanakasti?


Kyllä minusta tästä on puhuttu. Voidaanhan peräti sanoa, että tämä nykyinen villitys jossa peli saatetaan julkaista peräti keskeneräisenä DLC-myyntien toivossa on nimenomaan yritystä kampittaa käytettyjen pelien myyntiä, koska nämä aktivointikodit ovat yleensä kertakäyttöisiä, ts. pelin toinen omistaja ei niitä saa.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.04.2011 klo 14.21

Roistot kirjoitti:

Kyllä, ja niin kauan kuin se jatkuu digituotteiden kohdalla, on ihan turha valittaa piratismista. Miksi muuten saa myydä aihiolla olevan pelin uudelleen eteenpäin, mutta ei laillisesti netistä ladattua peliä?

Pelin myyminen eteenpäin fyysisesti on huomattavasti rajoitetumpaa kuin tiedoston jako netissä. Yks fyysinen kopio ei yleensä hirveän monella eri omistajalla käy. Netissä jaossa olevaa tiedostoa sen sijaan voidaan ladata vaikka satoja tuhansia kappaleita. Ja fyysinen peli on kuin mikä tahansa esine. Sinä omistat sen ja voit lahjoittaa omistajuuden jollekkin muulle tai myydä sen eteenpäin. Piraattituote on varastettua omaisuutta.
lainaa
StanK

08.04.2011 klo 14.26

"Sinä omistat sen ja voit lahjoittaa omistajuuden jollekkin muulle tai myydä sen eteenpäin."

Mutta omistatko sittenkään? Ehkä kuitenkin vain omistat sen fyysisen levyn, mutta itse peli onkin vain vuokralla etkä oikeasti omista siihen mitään oikeuksia?
Kuulostaa tutulta, eikö vain?
lainaa
PKM

08.04.2011 klo 14.56

Englanniksihan kuluttaja vain ostaa "oman kopionsa(Buy your own copy today!)". Repikää siitä. Minua ei haittaa yhtään esim moninpelin erikseen ostaminen käytetystä pelistä. Kuitenkin serverien ylläpito maksaa ja se joka pelaa maksaa, ei se joka on ostanut pelin ensimmäisenä. Niin kauan kuin kustantaja/kehittäjä, olkoon mikä yritys tahansa, ei voi estää minua pelaamasta yksinpeliä, en valita. En vielä pelien ostajana koe, että piratismisuojat haittaisivat pelaamistani niin paljon että välittäisin. Ostan käytettyjä PS2 pelejä vain koska a) hinta on usein halpa b) niitä ei ole tarjolla muualla, ehkä ps4ssa....
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.04.2011 klo 16.55

StanK kirjoitti:
"Sinä omistat sen ja voit lahjoittaa omistajuuden jollekkin muulle tai myydä sen eteenpäin."

Mutta omistatko sittenkään? Ehkä kuitenkin vain omistat sen fyysisen levyn, mutta itse peli onkin vain vuokralla etkä oikeasti omista siihen mitään oikeuksia?
Kuulostaa tutulta, eikö vain?

Hörhöjen puhettahan tuo koko keskustelu omistusoikeudesta on koko aikaa ollut.
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

08.04.2011 klo 17.43

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.
Omistat konsolin, mutta et xboxi liveä
lainaa
tagmantiesi

08.04.2011 klo 18.43

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.


Niinpä *lähtee kiillottamaan rahanpesukonettaan*
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

08.04.2011 klo 18.46

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

Joku on ymmärtänyt väärin PS3:n liittyvän tapauksen jossa Sony itse salli ihmisten ajaa laitteella mitä halusivat ja vielä möivät laitteitansa mainostamalla kyseistä toimintoa. Mitä väärää kuluttaja tekee jos hän vain avaa ne ominaisuudet jotka laitteessa alunperinkin olivat?
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

08.04.2011 klo 20.07

Dekonega kirjoitti:
Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

Joku on ymmärtänyt väärin PS3:n liittyvän tapauksen jossa Sony itse salli ihmisten ajaa laitteella mitä halusivat ja vielä möivät laitteitansa mainostamalla kyseistä toimintoa. Mitä väärää kuluttaja tekee jos hän vain avaa ne ominaisuudet jotka laitteessa alunperinkin olivat?

Hän tekee paljonkin väärää, jos hän samalla kiertää suojaukset ja avaa portit piratismille. Harvat geohotin hackkia käyttävistä tyypeistä on kiinnostunut koko OtherOs -ominaisuudesta, vaan heitä kiinnostaa se "varmuuskopioiden" pyörittäminen.
lainaa
Nakke79

Rekisteröitynyt 23.02.2010

08.04.2011 klo 20.10

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.


Toivottavasti heitit ton vitsinä. Tollasen asenteen omaavat klopit pitäs viedä saunan taakse riviin!!!!
lainaa
Medevel

08.04.2011 klo 20.47

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

On totta että saat tehdä omalla konsolillasi mitä haluat. Voit vaikka hakata sen palasiksi vasaralla tai heittää ikkunasta ulos. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että saat warettaa netistä ilmaiseksi pelejä ja pelata niitä. Sillä siittä tässä on nyt kyse. Tässä ei riistetä sinun oikeuksiasi omistaja vaan pyritään estämään ettei laittomuuksia tehdä.
lainaa
Medevel

08.04.2011 klo 20.47

Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

On totta että saat tehdä omalla konsolillasi mitä haluat. Voit vaikka hakata sen palasiksi vasaralla tai heittää ikkunasta ulos. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että saat warettaa netistä ilmaiseksi pelejä ja pelata niitä. Sillä siittä tässä on nyt kyse. Tässä ei riistetä sinun oikeuksiasi omistaja vaan pyritään estämään ettei laittomuuksia tehdä.
lainaa
inthezone

09.04.2011 klo 00.46

Dekonega kirjoitti:
Make kirjoitti:
Toivottavasti tämäkin murretaan nopeasti, että pelaajat pääsevät taas tekemään OMALLA konsolillaan mitä haluavat.

Joku on ymmärtänyt väärin PS3:n liittyvän tapauksen jossa Sony itse salli ihmisten ajaa laitteella mitä halusivat ja vielä möivät laitteitansa mainostamalla kyseistä toimintoa. Mitä väärää kuluttaja tekee jos hän vain avaa ne ominaisuudet jotka laitteessa alunperinkin olivat?


Jos johtaa piratismiin niin ehdottomasti väärin. PC:n piratismi on kuitenkin se kaiken juuri tässä.
lainaa
Kravattiapina

09.04.2011 klo 17.33

tagman kirjoitti:

Hörhöjen puhettahan tuo koko keskustelu omistusoikeudesta on koko aikaa ollut.

Hörhöjen; eli Sonyn aivopesemiä "ei mua ees kiinnosta other-os lol" -idiootteja viisaampien ihmisten keskustelu ennemmin.
lainaa
jonne

11.04.2011 klo 18.45

Dekonega kirjoitti:
Mitä väärää kuluttaja tekee jos hän vain avaa ne ominaisuudet jotka laitteessa alunperinkin olivat?


Ostin de-aktivoidun konepistoolin ja aktivoin sen uudestaan. Teenkö jotain väärin? Ei se mitä sille laitteelle tekee, vaan se, miten sitä käyttää. Todennäköistä on, että sitä käytetään väärin.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova