Tuorein sisältö

Resistance 3:n moninpeliin vaaditaan PSN Pass

06.07.2011 klo 22.28 | Luettu: 44873 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Tällä viikolla internetissä on pyörinyt kuva, jonka mukaan Resistance 3 -bundlen laatikossa mainitaan pelin verkko-ominaisuuksien vaativan jotain nimeltä PSN Pass. Nyt Sony on vahvistanut, että kyseessä on samanlainen järjestelmä, jota EA käyttää: Pelin ensimmäinen ostaja saa osallistua verkkopeliin pelin mukana tulevan koodin myötä, mutta pelin käytettynä ostava joutuu ostamaan PSN Passin erikseen, jotta pääsee verkkopelaamaan.

Sonyn mukaan Resistance 3 on ensimmäinen peli, jossa järjestelmää käytetään ja lisätietoja kerrotaan myöhemmin.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Oblivion kauniimmin,... Mass Effect -elokuva... >

Keskustelut (62 viestiä)

oass

06.07.2011 klo 22.39

Teoriassa hyvä, mutha käytännössä ei.
lainaa
Pork

Rekisteröitynyt 11.03.2011

06.07.2011 klo 22.52

Ja näin näitä luonnonvaroja kulutetaan, kannustetaan mieluummin ostamaan uusi, jotta pääsee helpommalla kuin käytettyllä versiolla.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

06.07.2011 klo 22.53

Perseestä moiset rajoitukset.
lainaa
RRR

06.07.2011 klo 22.58

"Perseestä moiset rajoitukset."

Kuvittelin että kaikenlaisista rajoituksista digataan piireissä? Koittakaa nyt pitää joku linja.
lainaa
totuuden_huuto

06.07.2011 klo 23.03

Pork kirjoitti:
Ja näin näitä luonnonvaroja kulutetaan, kannustetaan mieluummin ostamaan uusi, jotta pääsee helpommalla kuin käytettyllä versiolla.


Kulutetaan tarpeeksi jo painamalla fyysisiä kopioita. Eiks digijulkasu olis fantastiska?

Butta anyway, hirveetä roskaa: käytäntö ja peli :)
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

07.07.2011 klo 00.18

Sinne meni ilmainen nettipelaus :( Noh tästä se lähtee.........Ei mikään ihme ettei pelit saa sitä arvostusta mitä ne ansaitsee...Että kiitos sony :S Näin poljetaan lisää lupauksia ja k*****n silmään(onneksi tälläiset pelit ei kiinnosta omalla kohalla)
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

07.07.2011 klo 00.19

RRR kirjoitti:
"Perseestä moiset rajoitukset."

Kuvittelin että kaikenlaisista rajoituksista digataan piireissä? Koittakaa nyt pitää joku linja.


LOL niin minäkin ;)
lainaa
NettiUrpo

07.07.2011 klo 00.21

Eli ihan sama jos lataan pelin netistä ilmaiseksi ja pelaan modatulla koneella, kun en kuiteskaan pääse pelaamaan verkkoon! Onko nämä suuryritykset ihan idiootteja!?
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.07.2011 klo 00.26

Sony, ette voi olla tosissanne. Mitä seuraavaksi? PSN Gold Pass?

RRR kirjoitti:
Tagman kirjoitti:

Perseestä moiset rajoitukset.

Kuvittelin että kaikenlaisista rajoituksista digataan piireissä? Koittakaa nyt pitää joku linja.

Kiitos lulzien tarjoamisesta.

Edirol:
joel141290, diggaan sinun tyylistä. (^^)b
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

07.07.2011 klo 00.37

joel141290 kirjoitti:
Sinne meni ilmainen nettipelaus :( Noh tästä se lähtee.........Ei mikään ihme ettei pelit saa sitä arvostusta mitä ne ansaitsee...Että kiitos sony :S Näin poljetaan lisää lupauksia ja k*****n silmään(onneksi tälläiset pelit ei kiinnosta omalla kohalla)

Eli sä ostat pelis käytettyinä ja odotat että saat tukea sonylta?

Et tue sonya jos ostat käytettyjä pelejä. Piste.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

07.07.2011 klo 00.38

Jahas, jälleen iso miinus Sonylle. Sony on kyllä tämän konsolisukupolven aikana onnistunut keräämään sen verran monta ja isoa miinusta, että taidankin suosiolla siirtyä vähintäänkin seuraavan sukupolven ajaksi yksinomaan PC-pelaajaksi ellei joku onnistu yllättämään. Nintendon yllätysmahdollisuus taisi jo mennä, ja MS tuskin onnistuu vastenmielisen toimintatapansa takia.

No, ei ole oikeastaan iso menetys, sillä PC:llä pelaan muutenkin pääasiassa ja PS1:lle ja PS2:lle löytyy valtava määrä loistavia pelejä.
lainaa
Ponityttö99

07.07.2011 klo 02.13

Ei ole mitään uutta tämä. Näitä on ollut jo monessa pelissä mutta eri nimellä esim homefront ja mortal kombat näin aluksi.
lainaa
SonyFailaaKybällä

07.07.2011 klo 04.04

Machinus kirjoitti:

Eli sä ostat pelis käytettyinä ja odotat että saat tukea sonylta?

Et tue sonya jos ostat käytettyjä pelejä. Piste.


En tue Sonyn häikäilemätöntä ahneutta, sillä jätän mokoman tekeleen ostamatta. Piste.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

07.07.2011 klo 06.13

Pork kirjoitti:
Ja näin näitä luonnonvaroja kulutetaan, kannustetaan mieluummin ostamaan uusi, jotta pääsee helpommalla kuin käytettyllä versiolla.


Koska pelintekijät hyötyy ihan sikana käytettyjen pelien myynnistä? Eiku ainii...

Kannattaa ottaa ihmisiet huomioon, että pelintekijät hyötyvät käytettyjen pelien myynnistä ihan just saman verran, ku waretetuistakin peleistä. Onko ihmekään jos niistä ei tykätä?
lainaa
asdf

07.07.2011 klo 06.39

Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

07.07.2011 klo 06.41

Taitaa kyllä itse pelikin olla sellaista huttua, että ei paljon päätä palele. Joo, kyllä seuraavan sukupolven kohdalla siirryn toiseen leiriin, mikä liene se sitten tulee olemaankaan.
lainaa
LostInTranslation

07.07.2011 klo 08.01

Uudet pelit halvempia (noin 43€ )kuin esim käytettynä gamestopista.

Ostakaa uutena niin ei ole ongelmaa.

lainaa
Bladekill

Rekisteröitynyt 07.08.2007

07.07.2011 klo 08.02

Appe kirjoitti:
Pork kirjoitti:
Ja näin näitä luonnonvaroja kulutetaan, kannustetaan mieluummin ostamaan uusi, jotta pääsee helpommalla kuin käytettyllä versiolla.


Koska pelintekijät hyötyy ihan sikana käytettyjen pelien myynnistä? Eiku ainii...

Kannattaa ottaa ihmisiet huomioon, että pelintekijät hyötyvät käytettyjen pelien myynnistä ihan just saman verran, ku waretetuistakin peleistä. Onko ihmekään jos niistä ei tykätä?

Ihan yksi ja sama. Käytettyjen tuotteiden myynti on ollut itsestäänselvyys jo vuosisatojen ajan. Ei auto, tietokonekomponentti, huonekalu, whatever -valmistajatkaa hyödy mitään siitä kun ko. tuotteita myydään käytettynä, mutta se on perusoikeus siinä missä hengittäminenkin. Se että tietotekniikka mahdollistaa tällaiset rajoitukset ei tee siitä oikeutettua.

Onnittelut Sonylle hienosta päätöksestä. Hetkellisesti jopa mietin palauttavani PS3:ni firmwaren uusimpaan legittiin, mutta nyt viimeistään voitte olla varmoja, että jailbreakattu on ja pysyy.
lainaa
jimmyfi

07.07.2011 klo 08.36

eihän noi pelivirmat mitään sanos jos maksettas "vero" pelin tekijälle mut kukapa sellasta jasksas:D
lainaa
Jake

07.07.2011 klo 08.48

[quote]Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.
[/quote]
Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.

[quote]
Sinne meni ilmainen nettipelaus :(
[/quote]
En tiedä miten nämä online-passit tekevät muka online-pelaamisesta "maksullista", ihan yhtä ilmaista se on kuin ennenkin tuotteen alkuperäiselle ostajalle.

[quote]
Eli ihan sama jos lataan pelin netistä ilmaiseksi ja pelaan modatulla koneella, kun en kuiteskaan pääse pelaamaan verkkoon! Onko nämä suuryritykset ihan idiootteja!?
[/quote]
Itseasiassa se, että waretat pelisi jos ei ole varaa uuteen peliin tai online-pass systeemiin tulee todennäköisesti jopa halvemmaksi näille suuryrityksille. Kummastakaan (waresta tai käytetystä) he eivät saa penniäkään mutta warella et sentään kuormita heidän ylläpitämiään palvelimia toisin kuin käytetyllä pelillä (olettaen ettei pelissä ole online-passia).

Mielestäni on ihan kohtuullista, että on keino millä pelintekijät saavat edes siivun kätytettyjen pelien kaupoista joista muuten hyöty menee yksinomaan vain ja ainoastaan bisnestä pyörittäville liikkeille (lue GamseStop).
lainaa
Jake

07.07.2011 klo 08.50

Hienoa... melkein ylpeä, että hallitsen tuon quoten noin hyvin.... :|
lainaa
JoukoSampio

07.07.2011 klo 09.23

IT HAAAAASSS BEGUN!!!!!

Tästä se pojat alkaa. Kohta plegepotitkin maksaa 100 euroa vuodessa ja kehuu yhteen äänen miten hyvä juttu se on, tagman etunenässä.
lainaa
Japi

07.07.2011 klo 09.27

Jake kirjoitti:
Hienoa... melkein ylpeä, että hallitsen tuon quoten noin hyvin.... :|


Näin. Onneksi on edit. eiku...
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.07.2011 klo 09.38

Jake kirjoitti:
asdf kirjoitti:

Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.

Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.

Toisaalta asianhan ei tarvitse olla näin. DOS/Windows-maailmassa pelien palvelimia ylläpitivät pelaajat itse. Tämä riippumattomuus pelintekijöistä mahdollisti valtavien pelaaja-yhteisöjen syntymisen esim. Quaken, Half-Lifen (Counter-Strike) ja uusimpana (ja todennäköisesti viimeisenä) esimerkkinä Call of Duty 4:n ympärille.

Miksi pelien tekijät sitten haluavat määrätä pelinsä palvelimista tai seurantapalvelimista? Mielestäni mitään oikeasti hyvää syytä ei ole. Tai on se, että näin voidaan määrä ketkä pelaavat moninpeliä, ja tipauttaa laittomat kopiot (piraatit) pois linjoilta näppärästi, paitsi ettei se toimi kaikissa tapauksissa. Syöpäläiset pelaavat verkossa kuitenkin sitten sillä laittomalla kopiolla tavalla tai toisella. Esim. tunneloimalla lähivekkoyhteytensä, ja näin pelaamalla piraatti-yhteisön lähiverkkopalvelimella internetin yli. Mihin vastaus pelijulkaisijoiden ja tekijöiden taholta oli LAN-peluu mahdollisuuden poistaminen nimikkeistä.

Palvelimien ylläpito maksaa pelin tekijöille ja julkaisijalle rahaa ja kun palvelimet päätetään lopettaa niin pelin moninpelaaminen loppuu siihen paikkaan vaikka pelaajia olisi edelleen satoja tuhansia ympäri maailmaa. Mikä on harvinaisen typerää toimintaa.
lainaa
Polttis

07.07.2011 klo 10.40

Jake kirjoitti:

Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.


Kuten Dekonegakin sanoi: Antaisivat pelaajille mahdollisuuden ylläpitää dediservuja.

Jake kirjoitti:

Itseasiassa se, että waretat pelisi jos ei ole varaa uuteen peliin tai online-pass systeemiin tulee todennäköisesti jopa halvemmaksi näille suuryrityksille. Kummastakaan (waresta tai käytetystä) he eivät saa penniäkään mutta warella et sentään kuormita heidän ylläpitämiään palvelimia toisin kuin käytetyllä pelillä (olettaen ettei pelissä ole online-passia).


Logiikassasi on virhe. Sillä ei ole mitään väliä kuinka mones pelilevyn haltija kys. peliä pelaa verkossa, sillä voi silti pelata vain 1 ihminen kerrallaan ja siitä on jo maksettu.
lainaa
agoab

07.07.2011 klo 10.42

JoukoSampio kirjoitti:
IT HAAAAASSS BEGUN!!!!!

Tästä se pojat alkaa. Kohta plegepotitkin maksaa 100 euroa vuodessa ja kehuu yhteen äänen miten hyvä juttu se on, tagman etunenässä.


Hajoa ittees huono trolli.

Ei tässä mikään ongelma ole kun ostan jatkossakin pelini uutena kaupasta kuten olen ennenkin tehnyt.

Ei tarvitse maksaa senttiäkään ylimääräistä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.07.2011 klo 11.09

joel141290 kirjoitti:
Sinne meni ilmainen nettipelaus :( Noh tästä se lähtee.........Ei mikään ihme ettei pelit saa sitä arvostusta mitä ne ansaitsee...Että kiitos sony :S Näin poljetaan lisää lupauksia ja k*****n silmään(onneksi tälläiset pelit ei kiinnosta omalla kohalla)

Ei nettipelaaminen ole muuttumassa maksulliseksi ja mitä lupauksia tässä on rikottu? Tuo verkkopeli lisenssi -systeemi on yleistynyt kovaa vauhtia ja en ihmettelisi vaikka se tulevaisuudessa löytyisi lähes kaikista peleistä. Enkä koita puolustaa Sonyn ratkaisua alkaa käyttää tätä rajoitusta. Olen kaikkia käytettyjä pelejä koskevia rajoitteita vastaan.

Ja on ylipäätään huvittava ilmiö, että joillakin tulee raja vastaan heti kun Sony tekee jotain. Silti pelataan EA:n ja Activisionin pelejä innoissaan, vaikka nämä kaksi firmaa tämänkin buumin aloitti.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

07.07.2011 klo 11.59

Appe kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihmisiet huomioon, että pelintekijät hyötyvät käytettyjen pelien myynnistä ihan just saman verran, ku waretetuistakin peleistä. Onko ihmekään jos niistä ei tykätä?

No ei se ihan noin mene. Käytetystäkin pelistä on kerran maksettu, ja pelin myyjä saa pelin myydessään rahaa, joka todennäköisesti menee kohti uusien pelien ostamista. Lisäksi pienempänä tekijänä peli saa jonkinlaista mainosta, mikä voi kenties johtaa pelisarjan seuraavan osan ostamiseen uutena (kokemusta on).

Kuten joku jo jossain aiemmassakin viestissä sanoi, käytettyjen tuotteiden kauppa on samalla tavalla "haittana" muuallakin, mutta mielestäni se kuuluu kuluttajan oikeuksiin.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

07.07.2011 klo 12.01

tagman kirjoitti:
Ja on ylipäätään huvittava ilmiö, että joillakin tulee raja vastaan heti kun Sony tekee jotain. Silti pelataan EA:n ja Activisionin pelejä innoissaan, vaikka nämä kaksi firmaa tämänkin buumin aloitti.

Activisionilla ei ole onlina passia missään peleissä ja ainoasta tähän mennessä tulleesta rahastuksesta eli map packeista on kyllä valitettu jatkuvasti. EA:n online passista on myös tullut valtavasti negatiivista palautetta, joten ihan turhaan yrität tehdä Sonysta ainoaa uhria.
lainaa
joel141290

Rekisteröitynyt 18.04.2010

07.07.2011 klo 12.23

MJR2312 kirjoitti:
Appe kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihmisiet huomioon, että pelintekijät hyötyvät käytettyjen pelien myynnistä ihan just saman verran, ku waretetuistakin peleistä. Onko ihmekään jos niistä ei tykätä?

No ei se ihan noin mene. Käytetystäkin pelistä on kerran maksettu, ja pelin myyjä saa pelin myydessään rahaa, joka todennäköisesti menee kohti uusien pelien ostamista. Lisäksi pienempänä tekijänä peli saa jonkinlaista mainosta, mikä voi kenties johtaa pelisarjan seuraavan osan ostamiseen uutena (kokemusta on).

Kuten joku jo jossain aiemmassakin viestissä sanoi, käytettyjen tuotteiden kauppa on samalla tavalla "haittana" muuallakin, mutta mielestäni se kuuluu kuluttajan oikeuksiin.


Komppaan täysin ;)
lainaa
blingbling

07.07.2011 klo 12.54

Köyhille tollanen 40-50e onkin varmaan iso raha :)
lainaa
Warezz

Rekisteröitynyt 30.11.2010

07.07.2011 klo 13.39

Ja köyhät täällä taas itkevät.
lainaa
RRR

07.07.2011 klo 13.49

"Olen kaikkia käytettyjä pelejä koskevia rajoitteita vastaan."

Eräät pelitalot ovat konsolipuolella ilmaisseet näkemyksen, että käytettyjen pelien kauppa on jo yhtä suuri, tai suurempi ongelma heille kuin piratismi.
Joten on ristiriitaista jeesustelua kannattaa toista ja vastustaa toista.
lainaa
roskaa

07.07.2011 klo 13.57

Jake kirjoitti:

Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille


Pelintalo on saanut korvauksensa pelipalvelimistaan pelin myyntihinnassa. Se että palvelimella pelaa pelin käytettynä ostanut ei maksa pelipuljulle yhtään sen enempää kuin se että palvelimella pelaisi pelin uutena ostanut.
lainaa
ENGTX590

07.07.2011 klo 14.04

Kyllä se on hyvä olla pc-pelaaja, taas kerran.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.07.2011 klo 14.10

Miksette vain osta pelejänne uutena? Ääliöt. Jos ei kestä maksaa neljääkymppiä uutuuspelistä, niin oottakaa pari kuukautta ja maksakaa se Zavvin/Hutin/Playn perus ~22 euroa.
lainaa
Machinus

Rekisteröitynyt 04.01.2011

07.07.2011 klo 14.13

SonyFailaaKybällä kirjoitti:
Machinus kirjoitti:

Eli sä ostat pelis käytettyinä ja odotat että saat tukea sonylta?

Et tue sonya jos ostat käytettyjä pelejä. Piste.


En tue Sonyn häikäilemätöntä ahneutta, sillä jätän mokoman tekeleen ostamatta. Piste.

Oks ahnetta haluta rahaa tekeleestään?
lainaa
FF2aktiivi

07.07.2011 klo 14.24

Dekonega kirjoitti:
Jake kirjoitti:
asdf kirjoitti:

Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.

Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.

Toisaalta asianhan ei tarvitse olla näin. DOS/Windows-maailmassa pelien palvelimia ylläpitivät pelaajat itse. Tämä riippumattomuus pelintekijöistä mahdollisti valtavien pelaaja-yhteisöjen syntymisen esim. Quaken, Half-Lifen (Counter-Strike) ja uusimpana (ja todennäköisesti viimeisenä) esimerkkinä Call of Duty 4:n ympärille.


Kai janari tajuat että pelaajien piti pitää itse palvelimet pystyssä vain koska tuohon CS ja Quake aikaan ei pelintekijöillä ollut resursseja sellaiseen? COD MW2, ei pelaajien omia palvelimia, miljoonia pelaajia, ei ongelmaa, helpottaa vain pelintekijöiden ja pelaajien arkea. Joskus katsos mennään kehityksessä eteenpäin eikä tarvitse junnata PC-pelaamisen alkuvuosissa.
lainaa
kylläVain

07.07.2011 klo 14.57

Machinus kirjoitti:
SonyFailaaKybällä kirjoitti:
Machinus kirjoitti:

Eli sä ostat pelis käytettyinä ja odotat että saat tukea sonylta?

Et tue sonya jos ostat käytettyjä pelejä. Piste.


En tue Sonyn häikäilemätöntä ahneutta, sillä jätän mokoman tekeleen ostamatta. Piste.

Oks ahnetta haluta rahaa tekeleestään?


On. Varsinkin silloin, kun korvaus tekeleestä on jo saatu.
lainaa
RRR

07.07.2011 klo 15.21

"On. Varsinkin silloin, kun korvaus tekeleestä on jo saatu."
Niin on jälleenmyyjäkin. Mutta he saavat silti korvauksen parhaillaan useampaan kertaan saman pelilevyn myynnistä. Pelintekijä vain kerran. Onko se oikein?
Pelialan hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta olisi parempi että raha menisi suoraan pelitaloille, ei välistävetäjille. Tuntuu, et tätä menoa ei ole kohta enää kuin muutama studio pystyssä.
lainaa
Kyllästynyt

07.07.2011 klo 15.51

RRR kirjoitti:
"On. Varsinkin silloin, kun korvaus tekeleestä on jo saatu."
Niin on jälleenmyyjäkin. Mutta he saavat silti korvauksen parhaillaan useampaan kertaan saman pelilevyn myynnistä. Pelintekijä vain kerran. Onko se oikein?
Pelialan hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta olisi parempi että raha menisi suoraan pelitaloille, ei välistävetäjille. Tuntuu, et tätä menoa ei ole kohta enää kuin muutama studio pystyssä.


Ei Elviskään saa enään korvausta tekemästään musiikista tai Irwin (tai heidän jälkeläisensä) kun ihmiset, mussiikki yhtiöt/jälleen myyjät ottavat "korvausta" Elviksen kustannuksella (sama tekopyhät "taiteen arvostajat" saako Leonardo da Vincikin muka rahallista korvausta heiltä??? EI!!!! vasta sillion ruvettiin "arvostamaan" kun Leonardo kuoli!!)

Että on tekohyvää porukkaa taas :S
lainaa
Köyhä_or_whateva

07.07.2011 klo 16.05

Warezz kirjoitti:
Ja köyhät täällä taas itkevät.

Pappa betalar-lapsien mielipiteet ei paljon paina.
lainaa
seliseli

07.07.2011 klo 16.07

RRR kirjoitti:
"On. Varsinkin silloin, kun korvaus tekeleestä on jo saatu."
Niin on jälleenmyyjäkin. Mutta he saavat silti korvauksen parhaillaan useampaan kertaan saman pelilevyn myynnistä. Pelintekijä vain kerran. Onko se oikein?
Pelialan hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta olisi parempi että raha menisi suoraan pelitaloille, ei välistävetäjille. Tuntuu, et tätä menoa ei ole kohta enää kuin muutama studio pystyssä.


Tuolla logiikalla sekään ei ole oikein että Toyota saa korvauksen vain silloin kun uusi auto myydään. Mahtaisit sinäkin olla riemuissasi jos teinikorollan ostettuasi joutuisit vielä erikseen maksamaan käyttömaksuja Toyotalle siitä ilosta että saat ajaa sillä.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.07.2011 klo 16.17

RRR kirjoitti:
"Olen kaikkia käytettyjä pelejä koskevia rajoitteita vastaan."

Eräät pelitalot ovat konsolipuolella ilmaisseet näkemyksen, että käytettyjen pelien kauppa on jo yhtä suuri, tai suurempi ongelma heille kuin piratismi.
Joten on ristiriitaista jeesustelua kannattaa toista ja vastustaa toista.

Minä näen asian vähän eritavalla. Minusta on aivan naurettavaa rinnastaa käytettyjen pelien kauppa piratismiin. Aitoa peliä voi pelata vain yksi henkilö kerrallaan ja sen ostaneella henkilöllä on omistamisoikeus siihen. Piratismissa yhtä peliä voidaan kopioida rajoittamattomasti ja sitä voidaan pelata kymmenissä tuhansissa paikoissa samaan aikaan.
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.07.2011 klo 17.24

Execta kirjoitti:
Miksette vain osta pelejänne uutena? Ääliöt. Jos ei kestä maksaa neljääkymppiä uutuuspelistä, niin oottakaa pari kuukautta ja maksakaa se Zavvin/Hutin/Playn perus ~22 euroa.

Execta voittanee tämän uutisen SDF-mitalin. Tagmanilla meni tällä kertaa vähän huonommin, eikä se sijoittunut edes 10 parhaan joukkoon.

No joo, rajoitettu alusta on aina rajoitettu alusta. Pelaajien on pakko suostua kaikkeen ylhäältä päin valuvaan ruskeaan mömmöön tai olla pelaamatta.
lainaa
Teukku

Rekisteröitynyt 04.04.2008

07.07.2011 klo 17.24

Mielestäni tämä on vielä ihan ok, vaikkakin en oikein pidä tästä. Tämä nyt ei vielä todellakaan ole kuolinisku divareille (vitut jostain Gamestopista, mutta ajatelkaa niitä pikkukylien pelidivareita). Jos pelaaja ostaa pelin uutena ja myy sen eteenpäin käytettyään tämän PSN Pass:n, maksaa divari tästä vähemmän rahaa. Samoin divari myös myy näitä pelejä halvemmalla, pitäen katteen samassa.
Sony luultavasti tekee asian divareille vielä hankalammaksi sisällyttäen PSN Passin suoraan pelilevylle, tai vähintäänkin paperille ilman raaputuspintaa suojana. Tällöin ei voi mitenkään tietää, onko koodi käytetty vai ei.

Digitaalinen jakelu. Perseestä semmoinen -- perseestä tämäkin. Pidän edelleen vanhoista kunnon Sega Megadrive peleistä, joissa oli isot ja tukevat kannet, pelit oli kaseteilla ja ohjekirjat olivat isoja läpysköitä/kirjoja -- oikeasta paperista!
lainaa
Teukku

Rekisteröitynyt 04.04.2008

07.07.2011 klo 17.29

Tulevaisuudessa mennään varmaan P2P systeemiin, ei pelkästään MMO -peleissä vaan myös yksinpeleissä. Ostat pelin 20€, johon sisältyy 10 tuntia peliaikaa. Tämän jälkeen joudut ostamaan peliaikaa x€/tunti. Sanotaan, että 1,50€ / tuntia, jolloin pelin hinnaksi muodostuu 5€. Kauheeta... Haluun takaisin ysärin alkuun!!!
lainaa
RRR

07.07.2011 klo 18.27

"Minä näen asian vähän eritavalla. Minusta on aivan naurettavaa rinnastaa käytettyjen pelien kauppa piratismiin. Aitoa peliä voi pelata vain yksi henkilö kerrallaan ja sen ostaneella henkilöllä on omistamisoikeus siihen. Piratismissa yhtä peliä voidaan kopioida rajoittamattomasti ja sitä voidaan pelata kymmenissä tuhansissa paikoissa samaan aikaan"

Kyllän tuo koko käytettyjen pelien kauppa liittyy mukana myytävään aihioon. Aihiolle olevaan sisältöön on kuitenkin olemassa täysi tekijänoikeus. Eli ilmiö kuollee, kun siirrytään aihoista ladattaviin ja sidotaan peli pelitiliin.
Tämä on tahtotila, tykkäsi tai ei.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.07.2011 klo 22.49

Neoncat kirjoitti:
Execta kirjoitti:
Miksette vain osta pelejänne uutena? Ääliöt. Jos ei kestä maksaa neljääkymppiä uutuuspelistä, niin oottakaa pari kuukautta ja maksakaa se Zavvin/Hutin/Playn perus ~22 euroa.

Execta voittanee tämän uutisen SDF-mitalin. Tagmanilla meni tällä kertaa vähän huonommin, eikä se sijoittunut edes 10 parhaan joukkoon.

...

Ihan samaa voin sanoa vaikka EA:n peleistä. Ja oonkin varmasti sanonut. Oli nyt kyseessä Sony tai mikä tahansa muu pelijulkaisija, niin mun kommentti ja mielipide on sama. Eli:

Miksette vain osta pelejänne uutena? Ääliöt. Jos ei kestä maksaa neljääkymppiä uutuuspelistä, niin oottakaa pari kuukautta ja maksakaa se Zavvin/Hutin/Playn perus ~22 euroa.

Joten en tajua miten tuo SDF tähän liitty.
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

07.07.2011 klo 23.35

FF2aktiivi kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Jake kirjoitti:
asdf kirjoitti:


Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.


Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.


Toisaalta asianhan ei tarvitse olla näin. DOS/Windows-maailmassa pelien palvelimia ylläpitivät pelaajat itse. Tämä riippumattomuus pelintekijöistä mahdollisti valtavien pelaaja-yhteisöjen syntymisen esim. Quaken, Half-Lifen (Counter-Strike) ja uusimpana (ja todennäköisesti viimeisenä) esimerkkinä Call of Duty 4:n ympärille.


Kai janari tajuat että pelaajien piti pitää itse palvelimet pystyssä vain koska tuohon CS ja Quake aikaan ei pelintekijöillä ollut resursseja sellaiseen? COD MW2, ei pelaajien omia palvelimia, miljoonia pelaajia, ei ongelmaa, helpottaa vain pelintekijöiden ja pelaajien arkea. Joskus katsos mennään kehityksessä eteenpäin eikä tarvitse junnata PC-pelaamisen alkuvuosissa.


Peli-yhteisöjen synnyttyä syntyi liiketoimintaa jossa pelaajien muodostama ryhmä tai "klaani" joilla oli palvelin tyhjänä saattoivat vuokrata sen toiselle klaanille tiettyinä aikoina maksua vastaan. Tätä harrastetaan yhä, mutta klaanit jotka huomasivat, että palvelimien vuokraaminen oli huikean tuottoisaa perustivat pieniä yrityksiä kyseisen uuden liiketoiminnan ympärille. Tietyt tahot taas huomasivat, että nämä palvelimet kannatti rekisteröidä jollekkin listalle joilla seurattiin palvelimien tilaa kuten WON joita sitten sovellukset kuten GameSpy ja The-All-Seeing-Eye hyödynsivät. Vaihtoehtona oli IRC ja sen kaltaiset järjestelmät kuten Kali.net jossa sovittiin palvelimen pystyttämisestä tähän ja tähän osoitteeseen johon sitten kanavalla olijat liittyivät.

Pelin tekijöillä mielestäni oli kyllä resursseja pitää palvelimia maksua vastaan. Tietyt maksulliset M.U.D:it osoittavat sen mielestäni paremmin kuin hyvin. Ongelmana olisi ollut kokemattomuus suurien palvelin farmien ylläpitämisestä ja näkemyksen puute. Lisäksi se olisi ollut taloudellinen itsemurha koska harvat ihmiset olisivat olleet valmiita maksamaan moisesta huvista tuolloin.

Mutta historian tunnit nyt sikseen. Täällä taidetaan niiden sijaan tarvita ennemmin opetusta siihen, miksi itsenäisetpalvelinratkaisut ovat helpompia ja pelaajille järkevämpiä...

Voisin aloittaa sillä, että itsenäisetpalvelimet ovat nopeampia, mutta mennäänpä enemmin siihen helppokäyttöisyyteen. Kaikki se logiikka joka liittyy pilvi-palvelu-palvelimiin voidaan toteuttaa loogisesti itsenäisilläkin palvelimilla. Eli yhtä nappia painamalla peli osaa hakea listan rekisteröidyistä palvelimista, valita niistä parhaimman ja liittyä siihen automaattisesti. Pilvi-palvelinta ei tarvita. Tämän vuoksi näen, että asioissa on menty oikeastaan taaksepäin ns. PC-pelaamisen alkuvuosista kun pelaaminen on suljetumpaa, ja pelaajat eivät pääse organisoitumaan ryhmittymiksi pelin ympärille.

MW2 moninpelaamista ihan parhaimmillaan:
http://www.youtube.com/watch?v=oPqmuuNgF44
lainaa
lupaukset

08.07.2011 klo 00.49

Röyhkeä temppu Sonylta. Nettipelaamisen PSN:ssä piti olla täysin ilmaista... ilman poikkeuksia ja reunaehtoja.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

08.07.2011 klo 01.09

Autoalan pitäisi ottaa käyttöön sama logiikka kuin pelialan. Käytetyllä autolla ei voisi ajaa kuin 3 renkaalla, pakki karsittaiin kokonaan pois, eikä se tuulilasikaan nyt niin välttämätön ole. Ja jos Sonyn logiikalla mennään, niin eräänä päivänä valmistaja voisi seista ovella vaatimassa moottoria takaisin.
lainaa
jan-ari

08.07.2011 klo 03.20

Dekonega kirjoitti:
FF2aktiivi kirjoitti:
Dekonega kirjoitti:
Jake kirjoitti:
asdf kirjoitti:


Sänkyjen tekijät hyötyvät yhtä paljon käytetyn sängyn myynnistä kun piratismista.. Ei se käytettyjen huonekalujen myynti kuitenkaan kiellettyä ole. Koen, että kun ostan pelin, niin se on samalla tavalla minun kun mikä muukin tavara.


Sänkyjen tekijät eivät ylläpidä palvelimia käytettyjen sänkyjen ostajille toisin kuin pelintekijät käytettyjen pelien ostajille.


Toisaalta asianhan ei tarvitse olla näin. DOS/Windows-maailmassa pelien palvelimia ylläpitivät pelaajat itse. Tämä riippumattomuus pelintekijöistä mahdollisti valtavien pelaaja-yhteisöjen syntymisen esim. Quaken, Half-Lifen (Counter-Strike) ja uusimpana (ja todennäköisesti viimeisenä) esimerkkinä Call of Duty 4:n ympärille.


Kai janari tajuat että pelaajien piti pitää itse palvelimet pystyssä vain koska tuohon CS ja Quake aikaan ei pelintekijöillä ollut resursseja sellaiseen? COD MW2, ei pelaajien omia palvelimia, miljoonia pelaajia, ei ongelmaa, helpottaa vain pelintekijöiden ja pelaajien arkea. Joskus katsos mennään kehityksessä eteenpäin eikä tarvitse junnata PC-pelaamisen alkuvuosissa.


Peli-yhteisöjen synnyttyä syntyi liiketoimintaa jossa pelaajien muodostama ryhmä tai "klaani" joilla oli palvelin tyhjänä saattoivat vuokrata sen toiselle klaanille tiettyinä aikoina maksua vastaan. Tätä harrastetaan yhä, mutta klaanit jotka huomasivat, että palvelimien vuokraaminen oli huikean tuottoisaa perustivat pieniä yrityksiä kyseisen uuden liiketoiminnan ympärille. Tietyt tahot taas huomasivat, että nämä palvelimet kannatti rekisteröidä jollekkin listalle joilla seurattiin palvelimien tilaa kuten WON joita sitten sovellukset kuten GameSpy ja The-All-Seeing-Eye hyödynsivät. Vaihtoehtona oli IRC ja sen kaltaiset järjestelmät kuten Kali.net jossa sovittiin palvelimen pystyttämisestä tähän ja tähän osoitteeseen johon sitten kanavalla olijat liittyivät.

Pelin tekijöillä mielestäni oli kyllä resursseja pitää palvelimia maksua vastaan. Tietyt maksulliset M.U.D:it osoittavat sen mielestäni paremmin kuin hyvin. Ongelmana olisi ollut kokemattomuus suurien palvelin farmien ylläpitämisestä ja näkemyksen puute. Lisäksi se olisi ollut taloudellinen itsemurha koska harvat ihmiset olisivat olleet valmiita maksamaan moisesta huvista tuolloin.

Mutta historian tunnit nyt sikseen. Täällä taidetaan niiden sijaan tarvita ennemmin opetusta siihen, miksi itsenäisetpalvelinratkaisut ovat helpompia ja pelaajille järkevämpiä...

Voisin aloittaa sillä, että itsenäisetpalvelimet ovat nopeampia, mutta mennäänpä enemmin siihen helppokäyttöisyyteen. Kaikki se logiikka joka liittyy pilvi-palvelu-palvelimiin voidaan toteuttaa loogisesti itsenäisilläkin palvelimilla. Eli yhtä nappia painamalla peli osaa hakea listan rekisteröidyistä palvelimista, valita niistä parhaimman ja liittyä siihen automaattisesti. Pilvi-palvelinta ei tarvita. Tämän vuoksi näen, että asioissa on menty oikeastaan taaksepäin ns. PC-pelaamisen alkuvuosista kun pelaaminen on suljetumpaa, ja pelaajat eivät pääse organisoitumaan ryhmittymiksi pelin ympärille.

MW2 moninpelaamista ihan parhaimmillaan:
http://www.youtube.com/watch?v=oPqmuuNgF44


No kai nyt maksullisten pelien ylläpitäjillä onkin varaa ja resursseja pitää niitä pystyssä kun siitä niille maksetaan. Kerta-osto peleillä ei rahaa tipu enään vuoden päästä samalta käyttäjältä.

Itsekkin myönnät että on aivan sama pelaajalle onko sielä pilvi vai pelaajien omat palvelimet.

Hieno argumentti linkittää jonkun käyttäjän yksittäistapaus jossa näkyy että samaan aikaan kuitenkin 150000 muuta pelaavat ongelmiatta netissä kyseistä peliä.
lainaa
pienkö

08.07.2011 klo 03.23

Sir_Rymylys kirjoitti:
Autoalan pitäisi ottaa käyttöön sama logiikka kuin pelialan. Käytetyllä autolla ei voisi ajaa kuin 3 renkaalla, pakki karsittaiin kokonaan pois, eikä se tuulilasikaan nyt niin välttämätön ole. Ja jos Sonyn logiikalla mennään, niin eräänä päivänä valmistaja voisi seista ovella vaatimassa moottoria takaisin.


Joo, aivan sama logiikka. Valoja päälle. Autoala saa rahaa käytetyn auton varaosista joita menee kymmenien tuhansien eurojen edestä/huollettu auto. Sonyn logiikalla taas auton valmistaja poistaisi väkisin jalkatilassa sijaitsevan ylimääräisen tuhkakupin - ei sitä kukaan kuitenkaan käytä ja ne jotka käyttävät niin tuskallista on. Pitää kuitenkin päästä periaatteen vuoksi valittamaan ja itkemään asiasta.
lainaa
postal_dude

Rekisteröitynyt 17.03.2008

08.07.2011 klo 06.46

Jos ostaisin tämän pelin käytettynä. Ei haittaisi koska en kuitenkaan käyttäisi kyseistä ominaisuutta.
lainaa
Warezz

Rekisteröitynyt 30.11.2010

08.07.2011 klo 08.48

Köyhä_or_whateva kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Ja köyhät täällä taas itkevät.

Pappa betalar-lapsien mielipiteet ei paljon paina.

Isä ei ole moneen vuoteen mistään maksanut:(
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

08.07.2011 klo 10.48

Warezz kirjoitti:
Köyhä_or_whateva kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Ja köyhät täällä taas itkevät.

Pappa betalar-lapsien mielipiteet ei paljon paina.

Isä ei ole moneen vuoteen mistään maksanut:(

Nimimerkki kertonee kaiken oleellisen.
lainaa
Warezz

Rekisteröitynyt 30.11.2010

08.07.2011 klo 13.08

Execta kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Köyhä_or_whateva kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Ja köyhät täällä taas itkevät.

Pappa betalar-lapsien mielipiteet ei paljon paina.

Isä ei ole moneen vuoteen mistään maksanut:(

Nimimerkki kertonee kaiken oleellisen.

Nope. En ole warettanut pariin vuoteen mitään, koska on rahaa.
lainaa
Huoh

08.07.2011 klo 15.38

Warezz kirjoitti:
Execta kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Köyhä_or_whateva kirjoitti:
Warezz kirjoitti:
Ja köyhät täällä taas itkevät.

Pappa betalar-lapsien mielipiteet ei paljon paina.

Isä ei ole moneen vuoteen mistään maksanut:(

Nimimerkki kertonee kaiken oleellisen.

Nope. En ole warettanut pariin vuoteen mitään, koska on rahaa.

Rahaa maksaa ylimääräistä kun halvemmallakin pääsis...
lainaa
Dekonega

Rekisteröitynyt 28.07.2009

09.07.2011 klo 13.26

jan-ari kirjoitti:

No kai nyt maksullisten pelien ylläpitäjillä onkin varaa ja resursseja pitää niitä pystyssä kun siitä niille maksetaan. Kerta-osto peleillä ei rahaa tipu enään vuoden päästä samalta käyttäjältä.

Itsekkin myönnät että on aivan sama pelaajalle onko sielä pilvi vai pelaajien omat palvelimet.

Hieno argumentti linkittää jonkun käyttäjän yksittäistapaus jossa näkyy että samaan aikaan kuitenkin 150000 muuta pelaavat ongelmiatta netissä kyseistä peliä.


Kun palvelinohjelmistot tarjotaan pelin mukana niin peli todennäköisesti elää pidempään moninpelaajien keskuudessa. Pelaajat jotka eivät ole kuulleetkaan koko pelistä vaikka viisi vuotta sitten saattavat edelleen ostaa sen.

Pelintekijöiltä ei mene rahaa palvelimien ylläpitämiseen kun pelaajat huolehtivat moninpelin toimivuudesta. Moninpeli kuolee silloin kun pelaajat eivät ole enään kiinnostuneita siitä, eikä siksi, että pelintekijöillä tai julkaisijoilla ei ole enään viitsimystä ylläpitää palvelimia. Tai jos he haluavat tappaa ensimmäisen osan moninpelaaja ringin jotta pelaajat ostaisivat uudelleen saman moninpelin pelin seuraavan version yhteydessä. Näin kävi Xbox Livessä kun Microsoft tappoi Halo-palvelimet vaikka pelaajia oli vielä ensimmäisellä kahdella Halo:lla.

Perus pelaajille jotka satunnaisesti pelaavat se on ihan sama, mutta klaaneille ja organisoituneille pelaajaryhmille ei.

Youtubesta löytyy satoja jos ei ihan tuhansia tuollaisia videoita. Tuo oli toki yksittäistapaus, mutta ajattelin, että muistaisit miksi IWNet haukuttiin heti maanrakoon ja miksi pelienkehittäjät kuten Dice alkoivat ylpeillä sillä, että itsenäistenpalvelimien tuki (tai jotain sen kaltaista) on heidän peleissään.

Tämä ei ole ainoa vetoomus internetissä, mutta yksittäisen vetoomuksen 258 056 allekirjoitusta sen puolesta, että IW olisi lisännyt itsenäistenpalvelimien tuen MW2:seen tarkoittaa, että jotain ongelmia on olemassa.

http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?dedis4m

Mistä tulikin mieleeni, että myös itsenäisessä mallissakin voidaan suojella pelin moninpeliä piraateilta. Bad Company 2:ssa Dice lisensoi palvelinohjelmiston isoimmille ylläpitäjille joilta voi vuokrata palvelimen sitten. Tietysti tämä syö sitä hyötyä mitä saataisiin itsenäisestäpalvelimesta, mutta kaikki mitä klaanipelaamiseen tarvitaan tulee jo tuossa mukana. :)

Mutta kiitos kaloista. Minä jätän tämän tähän koska en jaksa väitellä enempää, ja tein kantani selväksi.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

09.07.2011 klo 14.36

Dekonega kirjoitti:
jan-ari kirjoitti:

No kai nyt maksullisten pelien ylläpitäjillä onkin varaa ja resursseja pitää niitä pystyssä kun siitä niille maksetaan. Kerta-osto peleillä ei rahaa tipu enään vuoden päästä samalta käyttäjältä.

Itsekkin myönnät että on aivan sama pelaajalle onko sielä pilvi vai pelaajien omat palvelimet.

Hieno argumentti linkittää jonkun käyttäjän yksittäistapaus jossa näkyy että samaan aikaan kuitenkin 150000 muuta pelaavat ongelmiatta netissä kyseistä peliä.


Kun palvelinohjelmistot tarjotaan pelin mukana niin peli todennäköisesti elää pidempään moninpelaajien keskuudessa. Pelaajat jotka eivät ole kuulleetkaan koko pelistä vaikka viisi vuotta sitten saattavat edelleen ostaa sen.

Pelintekijöiltä ei mene rahaa palvelimien ylläpitämiseen kun pelaajat huolehtivat moninpelin toimivuudesta. Moninpeli kuolee silloin kun pelaajat eivät ole enään kiinnostuneita siitä, eikä siksi, että pelintekijöillä tai julkaisijoilla ei ole enään viitsimystä ylläpitää palvelimia. Tai jos he haluavat tappaa ensimmäisen osan moninpelaaja ringin jotta pelaajat ostaisivat uudelleen saman moninpelin pelin seuraavan version yhteydessä. Näin kävi Xbox Livessä kun Microsoft tappoi Halo-palvelimet vaikka pelaajia oli vielä ensimmäisellä kahdella Halo:lla.

Komppaan. Joku EA:kin pitää pahimmillaan joidenkin pelien servereitä vain pari vuotta auki. Muutenkin pelit on entistä enemmän kertakäyttöviihdettä, kun omia servuja ei voi pitää ja modi -skenekin tuntuu tekevän kuolemaa. mm. Battlefield3 ei tule saamaan modi-työkaluja. Pelit senkun muuttuu suppeammiksi ja lyhytikäisemmiksi ja myyntiä rajoitetaan entisestään.
lainaa
Adios

12.07.2011 klo 21.22

kannattaa jättää tuommoiset rahastuspökäleet kauppaan. Onneksi en edes omista hackerstationia.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova