Tuorein sisältö

Sony ja Microsoft tyrmäsivät Wii-ohjaimen luojan

19.11.2012 klo 11.53 | Luettu: 15690 kertaa | Teksti: Veera Rouvinen


Nettilehti CVG paljastaa, että sekä Sony että Microsoft tyrmäsivät aikoinaan suoralta kädeltä Wii-ohjaimen patentin, kun sitä tarjottiin heille. Wii-ohjaimen alkuperäisen patentin omistaja Tom Quinn kertoo lehdelle, että hän yritti tarjota gyroskooppista ohjaintekniikkaansa kummallekin yhtiölle tuloksetta.

Microsoftilla Quinn sai vastaansa tylyn vastauksen.
”He sanoivat, että jos he tahtovat liikehallintaohjausta, he tekevät sen itse ja paremmin”, Quinn kertoo Microsoftin asenteesta. Tämän jälkeen Quinn yritti tarjota ohjainideaansa Sonylle. Esitystä kuuntelemaan tullut Playstationin isä Ken Kutaragi sulki Quinnin mukaan silmänsä heti esityksen alettua, eikä avannut niitä koko aikana. Lopuksi hän kysyi, että voisiko Quinnin ohjaimen toteuttaa 50 sentillä.

Turhautunut Quinn kääntyi lopulta tuohon aikaan huonommin menestyneen Nintendon puoleen. Tapaaminen johtikin yhteistyösopimukseen sekä sittemmin suureen menestykseen kivunneisiin pelikonsoleihin Wii ja DS. Voi siis hyvinkin olla Microsoftin ja Sonyn ahdasmielisyyden ansiota, että Nintendo loikkasi takaisin tiukkaan konsolikisaan.

Lähde: VG247

V2.fi | Veera Rouvinen
< Star Warsissa voi il... Wii U:n eShop on ind... >

Keskustelut (19 viestiä)

efiposjdpa

19.11.2012 klo 12.26 7 tykkää tästä

"Ahdasmielisyys"
lainaa
Talmunen

Rekisteröitynyt 20.12.2010

19.11.2012 klo 12.41 2 tykkää tästä

Nintendon myynti luvut, nyt perustuu täysin Nintendoon, ja pariiin hassuun yksinoikeus peliin
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

19.11.2012 klo 13.16

Minä kun luulin että nintendo loi tämän patentin tai edes nintendon työntekijä.
lainaa
Morde

19.11.2012 klo 13.21 13 tykkää tästä

Itse ihan tyytyväinen Sonyn ja Microsoftin nykyiseen tilanteeseen. En kaipaa konsolilleni keppejä heiluteltavaksi enkä mitään muutakaan liikkeentunnistusroskaa. Nyt joku voisi sanoa "eikai siitä haittaakaan olisi" mutta voi olla että jos toinen edellämainituista olisi saanut liikkeentunnitussopparin tältä "innovaatiojumalalta" niin PS3 tai Xbox360 tunnettaisiin ennemmin liikkeentunnistus-nytonkivaa-kokoperhe-partyanthem-tavarastaan eikä esimerkiksi näyttävistä, upeista sekä loistavista peleistään joita pystyy pelaamaan ihan perus ohjaimella ilman että pelikokemus kärsii.

Tällä tietysti olisi positiivinen vaikutus yhtiölle sekä konsolin myynteihin mutta omaa pelikokemustani se ei parantaisi.
lainaa
jonnewep

19.11.2012 klo 13.22

Tulta munille!
lainaa
Hahhah

19.11.2012 klo 13.46 15 tykkää tästä

"Ken Kutaragi sulki Quinnin mukaan silmänsä heti esityksen alettua"

Ei viime vuosien tulosten valossa juuri yllätä. Taitaa olla Sonyn tekijöillä vieläkin silmät kiinni.
lainaa
Itsekinsuljinsilmät

19.11.2012 klo 13.49 9 tykkää tästä

Onneksi jättivät tämän kasuaalitarvikkeen Nintendolle. Nintendon Wii-pelit ovat sellaisia räpellyksiä, ettei niitä peliharrastaja pitkään jaksa.
lainaa
JayeizH

Rekisteröitynyt 06.08.2007

19.11.2012 klo 13.58 5 tykkää tästä

Talmunen kirjoitti:
Nintendon myynti luvut, nyt perustuu täysin Nintendoon, ja pariiin hassuun yksinoikeus peliin

Eli kun Gamecube myi vain noin 22milj. ja Wii on myynyt nyt lähes 100milj. tämä perustuu täysin Nintendoon? Onhan Nintendo hieno ja kaikkee, mutta rohkenen epäillä että Wiin ohjauksella on ollut jonkinlainen rooli menestyksessä.
lainaa
Finski

Rekisteröitynyt 09.12.2009

19.11.2012 klo 14.10 3 tykkää tästä

Mitä vähemmän pelatessa tarvii liikkua, sen parempi. Rentoutuminen on tärkeintä. Kaikki huitomiset ja pomppimiset vaan vie peli-iloa...
lainaa
Rolle87

19.11.2012 klo 14.17 1 tykkää tästä

Itse tykkäisin jos useammassa FPS pelissä mitä PS3lle tulee olisi move tuki. Killzone 3 oli mahtavuutta movella pelatessa. Resistance 3 ei ihan niinkään koska oli huonosti tehty move ohjaimen yhteensopivuus. Tarkemmin sai ammuttua päähän etc. kun liikeohjaimella pelasi.

Itse tosin pelaan suurimmaksi osaksi FPS pelit PCllä, eli hiiri on hyvin tarkka verrattuna padiin. Move tuo enemmän tarkkuutta mitä padi. Mutta jos PS3lla kaikki pelit olisivat juurikin tehty movelle (ainoa ohjain mikä olisi + liikekapula) niin pelit voisivat olla hyvinkin toisenlaisia. Mielelläni pelaisin Wiillä sen hittipelejä kuten esim. Zeldat. Mutta sepä juuri onkin se ongelma, ei niitä sellaisia pelejä olisi kovin montaa mitä itse jaksaisi pelata kyseisellä laitteella.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

19.11.2012 klo 14.21 4 tykkää tästä

Oikea veto Sonylta ja MS:ltä. Ei Wiin ohjaustapa ollut yksin se juttu, joka teki Wiistä huippusuositun, vaan kyllä se oli usean eri jutun summa. Tuo patentti ei olisi tuonut Sonylle tai MS:lle varmaa menestystä. Lisäksi Sonylla on nyt Wiimotea tarkempi liiketunnistusohjain Move, tosin sen hyödyntäminen on ollut surkeaa.
lainaa
V2RulesOk

19.11.2012 klo 14.48 15 tykkää tästä

Talmunen kirjoitti:
Nintendon myynti luvut, nyt perustuu täysin Nintendoon, ja pariiin hassuun yksinoikeus peliin


Kunhan läpäiset kolmannen luokan, niin opetellaan sitten yhdyssanat.
lainaa
asdasland

19.11.2012 klo 16.39

tagman kirjoitti:
Oikea veto Sonylta ja MS:ltä. Ei Wiin ohjaustapa ollut yksin se juttu, joka teki Wiistä huippusuositun, vaan kyllä se oli usean eri jutun summa. Tuo patentti ei olisi tuonut Sonylle tai MS:lle varmaa menestystä. Lisäksi Sonylla on nyt Wiimotea tarkempi liiketunnistusohjain Move, tosin sen hyödyntäminen on ollut surkeaa.

ketään mitkään liiketunnistukset enää kiinnostaa, kun wii u julkaistaan 10 päivän päästä.
lainaa
50sentilläJuu

19.11.2012 klo 21.00

"Esitystä kuuntelemaan tullut Playstationin isä Ken Kutaragi sulki Quinnin mukaan silmänsä heti esityksen alettua, eikä avannut niitä koko aikana. Lopuksi hän kysyi, että voisiko Quinnin ohjaimen toteuttaa 50 sentillä"

Playstation 3! FIVE HUNDRED AND NINETY NINE US DOLLARS! FIVE HUNDRED AND NINETY NINE US DOLLARS! GIANT ENEMY CRAB!
lainaa
pööpöileväapina

19.11.2012 klo 21.32 1 tykkää tästä

Jos wiin ohjaimella yrittäisi jotain ps3:en peliä pelata niin ei tulisi kuin kiukkuiseksi. Se tarkkuus on todellakin huono, mutta wiin tekniikkaan se sopii todella hyvin.
Sitäpaitsi, ps3:lla on ollu gryro alusta asti ohjaimissaan ja vieläpä aika tarkat, jokainen nappula on analoginen, joten takapakkia olisi mennyt ja en kyllä osaisi kuvitella hyvää boxin ohjaintakaan wiin kapulana.. Ei vaan tuon tyylisiä konsoleita.

Ja omasta mielestä tuo 50 sentin lohkasu oli hyvä :). Eipä se gryro piiri varmasti niin kauheen hintava ole ja eipä siinä ohjaimessa paljon muuta ole.
lainaa
MSParhautta

19.11.2012 klo 21.37

Microsoft teki kuin tekikin paremman liiketunnistuksen samalla kun Sony vaan tyytyi kopioimaan Nintendoa.
lainaa
Jepnäinsemenee

19.11.2012 klo 22.13 1 tykkää tästä

Vielä kun joku keksisi hiiri-näppis yhdistelmää paremman ohjaustavan, niin ostaisin konsolin.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

19.11.2012 klo 22.47 6 tykkää tästä

MSParhautta kirjoitti:
Microsoft teki kuin tekikin paremman liiketunnistuksen samalla kun Sony vaan tyytyi kopioimaan Nintendoa.

Microsoft kopioi Sonya ja teki paremman kameraliiketunnistuksen. Sony kopioi Nintendoa ja teki paremmat liiketunnistuksen. Kummankin pelituki perseestä. Eli aika tasoissa ollaan.
lainaa
MSonParhaistaParhain

20.11.2012 klo 18.17

Microsoftin liiketunnistus on ylivoimaisesti markkinoiden paras. Wiin myynti hiipui heti kun Kinect tule myyntiin.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova