Falloutin tekijää käskettiin tuhoamaan kaikki peliin liittyvät materiaalit - lähdekoodi ikuisesti kateissa
![]() |
Digitaalisen kulttuurin säilyttäminen on paikoittain haasteellista, johtuen enimmäkseen menneisyyden huonoista päätöksistä. Yhdestä sellaisesta uutisoi Eurogamer, kun Tim Cain, yksi Fallout-pelin pääsuunnittelijoista, paljasti että aikanaan Interplay käski hänen tuhota kaikki peliin liittyvät muistiinpanot, lähdekoodi ja protoyypit.
Studio lupasi ylläpitää arkistoa, mutta kuinkas sitten kävikään - lähdekoodi on vuosien varrella kadonnut.
"On monia organisaatioita, jotka haluavat pitää nämä asiat arkistoissaan, mutta ne tekevät surkeaa työtä. He hukkaavat asioita, jotka heidän piti säilyttää. Tämä on tapahtunut urallani monia kertoja."
"Niin monista 70-, 80- ja 90-luvun peleistä lähdekoodi on kadonnut. Tehdyt grafiikat ovat kadonneet. Viimeisimmät versiot voi vielä jostain löytää, mutta ei alkuperäisiä."
Pidemmän jutustelun voi katsoa alta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti