Pro Pilkki -haastattelu osa 3 - Parempaa eSportsia vauvoista vaareihin
![]() |
Pelikopterin haastattelussa Pro Pilkki -pelin tekijät! Syystäkin legendaarinen pilkkipelisarja on ehdottomasti ytimellinen osa suomalaista pelikaanonia. Teimme jo muinoin – vuonna 2016 – haastattelun Suomen pelimuseon arkistoja varten. Sen pohjalta syntyi myös Skrolli-lehden numerossa 2017.1 julkaistu artikkeli. Nyt jutustelu julkaistaan ensimmäistä kertaa laajemminkin katsottavaksi neliosaisessa haastattelusarjassa.
Haastateltavina Mikko Happo ja Janne Olkkonen.
Haastattelun kolmannessa osassa sukelletaan kisaulottuvuuden maailmaan – ja syystä. Onhan PP/PP2 kuitenkin ehdottoman kova eSports-peli!
- Pro Pilkki 2 tuli siitä, kun tekniset rajoitteet tuli vastaan. Alettiin miettiä enemmän vieheitä ja vapoja ja Turbopascalissa loppui eväät. Tuli tavallaan luonnollinen siirtymä. Siitä vain tuli monen vuoden tauko, kun pelaajille ei ollut tarjota mitään uutta. Alussa tuli aika paljon kritiikkiä, että tämä on sama peli, mutta paremmilla grafiikoilla. Että onko tässä mitään järkeä. Ehkä ihmiset eivät osanneet nähdä sitä, että vanha versio oli tullut tiensä päähän. Oli pakko nostaa se uudelle tasolle. Nythän tästä on poikinut se, että ollaan myös mobiilipuolella.
- Osittain se auttanut, että pelillä on niin pitkä historia – sitä on pitänyt optimoida jatkuvasti, aivan loppuun asti. Nyt se auttaa mobiilipuolella, koska pelissä on säilytetty rajallisten suorituskykyjen tuki.
Entäpä miten aika kuluu pelinteon syövereissä?
- Järvieditoriin on kulunut varmaan toinen mokoma ajasta. Ensin objektieditori, sen jälkeen järvieditori ja vasta sitten itse peli. Järvieditorissahan oli ajatuksena oikaista siinä, että voidaan ihan hyvin ottaa netistä vaan kartta, joka on tietyssä mittakaavassa ja se laitetaan siihen, niin se ottaa sen automaattisesti. No ei se nyt ihan niin toiminut. Loppupeleissä kun laitat ukon ruudulle ja oikean mittakaavan kartan, niin siirtymäaika ukolla on siinä mittakaavassa täsmälleen sama. Neljän kilometrin siirtymässä vain katsot, kun jääkenttä liikkuu ja rullaa. Ei siinä ollut mitään järkeä. Silloin piti ruveta miettimään, että paljonko mittakaavaa pitää pienentää, että sitä on mukava pelata ja toisekseen jos se pienenee, niin kello ei saa olla lineaarinen. Piti aikaa nopeuttaa samassa suhteessa. Silloin pääsi taas siihen suhteeseen että se tuntuu peliltä. Ja että sitä on mukava pelata.
Suora linkki: https://youtu.be/dBdtrVRe2As
Saa kanavan tilatakin
Lisää haastatteluja
Ps. Tilaa hyvä lehti, jos et ole jo? http://retrorewind.fi/tilaa
Pelikopteri esittää
(C) 2025 Mediapalvelut
Yhteistyössä: V2.fi
Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Videoeditointi: Maria Vuorma, Jukka O. Kauppinen
Haastattelun litterointi: Marko Koivuniemi, Antti Iiskola, Juho Klapuri
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku
Pro Pilkki / Pro Pilkki 2
Tekijä / julkaisija: Mikko Happo, Janne Olkkonen
Alustat: PC, iOS, Android
https://kalassa.net/propilkki/
![]() |
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti