Unreal Engine 5 -pelien ongelmat eivät johdu moottorista vaan kehitysprosessista, sanoo Epicin pääpamppu
![]() |
Epic Gamesin toimitusjohtaja Tim Sweeney kertoo, että Unreal Engine 5 -pelien heikko suorituskyky ei johdu niinkään itse pelimoottorista vaan kehittäjien tavasta käyttää sitä. Monet studioista kehittävät pelejä ensin tehokkaimmille laitteille ja siirtävät optimoinnin vähemmän tehokkaille järjestelmille vasta kehityksen loppuvaiheessa, mikä johtaa ongelmiin suorituskyvyssä. Sweeney painottaa, että optimointi pitäisi aloittaa jo varhaisessa vaiheessa ennen varsinaista sisällön rakentamista.
Epic Games aikoo vastata tähän kahdella ratkaisulla: ensinnäkin kehittämällä automaattisia optimointityökaluja, jotka helpottavat eri laitteiden tukemista, ja toiseksi vahvistamalla kehittäjien koulutusta optimoinnin merkityksestä. Lisäksi yhtiö hyödyntää Fortnite-pelin kautta kertynyttä osaamista ja teknologiaa, jotta Unreal Engine 5 -pelejä voidaan ajaa sulavammin myös heikommilla tietokoneilla.
Lähde: Video Games Chronicle
Keskustelut (2 viestiä)
02.09.2025 klo 14.01
03.09.2025 klo 14.07
Päivänselvää pitäisi kuitenkin olla, että optimointi tulisi olla kehitystiimin mielessä projektin alusta alkaen. Aivan liian yleistä on nykyisin, että tuote on ns. ornate wobbly table. Nätti on mutta jokainen jalka on eripituinen ja lehtipihvi löytyy vieruskaverin sylistä. Kansalle kuitenkin näkyy kelpaavan ja koska rahaa sataa ovista ja ikkunoista niin mitäpä tuota korjaamaan.
Pöytävertauskuva sikseen mutta toivoa sopii, että rahan viskominen keskeneräiselle tuotteelle laantuisi lähitulevaisuudessa. Muuten saamme kohta, ehkä hieman kärjistäen, nauttia 720p-upscaleista ja 30 fps:n pohjalle rakennetusta frame genistä. Olen kai sitten elitisti, kun suttuinen ja viiveinen kuva eivät kiinnosta.
Kirjoita kommentti