Tuorein sisältö

Vuoden flopin kehittäneet antavat pomoilleen kylmää kyytiä julkisessa kirjeessä

Tänään klo 15.00 | Luettu: 307 kertaa | Teksti: Matias Puro

Kulunut vuosi on poikinut yhden jos toisenkin mestariteoksen ja myyntimenestyksen, mutta ikävä kyllä Build A Rocket Boyn esikoispeli MindsEye ei niihin kuulu. Pahasti flopannut ja surkeita arvioita kriitikoilta kerännyt scifi-räiskintäpeli kompasteli pahasti jo ennen julkaisua; firmasta muun muassa lähti johtoväkeä jo ennen julkaisua ja toiset johtajat taas väittivät huonon menestyksen johtuvan salaliitosta ja sabotoinnista.

Surkea menestys johti odotettavasti irtisanomisiin. Noin 250-300 työntekijää sai potkut, eivätkä jäljelle jääneet pelinkehittäjät ole erityisen innoissaan: 93 nykyistä ja entistä työntekijää on nyt julkaissut Build A Rocket Boyn johdolle avoimen kirjeen, jossa työntekijät vaativat anteeksipyyntöä pitkäaikaisesta väärinkäytöksestä ja kunnioituksen puutteesta.

Kirjeessä käsitellään MindsEyen katastrofaalisen julkaisun juurisyitä. "Kieltäydyitte kuuntelemasta kokenutta työväkeänne, ja lopputuloksena saitte yhden vuosikymmenen surkeimmista pelijulkaisuista", kertovat tyytymättömät työläiset. Listattujen ongelmien perusteella työnteko on ollut vähintäänkin vaikeaa: muun muassa viestintä firman sisällä ei ole toiminut, työtapoihin tehtiin radikaaleja muutoksia ja ylityötunteja vaadittiin kestämättömällä tasolla. "Kokemuksemme firmassa työskentelystä on ollut yhtä burnoutia, epävarmuutta töiden jatkuvuudesta, terveysongelmia ja täysin epäonnistunut peli, jonka tekemiseen käytimme vuosia elämästämme."

Julkaisun jälkeinen aika ei saa sen enempää ruusuja, vaan risut jatkuvat. Irtisanomisten hoitamista kuvataan katastrofaaliseksi. Irtisanomisprosessiin on mahtunut muun muassa misinformointia, paikkansapitämättömiä irtisanomisaikoja sekä työntekijöiden pisteytystä vääriltä tahoilta. Työntekijät vaativatkin kirjeessä muun muassa julkista anteeksipyyntöä kaltoinkohtelusta, sopivaa korvausta irtisanotuille sekä merkittäviä ponnistuksia tilanteen parantamiseksi.

"Studion johtajat ovat päättäneet olla ottamatta vastuuta pelin epäonnistumisesta ja sen sijaan syyttävät sabotöörejä, ihan kuin yksittäiset työntekijät tai influensserit olisivat voineet aiheuttaa tätä kaikkea. Johto on ollut niin ylimielisiä luullessaan, että he voivat toimia koko kehitysajan ja irtisanomisajan ilman seurauksia on puskenut minut ja monet muut ottamaan kantaa", summaa entinen työntekijä Ben Newbon.

Lähde: Eurogamer

V2.fi | Matias Puro
< Battlefield 6 takoo ...

Keskustelut (1 viestiä)

Insill

Rekisteröitynyt 11.08.2008

Tänään klo 15.45

MindsEye on kyllä kunnon ketjukolari, selkeästi vuoden 2025 isoin floppi.
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova