Tuorein sisältö

Monkey Islandien aika on ohi

28.07.2008 klo 14.02 | Luettu: 16491 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Herättävätkö LucasArtsin ja Sierran klassiset seikkailut yhä mukavia muistoja? Tai kenties olet uusi pelaaja ja ihmettelet, mistä vanhat parrat oikein hihkuvat. Äkkikuolemista ja tunneiksi jumiin jäävästä juonesta? The Brainy Gamerin toimittaja Michael Abbott uskoo vanhojen seikkailupelien ajan olevan lopullisesti ohi ja klassisten aivopähkinöiden soveltuvan vain vanhoille ukoille.

Etenkin LucasArtsin juonta pikkuhiljaa avaavat ongelmanratkontatehtävät ovat Abbottin mukaan liian vaivalloisia nykypelaajille, joilla kärsivällisyys ei riitä paikalleen jämähtävän juonen edistämiseksi. Toimintakohtaukset ovatkin korvanneet aivopähkinät juonta avaavina elementteinä. Joissakin peleissä vaaditaan myös strategista ajattelua toiminnan ohella, mutta pitkään pääkopassa muhivat kinkkiset puzzlet ovat kadonneet juonta avaavina elementteinä.

Onko V2.fi:n lukijoilla vielä kärsivällisyyttä monimutkaisten aivopähkinöiden ratkaisuun? Onko toiminta sittenkin oikeasti parempi tapa saada puskettua pelin juonta eteenpäin?

Lähde: Kotaku

V2.fi | Matti Lintula
< Haastattelussa EVE O... Avaa Too Humanin hah... >

Keskustelut (23 viestiä)

Tehu

28.07.2008 klo 14.07

Todellakin on kärsivällisyyttä puzzlejen ratkaisuun, mutta joissakin peleissä puzzlet ovat harmillisen epäloogisia, jolloin saattaa joutua toisinaan turvautumaan walkthrougheihin tms. Harmi kyllä, ettei perinteisiä point'n click paljoa enää tehdä. :( (Toki harrastelijat väsilevät javalla ja fläshilla room escape sun muita pelejä, mutta ei niitä voi edes mainita Lucas Artsin klassikoiden kanssa samassa lauseessa.)
lainaa
Ergolius

28.07.2008 klo 14.18

Onhan se totta, että Monkey Islandit eivät sellaisenaan enään toimi tänä päivänä, mutta en usko että seikkailu genre on kuollut, vaan tarvitsee muutosta kehittyäkseen. Varmasti moni vanha pelaaja tahtoisi nähdä MI5 tulevan...
lainaa
laho

28.07.2008 klo 14.18

Monkey Island II on tälläkin hetkelä taas uusintakierroksella menossa kun on puzzlet päässeet unohtumaan, mutta en kyllä osaa sanoa mikä olisi uusin seikkailupeli mitä on tullut pelattua. Telltalen Samnmaxitkin on vielä testaamatta. Kuka elvyttäisi genren?
lainaa
asdtarzan

28.07.2008 klo 14.26

Ergolius kirjoitti:
Onhan se totta, että Monkey Islandit eivät sellaisenaan enään toimi tänä päivänä, mutta en usko että seikkailu genre on kuollut, vaan tarvitsee muutosta kehittyäkseen. Varmasti moni vanha pelaaja tahtoisi nähdä MI5 tulevan...


Ei peleissä mitään vikaa ole. Pelaajakunta on vain muuttunut kaikkinytheti sukupolveksi. Valitettavasti..
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

28.07.2008 klo 14.27

Jos nykypeleissä kehutaan jotain "tämä vaikuttaa vaikka mihin!!! ja tässä on erinomainen puzzle!!" niin kyseessä on lähinnä jokin hyvin tylsä ja typerä gimmick-ratkaisu, eli "joo ammu toi tynnyri heh heh". Tuntuu että kehittäjillä itsellä ei riitä aivot enää kyseisiin peleihin. Ja pitäähän sen pelin myydä...
lainaa
Zuhna

28.07.2008 klo 14.29

Otan uuden Monkey Islandin vastaan avokämmenin koska tahansa. Myös muutkin vanhantyyppiset point & click Lucasarts/Sierra seikkailupelit käyvät meikäläiselle.
lainaa
kepe-5

Rekisteröitynyt 04.04.2007

28.07.2008 klo 14.33

Meikäläisestä löytyy kyllä kiinnostusta seikkailupelejä kohtaan. Itse asiassa nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin.
lainaa
DaveR

28.07.2008 klo 14.51


Laiskoille ihmisille tehty nämä uudet peli, kuten cod4 tai Crysis. Demojen perusteella aivan sitä samaa mättöä, mitä ennenkin. Kuka jaksaa? Kunnon omaperäiset pelit kunniaan ja oikeat seikkailut takaisin!

lainaa
TuKeZ

28.07.2008 klo 14.53

itelläkinon viel kiinostusta noita kohtaan, eniten muistuu mieleen mi ja indiana jonesit tästä genrestä
(ahh fate of atlantis)
lainaa
Lewari

28.07.2008 klo 15.01

Kyllä olisi kiinnostusta edelleen. Itseasiassa voi olla, että nykyisin toivoisinkin juuri juonipainotteista ja rauhallista menoa vanhojen seikkailupelien malliin. Tosin kyllähän ihan pelattavia seikkailunaksuja tehdään edelleen. Itse ainakin pidin Runaway2: Dream of the Turtlea varsin onnistuneena.
lainaa
Keba

28.07.2008 klo 15.06

Jos Indyjen ja Monkey Islandien pelaaminen kolahtivat, niin kurkatkaapa tänne, jolloin taivas aukeaa (Games-osio, esim. Award Winners):
http://www.adventuregamestudio.co.uk/

Tuo löytyi sattumalta V2:n 365 päivää pelattavaa -jutun yhteydestä. Loistava peli on myös Reactor 9, joka on tehty myös tuolla Adventure Game Studiolla (AGS):
http://www.origamihero.com/games.php#4
lainaa
erkkis

28.07.2008 klo 15.09

Hassua että jutussa mainittiin call of duty pelien vaativan strategista ajattelua. Itse huomasin että pelissä pärjää paljon paremmin kun juoksee vain ennalta määrättyä reittiä mahdollisimman nopeasti ja ei sen kummemmin ajattele mitä on tekemässä.
lainaa
Daliz

28.07.2008 klo 15.16

Niin siis kyllähän seikkailupelejä on ja julkaistaan vähän väliä, mutta eivät ole niin "hittikamaa" että missään pelisaiteilla yms. niistä kohistaisiin, paitsi tietysti seikkailupelisaiteilla.

Uudemmista seikkailupeleistä osa on kyllä suoraan sanottuna tappavan tylsiä mutta on siellä hyviäkin. Esim. Still Life oli ihan hyvä.

Kattelkaa vaikka Just Adventure ja Adventure Gamers sivustot, google löytää, tai no pitäiskö IT-uutisia seuraavana sanoa että CUIL löytää ;)
lainaa
Daliz

28.07.2008 klo 15.17

Ja sori tuplapostista mutta kohtahan tulee The Vampyre Story mikä varmasti lämmittää Monkey Island fanien mieltä.
lainaa
Fani

28.07.2008 klo 15.31

Vasta meni Monkey Island 1 läpi kännykällä pelattuna ja kakkonen on jo hyvässä vauhdissa.
lainaa
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

28.07.2008 klo 15.55

kannettavilla pelilaitteilla voisivat menestyä
lainaa
nSuperfly

28.07.2008 klo 15.59

Tietenkin haluan nähdän MI5:sen, tarviikin kaivaa vanhat apinat esiin ja tahkoa läpi...Neloseen tosin en koske. Grim Fandango onnistui 3d maailmassaan paremmin.
lainaa
Konsolimies

28.07.2008 klo 16.06

Sam & Max pitää vielä seikkailupelien haamua jotenkin pystyssä, mutta kyllähän se hiipuu. Itse pidän seikkailupeleistä hyvin paljon, mutta kärsivällisyyteni ei ole paras mahdollinen, kun joudun vaikeimmat puzzlet silloin tällöin walkthroughia lukemalla selvittää.
lainaa
sysko

Rekisteröitynyt 13.07.2007

28.07.2008 klo 19.34

Osin totta, osin vanhojen hyvien aikojen kultaamia muistoja. Eivät Sierran ja Lucasin pelien puzzletkaan aina hirveän loogisia olleet, joskus jopa turhautui siihen että kaikkea piti kokeilla kaiken kanssa ja sitten lopulta löytyi se toimiva yhdistelmä...

Ja olen siis kyllä Lucas-fani, MI 1 ja Full Throttle ovat tällä hetkellä N810:ssä ScummVM:ssä pelaamisen alla, "toimintaseikkailuista" en pidä kun nuo toimintakyvyt ovat niin rajoittuneita, minusta ei ole FPS-pelaajaksi enkä niitä elementtejä seikkailuuni halua.
lainaa
kepe-5

Rekisteröitynyt 04.04.2007

28.07.2008 klo 20.20

sysko kirjoitti:
Osin totta, osin vanhojen hyvien aikojen kultaamia muistoja. Eivät Sierran ja Lucasin pelien puzzletkaan aina hirveän loogisia olleet, joskus jopa turhautui siihen että kaikkea piti kokeilla kaiken kanssa ja sitten lopulta löytyi se toimiva yhdistelmä...


Kyllä maar. Turhauttavaahan se on hetkittäin, mutta onnistumisen riemu on aina yhtä palkitseva. Täytyy vielä mainita se mukava seikka, että osassa näistä ei voi edes kuolla; voi vain jäädä jumiin.
lainaa
Laaaarrons

28.07.2008 klo 21.02

mmmm Todellakin Sam&Max hauskuuuttaa ja varmaankiin oli ainoa hetket piristysruiske,, (tai no tuleehan sieltä onneksi vielä ainakin se season 3)

Melkeen kaikki lucasin seikkailut löytyy orginaalina hyllystä joten aina pääsee muistelemaan kunnollisia, loistavia hyviä aikoja. Niitä kun nykypelimaailmassa tulee ikävä...
lainaa
Miizou

Rekisteröitynyt 30.07.2007

29.07.2008 klo 03.39

Minne unohtui Wiin mahtava Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure? Siinähän on juuri sitä vanhan ajan point'n click -meininkiä. Kelpaa ainakin minulle.

Mutta totta on, että suurin osa nykypelaajista on sellaista casual-harrastajia, joita kiinnostaa lähinnä pyssyillä paukuttelu ja arcadekaahailu. Muut genret tulevat kaukana takana.
lainaa
Abbath

Rekisteröitynyt 02.06.2008

29.07.2008 klo 10.21

Jahas, olen siis vanha ukko. Pelasin juuri viime viikolla vihdoin tuon Sam & Max Season 1:sen läpi ja se kyllä todisti, että kyllä kunnon point'n'click on vielä hengissä ja potentiaalia löytyy. Käyttöliittymä on todella yksinkertaisen loistava, sängyllä maaten, hiirellä kliksutellen ja naureskellen meni episodi per ilta. Vanhalle seikkailuparralle (seikkailupeleistä englantia opittiin!) ne kuitenkin menivät suhteellisen helposti läpi, noin 2h per episodi.

Heti perään oli pakko kaivaa se alkuperäinen Sam'n'Max naftaliinista ja iskeä ScummVM:ään. On siitä jo pari vuotta kun sitä viimeksi olin pelannut, mutta meni aika heittämällä läpi vajaassa kolmessa tunnissa. Kuitenkin seikkailukipinä roihuaa taas ja täytyy saada lisää! Ilmeisesti täytyy tuo Sam'n'Max Season 2 ostaa Telltalelta.

Mielestäni muuten nämä Telltalen tuotokset ovat ainoita oikeasti toimivia 3d-seikkailupelejä joihin olen törmännyt. Grim Fandangossa rassassi näppäimistökäyttis ja Monkey Island 4:ssa vielä enemmän.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova