Tuorein sisältö

Pelit aiheuttavat väkivaltaisuutta - tai sitten eivät

04.11.2008 klo 23.01 | Luettu: 5130 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Edge Online raportoi Iowan yliopistossa tehdyn, pelien aiheuttamaa väkivaltaisuutta käsittelevän tutkimuksen saaneen kuluttajilta ja teoreetikoilta varsin kriittisen vastaanoton. Tutkimusta tehneen professori Craig Andersonin mukaan pelit aiheuttavat väkivaltaisuutta yhtä lailla japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa lapsissa.

Teksasin kansainvälisen yliopiston psykologian apulaisprofessori Christopher Ferguson on kirjoittanut tutkimustulokset julkaisseelle Pediatrics-lehdelle avoimen kirjeen, jossa tämä kritisoi iowalaistutkimuksen metodologiaa ja tutkimuksesta vedettyjä johtopäätöksiä. Fergusonin mukaan iowalaiset liittävät tutkimustuloksensa nuorisoväkivaltaan vastuuttomin ja harhaanjohtavin tavoin. Ferguson itse näkee tutkimuksen ennen kaikkea osoittavan sen, miten vähän pelit lopulta vaikuttivat lasten käytökseen.

Myös kuluttajajärjestö Entertainment Consumers Association on tuominnut iowalaistutkimuksen tulokset. Järjestö ilmoittaa toivoneensa jo pitkään kunnollista ja puolueetonta tutkimustietoa peliväkivallasta, mutta tälläkin kertaa he joutuivat pettymään.

V2.fi | Matti Lintula
< Massiivimoninpelaaji... Xboxin uudesta käytt... >

Keskustelut (10 viestiä)

Aaponator

Rekisteröitynyt 01.11.2007

05.11.2008 klo 07.52

Pelit eivät aiheuta väkivaltaisuutta - lagi aiheuttaa
lainaa
miksu

Rekisteröitynyt 15.06.2008

05.11.2008 klo 09.20

Väkivaltaisuutta? Eli poika pelaa ensin vähän CS, pelisession jälkeen hakee puukon äitin välinelaatikosta ja tappaa kaikki perheenjäsenensä?
(Liioiteltua kyllä, mutta suuntaa antavaa)

Luulen että tutkimus käsittelee/olisi pitänyt käsitellä pelaajien agressiivisuutta, sillä väkivalta ja agressio on kaksi eri asiaa.
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

05.11.2008 klo 09.40

Sama tutkimus ympäri nettiä, lukemattomia erilaisia otsikoita ja näkemyksiä toimittajilla. Kiitokset kuitenkin Matille, sentään yksi taho Suomessakin joka omistaa aivot.

Tietokone.fi kirjoitti:

Selvä tulos: Väkivaltapeli tekee nuoresta aggressiivisemman

Jos lapset tai teini-ikäiset nuoret pelaavat väkivaltaisia pelejä, he alkavat käyttäytyä aggressiivisemmin. Näin selkeä oli tulos tutkimuksessa, joka tehtiin Yhdysvaltojen ja Japanin nuorten keskuudessa. Tutkijat yrittivät poistaa muut vaikuttavat tekijät, ja tulokset olivat yllättävänkin selviä ja nopeita.
lainaa
Mrtikka

05.11.2008 klo 10.36

No mutta hei, selväähän se on ettei nyt ihan terve voi olla jos esim tappaa kaikki perheenjäsenensä? Tai tappaa kenet hyvänsä....
lainaa
alkkis

Rekisteröitynyt 30.09.2008

05.11.2008 klo 11.46

Päässä vika ei peleissä jos ei erota todellisuutta pelimaailmasta tai yli päätään ottaa siitä mallia...
Olen ite pelannu koko pienen ikäni väkivalta pelejä
eikä ole vielä tähän mennessä tarttenu tappaa ketään... Minun kohdalla ainaki pelit vähentää agressiivisuutta kun saa purkaa ne agret peliin.. :D
lainaa
Anonyymi

05.11.2008 klo 11.52

On se merkillistä Ameriikois kun siel Höpöwood tuottaa kaikenlaisia leffoi joissa
1. Tapetaan joku
2. Tapetaan viel lisää
3. Pidetään breikki ja vähän lisää tappamist...
eikä mikään yleinen media tai tutkimus pidä sitä ihmeellisenä o_0?
Mielestäni niitä voisi ennemmin syyttää väkivallast ja aggressiost.
lainaa
Plintteri

Rekisteröitynyt 26.04.2007

05.11.2008 klo 17.33

Ei pelit mitään väkivaltaisuutta lisää. Minun mielestäni pelit tuovat ainoastaan iloa. Se on päässä vika jos hulluksi pelistä menee. Hieno kuva muuten =D
lainaa
Weteraani

06.11.2008 klo 11.32

Anonyymi, kyllä tuota leffaväkivaltaa puitiin kovastikin ainakin 80-luvulla, mahdollisesti jo sitä ennenkin. Ja ihan samoilla argumentein kun nyt pelejä. Asiasta ei kuitenkaan saatu kiistatonta todistetta siihen mennessä kuin saatiin uusi peikko, väkivaltapelit. Ja sen myötä leffa/videoväkivalta sai jäädä kutakuinkin rauhaan.
lainaa
ABC

06.11.2008 klo 16.12

Jazz, sarjakuvat, elokuvat, rock'n'roll, televisio, heavy metal, tekno, tietokonepelit, internet...

Ylläoleva on listaus nuorisoa turmelevina pidetyistä viihdemuodoista 1920-luvulta alkaen. Moraalipaniikkiset ihmiset löytävät aina syntipukkeja ja jotain panikoitavaa.

Sen sijaan esimerkiksi toista maailmansotaa pidetään yleisesti urheiden nuorten miesten luonnetta kasvattaneena sankarikokemuksena. Varsinkin näissä samoissa moraalipaniikkipiireissä.
lainaa
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

06.11.2008 klo 16.47

Väkivaltaisia pelejä pelaavat ihmiset, jotka saavat peleistä vaikutteita väkivaltaiseen käytökseen, ovat vain heikkoja. Luulen kuitenkin että suurin osa pelaajista on sen verran järkevää sakkia etteivät ajattele "apina näkee, apina tekee"-periaatteella.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova