Tuorein sisältö

Vääntävätkö pelit lastemme sormet kieroon?

31.03.2009 klo 19.01 | Luettu: 15348 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Mikäli Mike Tomichia on uskominen, videopelien pelaaminen, näppäimistön naputtelu ja värikynillä piirtely aiheuttavat pysyviä vaurioita pienten lasten sormiin. Tomich ei tahdo täyskieltoa näille sormia vääntäville aktiviteeteille, mutta toivoo, etteivät alle 8-vuotiaat pääsisi käsiksi videopeleihin, eikä väriliituja annettaisi alle 5-vuotiaille lapsille.

Tomich kertoo syyn sormivaurioihin löytyvän lasten luuston pehmeydestä. Nuori luu ei ole vielä kunnolla kovettunut muotoonsa ja on erittäin herkkä toistuville ulkoisille voimille, jotka saattavat muovata sormen väärään muotoon. Syy miksi aikuiset eivät havaitse lasten sormissa olevia epämuodostumia johtuu puolestaan siitä, että aikuisten vertailukohtana käyttämät omat sormet ovat vääntyneet autojen raskaan ohjauksen vuoksi niin ikään pahasti kieroon. Tietysti.

Herra Tomichin viisivuotisen epävirallisen tutkimuksen tuloksiin ja vääntyneisiin sormiin voi tutustua osoitteessa www.miketomich.com.

Katsokaahan käsiänne ja ihmetelkää, miten vinoon teidän videopeliharrastuksenne on sormenne ruuvannut.

V2.fi | Matti Lintula
< 50 Cent syyttää Emin... Ken Block on uusi Di... >

Keskustelut (15 viestiä)

jeje

Rekisteröitynyt 17.08.2008

31.03.2009 klo 19.19

Hands of doom?
Jantsu92

Rekisteröitynyt 19.06.2008

31.03.2009 klo 19.28

Ahaa! Nyt siis selvisi miksi 2 sormistani kasvaa sisäänpäin, yksi taittuu taaksepäin, 3 on solmussa ja loput taipuvat minne sattuu. Olen siis piirtänyt värikynillä liian pienestä asti. Toivottavasti laittavat nopeasti ikärajat värikynille ja jos aikuiset hakevat kaupasta värikyniä alaikäisille niin vankilaan vaan.
Mitä kaikkea tässä maailmassa tapahtuukaan. Ensin tappava Wii pelikonsoli ja nyt sormivaurioita aiheuttavat värikynät. ':S
Sotamarsu

31.03.2009 klo 19.35

Mulla on kyllä paha tunne, että mun sormet on aina ollu edes pikkasen vinossa... mut en sit tiiä.
Naake

31.03.2009 klo 19.47

Jäi vähän epäselväksi, että mitä haittaa siitä on, jos sormet eivät ole täydellisen suorat? Oikein ärsyttää, kun menin tämän uutisen lukemaan.
Umpisolmu

31.03.2009 klo 21.02

Kenellä edes on täydellisen suorat sormet?
Makhe

Rekisteröitynyt 06.11.2008

31.03.2009 klo 21.03

Mulla on tollaset sormet, ja olen saatana ylpeä! No en oikeastaan, alkoi vituttaa kun luin tän uutisen, luulin että syynä jokin muu.
eihyvänenaika

31.03.2009 klo 21.11

Yläasteen biologian kirjassaki luki aikoinaan, että sormien käyryys johtuu geneettisistä tekijöistä, samalla tavoin kuin esim. korvannipukat tai pisamat.
torvisoitin

31.03.2009 klo 21.52

wtf onko jollakulla nuin vinot sormet kun tossa kuvassa
Herra-X

Rekisteröitynyt 23.10.2008

31.03.2009 klo 21.58

Itselläni on aika suorat sormet. 5v. asti pelannut.
HÄNPELIKUNGATARHÄN

31.03.2009 klo 22.37

::::D mulla on vinommat sormet, ja rystysistä kuuluu nax nax nax aina jos pistää oikean käden nyrkkiin ja suoristaa sen.... tainu tulla 8bit nintendoo hakattuu vähä liikaa skidin
ighea

31.03.2009 klo 22.53

No huh sentään tätäkin taas. Mutta entä ne ihmiset, jotka tekevät raskaita töitä käsillään n. 8 tuntia per vuorokausi? Eikö käsille haitallinen ja ihmisruumista epämuodostumille altistava työ pitäisi kieltää?! Rakennusala tulee ensimmäisenä mieleen! Kiellettävä sanon!
mijuve

Rekisteröitynyt 24.11.2008

31.03.2009 klo 22.56 1 tykkää tästä

Joo kyllähän nuo on ihan kierot paskat. :) Ei muuta ku amputoitavaksi.
pööpöileväapina

01.04.2009 klo 02.53 1 tykkää tästä

mijuve kirjoitti:
Joo kyllähän nuo on ihan kierot paskat. :) Ei muuta ku amputoitavaksi.


Haha :D alko naurattaa oikeee äänee :D. Kunnon miehen puheita :D.

Kumma, kun itsellä melkeen täysin suorat sormet paitse pikkurillit kaartaa vähän samaan tyyliin. Eiköhän noihin voi vaikuttaa ihan mikä vain :D, mutta kyllä tuossa piirtämis jutussa voi olla perääkin.
owned

02.04.2009 klo 17.18

mulla on melkein yhtä vinot kuin kuvassa :D
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

02.04.2009 klo 20.07

Ei nämä omat nakit ainakaan näytä mitenkään vinoilta, vaikka pikkulapsesta asti naputtanut konetta.

Kirjoita kommentti

28466