Tuorein sisältö

WoWia pyörittää massiivinen koneisto

19.09.2009 klo 23.00 | Luettu: 17447 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Eurogamer kertoo, millaista koneistoa tarvitaan piuhojen toisessa päässä World of Warcraftin pyörittämiseen.

- 20 000 tietokonetta
- 1,3 petatavua tallennustilaa
- 75 000 prosessoriydintä
- 4600 työntekijää
- 5,5 miljoonaa riviä koodia
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä
- 1,5 miljoonaa grafiikan palasta
- 70 000 loitsua
- 40 000 tietokoneen ohjaamaa hahmoa
- 7650 questia
- pelistä on tähän mennessä löydetty ja korjattu 180 000 bugia

Lisää yksityiskohtia löytyy vielä Gamasutrasta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Voitko uskoa tätä? K... Uuden Bombermanin tr... >

Keskustelut (20 viestiä)

Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

19.09.2009 klo 23.03

Aika perkeleen paljon
lainaa
resistancepsp

19.09.2009 klo 23.11

70 000 loitsua? jotaki maagikkoja työksentelemässä (:
lainaa
gfh

19.09.2009 klo 23.20

Ja joku kysyy vielä, että miksi pitää maksaa kuukausimaksua?
lainaa
ymmällään

19.09.2009 klo 23.23

uutinen kirjoitti:
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä


nyt joudun kysymään mitäs tuo tarkoittaa?
lainaa
Evoxia

19.09.2009 klo 23.41

ymmällään kirjoitti:
uutinen kirjoitti:
- 2 miljoonaa sanaa tekstiä


nyt joudun kysymään mitäs tuo tarkoittaa?


Luulenpa että meinaa kirjoja/questlogeja/Npc puheita/Itemlogeja yms... Näin ainakin luulen
lainaa
X-Dream

Rekisteröitynyt 29.07.2009

20.09.2009 klo 00.31

en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)
lainaa
Hauis

Rekisteröitynyt 04.04.2008

20.09.2009 klo 00.39

gfh kirjoitti:
Ja joku kysyy vielä, että miksi pitää maksaa kuukausimaksua?
No sittenhän yksinkertainen ratkaisu kaikille.. Sulkekaa WOW, toiset ei joudu maksaa mitää ja toiset ei joudu pyörittää tommost kuraa..
lainaa
Mopez

Rekisteröitynyt 10.04.2007

20.09.2009 klo 01.20

X-Dream kirjoitti:
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)


Oletko pelannut vanhoja falloutteja paljon? :rolleyes:
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

20.09.2009 klo 02.05

X-Dream kirjoitti:
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)


No mut ehkä kaikki bugit ei oo julkasuun asti kestäny? Sitä varten on Public Test Realmit, missä uudet isot sisältöpäivitykset testataan myös pelaajien voimin. Ei niitä 180 000 bugia varmaan julkastuista versioista oo kynitty (sitä varten on AoC) ;)
lainaa
X-Dream

Rekisteröitynyt 29.07.2009

20.09.2009 klo 09.59

Mopez kirjoitti:
Oletko pelannut vanhoja falloutteja paljon? :rolleyes:

en mitään vanhoja, mutta 97-falloutista lähtien oon pelannu ne kaikki muutaman kerran läpi ja suorittanut mahdollisimman paljon sivutehtäviä, enemmän tai vähemmän patchattyna, mutta ei tullut kahtasataatuhatta bugia vastaan. muutenkin se on ihan eri asia kun niissä on ctrl-s ctrl-l (save-load).

Appe kirjoitti:
No mut ehkä kaikki bugit ei oo julkasuun asti kestäny? Sitä varten on Public Test Realmit, missä uudet isot sisältöpäivitykset testataan myös pelaajien voimin. Ei niitä 180 000 bugia varmaan julkastuista versioista oo kynitty (sitä varten on AoC) ;)

mähän sanoin jo, että en ole pelannut wowia, joten en voi tietää miten ja milloin nämä bugit ovat ilmenneet. ei tommosilla wow-fanipojilla vissiin oikein luetun ymmärtäminen 'pelaa' :P
lainaa
Nikke

Rekisteröitynyt 17.09.2007

20.09.2009 klo 10.44

Kyllä se X-Dream niin on että sun viestistäs saa käsityksen et pelissä ois ollu kaikki 180 000 bugia samaanaikaan.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

20.09.2009 klo 11.15

X-Dream kirjoitti:
mähän sanoin jo, että en ole pelannut wowia, joten en voi tietää miten ja milloin nämä bugit ovat ilmenneet. ei tommosilla wow-fanipojilla vissiin oikein luetun ymmärtäminen 'pelaa' :P


Ei tarkotus ollu ragettaa, vaan selvensin asiaa. Koska vieläkin toi sun fallout-vastaukses kuulosti siltä että pelissä tosiaan on ollut parisataatuhatta bugia pelaajien kiusana.
lainaa
analy

20.09.2009 klo 11.33

WOWia voisi verrata jo syöpään. Sairaus se on jo monelle joka elämänsä on siihen paskaan pilannut.
lainaa
Sami_

Rekisteröitynyt 05.04.2009

20.09.2009 klo 12.08

X-Dream kirjoitti:
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)

Enkä mä tiedä toista peliä mistä korjattais noin paljo bugeja. Yleensä, ku peli saadaan julkastua, niin ruvetaan keskittymään seuraavaan osaan ja jätetään pelaajat kärsimään bugiensa kanssa
lainaa
zomg

20.09.2009 klo 12.21

analy kirjoitti:
WOWia voisi verrata jo syöpään. Sairaus se on jo monelle joka elämänsä on siihen paskaan pilannut.

paitsi että wowi lähtee lapsesta hakkaamalla, syöpä ei
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

20.09.2009 klo 15.49

X-Dream kirjoitti:
en tiedä toista yhtä paljon bugeja sisältävää peliä. tosin en wowittanutkaan ole, joten ei hajua miten vaikeaa on pelata peliä, jossa on 180 000 bugia. yleensä jo alle 10 vakavaan bugiin törmättyäni poistan pelini. wowin laajuus on kuitenkin niin suuri, että ymmärrän kyllä koodareita. en mäkään jaksaisi 5,5 miljoonaa riviä kovin huolellisesti tehdä. :)

Onhan tuo aivan käsittämättömän paljon. Liekkö tuohon laskettu kaikki yksittäisetkin tapahtumat kun joku elukka jää jonnekin puuhun tai kallioon kiinni. Paha sanoa miten ne on hoidellu bugit kun siitä ei sen tarkemmin sanottu. Ainakin se laadunvalvonta silti toimii kun ei suurempia bugeja nenän eteen tule.
lainaa
X-Dream

Rekisteröitynyt 29.07.2009

20.09.2009 klo 18.00

muotoilen uudelleen niille, jotka ei tajunnu: en ole pelannut wowia, joten en tiedä milloin niitä bugeja on ollut, kenties tullut päivityksissä lisää tai jotain. onhan windowsistakin (vaikkapa xp:stä) korjattu enemmän haavoittuvaisuuksia kuin ehkä jostain linuxista. :)
pyydän anteeksi, etten osaa kirjoittaa neutraalia tekstiä
lainaa
bugiman

20.09.2009 klo 19.16

niin no, kaikki bugithan nyt eivät ole sydäntä särkevän dramaattisia ja aiheuta pelaajalle ennenaikaista kaljuuntumista. Korkeintaan lievää närästystä jos saman "monsteri puussa jumissa" bugin kohtaa uudelleen.
Ja yleensä päivitykset kyllä korjaavat vakavampia bugeja mutta pahksi onneksi sitten tuovat joitan uusia. Joten tuskimpa WoW olisi sellainen menestys kuin mitä se nyt on jos pelin julkaisu hetkellä siinä olisi todellakin ollut 180 000 sellaista vakavaa bugia joka olisi esim aina kaatanut clientin tms.
lainaa
Purkaja

Rekisteröitynyt 08.06.2008

21.09.2009 klo 21.16

Sweet mother mercy Skynet is here!
lainaa
Jokunen

27.01.2010 klo 00.38

X-Dreamin avatar icon on aika vitun ärsyttävän näkönen. Ei millään pahalla.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova