Tuorein sisältö

Netin uutispalvelut muuttuvat maksullisiksi

12.04.2010 klo 12.28 | Luettu: 2907 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Googlen toimitusjohtaja Eric Schmidt uskoo sanomalehtien verkkopalveluiden muuttuvan tulevaisuudessa maksullisiksi. Schmidtin mukaan verkkolehtien ongelma ei ole uutispula, vaan bisnesmallin puute. Ilmaisten uutissivustojen pyörittäminen ei tuota suurillekaan sanomalehdille kassavirtaa, vaikka palvelun ylläpito saattaa olla hyvinkin kallista. Cnetin mukaan New York Times ja Wall Street Journal ovat siirtymässä maksullisiin verkkouutisiin. Times tarjoaa lukijoille muutamia ilmaisia artikkeleita ja kestotilausta uutispalveluunsa kun Wall Street Journal puolestaan luottaa mikromaksuihin ja yksittäisten artikkelien kaupitteluun.

Myös mediamoguli Rupert Murdoch uskoo digilehtien maksullisuuteen. Miehen mukaan Applen iPadin kaltaiset tuotteet saattavat pelastaa koko sanomalehtialan, kertoo päivän Aamulehti. Murdochin mukaan lukijat ovat valmiita maksamaan haluamastaan sisällöstä, mikäli eivät saa tätä ilmaiseksi. Murdochin omistamat iso-britannialaiset sanomalehdet Times ja Sunday Times muuttavat nettipalvelunsa maksullisiksi tulevana kesänä.



V2.fi | Matti Lintula
< Euroviisukarsinnoiss... Vodka-pullo paljasta... >

Keskustelut (6 viestiä)

Heke32

Rekisteröitynyt 24.06.2008

12.04.2010 klo 13.58

Joku vain nappaa screenshotteja tuon maksullisen sisällön puolelta ja uploadaa jonnekkin. Problem solved
Hengeyokai

Rekisteröitynyt 29.07.2008

12.04.2010 klo 14.06

Pöh, ketään kiinnosta katella mitään ruutukaappauksia uutisista, kun ilmaisia uutispalveluita löytyy netistä vastaisuudessakin pilvin pimein.
Halapa

12.04.2010 klo 14.53

Laadusta ja sisällöstä viis, kunhan on ilmaista.
business

12.04.2010 klo 16.33

"Schmidtin mukaan verkkolehtien ongelma ei ole uutispula, vaan bisnesmallin puute."

Mites ne mainokset, joita joka uutissivu on täynnä...
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

12.04.2010 klo 17.41

business kirjoitti:
"Schmidtin mukaan verkkolehtien ongelma ei ole uutispula, vaan bisnesmallin puute."

Mites ne mainokset, joita joka uutissivu on täynnä...


Niillä ei vielä kummoista uutishuonetta rahoiteta. Tällä hetkellä ne antavat uutissivustoille lähinnä pientä helpotusta pohjattoman rahakaivon reunalle.
Kultakaivos

12.04.2010 klo 18.11

Ei pidä paikkaansa. Katsokaa vaikka V2.fi:n toimitusta, joka jätkä on mainostuloilla hankkinut Ferrarin ja yksityissuihkukoneen. Yhdellä uutisella saattaa olla aivan helposti TUHAT katselukertaa ja jokaisesta katselusta mainostajat ovat valmiita maksamaan kymmeniätuhansia euroja.

Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova