Tuorein sisältö

GTR Evolution

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Ajopelit, Simulaatiot
Pelaajia: 1, verkkopeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: SimBin
Julkaisija: Atari
Julkaisupäivä: 05.09.2008
Pelin kotisivut
Matti Lintula

09.09.2008 klo 11.32 | Luettu: 12589 kertaa | Teksti: Matti Lintula

Ammattikuskin ajopäiväkirjat
GTR Evolution lupaa mainoslauseisiin tottuneelle nimenä paljon, mutta on oikeastaan evoluutiota yksinkertaisimmillaan. DVD-julkaisu on lisäsisällön kera uudelleen pakattu Race 07. Ruotsalaisen SimBinin peleihin vihkiytymättömille kerrottakoon, että kyseiseltä studiolta on tullut markkinoille PC:n kenties realistisimmat rata-autosimulaattorit jo useamman vuoden ajan. GTR Evolution on uusin kehitysversio vuonna 2005 päivänvalon nähneestä GTR-kilvanajopelistä, eikä uusi paketti jätä autopelifriikkiä kylmäksi.

Rata on kilpailua varten


Aivan ensimmäisenä koen velvollisuudekseni teroittaa, että GTR Evolution on rata-autosimulaattori. Pelissä ei nähdä tuunausta, driftausta tai ghetto-maastureita. Pelaajan eteen isketään kattava nippu maailman kuuluisimpia kilparatoja ja kasa puhdasverisiä kilpa-autoja useasta eri luokasta. Henkistyminen on vahvasti läsnä kun fanaatikon edessä kohtaavat pyhä kolminaisuus; kuljettaja, auto ja rata. Tässä on GTR Evolutionin sydän.

Radoissa löytyy koko World Touring Car Championship -kilpasarjan valikoima vuosilta 2006 ja 2007. Näiden lisäksi tarjolla ovat Imolan, Estorilin ja Nürburgringin radat. Saksan jättiläisestä mukana on myös pahamaineinen ja nykyään autopeleille välttämätön Nordschleife. Radat on mallinnettu tarkasti esikuviensa mukaan, ja jo pelkkä ratojen määrä lupaa pelille pitkää ikää. Asfalttikiemuroita voi tahkota kuivalla kelillä sekä tihku- tai rankkasateessa, joista viimeinen tekee ajamisesta melkoista taiteilua.

Kalustoa ratojen kuluttamiseen löytyy monenlaista. Mukana ovat WTCC-sarjan autot vuosilta 2006 ja 2007 sekä historiakatsaus vuodelta 1987 turbotetun Alfa Romeon ja E30-korimallin BMW:n ohjaimissa. Rajumpaa ratarassia löytyy GT-luokista, joita mukana on kolme eritasoista. Formulistit voivat hurjastella F3000-luokan hirmuilla tai miedommilla Formula BMW -luokan katukanooteilla. Mielenkiintoisia sarjoja ovat myös eritasoiset Caterham- ja Radical-luokat. Autolista vaikuttaa luettuna hieman suppealta, mutta luokat ovat varsin erilaisia ja jokainen löytää varmasti valikoimasta oman suosikkisarjansa.

Sulaudu osaksi asetta


Radalla ajettaessa paras tunne on se, kun auto ja kuljettaja tuntuvat hitsautuvan yhteen ja neljästä renkaasta tulee kuin kaksi uutta käsiparia. Tämän saavuttaminen vaatii lukuisia ajotunteja ja on haastavuudessaan äärimmäisen palkitsevaa. Virtuaaliradoilla tätä miehen ja masiinan yhteenliittymää päästään todistamaan harvoin ja mikäli näin tapahtuu, on usein kyse vain liian helposta ajomallista. GTR Evolutionissa auton kanssa samalle aaltopituudelle pääseminen on äärimmäisen palkitsevaa. Kullakin autoluokalla on omat erityispiirteensä ja käytöksensä, joihin tutustuminen on mielenkiintoista ja antoisaa ajanvietettä. Aluksi jo yhdenkin ratakierroksen virheetön suorittaminen tuntuu lottovoitolta.

Kun lopulta kinkkinen kilpuri pysyy hanskassa ja iskeytyy mutkiin kuin ajatus, on pelaajalla hymy herkässä. Kiitos tästä kaikesta kuuluu SimBinin pelimoottorin ajomallille, joka on riittävän realistinen, mutta silti sopivasti anteeksiantava myös aloittelijoille, jottei oppimiskynnys nouse eteen Kiinan muurin korkuisena masentavana seinänä. Liikkeelle pääsee helposti ilman ajoapujakin, mutta nopean kierroksen tekeminen vaatii tarkkuutta.

Kilpailumuotoja löytyy välittömästi kisaan hyppäävästä R-CADE-tilasta pitkiin, usean kilpailuviikonlopun mittaisiin kausitiloihin GT- tai WTCC-luokan autoilla. Kilpailuihin kuuluvat aidon asian tapaan vapaat harjoitukset, aika-ajo ja varsinainen kilpailu. Autoaan voi säätää radalle sopivaksi ja asetukset voi tallentaa myös myöhempää käyttöä varten. Säätövaihtoehtoja löytyy reilusti, mutta liiallisuuksiin ei ole sorruttu. Kilpailujen aikana renkaat ja polttoaine kuluvat, jolloin pitkissä kisoissa varikkokäynnit ovat välttämättömiä. Lippuja pelissä on hieman niukasti, sillä mukana ovat vihreän lipun lisäksi vain nopeammasta takanatulijasta varoittava sininen, vaarasta kertova keltainen ja hylkäämisen paljastava musta lippu. On siis turha odottaa, että radalle ilmestyisi esimerkiksi öljyä kanssakilpailijoiden autoista. Myös lähtöjen uusimiset ja turva-auton perässä köröttely loistavat poissaolollaan.

Realismia siellä, lepsuilua täällä


GTR Evolution on realistinen peli, mutta autenttista kisakokemusta ei silti aivan saavuteta. Pahimpana silmään pistää autojen vauriomallinnus, joka on paikoin pelihalliluokkaa. Spoilerit saattavat tippua, mutta vaikka neulansilmässä nukahtanut kuski kiskaisee ratatykkinsä sata lasissa seinään, ei auto aina edes sammu. Tekniseen vikaan keskeytykset ovat harvassa, vaikka autonsa saakin oikein yrittämällä kyllä särjettyä korjauskelvottomaan kuntoon.

Kilpailuissa on tiivis tunnelma, mutta jotenkin kisailu jää hieman autioksi ja suorituskeskeiseksi kokemukseksi, joka tietysti toisaalta osoittaa keskittymistä olennaiseen. Radioliikenteen vähäisyys varikolta kuljettalle tekee ajamisesta välillä varsin yksinäisen tuntuista puurtamista. Evolutionin moninpelioptiot ovat peruskamaa. Verkossa voitosta taisteleminen on luonnollisesti tunnelmallisempaa kuin kiskoilla ajavien tekoälykuskien välissä pujoittelu.

Graafisesti peli ei aiheuta silmien hierontaa, mutta terävä ja selkeä ulkoasu mahdollistaa paremman keskittymisen olennaiseen, antaen silti jonkin verran silmäkarkkia sivustakatsojille. Pelin minimivaatimukset ovat melko yläkanttiin arvioidut ja Evolution pyörikin vallan mainiosti nyt jo hieman iäkkääksi jääneellä AGP-väyläisellä Radeon 9800 Pro -näytönohjaimella. Pelin sai kyllä hyytymään maksimiasetuksilla myös uusinta tekniikkaa sisältävällä tehopelikoneella, mutta tämä oli todella erikoinen poikkeustapaus ja saattoi johtua pelissä olevasta ohjelmointivirheestä. Välillä peli kaatui Windows Vistassa mystisesti kesken ajamisen, mutta ongelmaa ei esiintynyt vanhemmalla Windows XP:llä.

Äänipuoli on pääasiassa hallussa. Moottorit kuulostavat tuhdeilta, mutta kolarit ja rengasäänet paikoin siltä kuin legopalikoita pyöriteltäisiin sinkkiämpärissä. Tarkoituksenmukaiset äänet kuitenkin kertovat pelaajalle jatkuvasti tärkeää tietoa auton toiminnasta ja renkaiden pidosta. Etenkin jälkimmäinen on hoidettu kokonaisvaltaisesti hyvin. Oikealla autolla pidon loppumisen tuntee häntäluussaan, mutta peleissä penkkiä ei voida liikutella, joten tilanne on ilmaistava toisella tavalla. Evolutionissa pidon rajat tuntuvat näppärästi hyvien force feedback -efektien, ääniefektien ja graafisen pompotuksen yhdistelmänä.

Autokoulua ja ammattikisailua


Useimmat rata-autopelit sortuvat tosiharrastajat typerryttävän pelihallimaiseen ajotuntumaan tai niin kovan luokan fysiikkamallinnukseen, että amatööriltä lentää lippalakki päästä. GTR Evolution venyy molempien pelaajaryhmien uniin tarjoamalla hyvät ajoavut ja helpot kilpaluokat aloittelijoille, sekä raakaa realismia kokeneemmille ratinveivaajille. Moninpeli mahdollistaa verkkoturnausten ja kilpakausien järjestämisen, joista harrastajaporukoille riittää hupia pidemmäksikin aikaa. Lisäksi pelistä löytyy tuki kaiken hienoimmillekin rattiohjaimille H-vaihdekaavioineen ja kytkinpolkimineen. Peliä voi yllättäen kuitenkin pelata jotenkuten myös näppäimistöllä, joka on jälleen ehdoton valtti satunnaiskuskien pilttuussa.

Ääni- ja kuvamaailma Evolutionissa on melko suoraviivaista ja funktionalistista ilman mitään ylimääräistä, mikä ei varsinaiseen ajamiseen liity. Pelissä onkin keskitytty olennaiseen ja tehty se hyvin. Race 07 -omistajille GTR Evolutionia myydään myös lisäosana, mutta SimBinin peleihin tutustumattomille tämä itsenäinen pelipaketti on erittäin hyvä tapa päästä sisään ruotsalaisten näkemykseen realistisesta autosimulaatiosta. Mikäli hyllystä löytyy jo useampi yhtiön peli, kannattaa katsastaa Evolutionin auto- sekä ratalista ja pohtia, tarjoaako paketti hintansa verran uutta sisältöä.

V2.fi | Matti Lintula

GTR Evolution (Tietokonepelit)

GTR Evolution on yksi tämän hetken kuumimmista autosimulaattoreista, joka kaappaa vasta-alkajat mukaansa ja koulii näistä todellisia ratahirmuja. Parempi vauriomallinnus olisi tehnyt pelistä lähes täydellisen kilvanajopelin.
  • Ajotuntuma
  • Auto- ja ratavalikoima
  • Joustava vaikeustaso
  • Askeettinen tunnelma
  • Kehnohko vauriomallinnus
< The Chronicles of Na... Spore... >

Keskustelut (4 viestiä)

Ulquiorra

Rekisteröitynyt 02.10.2007

10.09.2008 klo 12.54

Kuullostaa lupaavalta peliltä.
Voisin harkita kovin tämän pelin hankkimista.

Ainakin hyvät arvostelut on saanut tämä peli. :)
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

12.09.2008 klo 17.13

Täyttä laatua! Tilattu on, mutta siihen asti kun tulee on tyytyminen warezverzioon :)
lainaa
Jone32

Rekisteröitynyt 19.09.2008

19.09.2008 klo 18.31

paras ajopeli heti gran turismon jälkeen. pc:lle pakko hankinta.
lainaa
Monsteri

01.12.2008 klo 20.48

http://www.s8.createphpbb.com/simracingsuomi

puuhaamme suomi sarjaa kyseiseen peliin, kaikki ketä kiinnostaa niin mukaan keskusteluun...
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova