Tuorein sisältö

Tiedätkö, mistä halpa Steam-avaimesi on peräisin?

02.10.2014 klo 12.30 | Luettu: 21335 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen



Indie-kehittäjä Leszek Lisowski kirjoittaa Gamasutran blogissaan ilmiöstä, jota moni ei tule ehkä ajatelleeksikaan.

Lisowski on mukana kehittämässä Worlds of Magic -nimistä strategiapeliä, joka julkaistiin Steam Early Accessin kautta hiljattain. Osana julkisuuskampanjaa kehittäjät tietenkin ilmoittivat, että journalistit ja suositut youtubettajat voivat pyytää heiltä Steam-avaimia arvostelukäyttöön. Pyyntöjä alkoikin pian tipahdella kymmenittäin ja osa pyysi jopa useampia avaimia - yhden itselleen, toisen kaverille.

Jossain vaiheessa Lisowski sai kuulla, että pelin Early Access -avainta myydään G2A.comin kautta paljon halvemmalla kuin Steamissa. Tämä ihmetytti häntä, sillä hinta oli asetettu kaikkialla samaksi. Lisowski kokeili ostaa yhden avaimen ja yllättyi, kun saikin takaisin itse arvostelukäyttöön lähettämänsä koodin. Tämän jälkeen hän havaitsi, että moni avainpyynnöistä oli tullut samalta Gmail-tililtä, jonka osoitetta oli vain muunneltu hieman (minkä Gmail mahdollistaa).

Käytännössä siis osa halpoja Steam-avaimia kaupittelevista on hankkinut avaimensa tekeytymällä peliarvostelijaksi tai youtubettajaksi. Pienet pelitalot, joilla ei ole PR-ihmisiä palkkalistoillaan, eivät useinkaan ehdi tarkistaa pyyntöjen perusteita. Lisowski kokeili tätä konstia itsekin ja onnistui saamaan useita ilmaisia avaimia eri peleihin (jotka hän sitten luonnollisesti palautti lähettäjilleen varoituksen kera).

Kun firma otti käyttöön periaatteen, jossa arvostelukoodia haluavan youtubettajan pitää lähettää viesti oman kanavansa kautta, pyynnöt vähenivät noin kolmannekseen.

Olkaapa siis tarkkana, mistä teette halpoja ostoksianne. Kaikki myyjät eivät hanki tuotteitaan rehellisesti.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Rovio aloittaa yt-ne... Keskiyön synkät bugi... >

Keskustelut (16 viestiä)

Drexciya

02.10.2014 klo 12.46 31 tykkää tästä

Huvittavaa nähdä tämän jutun alla G2A.com:in mainos
lainaa
Sleikkari

02.10.2014 klo 13.13

Arvostaisin mikäli korjaisitte uutisessanne olevan epäkohdan.
Alkuperäistekstissä ei mainita sanallakaan videobloggaajia vaan puhutaan yleisesti youtubettajista.
Youtubettaminen kun on muutakin kuin vloggaamista.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.10.2014 klo 13.15 9 tykkää tästä

Toivomasi muutos tehty.
lainaa
asdfqwer

02.10.2014 klo 13.58

Olen myös miettinyt mistä isompien AAA-pelien Steam- ja Origin-avaimet tulevat kauppoihin, jotka myyvät niitä julkaisussa noin kolmanneksen halvemmalla. Onkohan tästä mitään tietoa kenelläkään?
lainaa
fafaafa

02.10.2014 klo 14.04 2 tykkää tästä

Drexciya kirjoitti:
Huvittavaa nähdä tämän jutun alla G2A.com:in mainos


Toihan johtuu vain siitä, että sä olet käynyt noiden kauppojen ja vastaavien saiteilla. Mitä luultavimmin meillä kaikilla näkyy vähän eri mainokset, kun noi on nykyään aina melkosen tarkkaan suunnattuja. Mullahan tossa ei ole G2A:n mainosta koskaan, vaikka kuinka hakkaisin refreshiä, vaan jotaan ihan muuta (ei edes peleihin liittyviä). Mutta tosiaan aika hyvä sattuma. :)
lainaa
aktivisti

02.10.2014 klo 14.19 6 tykkää tästä

Itsehän ostin Dark Souls 2:n ennen julkaisua parilla kympillä juuri joltain G2A:n kaltaiselta itä-Euroopan ihmekaupalta, hajotkoon isot korporaatiot siihen.
lainaa
Sijoitusneuvoja

02.10.2014 klo 15.10 21 tykkää tästä

aktivisti kirjoitti:
Itsehän ostin Dark Souls 2:n ennen julkaisua parilla kympillä juuri joltain G2A:n kaltaiselta itä-Euroopan ihmekaupalta, hajotkoon isot korporaatiot siihen.

Tuntuu varmasti nyt hyvältä tuettuasi pelin kehittäjien sijasta Venäjän mafiaa.
lainaa
Sevlaa_saastoa

02.10.2014 klo 15.53 1 tykkää tästä

Valitettava tosiasia nyt vaan on että kuluttaja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin kauan kuin palvelu pelaa. Olen itsekin ostanut Kinguinin kautta useammankin pelin ja tiedän kyllä että koodit on hommattu vähintääkin kyseenalaisia keinoja käyttäen. Niin kauan kun pelit ilmestyvät ja pysyvät palveluissa mihin ne aktivoin niin en aio muuttaa tapojani. Muutamia pelejä ostan kuitenkin täyteen hintaan kehittäjästä riippuen, esim. Witcher 3.
lainaa
jedpj

02.10.2014 klo 20.06 1 tykkää tästä

Jos ostelee tommosia niin miksei saman tien piratebaysta täysilmaseks
lainaa
TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

02.10.2014 klo 20.07

Sevlaa_saastoa kirjoitti:
Valitettava tosiasia nyt vaan on että kuluttaja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa niin kauan kuin palvelu pelaa. Olen itsekin ostanut Kinguinin kautta useammankin pelin ja tiedän kyllä että koodit on hommattu vähintääkin kyseenalaisia keinoja käyttäen. Niin kauan kun pelit ilmestyvät ja pysyvät palveluissa mihin ne aktivoin niin en aio muuttaa tapojani. Muutamia pelejä ostan kuitenkin täyteen hintaan kehittäjästä riippuen, esim. Witcher 3.

Tämä vahvasti. Steamissä shadow of mordor premium edition 75e ja gaming dragonsissa 28e. Ei tarvitse kauaa miettiä kumman nappaa. Mutta taas jos kyseessä on oikeasti sellainen peli mitä odotan ja arvostus tekijöihin on kuten CDproject niin totta helvetissä maksan täyden hinnan ja ostan sieltä mistä tekijät varmasti saavat roposensa. Tärkeintä on että jotain maksaa ja mennään laillisilla teillä. Warettamista ei tueta.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

02.10.2014 klo 20.15 3 tykkää tästä

TaiZuuni kirjoitti:
Tärkeintä on että jotain maksaa ja mennään laillisilla teillä. Warettamista ei tueta.


Tässä onkin vähän se, että nyysityn CD-avaimen käyttö ei varsinaisesti ole laillista eikä ei-warettamista. Kuten joku tuossa totesikin, vahinko saattaa olla pienempi jos vain lainaisi koko pelin ruotsalaisten kirjastosta - ei ainakaan tulisi tukeneeksi hämärähommia. Mutta kaikki kauppiaat eivät tietenkään ole epärehellisiä.
lainaa
Liimaletti

03.10.2014 klo 09.55 3 tykkää tästä

TaiZuuni kirjoitti:
Tämä vahvasti. Steamissä shadow of mordor premium edition 75e ja gaming dragonsissa 28e. Ei tarvitse kauaa miettiä kumman nappaa. Mutta taas jos kyseessä on oikeasti sellainen peli mitä odotan ja arvostus tekijöihin on kuten CDproject niin totta helvetissä maksan täyden hinnan ja ostan sieltä mistä tekijät varmasti saavat roposensa. Tärkeintä on että jotain maksaa ja mennään laillisilla teillä. Warettamista ei tueta.
Tässä komppaan Mikkoa. Warettamalla et sentään rahallisesti tukisi rikollisia kuten nyt teet. Julkaisia/tekijä ei saa noista rahoista yhtään mitään ja jos on pakko pelata pelejä joista et halua maksaa, on warettaminen vähemmän hämärää, mutta laitonta toki sekin. Jos koet, että julkaisia ei rahoja pelistään ansaitse, eikö silloin ole parempi jättää peli kokonaan hommaamatta? Aivan käsittämätön ajattelutapa se, että jostain pelistä ei tekijät mielestäsi ole ansainneet sinun rahojasi, mutta peliä on silti pakko saada pelata.a Eikö paras vaihtoehto olisi se, että odottaa pelin alekampanjaa, jos peli on mielestäsi liian kallis etkä "arvosta" tekijöitä tarpeeksi.

Muutenkin tämä länsimainen ajattelutapa, että kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla on masentava. Ihan sama kuka orja on ne missäkin hikipajassa nälkäpalkalla väsännyt kunhan tuote vain on mahdollisimman halpa. Orjatyövoima tuskin pätee peliteollisuudessa, mutta en silti pysty käsittämään näitä meriselityksiä millä aina "oikeutetaan" itselleen se miksi pelistä ei tarvitse maksaa, mutta silti sitä on oikeus pelata.

Ainoa, joka tulee huijatuksi Gaming Dragonissa (ja muissa vastaavissa) on kuluttaja. Hämäräveikot myyvät epärehellisesti hankittuja avaimiaan, jonka rahoista tekijät/julkaisija ei näe senttiäkään.

Toivon todella, että Valve alkaa puuttumaan näihin kovalla kädellä tulevaisuudessa.
lainaa
Bob

03.10.2014 klo 12.58

Liimaletti kirjoitti:
TaiZuuni kirjoitti:
Tämä vahvasti. Steamissä shadow of mordor premium edition 75e ja gaming dragonsissa 28e. Ei tarvitse kauaa miettiä kumman nappaa. Mutta taas jos kyseessä on oikeasti sellainen peli mitä odotan ja arvostus tekijöihin on kuten CDproject niin totta helvetissä maksan täyden hinnan ja ostan sieltä mistä tekijät varmasti saavat roposensa. Tärkeintä on että jotain maksaa ja mennään laillisilla teillä. Warettamista ei tueta.
Tässä komppaan Mikkoa. Warettamalla et sentään rahallisesti tukisi rikollisia kuten nyt teet. Julkaisia/tekijä ei saa noista rahoista yhtään mitään ja jos on pakko pelata pelejä joista et halua maksaa, on warettaminen vähemmän hämärää, mutta laitonta toki sekin. Jos koet, että julkaisia ei rahoja pelistään ansaitse, eikö silloin ole parempi jättää peli kokonaan hommaamatta? Aivan käsittämätön ajattelutapa se, että jostain pelistä ei tekijät mielestäsi ole ansainneet sinun rahojasi, mutta peliä on silti pakko saada pelata.a Eikö paras vaihtoehto olisi se, että odottaa pelin alekampanjaa, jos peli on mielestäsi liian kallis etkä "arvosta" tekijöitä tarpeeksi.

Muutenkin tämä länsimainen ajattelutapa, että kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla on masentava. Ihan sama kuka orja on ne missäkin hikipajassa nälkäpalkalla väsännyt kunhan tuote vain on mahdollisimman halpa. Orjatyövoima tuskin pätee peliteollisuudessa, mutta en silti pysty käsittämään näitä meriselityksiä millä aina "oikeutetaan" itselleen se miksi pelistä ei tarvitse maksaa, mutta silti sitä on oikeus pelata.

Ainoa, joka tulee huijatuksi Gaming Dragonissa (ja muissa vastaavissa) on kuluttaja. Hämäräveikot myyvät epärehellisesti hankittuja avaimiaan, jonka rahoista tekijät/julkaisija ei näe senttiäkään.

Toivon todella, että Valve alkaa puuttumaan näihin kovalla kädellä tulevaisuudessa.

Julkaisijat vetävät nykyään niin paljon välistä DLC ja preorder pelleilyllä ettei oikeasti jaksa kiinnostaa mikä on moraalisesti oikea tapa maksaa pelistä.
Julkaiskaa pelit niin kuin 90-luvulla, kokonaisina ilman kikkailua, niin annan rahat ilman kikkailua.
lainaa
Mazena

Rekisteröitynyt 29.10.2007

03.10.2014 klo 13.35

Olisi ihan mukavaa, että tällaiset kaupustelijat ja verkkokaupat tuotaisiin julki tästä toiminnasta.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

04.10.2014 klo 09.51

Bob kirjoitti:
Liimaletti kirjoitti:

, mutta en silti pysty käsittämään näitä meriselityksiä millä aina "oikeutetaan" itselleen se miksi pelistä ei tarvitse maksaa, mutta silti sitä on oikeus pelata.

Julkaisijat vetävät nykyään niin paljon välistä DLC ja preorder pelleilyllä ettei oikeasti jaksa kiinnostaa mikä on moraalisesti oikea tapa maksaa pelistä.
Julkaiskaa pelit niin kuin 90-luvulla, kokonaisina ilman kikkailua, niin annan rahat ilman kikkailua.

Just niin. Olet oikeutettu saamaan tuotteen, mutta tekijä ei välttämättä pyytämiään rahoja, koska ... aurinko paistoi silmään.
lainaa
entitled

04.10.2014 klo 16.16

Juu en ymmärrä mikä OCD näillä eräillä "protestoijilla" on. Itselläni ei ole mitään halua tai tarvetta ostaa tai muutenkaan hankkia tuotteita jotka eivät miellytä
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova