Microsoftiltakin tee-oma-peli -peli
LittleBigPlanetin jättimäinen suosio on herättänyt henkiin vuosi sitten hissukseen esitellyn projektin nimeltä Boku. Sitä kuvaillaan "visuaaliseksi ohjelmointikieleksi lapsille" ja tietenkin 'ohjelmointi' keskittyy peleihin. Microsoftin kehittäjäkonferenssissa sitä esiteltiin nyt uudestaan ja kerrottiin, että Bokua voidaan odottaa jo ensi vuoden alkupuolella.
Bokulla voi tasoloikkien lisäksi suunnitella mm. sokkeloita ja kilpa-ajoja, mitä alla oleva video esittelee. Graafinen tyyli ei ehkä hurmaa LBP:n lailla, mutta mitä mieltä ovat V2.fi:n lukijat?
Bokun projektisivu Microsoftin tutkimussivustolla.
Keskustelut (19 viestiä)
02.11.2008 klo 15.15
02.11.2008 klo 15.26 1
Etpä tietenkään, kun sitä ei Ps3:lle saa.
Aika mielenkiintoiselta vaikuttaa, ainoa huolenaihe on että kuinka rajoittunut tuo on.
02.11.2008 klo 15.29
Rekisteröitynyt 27.06.2008
02.11.2008 klo 15.30
Rekisteröitynyt 29.05.2008
02.11.2008 klo 15.40
Epäilen että ketään ei kiinnosta "ohjelmoida" pelejä, koska niistä ei ikinä saa oikeesti hyviä tämmöisillä click & play tyylisillä jutuilla.
Olen samaa mieltä... Onhan se varmaan aluksi kivaa, mutta kun huomaa kuinka rajoittunu se peli sitten kuitenkin on niin kyllästyy.
Rekisteröitynyt 25.10.2008
02.11.2008 klo 15.53
Rekisteröitynyt 08.12.2007
02.11.2008 klo 16.15
Etpä tietenkään, kun sitä ei Ps3:lle saa.
Failure.
Eniveis, pidin graafisesta tyylistä. Mutta siihen se jääkin, muuten ei kiinnosta.
02.11.2008 klo 16.25
02.11.2008 klo 17.08
Ps. Omistan boxin ikävä kyllä en ps3:sta
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.11.2008 klo 17.26
Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.
02.11.2008 klo 18.00
Huvittavinta tässä oli stickboyksi ristitty eräs hahmo:D
Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.
3D on tylsää, mutta ns. 2D taas ei? 3D:ssä meno suunta ei ole rajoitettu kun taas LBP:ssa ei niitä vaihtoehtoja kauheasti ole..
Editori jossa voi tehdä autoradasta "Doomiin" ruutuja ei voi olla rajoitettu!
Stickboyta en löytänyt, mutta eikö luulisi että hahmot saa nimetä vaikka Sonyfaniksi, joka sitten ajaa autolla Säkkipojan yli..
Et ole tainnut leikkiä Far Cry2:en editorilla? Ei ehkä ole yhtä monipuolinen kuin tämä tai LBP mutta se 3D on jo itsessään yksi osa jolla leikkiä, mutta tappo tylsää se ei ole.
Enkä voi olla nauramatta kun kehut 2D mutta sanot 3D tappotylsäksi..
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.11.2008 klo 19.17
02.11.2008 klo 19.31
LPB:tä en ole päässyt kokeilemaan, mutta vapaamman kuvan tuosta mikrosoftin tuotoksesta saa kuin LPB:stä.
Jos peli tukee tekstinsyöttöä, ja tuo "koodikieli" yltää edes murto-osaan flashin actionscriptistä, niin sillähän voi saada aikaan jo mitä.
Kuhan vaan projektit pysyvät järkevän kokoisina, damn that company jos aikovat käyttää tätä pakotteena 120 gbn kovalevyn ostoon. (ittellä jää ainakin peli hyllyyn siinä vaiheessa, ei tämä PC:n työkaluihin edes pysty katsomaan.)
02.11.2008 klo 19.45
Tämä projektihan on aloitettu jo vuosia sitten, joten tuskin kopiosta on kyse. Mitä yhteistä sitäpaitsi näet tämän ja LPB:n välillä? Aivan, ei mitään.
Taitaa vain Sonypoikia pelottaa, että tästä tuleekin jotakin.
02.11.2008 klo 20.42
Rekisteröitynyt 04.11.2007
02.11.2008 klo 22.01
Huvittavinta tässä oli stickboyksi ristitty eräs hahmo:D
Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.
3D on tylsää, mutta ns. 2D taas ei? 3D:ssä meno suunta ei ole rajoitettu kun taas LBP:ssa ei niitä vaihtoehtoja kauheasti ole..
Editori jossa voi tehdä autoradasta "Doomiin" ruutuja ei voi olla rajoitettu!
Stickboyta en löytänyt, mutta eikö luulisi että hahmot saa nimetä vaikka Sonyfaniksi, joka sitten ajaa autolla Säkkipojan yli..
Et ole tainnut leikkiä Far Cry2:en editorilla? Ei ehkä ole yhtä monipuolinen kuin tämä tai LBP mutta se 3D on jo itsessään yksi osa jolla leikkiä, mutta tappo tylsää se ei ole.
Enkä voi olla nauramatta kun kehut 2D mutta sanot 3D tappotylsäksi..
Et nyt tajunnut jutun pointtia. En ole tavannut yhtään 3D editorihiekkalaatikkoa, jolla pystyisi luomaan mielenkiintoisia kenttiä. Syynä tähän on juuri se, että on hankalaa tehdä 3D ympäristössä toimivaa editoria, jolla saisi luotua monipuolista jälkeä ilman, että editorin käyttö ei muuttuisi liian hankalaksi. Jos on käyttänyt kunnon pelien kenttäeditoreja, niin tietää ettei ne todellakaan ole mitään helppoja ja tämäkin peli on luultavasti suunnattu casualeille ulkoasusta päätellen. 2D ympäristössä on enemmän rajoituksia, jonka mahdollistaa helpomman ja monipuolisemman editorin.
Rekisteröitynyt 08.12.2007
03.11.2008 klo 01.26
Näiden konsoleiden "pelityökalut" häviävät yleensä sen takia, ettei asioita oikein saa yksilöllisen näköiseksi. Kaikki pelit siis ovat jotain linna- tai avaruus-teemaisia minipelejä.
LPB:tä en ole päässyt kokeilemaan, mutta vapaamman kuvan tuosta mikrosoftin tuotoksesta saa kuin LPB:stä.
Jos peli tukee tekstinsyöttöä, ja tuo "koodikieli" yltää edes murto-osaan flashin actionscriptistä, niin sillähän voi saada aikaan jo mitä.
Kyllähän sitä periaatteessa minkä tahansa teeman puitteihin voi kenttiä LBP:ssä tehdä.
Ja mistä vetoa ettei tule minkään sortin koodikieliä mukaan, jos oikeasti tulisi niin en todellakaan laskisi tätä "pelieditoriksi _lapsille_"...
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
03.11.2008 klo 01.37
Rekisteröitynyt 15.06.2008
03.11.2008 klo 09.30
muihin samankailtaisiin pelin(teko) sovelluksiin.
Varmasti jollekin pienelle tuottaa suurta iloa :)