Tuorein sisältö

Listasunnuntai #183

Mikko Heinonen

07.04.2013 klo 11.36 | Luettu: 9668 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

LucasArts, pakollinen oppimäärä
Internet kohahti viime viikolla, kun Disney sulki LucasArts-pelistudion. Bisnes on bisnestä ja studion arvo on vain sen viimeisimmissä menestystuotteissa, mutta moni pitkän linjan pelaaja pahoitti silti asiasta mielensä. Eikä ihme, sillä LucasArtsin (aiemmin Lucasfilm Games) lähes 30-vuotinen historia on täynnä poikkeuksellisen kovia tuotteita, joista tässä on vain muutama. Lisää omat muistelusi kommentteihin!

Maniac Mansion (1987)




Aikana, jolloin seikkailupelit tarkoittivat vielä useimmiten englanninkielisten lauseiden kirjoittamista tekstikenttään, Lucasfilmin SCUMM-pelimoottoriin (Script Creation Utility for Maniac Mansion) perustuvat pelit olivat helppokäyttöisyydessään mullistavia. Toimintosanojen ja inventaarion kohteiden yhdistely kävi vähän pienemmälläkin kielitaidolla, eikä näyttävästä grafiikasta ollut ainakaan haittaa. Jatko-osa Day of the Tentacle on monen mielestä eräs kaikkien aikojen parhaista seikkailupeleistä.

The Secret of Monkey Island (1991)




TSOMI taas on oma suosikkini seikkailupeleistä ylipäätään. Se oli ensimmäisiä tosissani pelaamiani seikkailuita ja uskomattoman upea musiikki, veitsellä leikattava Karibian tunnelma, hulvattomat henkilöhahmot ja juonenkäänteet ovat jääneet ikuisesti mieleeni. Siitäkin huolimatta, että muutamaan kertaan oltiin ihan tosissaan jumissa...

The Secret Weapons of the Luftwaffe (1991)




LucasArts ei tehnyt vain seikkailuita, vaan alusta asti tarjontaan sisältyi myös toimintapelejä sun muuta. Battlehawks 1942 aloitti kevyiden, toista maailmansotaa kuvanneiden lentosimulaattoreiden trilogian vuonna 1988. Se huipentui SWOTLiin, joka esitteli natsien kehittelemiä suihkukoneita sun muita kummallisuuksia. Pelisarja käytti 2D- ja 3D-grafiikan yhdistelmää, jossa maasto piirrettiin vektoreilla mutta lentokoneet olivat käsin piirrettyjä.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992)




LucasArts käytti luonnollisesti peleissään monia Lucasfilmin elokuvien hahmoja. Indiana Jones seikkaili jo Last Crusadessa sekä SCUMM-vetoisesti että (kökköisenä) toimintapelinä. Fate of Atlantis kuitenkin osoitti, että LucasArts osaa tehdä hienon Indiana Jones -pelin myös aiheesta, josta ei koskaan tehty Indy-elokuvaa. Pelin uudelleenpeluuarvoa nosti mahdollisuus edetä joko nyrkein tai pohdiskelun avulla.

X-Wing vs. TIE Fighter (1997)




Star Warsia käytettiin myös runsaasti pelien teemana aina 80-luvulta lähtien. Useimmat peleistä olivat melko suoraviivaista toimintaa. Etenkin PC-pelaajat arvostivat kuitenkin X-Wing-sarjaa, jossa pyrittiin "simuloimaan" SW-universumin avaruusaluksia, sikäli kun se nyt on mahdollista.

Knights of the Old Republic (2003)




BioWare ei sekään saanut mainettaan tyhjästä, vaan taustalla oli todella kovia rooliseikkailuita – sellaisia kuin KOTOR. Peli hyödynsi ja laajensi SW:n maailmaa ja oli hienoa pelattavaa myös ei-faneille.

Lego Star Wars (2005)




Lego-peleistä on jo muodostunut oma ilmiönsä, ja onkin hyvä muistaa mistä ne alkoivat. LucasArts oli julkaisijana mukana, kun lapsuuden palikkaleikit yhdistettiin videopeleihin peräti yllättävän hyvin lopputuloksin.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Neverwinter – Ennakk... Might & Magic Heroes... >

Keskustelut (18 viestiä)

Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.04.2013 klo 11.49

Luftwaffe oli ainoa entuudestaan tuntematon.

Indiana Jones & the Fate of Atlantis oli minulle aina aivan liian vaikea. Viimeksi yritin joskus yläasteen lopussa tai lukion alussa, jolloin en silloinkaan selvinnyt alkua pidemmälle.

Pitäisi varmaan yrittää lähiaikoina vielä kerran, sillä pohdintapelit ovat aina tiukkaa tavaraa.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.04.2013 klo 11.53 1 tykkää tästä

Arcane kirjoitti:
Indiana Jones & the Fate of Atlantis oli minulle aina aivan liian vaikea. Viimeksi yritin joskus yläasteen lopussa tai lukion alussa, jolloin en silloinkaan selvinnyt alkua pidemmälle.

Pitäisi varmaan yrittää lähiaikoina vielä kerran, sillä pohdintapelit ovat aina tiukkaa tavaraa.


Sinne Atlantiksen porteille päästiin lukiotaidoilla aikanaan, mutta sitten tämä:

http://gamememorial.com/images/indy_fate/indy_fate_24_big
hörökorva-putkalutka

07.04.2013 klo 12.34

Kertokaa viisaammat, lukeutuuko tämä peli Lucasartsin peleihin: http://en.wikipedia.org/wiki/Their_Finest_Hour_%28video_g

Tämä on yksi kaikkien aikojen hienoimpia lentosimuja.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

07.04.2013 klo 12.37

hörökorva-putkalutka kirjoitti:
Kertokaa viisaammat, lukeutuuko tämä peli Lucasartsin peleihin: http://en.wikipedia.org/wiki/Their_Finest_Hour_%28video_g

Tämä on yksi kaikkien aikojen hienoimpia lentosimuja.


En julistaudu viisaammaksi, mutta kyseinen peli on juurikin keskimmäinen osa trilogiaa Battlehawks 1942 - Their Finest Hour - Secret Weapons of the Luftwaffe.

Kehittäjänä näissä oli Totally Games, Lucasfilm julkaisi.
VMV

07.04.2013 klo 13.43

SWOTL lisäreineen löytyy. Sitä väännettiin aikanaan 386 SX:n kuudellatoista megahertsillä ja ainoalla oikealla FlightStickillä (jolla pelattiin kyllä myös Goalia sun muita...) enemmän kuin olisi yläasteikäisen jantterin ollut hyväksi. Myös orkkis X-Wing oli maagista hyvyyttä, olisi edelleenkin. Kerrankin lisenssipeli joka oli oikeasti vaikea, muttei silti epäreilulla tavalla. Koskee aika montaa muutakin LucasArtsin (tai no Filmin oikeastaan) varhaista peliä.

Indy 4 oli omassa genressään vielä edellisiäkin parempi ja omassa Top 3:ssani. Tod näk pysyvästi. Ensimmäiselle Monkey Islandille en niin lämmennyt, mutta kakkososa räjäytti tajunnan.

En usko liioitellessani paljoa jos väitän valtaosan nykyään kolmekymppisistä aktiivipelaajista pitävän LucasArtsia aika pitkälti kaikkien aikojen pelitalona. Tai no se tai Sierra. Itse kallistun Lucasin puoleen.
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.04.2013 klo 14.00 7 tykkää tästä

Mikko kirjoitti:

Sinne Atlantiksen porteille päästiin lukiotaidoilla aikanaan --


Luin ensin, että "lukutaidolla", ja närkäystyin hieman. :)
Dittohead

07.04.2013 klo 14.51

Outlawsia tuli pelattua penskana monen monta tuntia. Ensimmäisiä Fps-pelejä, ellei peräti ensimmäinen, jossa saa kiikaritähtäimen aseeseen ja aseet piti ladata itse manuaalisesti :)
cubisti

07.04.2013 klo 20.35 2 tykkää tästä

Roque Squadron. II.
Paprika

07.04.2013 klo 20.47

Mitenkäs laajaa tuo Lucas artsin kokonaan oma kehitystyö oli kaikesta missä olivat mukana? Ainakin tuota vanhempaa tuotantoa ja uusimmista force unleashedit kaiketi. Nintendolla tuli nähtyä tuota Lucasfilm Gamesia.

En ihmettele, että Disney lopetti tämän toiminnan. Toivottavasti tulee hyviä star wars pelejä vielä. Kovin paljon sitä tahtoisi nähdä myös uudelleen tehtyinä montaa näistä. Tomb Raider Anniversary on hyvä esimerkki miten klassikoista voi nauttia nykypäivänä.
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.04.2013 klo 20.50

Jaa, Outlaws'ko oli LucasArtsin peli. Kaikkea uutta sitä aina oppiiki. Legendaarinen peli, nevertheless.
Chili

07.04.2013 klo 21.28 2 tykkää tästä

Paprika kirjoitti:
Tomb Raider Anniversary on hyvä esimerkki miten klassikoista voi nauttia nykypäivänä.


Joo QTEä ja checkpointit viiden metrin välein niin siinäpä sitä modernisaatiota. Pitkälle on tultu.
djspede

Rekisteröitynyt 05.07.2012

07.04.2013 klo 21.49 1 tykkää tästä

Full Throttle, Grim Fandango, Monkey Island 1 ja 2, Fate of Atlantis oli ehdottomasti omia suosikkeja. Kovia pelejä kaikki edelleen.
Amarant

07.04.2013 klo 22.45 3 tykkää tästä

Kovin Lucaspeli Grim Fandango puuttuu listalta. Lämpimiä muistoja nämä tuo :)
Rospuutto

Rekisteröitynyt 21.04.2010

07.04.2013 klo 23.41 1 tykkää tästä

Nää on näitä nimikkeitä joiden kanssa vartuttiin. Vieläkin menee pieni vilunväre selkäpiitä pitkin, kun se Full throttlen alun limusiinikohtaus taittuu siihen, että ne prätkät tulee rok-ään-rollin saattelemana sieltä taivaanrannasta.
Enää ei tuu sanottua vau vaikka mitä tämä nykymylly suoltaa steamin uumenista ruudulle, mutta sillon vuonna 1995 13v minä sanoi että vau.
dksfjld

08.04.2013 klo 09.30

Lucas ja Sierra teki monet oman nuoruuteni klassikoista, joita pelailen vieläkin aika-ajoin uudestaan läpi. Oma Lucasarts-suosikkien järjestys varmaan seuraava (top-5):

1. Day of the Tentacle
2. Fate of Atlantis
3. Monkey Island 2
4. Tie Fighter
5. Sam & Max
kaktuz

Rekisteröitynyt 27.05.2007

08.04.2013 klo 16.45

herc's adventures
Hize

Rekisteröitynyt 06.09.2008

10.04.2013 klo 16.57

Battlefront 1 ja 2 olivat omalla kohdallani ne mieleenpainuvimmat pelit. Pikkuveljen ja kavereiden kanssa tuli molempien pelien parissa monta tuntia kulutettua. Hauskaa sotimista.
Juube

10.04.2013 klo 18.53

Dark Forces-sarja väännetty läpi monet kerrat perä perään.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova