Tuorein sisältö

Listasunnuntai #203

Mikko Heinonen

25.08.2013 klo 18.20 | Luettu: 9784 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Pitkä nenä piraateille
Tämänviikkoinen Listasunnuntai on jälleen lukijatoive. Hassun kopiosuojauksen sisältänyt Game Dev Story on tulossa pian Steamiin, joten vakiolukijamme SeppoN kyseli IRC:n puolella, saisiko listaa kaikenlaisesta hauskasta, jota pelinkehittäjät ovat piraattien kiusaksi kehitelleet. Saa toki, ja kaikenlaisia listoja saa edelleen toivoa palautelomakkeen ja IRC-kanavan kautta.

Peleihin piilotetut kiusat kopioijille eivät ole yleensä pitkäikäisiä, sillä warez-skene kyllä poistaa ne pian siinä kuin kopiosuojauksetkin. Joskus ne kuitenkin saattavat ostaa pelille arvokasta lisäaikaa jälleenmyynnissä, tai jopa saada piraattipelejä pelaavan miettimään tekojaan. Ainakin pelin tukifoorumeilla hölmöjä kyselevälle nauretaan.

Game Dev Story




Suhteellisen tuntematon indie-kehittäjä sai näkyvyyttä pelilleen päästämällä siitä itse levitykseen version, joka vaikutti ensin toimivan normaalisti. Pelaajan edettyä tässä pelinkehityspelissä jonkin matkaa alkoikin piratismi yllättäen syödä firman tuotot. Moni päätyi hankkimaan halvan pelin pelkän tämän julkisuuden perusteella.

Settlers III




Blue Byten valtakunnanrakennussarjan kolmososaa piraattina pelaava sai pian havaita, että mineraaleja louhivat kaivosmiehet tuottavatkin pelkästään possuja. Tämä teki asetuotannosta lievästi sanoen haastavaa.

Metal Gear Solid




Tämä sai itsenikin raapimaan päätä, vaikka olin ostanut pelaamani pelin. Kesken kaiken Snaken piti ottaa yhteyttä Meryliin taajuudella, joka lukee "on the back of the CD case". Mutta eihän Snakella ole tavaroissaan mitään CD-koteloa, mitä hittoa? Hetken kuupoilun jälkeen selvisi, että tässä tarkoitetaan ihan sen pelin oikeaa koteloa.

ArmA II




Sotapelistä tulee hiukan hankalaa, kun on käytännössä mahdotonta osua viholliseen. ArmA II:n FADE-nimellä kulkenut järjestelmä teki kaikista aseista surkeita tussareita ja lisäksi värisytti näyttöä sun muuta.

Mirror's Edge




Eteneminen tässä DICEn pientä kulttimainetta nauttivassa pelissä vaatii loikkimista vauhdilla hyppyreistä. Pirullinen antipiracy-systeemi hidastaakin vauhdin aina hyppyrille saavuttaessa.

Crysis Warhead




Lisää EA-hupailua. Crackin tai no-cd-ohjelman käyttäminen saattoi aiheuttaa sen, että aseen ammukset muuttivat muotoaan varsin odottamattomasti.

Grand Theft Auto IV




Kysymys kuuluukin, onko tämä GTA IV:n piraattiversio vai NYPD Blue: The Game?

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Lola Pandan syntysij... >

Keskustelut (19 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

25.08.2013 klo 18.33 4 tykkää tästä

Bonus:

Michael Jackson: The Experience -pelin DS-versio tunnistaa olevansa piraattikopio ja soittaa kaikkien kappaleiden päälle vuvuzelaa. Olisi päässyt listalle, jos video ei olisi näin kauhean huono.

http://www.youtube.com/watch?v=WZwFxAi76iI
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.08.2013 klo 18.37 1 tykkää tästä

Batmanissakö se liitoviitta lakkas toimimasta? Ja eikö piraatti-mgs menny jossaki vaiheessa pc:llä vaan yksinkertasesti rikki, ei päässy jostain kohasta eteenpäin vaa peli aina kaatu.
Raimunen

25.08.2013 klo 19.19 2 tykkää tästä

PC:n Alan Wake piirtää hahmolle merirosvoista tunnetun silmälapun, eikä ilmeisesti juuri muuta. :)
500mk

25.08.2013 klo 19.29 1 tykkää tästä

Varmaan moni Amiga 500:lla pelaillut muistaa Falcon-lentosimulaattorin kopiosuojauksen: kone syöksyi aina heti lentoonlähdön jälkeen liekeissä maahan, jos yritti pelata varmuuskopioilta. Piti soittaa Mikropasille, että mikä tätä peliä riivaa. Oli sen verran kallis peli, että en missään tapauksessa halunnut pelata alkuperäisiltä levykkeiltä.
lolled

Rekisteröitynyt 13.02.2011

25.08.2013 klo 19.50 3 tykkää tästä

Serious Sam 3 skorppari:

http://www.youtube.com/watch?v=e91q5BtlxK0
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

25.08.2013 klo 20.38

perato kirjoitti:
Batmanissakö se liitoviitta lakkas toimimasta? Ja eikö piraatti-mgs menny jossaki vaiheessa pc:llä vaan yksinkertasesti rikki, ei päässy jostain kohasta eteenpäin vaa peli aina kaatu.

Batman: Arkham Asylumissa jäin jumiin 21% kohdalle kun se koukkusysteemi ei enää toiminut ja katonrajassa sijaitsevaan ilmastointikanavaan ei päässytkään :)
surkeapolitiikka

25.08.2013 klo 20.40 1 tykkää tästä

en oikeen ymmärrä miksi tekevät hauskoja esteitä. ihan kuin kannustaisivat piratismiin
MrJ

25.08.2013 klo 21.33 3 tykkää tästä

Melkeimpä kaikki näistä listan suojauksista on kierrettyä, mutta Arma/OFP Fade lienee ainoa joka oikeasti on toiminut.
JumalaAuta

Rekisteröitynyt 18.08.2013

25.08.2013 klo 22.20 1 tykkää tästä

MGS radiotaajuus juttu oli kyllä ovela, sitä pähkäiltiin muistaakseni pidemmänkin aikaa nuorempana.
Internettiä kun ei silloin tätä tiedonhakua varten käytetty samoissa määrin.
Mutta voi sitä euforian tunnetta kun tälläisenkin jutun tajusi aah.
Nykypäivänä vastaavat palapelit peleissä kun ovat luokkaa 'etsi avain (se on pöydällä)' ...

Noh ehkä kaikki on jo kohta nähty, sen takia kaikki uusi on aina p*kaa. Ei sitä samaa uutuuden tunnetta voi enään toistaa kun pääsi ensimmäistä kertaa testaamaan esim ps1, N64 tai xbox.
Ei muuten tullut samanlaista woah elämystä enää nykysukupolvesta, eikä tule tulevistakaan.

Ps. Ennen sai virosta muutamilla markoilla ps1 pelejä torilta. Ne tunnisti piraateiksi cd kotelosta, modi piirin tarpeesta, ja joskus mustavalkoisesta grafiikasta.
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

25.08.2013 klo 22.26

JumalaAuta kirjoitti:

Ps. Ennen sai virosta muutamilla markoilla ps1 pelejä torilta. Ne tunnisti piraateiksi cd kotelosta, modi piirin tarpeesta, ja joskus mustavalkoisesta grafiikasta.

Aijai, PS1:n modipiiri ja vanhempien vironreissut oli kyllä aika voitokas yhdistelmä.
Flatus

Rekisteröitynyt 20.04.2010

25.08.2013 klo 22.30

Tässä lisää:
http://www.cracked.com/article_20482_5-hilarious-ways-gam
ja http://www.cracked.com/article_19162_6-hilarious-ways-gam
janari

Rekisteröitynyt 15.02.2013

25.08.2013 klo 22.39

JumalaAuta kirjoitti:

Ps. Ennen sai virosta muutamilla markoilla ps1 pelejä torilta. Ne tunnisti piraateiksi cd kotelosta, modi piirin tarpeesta, ja joskus mustavalkoisesta grafiikasta.


Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistelen tuon mustavalkoisuuden johtuvan jotenkin scartista/sen puutteesta, kun käytössä oli joku muu tapa pistää kuva pleikkarista telkkuun.
Mirsku

25.08.2013 klo 23.17

Alkuperäisessä MSX2 tietokoneille julkaistussa Metal Gearin jatko-osassa oli perinteinen "katso manuaalista" mutta ovelasti toteutettuna. Yhdessä vaiheessa peliä tulee morsetuksen kaltaista koputusta tietyn kaavan mukaan, ja kyseinen koputus pitää sitten purkaa manuaalissa olevien ohjeiden mukaisesti.
että_näin

26.08.2013 klo 05.50

tai vanhat rpg pelit esim the elder scrolls arena jossa piti ettiä tiettyjä sanoja manuaalista että pääs ekast paikasta läpi.
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

26.08.2013 klo 08.35

janari kirjoitti:

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistelen tuon mustavalkoisuuden johtuvan jotenkin scartista/sen puutteesta, kun käytössä oli joku muu tapa pistää kuva pleikkarista telkkuun.


Et ole väärässä. Piraattipelit oli kopioitu mistä versiosta milloinkin, ja muiden regioneiden pelit käyttivät eri TV-järjestelmää. Se näkyi vain RGB-Scart-kaapelilla oikein.
Jokke

26.08.2013 klo 08.52

En tiedä oliko tässä kyse Biowaren tekemästä jekusta piraateille, mutta Mass Effect 1:ssä kun ampui aseella liikaa ja se ylikuumeni, niin sepä jäi samalla jumiin siihen asti kunnes oli ladannu tallenteen uudestaan. Melko kepponen varsinkin kohtiin jossa pitää räiskiä lähes koko ajan ilman että ehtii tallennetta/peliä ladata uusiksi =)
Andyliini

Rekisteröitynyt 05.01.2011

26.08.2013 klo 12.45 1 tykkää tästä

SNESin EarthBoundissa oli myös aika omalaatuinen esto. Mikäli konsoli huomaa, että peli on piraatti, se tuplaa vihollisten määrän. Pelissä ei ole random battleja, mutta vihollisia esiintyy silti aika paljon. Mikäli pelaaja silti onnistuu pelaamaan tiensä loppupomoon asti, peli jökkää juuri ennen sen alkua.
Ja jökähtäessään se poistaa tallennustiedoston kasetilta.
dai

26.08.2013 klo 13.07

Tuo GTA IV:n systeemi oli kyllä perseestä. Itselläni on aito versio ja kamera heilui silti. Tosin, ongelman saattoi aiheuttaa joko se, että cräckäsin pelin tai sen rankka modaaminen.
Siipi

26.08.2013 klo 18.02

Simon the sorcererissa oli hieno se kiekkosysteemi, jota piti pyöritellä ja etsiä oikeat avainsanat. Sekin tosin amiga-aikoina kierrettiin, kun joku sen hommasi aitona ja oli sellainen 6 sivun nivaska koodikirjaimia printattuna sitten joista syynätä vastaavat sanat.

Kirjoita kommentti

18238

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova