Tuorein sisältö

XCOMin ja Bioshockin lisärit

Matias Puro

17.12.2013 klo 20.27 | Luettu: 2159 kertaa | Teksti: Matias Puro

Ilmakehästä merenpohjaan ja takaisin
XCOM: Enemy Within ja Bioshock Infinite: Burial at Sea Episode 1

Pelintekijät ovat erityisesti viime aikoina alkaneet hyödyntää DLC-julkaisujen potentiaalia, jolloin perinteiset extra-asusteet sekä -kentät ovat saaneet rinnalleen entisaikojen lisäosia mukailevia pelipaketteja. Myös kaksi viimeisen vuoden sisään ilmestynyttä AAA-julkaisua ovat saaneet omat lisärinsä. On aika palata Rapturen ja scifitaktikoinnin pariin.

Valaiden seassa



Bioshock Infiniten ensimmäinen kunnollisen tarinan tarjoava DLC, Burial At Sean ensimmäinen osa, oli yksi syksyn odotetuimpia pelitapahtumia. Tapahtumapaikan Infiniten pilvilinnoista merenalaiseen Raptureen palauttava tarina uhkuu 50-luvun tyylitajun lisäksi film noirin henkeä. Emopelin hahmorakennelmat rukataan uusiksi, kun selvästi aiempaa aikuismaisempi Elizabeth koputtaa yksityisetsivänä vaihtoehtouniversumissakin toimivan Booker DeWittin toimiston ovelle tarjoten toimeksiantoa; kadonnut tyttö on löydettävä elossa.

Vastahakoisesti työn vastaanottava DeWitt tutustuu Elizabethin kanssa täysin uudenlaiseen Raptureen. Aiemmissa peleissä dystopiaksi murentunut metropoli nähdään kaikessa loistossaan ensikertaa, mutta tunnelma jää vaisuksi. Pelintekijät ovat selvästi halunneet antaa pelaajille aikaa ja vapautta tutustua kaupungin tarjoamiin tarinoihin ja tunnelmaan, mutta heti alussa tulee selväksi ettei Bioshock Infinite sovellu pelisuunnittelultaan ja -mekaniikoiltaan juuri muuhun kuin räiskintään. Pasifistinen seikkailu ja interaktio maailman kanssa jää kaikilla tavoin pintapuoliseksi ja pliisuksi, kun niinkin yksinkertainen asia kuin dialogi ei ole Bioshockissa mahdollista.

Pikkusisko, en jaksaisi jäädä



Hieman lässähtäneeksi jäävästä yrityksestään huolimatta alun raikas yritys katoaa lopullisesti, kun pelaajan muutamatuntisen seikkailun täyttää tylsämielinen, toistava ammuskelu. Plasmideiksi uudelleennimetyt vigorit ovat suoraan emopelistä siirrettyjä, eikä kamppailu tuo uusia haasteita tai mielenkiintoa. Infiniten tarina jakoi ilmestyessään pelaajakansan kahtia, mutta yksi on selvää: niin kiemuraisen, vaikuttavan ja kiintovalossa olevan tarinan jälkeen Burial at sean kohdalla tiettyjä juonielementtejä osaa pakostakin odottaa, vaikka ne eivät juuri odotetulla tavalla tapahtuisikaan. Hahmot ovat itsessään edelleen nautittavia - Bookerin rosoista charmia ja Elizabethin itsevarmuutta seuraa mielellään.

Huonoista puolista huolimatta odotan Burial at Sean jatkoa mielenkiinnolla, sillä ennakkotietojen perusteella seuraavassa episodissa pelaajat pääsevät kokemaan maailman Elizabethin silmin. Potentiaali parempaan nimittäin paistaa pelatessa jatkuvasti alta, toteutumisestaan huolimatta.

Lyhyesti: Lisäosa kaatuu toistavaan räiskintään, ennalta-arvattavuuteen sekä lyhyeeseen kestoon. Pelintekijöiden ajatus Rapturen rauhallisesta tutkimisesta on loistava, mutta ei toteudu teknisten rajoitteiden vuoksi.

Pisteet: 73

Hyvää:

  • Film noir toimii aina
  • Elizabeth edelleen parhaiten kirjoitettuja naispelihahmoja


Huonoa

  • Taistelu toistaa itseään
  • Pelimekaniikka liian räiskintäkeskeistä
  • Lyhyt kesto
  • Rapturesta ei oteta kaikkea irti


Muukalaiskotka on laskeutunut



XCOM: Enemy Within on oikeastaan XCOM: Enemy Unknown+, ohjaajan pidennetty versio tutusta kokemuksesta. Päällisin puolin sama pelikokonaisuus sisältää pientä extraa siellä täällä, tarjoten enemmän hiotumpana.

Enemy Withinin kaksi suurinta uudistusta ovat EXALTin, muukalaismyönteisen ihmisryhmän mukaantulo sekä uuden resurssin, meldin lisääminen peliin. Molemmilla on tietyt funktionsa ja uutuudet sulautuvat huomaamattomasti osaksi emopeliä. Lisäksi EW sisältää muutamia uusia yksittäistehtäviä, hahmoja sekä kenttiä. Firaxis on myös korjaillut ja muokkannut peliä pienimuotoisesti sieltä täältä, vaikka tietyt ärsyttävyydet kuten vihollisen ylimääräinen kierros taistelun alkaessa onkin jätetty ennalleen.


Uusi resurssi, meld, mahdollistaa entistä monimuotoisemman ryhmän E.T.-kurmotukseen, avaten oven ihmisten muokkaukselle geneettisesti tai mekaanisesti. Geneettisiä muokkauksia löytyy jokaiselle sotilaalle viisi kappaletta, valittavina kymmenestä vaihtoehdosta. Genetiikalla voi esimerkiksi parantaa sotilaan näkökykyä, vahvistaa taistelutahtoa tai jopa muuttaa koko taistelijan näkymättömäksi tappokoneeksi joka hyppii kerrostalojen katoille vaivatta. Vastapainona mekaaninen polku tarjoaa käyttöön robotiikan jättimäisten taisteluhaarniskojen muodossa, erilaisilla lisäosilla varusteltuna.

Panokset kovenee


Uudistuksilla vuorattu tiimi on odotettavasti entistä tappavampi, eikä vihollisen dominointi ole ennen ollut yhtä helppoa. Vastapainona taisteluita on pyritty vaikeuttamaan erilaisin tavoin. Uusia vihollisia on EXALTin ihmissotilaiden lisäksi muukalaistenkin riveissä, joissa on myös muun muassa hyödynnetty meldin robotiikkapotentiaali. Meldin mukaantulo pakottaa turvallisesti etenevät komentajat rivakoitumaan, sillä resurssi on harvinainen ja vaikeasti saatavaa; ympäri kenttiä sijoitetut, helposti rikkimenevät kanisterit tuhoutuvat jos niitä ei korjaa talteen tiettyjen vuorojen kuluessa. Tämä poistaa perinteisen hidastelun ja varman päälle pelaamisen, lisäten arvaamattomuutta sekä yllättävyyttä positiivisella tavalla. Vaikeutta veteraaneille tuovat myös uudet tehtävämuodot, kuten erilaisten pisteiden puolustaminen EXALTin vyöryviltä vihollisaalloilta.


Kaikenkaikkiaan EW nostaa päätösten ja toimien tärkeyttä yhdellä pykälällä, sillä kaikki on suurempaa, voimakkaampaa, nopeampaa ja tappavampaa. Jos Enemy Unknown on entisestään jäänyt kokematta ja taktiikkasormea syyhyttää, Enemy Within toimii mainiona lääkkeenä. Vanhoille veteraaneille lisäriä uskaltaa suositella, jos on muutenkin kaivannut uutta kierrosta tutussa maailmassa. Jos nälkä on kuitenkin jo entuudestaan tyydytetty eikä vanhaan tee mieli palata, ei EW tarjoa tarpeeksi uutta kantaakseen mielenkiintoa läpi monikymmentuntisen emopelin.

Lyhyesti: Emopeliään korjaileva ja moninaisemmaksi muuttava Enemy Within antaa hyvän tekosyyn palata XCOMin maailmaan.

Pisteet: 90

Hyvää:

  • Meceillä ja supersotilailla leikkiminen on hauskaa
  • Yksittäistehtävät erinomaisia


Huonoa:

  • EXALT jää tarinallisesti hataraksi
  • Muutamat typeryydet säilytetty pelimekaniikoissa

V2.fi | Matias Puro
< Sunnuntaikolumni: Pe... Rocksmith 2014... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti

66154

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova