Tuorein sisältö

Assembly Winter 2007

Jarkko Rotstén

03.05.2007 klo 10.50 | Luettu: 4417 kertaa | Teksti: Jarkko Rotstén

Pirkkahallissa pidettiin hauskaa ja pelattiin isoista rahoista
Talvi oli kaukana siitä säästä, jossa ensimmäinen Assembly Winter -pelitapahtuma aukaisi ovensa perjantaina 27.4. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa, eli tuttavallisemmin Pirkkahallissa. Vaan koskapa kunnon elämäntapapelaaja olisi aurinkoisesta säästä niin välittänytkään, olihan luvassa sentään koko viikonloppu antoisaa peliaikaa kellon ympäri. Talvi-Assemblyillä eivät siis demot pyörineet, vaan tapahtuman pääpaino oli siirretty silkalle pelaamiselle.

Kymppitonnin eteen kannattaa jo nähdä hieman vaivaakin.
Koska avajaispäivä oli tavallinen koulu- ja työpäivä, ei väkeä ehtinyt perjantai-aamupäivästä kerääntyä ovien taakse mitenkään tungokseksi asti. Vaikka jokainen tulija portinvartijoiden tarkkaan syyniin heti kättelyssä joutuikin, sujui siirtyminen auringonpaisteesta sisätiloihin varsin ripeään tahtiin. Kesä-Assemblyn usein parituntisiksikin äityneistä jonotuksista ei ollut siis tietoakaan. Reilu tuhatpäinen yleisö valui paikalle sopivan tasaista tahtia pitkin perjantaita. Siinä missä kahden-kolmen maissa halli ammotti vielä melkeinpä tyhjyyttään, vain muutamien innokkaimpien pelaajien lämmitellessä sorminäppäryyttään viikonlopun mittelöitä varten, oli iltakuuden maissa tupa jo muutamaa konepaikkaa vaille täpösen täysi. Jotta tunnelma ei kuitenkaan olisi äitynyt liian tunkkaiseksi, oli halliin jätetty varsin mukavasti tyhjääkin tilaa (ilmeisesti turvallisuussyistä?). Tunnelma oli jopa niin ilmava, että nörttihien pistävää ödööriä jäi miltei kaipaamaan.

Tiukkaa skabailua

Vanha kunnon C64 ilahdutti vanhuksia.
Se, mikä vanhaa Assembly-veteraania pisti suorastaan ihmetyttämään, oli tapahtuman hiljaisuus. Ovatko demoharrastajat sitten sen verran pelaajia äänekkäämpiä, että heidän poissaolonsa hiljentää koko hallin liki villasukkatehtaan tasolle? Toki ylisuuret äänentoistolaitteet olivat kiellettyjen listallakin, mutta luulisi silti, että tuhat paria multimediakaiuttimia olisi pitänyt isompaakin meteliä. Vaan mikäpäs sitä ihmetellessä; mukavaahan se on, kun ei tarvitse ääntään korottaa keskustellessa. Suurin meteli juhlapaikalla taisikin lähteä Guitar Hero- ja In the Groove -pelipaikoilta, joista jälkimmäinen irrotti myös yllä kaipaamani kotoisan hienhajun ilmoille. Molemmissa peleissä nähtiin viikonlopun aikana kerrassaan huikeita suorituksia, joihin pystyvät vain harvat ja asialleen omistautuneet.

Tanssikilpailut nostivat hien pintaan huonokuntoisemmille katsojillekin.
Tapahtuman merkittävin turnaus, eli Battlefield 2142 Whoop Ass Competition sai voittajansa. Näinpä monien pelaajien havittelema 10 000 euron sekki vaihtoi omistajaansa. Tapahtuman ronskeimman potin sai viedä kotiinsa hieman tuntemattomampi puolalainen porukka, Team Wilda. Warcraft 3 -skabassa Team Fnatic veti sen kaikkein pisimmän korren, ja Dead or Alive 4:ssä voiton vei Niklas. Counter-Strike 1.6 Pro -kisassa voittajaksi selviytyi nimihirviö 69°N-28°E. Guitar Hero II:n huippujännittävän sekä -näyttävän finaalin tilutteli parhaiten Nick. Singstarissa taas laulutaidoillaan parhaiten häikäisi Samurai-san.

Wanhoja partoja ilahduttivat tietysti Triosoftin järjestämät retropelikilpailut Commodoren vanhoilla kotikoneilla. Kaikkien aikojen ehkä parhaimmassa autopelissä, Amigan Lotus II Turbo Challengessa parhaiten tiellä pysyi Jolez. Legendaarisessa räiskintäpelissä, Commandossa eniten vihollisia lahtasi Tappi, ja karaten taisi parhaiten Assembly-tapahtuman nokkamies itse, eli Abyss - pelinä siis International Karate + Gold.

Lopulliset tulokset löytyvät osoitteesta www.assembly.org/winter07/news/compos/final-results

Melkein jokaiselle jotakin

Virtuaalikitara soi läpi koko viikonlopun.
Assembly Winter 07 tarjosi koneettomallekin kävijälle ihan mukavasti tekemistä. Kaikkien käytettävissä olleet Xbox 360 -konsolit tarjosivat varsin kattavan pelikokoelman, Guitar Herossa sai ottaa kitarasankareista mittaa, tanssipeleissä sai harjoittaa jalkatyöskentelyään ja retropelit saivat tipan linssiin. Paikalla oli myös Massive Entertainment -pelistudio, joka tarjosi kävijöille oivan mahdollisuuden testata syksyllä ilmestyvää World in Conflict -strategiapeliään. Myös EA tarjosi mahdollisuuden tutustua tuleviin tuotteisiinsa, kuten Lord of the Rings -nettiropeen.

Käytännössä talvi-Assembly pyrki tarjoamaan hieman jokaiselle jotakin. Ohjelmaan kuului niin robosotaa kuin neppisskabailua ja levykkeenheittoakin, joten silkkaan viikonlopun kestävään monitorin tuijottamiseen ei kenenkään tarvinnut tyytyä. Ainoastaan täydellinen selän kääntäminen demoskenelle pisti hieman miettimään, oliko kyseessä puhtaasti budjetillinen ratkaisu, vai miksi Assemblyjen alkuperäinen kävijäkunta jätettiin käytännössä huomioimatta.

Tapahtuman henki oli kuitenkin mukava ja lämminhenkinen, ja liput kävivät kaupaksi paremmin kuin hyvin. Kysyntää Assembly Winterin kaltaiselle isolle pelitapahtumalle näyttäisi siis riittävän täällä Tampereellakin. Tämän voinevat todistaa ne reippaat tuhat kävijää, jotka viikonlopun aikana partyillä poikkesivat kääntymässä. Koska konsepti näyttäisi toimivan näinkin hyvin, rohkenisin ennustaa Assembly Winterille jatkoa myös tulevina vuosina.



V2.fi | Jarkko Rotstén
< Casual-kipinöintiä k... Casual-kipinöintiä k... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova