Tuorein sisältö

Listasunnuntai #219

Mikko Heinonen

20.04.2014 klo 15.35 | Luettu: 35361 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Grafiikan rajat
Pelien tekniikan kehitys on ennen kaikkea kuvan (ja äänenkin) kehitystä. Siksi jokaisen tietokone- ja konsolisukupolveen ovat aina kuuluneet tärkeänä osana pelit, jotka näyttävät, miten hienoja kuvia laitteistolla saa piirrettyä. Osa peleistä on muutenkin hyviä, osa taas ei. Mahdollisuuksien mukaan olen ottanut listalle pelejä, jotka esiintyvät mahdollisimman vähän 218 edellisellä listalla.

Mitkä pelit tekivät sinuun vaikutuksen ulkonäöllään? Kerro kommenteissa.

Saucer Attack!




Listan inspiroi tämä pääsiäislomalla pelattu C64-peli. James Sachs oli ensimmäisiä kuuluisia tietokonegraafikoita, ja hänen taideteoksensa varassa tämä peli pitkälti lepäsi. Lentävät lautaset hyökkäävät Washingtoniin ja pelaajan pitää puolustaa asemiaan... noin kolme minuuttia, jos tietää mitä tekee. Huonompi pelaaja sai pian tutustua siihen, miten UFOt sädettävät monumentit ja rakennukset mäsäksi. Siitä huolimatta upea grafiikka jäi monelle mieleen.

Last Ninja 2




Last Ninja oli toinen pelisarja, jota Commodore 64:llä aikanaan ihailtiin. Se piirsi grafiikkaa omintakeisesti ruutu kerrallaan ja yksityiskohdissa piisasi. Itse en koskaan perustanut itse pelistä, koska se oli liian vaikea ja ankara omaan makuuni. Toisen pelaajan seuraaminen oli kuitenkin mielenkiintoista, sillä pelin New York oli upeasti toteutettu. Last Ninja -sarjaa ilmestyi kolme osaa.

Defender of the Crown




DotC oli Cinemaware-yhtiön ensimmäinen ”interaktiivinen elokuva”, jonka tarkoituksena olikin ennen kaikkea esitellä Amiga-tietokoneen graafisia kykyjä. Kuvittajana oli mukana jo Saucer Attackin tehnyt James Sachs, eikä visuaalisessa annissa moittimista ollutkaan. Valitettavasti juuri Amiga-painos pelistä on sisällön puolesta köykäisin, sillä se tuotiin markkinoille ilmeisen kiireellä. C64, Atari ST ja IBM PC saivat monipuolisemmat versiot, ja myöhemmin myös Commodore CDTV:lle (Amiga+CD-asema) tuotiin harvinaiseksi jäänyt DotC 2, joka laajensi peliä.

The Manhole




Tiedekeskus Heurekassa oli aikanaan esillä törkeän kallis Macintosh-tietokone, jolla sai pelata tämän pelin CD-levylle tallennettua versiota. Yksinkertainen peli-idea on löytää kohta, josta pääsee "syvemmälle". Vaikka grafiikka on mustavalkoista, sen omalaatuinen tyyli luo pelille hienon tunnelman. Ja vaikka peli olikin suunniteltu lapsille, se jaksoi innostaa aikuisiakin.

Myst




Manholen tekijöiden tunnetumpi projekti on tämä CD-peli, joka kuljettaa pelaajan mystisen saaren maisemiin. Aikanaan tämä 3D-mallinnettu grafiikka olisi ollut liian vaativaa toteuttaa suoraan raudalla, joten kuvat ja animaatiot ladattiin levyltä. Mystin pulmista ovat innostuneet monet sellaisetkin, jotka eivät peleistä muuten perusta.

Myst tehtiin alunperin Macille/PC:lle ja käännettiin Amigalle vasta myöhemmin, mutta kaikki muut pelivideot YouTubessa ovat täynnä mukahauskaa kommentointia. Ulkonäöltään peli ei Amigalla juuri poikkea.

Metal Gear Solid 2 Trial




Voi pojat. Monen muun tavoin ostin Zone of Endersin vain siksi, että pääsisin katsomaan, miten hyvältä MGS näyttää PlayStation 2:lla. Ja kyllähän se näytti. MGS2:n laivademo oli niin kovaa settiä, että itse peli tuntui aluksi vähän pettymykseltä sen jälkeen. Oli kuitenkin hienoa nähdä, että laite, johon oli juuri käyttänyt kolmen kuukauden opintotuet, pystyikin aikamoiseen grafiikkatykitykseen.

Test Drive Unlimited




TDU:n demoa Xbox 360:llä kokeillessani tunsin ensimmäistä kertaa pelaavani uuden sukupolven konsolilla. Siihen asti useimmat pelit olivat olleet vain HD-päivityksiä sisällöstä, jonka myös edellinen konsolisukupolvi olisi jaksanut. Ympärillä oleva maailma tuntui elävältä, autot oli tehty hienosti ja ajettavaa baanaa riitti vaikka miten. Vaikka lopullinen peli ei ollutkaan niin hieno kuin mitä usein kaatuileva demo antoi odottaa – ja vaikka kakkososa munittiinkin ja myös PS2:lle lopulta kenkälusikoitiin hieman kutistettu versio – jäi tästä pelistä erityinen muisto.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Evolve-ennakko ja ha... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (32 viestiä)

Kekeplasteri

20.04.2014 klo 15.45 2 tykkää tästä

Ehkäpä suurin muutos-kokemus oli aikoinaan, kun ostin kuusnelosen jälkeen Sega Megadriven, ja ensipeleinä oli mm. Phantasy Star4 sekä Streets of Rage. Kyllä kelpasi pelailla :)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.04.2014 klo 16.16 2 tykkää tästä

Soul Calibur (Dreamcast) oli sellainen leuka lattiaan -kokemus ensimmäisellä kertaa, että kuuluisi listalle ellei olisi jo kyllästymiseen asti listattu.
lainaa
masturcheef

20.04.2014 klo 16.31 3 tykkää tästä

Eka Halo oli aikanaan upean näköinen peli, kun oli tottunut vanhojen pc-pelien grafiikoihin. Rohkea värien käyttö tietysti auttoi asiaa.
lainaa
Astorethein

Rekisteröitynyt 25.09.2011

20.04.2014 klo 16.45 1 tykkää tästä

Heroes of M&M 4 oli aikanaan juukelin hienon näköinen peli ja on se sitä mielestäni vielä nykyäänkin. Tiedän että moni inhoaa pelin kiiltokuvagrafiikkaa, mutta itse rakastan sitä. Kirkkaita värejä ja paljon pikkunättiä piperrystä, sopii pömpöösifantasiameininkiin täydellisesti.
lainaa
Kekeplasteri

20.04.2014 klo 16.56 6 tykkää tästä

Toinen mikä on pakko mainita, oli Grand Theft Auto 3. Oli aivan tajunnanräjäyttävä kokemus pelinä. Maailman laajuus tuntui siihen aikaan uskomattomalta.
lainaa
spjowsjpi

20.04.2014 klo 18.25 1 tykkää tästä

Eka Crash Bandicoot+Tekken 2 kun ekan kerran näki Playstationin kaverilla. Sitten Combat Evolved ja sitten Oblivion. Sen jälkeen ei ole mikään tuntunut miltään.
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

20.04.2014 klo 20.15

Itselle tuli mieleen Ensimmäiset kolme Resident Eviliä aivan käsittämättömän nättejä PS1sen peleiksi ja kestänyt minusta parhaiten aikaa ykkösen peleistä.
lainaa
TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

20.04.2014 klo 20.50

Mario 64 räjäytti lapsena tajunnan. Olin tuota ennen vain DOS pelejä pelannut joten harppaus oli aika suuri. Lapsena oli myös pokemon kova juttu joten olihan se nannaa päästä pelaamaan 3D grafiikoilla Pokemon stadiumia.
Mutta eipä enään samoja fiiliksiä tule. Lähellä ehkä käy metro last light, mutta tuossakin ajattelen kokonaisuutta grafiikan kanssa. Infamouskin oli hieno, mutta muuten kokonaisuutena keskinkertainen.
lainaa
lmm

20.04.2014 klo 21.02

8 bittisestä nintendosta asti pelailtu ja suurimmat päräyttäjät on ehdottomasti seuraavat. Mario 3 , Duke 3d ja "uudemmista" far cry, joka päräytti lukio ikäisen jonnen tajuntaan kuin miljoona volttia !
lainaa
emmastin

Rekisteröitynyt 21.10.2013

20.04.2014 klo 21.24

Uusimmasta tuotannosta täytyy sanoa, että PAXissa esitelty Star Citizen oli taas sellainen tuotos mikä muistuttaa siitä, mihin nykyraudalla pystytään, kun alusta asti tehdään niin, että max-asetukset on on kanssa maxit (eikä vain kyykkää koneen ilman selkeää eroa ulkonäössä). PBR (physics based rendering) ei varmastikaan pienin tähän vaikuttava asia.
lainaa
Zebel

20.04.2014 klo 21.28 4 tykkää tästä

PS3 ainakin viime sukupolvessa tarjosi aika monta vau-hetkeä. Yksinoikeuksia voisi listata pitkän listan, mutta esimerkiksi Uncharted 3 tarjosi kautta linjan nättiä grafiikkaa. Sinänsä uskomatonta miten hyvin 2006 julkaistu konsoli haastaa grafiikoissa monia nykypelejä.

http://www.youtube.com/watch?v=kevunloD6aw
http://www.youtube.com/watch?v=AEaCzuC6ahc
lainaa
64kb

20.04.2014 klo 21.30 1 tykkää tästä

https://www.youtube.com/watch?v=lwFVlNytq0Q
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

20.04.2014 klo 22.04

Ensimmäinen peli joka aiheutti wow efektin oli NES:in shatterhand. Ja mistä syystä? No siitä että taustat scrollasivat :D Muistan aina kun huusin että "Ihan kuin 16-bittisillä!" Pelit aiheuttivat sellaista wow-efektiä vielä joskus max payne 1:n aikoihin, mutta pikkuhiljaa on se grafiikan wow-efekti laskenut. Toki jos nykypeleistä joku pitää valita niin Project Cars. Se peli kyllä aiheuttaa välillä aikamoisia wow-efektejä. Meinaan on niin maan pahuksen komia peli ja välillä tulee vietettyä tunteja vaan että saa otettua hienoja screenshotteja :)
lainaa
HARZA

20.04.2014 klo 22.05

Eikö kukaan huomannu, et se osti viimeisessä videossa mersukauppiaalta bemarin :D?
lainaa
Hemuli

20.04.2014 klo 22.23 2 tykkää tästä

Grand Theft Auto III oli kyllä huikea, mutta...
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/1100268447151039361/E

Mafia: The City of Lost Heaven loksautti leuan lattiaan.
http://www.abload.de/img/2012-12-04_00002g2zxy.jpg
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.04.2014 klo 22.35 1 tykkää tästä

HARZA kirjoitti:
Eikö kukaan huomannu, et se osti viimeisessä videossa mersukauppiaalta bemarin :D?


TDU:ssa nuo kaupat olivat "alueittain", eli eurot/jenkit/japanilaiset.
lainaa
Sir_Rymylys

Rekisteröitynyt 11.04.2007

20.04.2014 klo 22.40

MGS2:n Tanker osio oli sellainen tajunnan räjäyttäjä, että moista tulen tuskin koskaan enää kokemaan.
lainaa
jarppi

Rekisteröitynyt 24.02.2011

20.04.2014 klo 23.34 1 tykkää tästä

Äkkiseltään ei tule mieleen yhtäkään "totaalista tajunnanräjäyttäjää". Hienoja maisemia on yhdessä jos toisessakin pelissä tullut vastaan, mutta kovin pitkäksi aikaa en ole niitä jäänyt katselemaan. Tietyn rajan jälkeen graafiset parannukset kun alkavat menettää merkitystään.

Aihetta sivuten: Tässä linkki laskelmaan, jossa arvioidaan kuinka kauan kestäisi renderöidä yksi nykypelin n. vuoden 1970 tekniilkalla:
http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=22046

(spoileri: n. 16 vuotta)
lainaa
ad333

21.04.2014 klo 00.02 1 tykkää tästä

GTA IV oli niin aidon näköinen. Etenkin se kun joku ajoi mopolla rannalla jossain videossa.
lainaa
Raimu

Rekisteröitynyt 07.10.2009

21.04.2014 klo 00.21

Vanillawaren Odin Sphere PS2:lla teki juuri tällaisen tempun. Ylisuuret 2d-lavasteet ja -spritet, voi veljet!
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

21.04.2014 klo 00.43 2 tykkää tästä

Tiedä, että olinko missanut jotain oleennaista PC:llä, mutta Halon partikkeliefektit, hemmetin hyvät tekstuurit ja muut efektit pisti kyllä suun pyöreäksi Halffis-graffojen jälkeen. Vietin minuutteja tuijotellen taskulampun kanssa lattian bump-mappausta ja osumareikiä jotka hehkuivat hetken kuumana ja sitten kylmenivät mustiksi.
lainaa
Millimetri

21.04.2014 klo 10.14

Pelejä tullut kanssa hakattua 80-luvulta asti mutta ensimmäiset wow efektit ovat tulleet alta olevista. Pitää myös huomioida että kaikki pelit taitavat olla sitä aikansa AAA luokkaa ja melkoisia arvostelu menestyksiä myös pelillisesti että graaffisesti.

- FIFA96 (vuodelta 95)

Sittemmin on säväyttänyt

- Tribes 2
- Freespace 2

Tulevaisuudessa todennäköisesti

- Star Citizen
lainaa
Exe

21.04.2014 klo 12.16 2 tykkää tästä

F.E.A.R. loksautti kyllä leuan aikanaan lattiaan ihan kivoilla valaistuksilla ja varjoillaan. Nykyään kun tuota kattoo, niin tuon pelin grafiikka on hyvin "kliinistä", mutta silti vielä nykypäivänäkin hyvää.

Tuosta seuraava peli, joka tuntui oikeasti joltain, mitä ei ole koskaan aiemmin päässyt todistamaan, oli Crysis.
lainaa
Meitzi

Rekisteröitynyt 28.10.2007

21.04.2014 klo 13.08

FEAR (1998) jäi jostain syystä mieleen WOW efektillään. (mm vesiputous jne)
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

21.04.2014 klo 13.53

Meitzi kirjoitti:
FEAR (1998) jäi jostain syystä mieleen WOW efektillään. (mm vesiputous jne)

FEARi kyllä tasan tarkkaan tullut samana vuonna Half-Lifen kanssa.
lainaa
asdaz

21.04.2014 klo 21.23

Crysis. Ai että minkälaista grafiikkaa nykypeleissä nähtäisiin jos samanlainen projekti toteutettaisiin uudelleen. Nykyäänhän grafiikat on vieläkin tuon tasoisia, tai jopa huonompia näissä uusimmissa AAA-pläjäyksissä kuten BF4:t ja codit. Syy löytynee siitä että on konsoleille tuotettu samaan aikaan.
lainaa
Lihatuomari

Rekisteröitynyt 17.01.2012

22.04.2014 klo 04.19

^ Crysis räjäytti kyllä pankin. Joskus muksuna kuusnepan Mario aiheutti myös melkoisen seisokin, kun ottaa huomioon että se oli ensikosketus 3d-peleihin.

Tietysti Oblivionin ja ajoittain jopa WoWinkin maisemat näyttivät sen verran hyvältä että niitä piti jäädä ihailemaan pidemmäksi aikaa. Nykyisin varmaan Star Citizen on ainoa mikä herättää graafisesti minkäänlaista tunnetta.
lainaa
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

22.04.2014 klo 09.48 1 tykkää tästä

Resident Evil (GameCube) oli aikansa selvästi parhaan näköinen peli, josta tietenkin kiittäminen staattisia kuvakulmia. Taustat olivat kuvia ja videoita, joten valoefekteihin, hahmoihin ja harvoihin 3D-esineisiin sai puskettua kiitettävästi polygoneja ja yksityiskohtia: https://www.youtube.com/watch?v=mFhQrp5Bhhk
lainaa
Qukko

Rekisteröitynyt 21.01.2014

22.04.2014 klo 12.29

Jotenkin jäänyt omalla kohdalla ne tajunnanräjäytysefektit aika vähäisiksi. Varmaan syynä ollut se, että penskana itselläni oli vain jo vanhaksi käynyt C64, ja hienompia pelejä näki joidenkin kavereiden ja tuttujen tietokoneilla tai pelikonsoleilla - sekä tietysti kolikkopeleinä. Segan Virtua Racing ja Virtua Fighter oli kyllä todelliset pysäyttäjät mulle. Muistan miten pelasin ja tuijotin niitä varmaan tuntitolkulla jollain ruotsinlaivalla.

Mitä on jäänyt kotikoneilta mieleen aikanaan upean näköisinä: NESin Chip and Dale ja Duck Tales, Megadriven eka Sonic. Alone in the Dark. Time Commando. Hexen demo, paljon hienompi kuin Doom. Duke Nukem 3D, Quake. Descent. Screamer 2. Command & Conquer. Quake 2 3D-kiihdytettynä. 3D Markit!

Burnout 2, Shadow of the Colossus. Need for Speed Shift.
lainaa
Puputtaja

Rekisteröitynyt 14.04.2008

22.04.2014 klo 17.57

Super Mario Sunshine - Ero edelliseen sukupolveen ja hieno väri maailma
Half-Life 2 - Varsinkin kasvojen eleet ja liikkeet
Just Cause 2 - Näyttävän näköinen ja pyöri silti käsittämättömän kevyesti
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.04.2014 klo 01.19 1 tykkää tästä

Vähiin jääny itelläki ne räjäyttäjät ku PC:t oli aina vähän mitä sattuu aina tähän koneeseen asti.

Sacrificen haluaisin nähä nykygrafiikoille päivitettynä. Sen grafiikat kun on vähän semmoset et ne tavallaan toimii edelleen, vaikkei kuitenkaan.

Max Payne, Just Cause 2, Crysis ja Metro 2033 on olleet aika hienoja kokemuksia graafisesti, erityisesti ku ovat toimineet ulkoisesta annistaan huolimatta todella hyvin. Half-Lifeä toki tuli kuolattua jostain MoonTV:n pätkistä, muttei sitä päässyt pelaamaan moneen vuoteen.

Nykyään enemmän se on se "art" mikä säväyttää. Trine 2 taitaa olla edellinen "wow, todella hienon näkönen". Toisaalta Deus Ex: HR:n keltanen värimaailma on vakuuttanut, että se värimaailman keinotekoinen valitseminen oikeasti toimii, sen sijaan, että valitaan ne "realistiset harmaat ja ruskeat".
Muokannut: perato 23.04.2014 klo 01.25 lainaa
muistot

27.04.2014 klo 05.59

TDU oli kyllä aivan mahtava peli. Harva autopeli on koukuttanut samalla tavalla. Siitä ehdottomasti pitäisi saada parannettu ja päivitetty remake uusille laitteille.
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova