Tuorein sisältö

Maailman avoimin hiekkalaatikko

Manu Pärssinen

23.07.2014 klo 14.30 | Luettu: 4828 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

UeMeU -haastattelu ja ensivilkaisu
Pelit, joihin pelaajat voivat tehdä reippaasti omaa sisältöään ovat vakiinnuttaneet asemansa peligenrejen joukossa. Muun muassa LittleBigPlanetilla ja Trials-pelien editorilla on luotu vaikka minkälaisia hämmästyttäviä luomuksia, unohtamatta tietenkään Minecraftia, jolla pelaajat ovat tehneet kaikkea tietokoneprosessoreista jättimäisiin kaupunkeihin. Samoille apajille tähtää Microsoftin Project Sparkin lisäksi pikkuruisen brittifirma Omnigonin kunnianhimoinen UeMeU (“juumiijuu”) ja V2.fi pääsi jutustelemaan pelin pääsuunnittelijan, toimitusjohtaja Jeremy Hindlen ja yhteisöjohtaja Dave Landrumin kanssa, sekä tutustumaan pelin tämänhetkiseen versioon.



UeMeU ja Omnigon sai alkunsa, kun Jeremyn ystävä David Kaskel kyllästyi Second Lifen avatarkeskeisyyteen ja loi pienen prototyypin rakentelueditorista. Jeremy oli siihen aikaan aktiivinen Minecraft-ympyröissä ja osallistui vahvasti muun muassa Minecraft-palvelimien luontiin sekä Bukkit-plugineihin. Kun Kaskel sitten soitteli ja pyysi, että josko Jeremy voisi tehdä rakenteluprototyypistä kokonaisen pelin, tuumasi mies siihen että sopii - kunhan saa tehdä sen juuri niinkuin itse haluaa.

Nyt Omnigonilla työskentelee kahdeksan asialleen omistautunutta työntekijää, jotka käytännössä elävät projektille - töitä paiskitaan vaikka läpi yön ja äskettäin studiolle tuotiinkin sänkyjä. Moneen kertaan esittelytilaisuuden aikana tuli esiin se seikka, että Omnigonin ryhmä on tehokas ja innokas työskentelemään - muutoksia ja lisäyksiä (suurilta osin yhteisön toiveista) peliin tehdään tahdilla, joka saisi monet muut indiefirmat kalpenemaan. Lisäapua Omnigon saa tarvittaessa projektissa sijoittajana toimivalta Jagexilta, mutta sekin suhde on kaksisuuntainen - Jagexin Transformers-MMO:ssa käytössä oleva päivitysjärjestelmä syntyi Omnigonilla UeMeU:ta tehdessä.

“Haluan nähdä, mitä
Minecraft-hullut
saavat tällä aikaiseksi”




UeMeU jakaantuu kahteen osaan LittleBigPlanetin tavoin: peliosioon ja luontiosioon, joiden välillä vaihdetaan silmänräpäyksessä tab-näppäintä painamalla. Ensin Dave ja Jeremy esittelivät editoripuolta, joka on tavallaan pelimoottori pelimoottorin sisällä. Koko projekti on rakennettu Unityn päälle ja on miesten sanojen mukaan valtavin ja kunnianhinoisin koskaan Unitylla rakennettu peli. Omnigon tekee yhteistyötä ja kehitysehdotuksia myös Unityn suuntaan. He haluavat kuitenkin välttää UeMeU:n kutsumista pelimoottoriksi (“se on rajoitukseton hiekkalaatikko-MMO”), vaikka kaikki olennainen siitä löytyykin: 3d-mallinnusta, eri ominaisuuksien liittämistä tehtyihin objekteihin, sääntöjä, tekoälyä, efektejä ja niin edelleen. Jeremyn selostaessa innostuneena kaikkia UeMeU:ssa olevia ja siihen tulevia ominaisuuksia ei voi kuin ihmetellä, miten näin valtava projekti on edes uskallettu aloittaa ja miten se saadaan pysymään hanskassa.

Kieltämättä onkin vakuuttavaa katsella, kun Dave luo editorilla muutamassa minuutissa kokonaisia taisteluareenoita tai kaupunkeja. Mirror’s Edgen tyylinen peli syntyy kuulemma hetkessä. Enimmäkseen esittely pyörii seikkailuroolipelityylisissä ja räiskintäpelimaisemissa, mutta esimerkiksi puzzlepeli tai autoajelukin on Jeremyn mukaan helppo tehdä (samaan aikaan taustalla Dave alkaa lennellä vyötiäisellä). Tetris ei kuulemma vielä onnistu, mutta kuten todettua, kehitystä tehdään tällä hetkellä viikkotahdilla ja uusia ominaisuuksia lisätään koko ajan, joten ehkä sellainenkin on joskus mahdollista. Shakkipeliä (pelaaja vastaan pelaaja, ei tekoälyvastustajaa) kuitenkin esiteltiin.



Yksi UeMeU:n valtavuutta tukevista ominaisuuksista on “World Linker”, jolla useita eri maailmoja, vaikka eri ihmisten tekemiä tai eri palvelimilla sijaitsevia voi linkittää toisiinsa. Esimerkkinä kerrottiin vaikka katu, jossa jokaisen rakennuksen ovi vie jonkun oman kaverin luomaan maailmaan. Palvelimien ylläpidon helppous ja niiden modaaminen jokaisen omien tarpeiden, rajoitusten ja mieltymysten mukaisiksi on myös Omnigonin tavoitelistalla.

Kaikki UeMeU:n editorilla tehdyt esineet, olivatpa ne sitten tikareita tai palatseja, tallentuvat välittömästi kirjastoon, josta niitä voi käyttää yhä uudelleen. Tiedostoina ne ovat kevyitä tekstitiedostoja, joita voi jakaa helposti muille käyttäjille vaikka sähköpostitse. Omat rakkaat tekeleensä voi kuitenkin myös lukita siten, etteivät muut voi niitä itselleen tallentaa. Tavaroiden mahdolliseen eBay-myyntiin ei kuulemma puututa. Kaiken halutaan olla vapaata, mihinkään ei haluta rajoituksia. Tai ainakin ne rajoitukset ovat pelaajien itsensä valittavissa omissa maailmoissaan.

“Tuntuu kuin olisin tekemässä
15 eri peliä, mutta
ainakaan ei ole tylsää”




Miesten puheita kuunnellessa herää kuitenkin kysymyksiä: Unityllä on omat rajoituksensa ja niitä UeMeU varmasti tulee kutittelemaan. Rahoituspuoli on myös hieman ilmassa. Tällä hetkellä Jagex on tekijöiden tukena ja peli maksaa 11 puntaa tässä vaiheessaan (kehittyessään enemmän), mutta muuten tuleva rahoitus tuntui olevan vähän tyhjän päällä. Luontipuolen tavaroista tekijät olivat ehdottomasti sitä mieltä, että ne ovat aina kaikille ilmaisia: “Mistään tekstuuripaketeista tai sellaisista ei veloiteta, luomisessa ei saa olla rajoituksia”, julisti Omnigonin toimitusjohtaja Hindle. Lisärahoitukseen Omnigonilla oli joitain suunnitelmia, mutta mikään ei tuntunut olevan vielä kovin vakaasti ajateltua. Kaikki on siis kiinni siitä, että pelille saadaan riittävän suuri aloitusmaksun maksava käyttäjäkunta. Ainakin Twitch-striimaajia ja Youtube-pelipersoonia ollaan jo vetämässä mukaan julkisuusjunaan.

Valtavilla projekteilla on tapana kompastella ja kutistua, mutta toivon kyllä UeMeU:lle menestystä ihan vain sen vuoksi, että pääsisin itsekin näkemään, mitä internetin ihmeaivot pystyvät sillä tekemään. Editori on niin monipuolinen jo tässä vaiheessa, että ‘vain mielikuvitus on rajana’ ei välttämättä ole pelkkää mainospuhetta. Omnigon toivoo ja uskoo, että pelaajakunta tulee jakautumaan siten, että ‘luojia’ on vain viitisen prosenttia kaikista käyttäjistä ja muut pelaajat sitten seikkailevat heidän tekemissään maailmoissa. Firman itsensä tekemästä sisällöstä ei puhuttu, joten ilmeisesti todella, todella paljon luotetaan yhteisön hartioihin.



Pelin valmistumisajankohtaan saatiin kiertelevä vastaus, johtuen muun muassa siitä, että sitä tullaan kehittämään jatkossa niin kauan, kuin yhteisöllä riittää puhtia. Garry’s Mod, Minecraft, tuleva Project Spark, LittleBigPlanet ja kumppanit ovat saamassa kunnianhimoisen kumppanin, josta tosin tässä vaiheessa on vielä vaikea sanoa, miten se tulee muiden rinnalla menestymään. V2.fi on varovaisen optimistinen ja hieman huolestunut, mutta myös innostunut näkemään sen version, joka UeMeU:sta lopulta virallisena julkaisuversiona ulos tuupataan.

Oman mielipiteensä voi jokainen käydä muodostamassa lataamalla UeMeUn ilmaisen demon (tallennus ja lataus puuttuvat) täältä tai ostamalla sen nykyisen version täältä. Omnigonin mukaan kyseessä on alphaversio, joka on täysin toimiva ja pelattava, “toisin kuin monien muiden pelien betaversiot”.

Kannattaa katsoa myös alla oleva esittelyvideo.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Sunnuntaikolumni: Pe... Ensimmäinen suomalai... >

Keskustelut (1 viestiä)

crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

23.07.2014 klo 20.50 4 tykkää tästä

Tällaisen pelin yhteydessä täytyy nyt mainita pitkään kehitteillä ja betassa olevat Planet Explorers ja EverQuest Next Landmark, kun ei porukka tunnu niitä vieläkään huomaavan oikein. Molemmissa yksi parhaista voxel engineistä käytössä (VoxelFarm) ja ideana rakentelua minecraft tyyliin, mutta hyvin pitkälle eri suuntiin vietynä ja toki hiekkalaatikko vähän rajatumpana kuin artikkelin pelissä. Planet Explorers avoimempana ja enemmän asioita mahdollistavana, mutta Landmark tietenkin muuten kaikinpuolin massiivisempana projektina ja isommalta firmalta (SOE). Planet Explorers Steamissä sopivasti -40% just nyt, jos jotain rakentelu kiinnostaa, niin kannattaa napata talteen vaikka beta onkin vielä.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova