V2.fi betatestasi: Overwatch
Valtakunnan valvojat
Useamman vuosikymmenen ajan peliteollisuuden titaanina porskuttanut Blizzard kyntää uusia uria. Ensin ilmestyi korttipeli Hearthstone, nyt peliyhtiön ensimmäinen räiskintäpeli Overwatch on päässyt betatestaukseen.
Vaikka Blizzardilla on hallussaan liuta onnistuneita brändejä, Overwatchin universumi on jälleen upouusi. Mielikuvitusta ei ole turhaan säästelty: kirkasotsaista lähitulevaisuutta väritetään niin fantasia- kuin scifikuvastolla, ja soppaa sekoitetaan lastensarjojen sivuilta revityillä hahmoilla. Leikkisässä universumissa voi ensin tavata huippuälykkään gorillan, rupatella Sergio Leonen länkkäreistä revityn pyssysankarin kanssa ja myöhemmin joutua turpakäräjille levitoivan munkin kanssa. Yksinpeliä Overwatchissa ei nähdä, mutta pelintekijät ovat lupailleet jonkinlaista juonikudosta tehtävien ympärille. Tarina on kuitenkin toistaiseksi tyystin hämärän peitossa. Sarjakuvamainen, kirkkaita värejä ja auringonpaistetta huokuva graafinen tyyli tukee täydellisesti pelin luonnetta.
Overwatchin tiimipohjaisen räiskinnän läheisin esikuva on luultavastikin Valven Team Fortress 2, mutta Blizzardin räiskintä lisää kokonaisuuteen fantasiaelementtejä, sekä vahvistaa tiimityöskentelyn tärkeyttä. Mittelöinti tapahtuu 6 vastaan 6 -otteluissa, joissa onnistuneen ryhmäkokonaisuuden merkitys on etusijalla. Taistelut tyrehtyvät nopeasti ilman monipuolista, kaikkia neljää hahmoluokkaa (Overwatchissa niitä kutsutaan rooleiksi) yhdistelevää sankarijoukkoa.
Hahmoluokat tai -roolit muistuttavat räiskintänormeja enemmän roolipelejä: hyökkäysjoukot ovat yleispäteviä ja nopealiikkeisiä sankareita, joiden vahingonteko on huippuluokkaa. Puolustuksesta vastaavat defense-joukot taas keskittyvät puhtaan vahingonteon lisäksi vihollisen hidastamiseen erilaisin keinoin. Tankit pysyvät Overwatchissakin luotisieninä, jotka edistävät etulinjaa, ja support-hahmojen kontolle jää joukkojen hengissäpitäminen ja tehostaminen. Peli tekee myös jatkuvasti parhaansa monipuolistaakseen liian homogeenistä ryhmäkokonaisuutta, rajoittaen tiettyjen hahmotyyppien määrää sekä vinkaten, jos tiimistä puuttuu tyystin esimerkiksi tankki tai tarkka-ampuja.
Vaikka räiskintäpeleissä on totuttu näkemään hahmoluokkia, joiden kyvyt tai välineet erottavat esimerkiksi lääkintämiehen rivisotilaasta, Overwatchissa hahmojen erot tuntuvat tavallista suuremmilta. Jokaisella sankarilla on aseensa lisäksi kaksi hahmokohtaista kykyä - joiden käyttöä rajoitetaan useamman sekunnin jäähyllä - sekä yksi massiivisen tehokas, hitaasti lataantuva erikoiskyky. Siinä missä Battlefieldin kaltaisissa räiskintäpeleissä erikoiskyvyt ovat enemmänkin vapaaehtoisesti käytettävä lisä, joilla voi vaikuttaa tiimin pärjäämiseen, Overwatchissa kyvyt ovat elinehto.
Kyvyt vaihtelevat tavanomaisista eriskummallisiin, hahmosta riippuen; perinteistä räiskintätyyppiä edustavan Soldier 76:n varustevalikoimaan kuuluvat rynnäkkökiväärin lisäksi sprinttaus, alue-efektillä toimiva ensiapulaukku sekä erikoiskykynä automaattinen lukittautuminen vihollisiin. Taustatukea antava Lúcio taas voi juosta pitkin seiniä ja ampua ääniaaltoja eri vaikutuksilla, vihollisen vahingoittamisesta tiimiläisten parantamiseen. Koko sankariköörin kykyvalikoimaan lukeutuu kaikkea ansojen, hyökkäystornien, teleportaation ja ympäristöä kartoittavien nuolien välillä; jotkut hahmoista liikkuvat jopa edestakaisin aika-avaruusjatkumossa. Hahmosuunnittelu on kaikinpuolin tasokasta ja mielikuvituksellista, vaikka beta-vaiheesta johtuen kaikki kyvyt eivät tuntuneet vielä olevan täysin balansoituja.
Betassa nähdyt kartat enteilivät pääosin hyvää. Tilat ovat tarpeeksi avaria, ettei taistelu jumiudu yhteen putkeen, mutta rajoitetut etenemisreitit ohjaavat pelaajia pakostakin oikeaan suuntaan. Vaikka kenttien design on kaikin puolin kattavaa, huomasin kaipaavani ajoittain suurempia korkeuseroja. Jatkuvasti maatasolla tapahtuva toiminta tuntui hieman rajoittavalta sankareille, joiden selästä löytyy niin rakettireppuja kuin siipiä. Pelimuodot kuuluivat moninpelien hyväksi testattuun joukkoon. Valikoimasta löytyi pisteiden valtausta, missä yksi ryhmä valtaa pisteitä toisen puolustaessa, sekä raiteilla liikkuvan ajoneuvon saattamista vastustajan tukikohtaan. Uusia tai mullistavia ideoita pelimuodoissa ei ole, mutta ne tuovat mukavaa vaihtelua perinteiseen team deathmatchiin ja dominationiin.
Ajatellen, että kyseessä on Blizzardin ensimmäinen räiskintäpeli, toiminta ja ohjattavuus on hämmentävän hiottua. Pelatessa tuntuu, kuin tekijöillä olisi vuosikymmenten suunnittelutausta räiskintäpelien parissa. Balanssiongelmista huolimatta pelattavuuden ydin on saatu niin kohdilleen, että Overwatch nousi nopeasti odotuslistani kärkisijoille. Tarkka pelattavuus ja erinomainen suunnittelutyö nostavat jo valmiiksi pelin pisteitä korkealle, mutta betasta eniten mieleeni jäi, miten hävyttömän hauskaa Overwatchin pelaaminen on. Mielikuvitukselliset hahmot ja kyvyt yhdistettynä värikkäisiin ja tyylikkäisiin maisemiin luovat erinomaisen pohjan, missä pelaajat voivat kokea omia sankaritarinoitaan.
Lyhyesti: Overwatchin beta enteilee hauskaa, värikästä ja koukuttavaa tiimiräiskintää, jossa hahmojen erikoiskyvyille asetetaan suurta painoarvoa.
Ollaan sankareita kaikki
Vaikka Blizzardilla on hallussaan liuta onnistuneita brändejä, Overwatchin universumi on jälleen upouusi. Mielikuvitusta ei ole turhaan säästelty: kirkasotsaista lähitulevaisuutta väritetään niin fantasia- kuin scifikuvastolla, ja soppaa sekoitetaan lastensarjojen sivuilta revityillä hahmoilla. Leikkisässä universumissa voi ensin tavata huippuälykkään gorillan, rupatella Sergio Leonen länkkäreistä revityn pyssysankarin kanssa ja myöhemmin joutua turpakäräjille levitoivan munkin kanssa. Yksinpeliä Overwatchissa ei nähdä, mutta pelintekijät ovat lupailleet jonkinlaista juonikudosta tehtävien ympärille. Tarina on kuitenkin toistaiseksi tyystin hämärän peitossa. Sarjakuvamainen, kirkkaita värejä ja auringonpaistetta huokuva graafinen tyyli tukee täydellisesti pelin luonnetta.
Overwatchin tiimipohjaisen räiskinnän läheisin esikuva on luultavastikin Valven Team Fortress 2, mutta Blizzardin räiskintä lisää kokonaisuuteen fantasiaelementtejä, sekä vahvistaa tiimityöskentelyn tärkeyttä. Mittelöinti tapahtuu 6 vastaan 6 -otteluissa, joissa onnistuneen ryhmäkokonaisuuden merkitys on etusijalla. Taistelut tyrehtyvät nopeasti ilman monipuolista, kaikkia neljää hahmoluokkaa (Overwatchissa niitä kutsutaan rooleiksi) yhdistelevää sankarijoukkoa.
Hahmoluokat tai -roolit muistuttavat räiskintänormeja enemmän roolipelejä: hyökkäysjoukot ovat yleispäteviä ja nopealiikkeisiä sankareita, joiden vahingonteko on huippuluokkaa. Puolustuksesta vastaavat defense-joukot taas keskittyvät puhtaan vahingonteon lisäksi vihollisen hidastamiseen erilaisin keinoin. Tankit pysyvät Overwatchissakin luotisieninä, jotka edistävät etulinjaa, ja support-hahmojen kontolle jää joukkojen hengissäpitäminen ja tehostaminen. Peli tekee myös jatkuvasti parhaansa monipuolistaakseen liian homogeenistä ryhmäkokonaisuutta, rajoittaen tiettyjen hahmotyyppien määrää sekä vinkaten, jos tiimistä puuttuu tyystin esimerkiksi tankki tai tarkka-ampuja.
Kummalliset kaverit
Vaikka räiskintäpeleissä on totuttu näkemään hahmoluokkia, joiden kyvyt tai välineet erottavat esimerkiksi lääkintämiehen rivisotilaasta, Overwatchissa hahmojen erot tuntuvat tavallista suuremmilta. Jokaisella sankarilla on aseensa lisäksi kaksi hahmokohtaista kykyä - joiden käyttöä rajoitetaan useamman sekunnin jäähyllä - sekä yksi massiivisen tehokas, hitaasti lataantuva erikoiskyky. Siinä missä Battlefieldin kaltaisissa räiskintäpeleissä erikoiskyvyt ovat enemmänkin vapaaehtoisesti käytettävä lisä, joilla voi vaikuttaa tiimin pärjäämiseen, Overwatchissa kyvyt ovat elinehto.
Kyvyt vaihtelevat tavanomaisista eriskummallisiin, hahmosta riippuen; perinteistä räiskintätyyppiä edustavan Soldier 76:n varustevalikoimaan kuuluvat rynnäkkökiväärin lisäksi sprinttaus, alue-efektillä toimiva ensiapulaukku sekä erikoiskykynä automaattinen lukittautuminen vihollisiin. Taustatukea antava Lúcio taas voi juosta pitkin seiniä ja ampua ääniaaltoja eri vaikutuksilla, vihollisen vahingoittamisesta tiimiläisten parantamiseen. Koko sankariköörin kykyvalikoimaan lukeutuu kaikkea ansojen, hyökkäystornien, teleportaation ja ympäristöä kartoittavien nuolien välillä; jotkut hahmoista liikkuvat jopa edestakaisin aika-avaruusjatkumossa. Hahmosuunnittelu on kaikinpuolin tasokasta ja mielikuvituksellista, vaikka beta-vaiheesta johtuen kaikki kyvyt eivät tuntuneet vielä olevan täysin balansoituja.
Betassa nähdyt kartat enteilivät pääosin hyvää. Tilat ovat tarpeeksi avaria, ettei taistelu jumiudu yhteen putkeen, mutta rajoitetut etenemisreitit ohjaavat pelaajia pakostakin oikeaan suuntaan. Vaikka kenttien design on kaikin puolin kattavaa, huomasin kaipaavani ajoittain suurempia korkeuseroja. Jatkuvasti maatasolla tapahtuva toiminta tuntui hieman rajoittavalta sankareille, joiden selästä löytyy niin rakettireppuja kuin siipiä. Pelimuodot kuuluivat moninpelien hyväksi testattuun joukkoon. Valikoimasta löytyi pisteiden valtausta, missä yksi ryhmä valtaa pisteitä toisen puolustaessa, sekä raiteilla liikkuvan ajoneuvon saattamista vastustajan tukikohtaan. Uusia tai mullistavia ideoita pelimuodoissa ei ole, mutta ne tuovat mukavaa vaihtelua perinteiseen team deathmatchiin ja dominationiin.
Ajatellen, että kyseessä on Blizzardin ensimmäinen räiskintäpeli, toiminta ja ohjattavuus on hämmentävän hiottua. Pelatessa tuntuu, kuin tekijöillä olisi vuosikymmenten suunnittelutausta räiskintäpelien parissa. Balanssiongelmista huolimatta pelattavuuden ydin on saatu niin kohdilleen, että Overwatch nousi nopeasti odotuslistani kärkisijoille. Tarkka pelattavuus ja erinomainen suunnittelutyö nostavat jo valmiiksi pelin pisteitä korkealle, mutta betasta eniten mieleeni jäi, miten hävyttömän hauskaa Overwatchin pelaaminen on. Mielikuvitukselliset hahmot ja kyvyt yhdistettynä värikkäisiin ja tyylikkäisiin maisemiin luovat erinomaisen pohjan, missä pelaajat voivat kokea omia sankaritarinoitaan.
Lyhyesti: Overwatchin beta enteilee hauskaa, värikästä ja koukuttavaa tiimiräiskintää, jossa hahmojen erikoiskyvyille asetetaan suurta painoarvoa.
Keskustelut (2 viestiä)
03.11.2015 klo 12.04 1
Kuvittelitko että Activision Blizzard, Inc. ei löydy yhtään ammattilaista räiskintäpelien suunnitteluun taikka rahaa ostaa sellainen jos toinenkin?
04.11.2015 klo 10.43 1
Kuvittelitko että Activision Blizzard, Inc. ei löydy yhtään ammattilaista räiskintäpelien suunnitteluun taikka rahaa ostaa sellainen jos toinenkin?
Valitettavan usein hyvilläkin lähtökodilla ja resursseilla ollaan tuoettu täyttä pasketta. Joten itsekkin ihan positiivisessa mielessä ylättynyt.
Pelkona vaan että classien määrästä johtuen balanssia vaikea löytää sekä pelimuodot voivat aiheuttaa vahvan kasuaalipelaamisen leiman ja peli jäädä vain hetken pelailuksi, johon ei jaksa paneutua aina uudelleen ja uudelleen. Voi toki Actvicion Blizzard laittaa isolla rahalla turnauksia ja tavoittaa pelaajia myös fps-kilpapelaamisen saralta. En valitettavasti näe tätä vahvana kilpailijana cs:go:n dominassia vastaan, vaikka itsekkin odotellut moista sen jälkeen kun cod-scene pc puolella kuihtunut olemattomiin entisestä.
Kirjoita kommentti