V2.fi ennakoi: Blitzkrieg 3 (PC)

Samuli Leppälä

07.04.2017 klo 13.44 | Luettu: 1721 kertaa | Teksti: Samuli Leppälä

Kumpi voittaa - tekoäly vai toimittaja?
Blitzkrieg 3 on ollut saatavilla Steamin Early Accesissa jo vuodesta 2015. Kyseessä on reaaliaikastrategiapeli ja kuten nimestä pystyy päättelemään, sen kampanjassa jyristellään tankeilla ja ukoilla läpi toisen maailmansodan. Teos myös yhdistelee genreensä mobiilipeleistä (esim. Clash of Clans) tuttua linnakkeenvaltaus- ja puolustusmekaniikkaa. Nyt kuitenkin pelin kehittäneeltä Nivalilta kuuluu kummia: he mainostavat Blitzkrieg 3:a maailman ensimmäisenä reaaliaikastrategiana, jossa on mahdollista pelata neuroverkkoihin pohjautuvaa tekoälyä vastaan. Ja sen nimi on Boris.

Neuroverkkoinen strategi



Neuroverkkoon pohjautuva tekoäly pystyy, ainakin teoriassa, monimutkaisempiin päätelmiin kuin perinteinen tekoäly. Nival-studion tiimi lupailee, että Boris pystyy päättelemään ihmisvastujansa liikkeitä ja myös oppii yhä enemmän ja enemmän tulevien päivitysten kautta. Lopulta tämä ihmisen ja koneen epäpyhä liitto on niin taistelutaitonsa huipulla, että sitä on käytännössä mahdotonta peitota.


Nival vakuuttaa, että Boris tarjoaa huipputason vastustajan ja mielenkiintoista onkin se, ettei neuroverkkoon kytketty toveri käytä apunaan ollenkaan piilotettua informaatiota. Siis ainakaan teoriassa Boris ei tiedä kartan tapahtumista ihmispelaajaa enempää.

Minä ja Boris



Jouduin pelaamaan ensin hyvän aikaa Blitzkrieg 3:n tutoriaalia ja kampanjaa ennen kuin uskaltauduin haastamaan Boriksen. Tässä piileekin suurin ongelma. On vaikea arvioida tekoälyn terävyyttä, joustavuutta ja oppimiskykyä strategiapelissä, joka vaatisi kuitenkin useita kymmeniä tunteja, ennen kuin pelin mekaniikat olisivat aivan oikeasti hallussa. Onneksi Blitzkrieg ei kuitenkaan ole se kaikkein monimutkaisin taistelusimulaattori.


Tässä vaiheessa Boriksen kykyjä vastaan pääsee mittelemään vasta kahdella kartalla ja vain yhdessä pelimuodossa, jossa tehtävänä on saada pisteitä valtaamalla karttaan merkittyjä alueita. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen pelin hävisin surkeasti. Boris tuntui tietävän asiansa ja se myös toimi salamannopeasti (heh heh). Kuitenkin tämän jälkeen voitin yllätyksekseni neljä kertaa putkeen. Eli ei Boriksen maailmanvalloitusta kannata ihan vielä ryhtyä pelkäämään.


Ainakin tässä vaiheessa on Boris vielä kehitysasteella. Voin kuvitella, että se toimisi todella nerokkaasti ja nokkelasti toista huipputason vastustajaa vastaan, mutta tällainen pelaaja kuin minä, joka parkkeeraa kaikki Tigerinsa minne sattuu, on liikaa sen hienostuneille neuroverkoille. Kaikesta huolimatta neuroverkkojen hyödyntäminen ja ajatus joustavasta tekoälystä tuntuu kutkuttavalta. Kuitenkin vielä tässä vaiheessa Boris tuntuu enemmän myyntikikalta ja hauskalta kuriositeetilta, kuin vakavasti otettavalta huipputason tekoälyltä.

Käytetty kokoonpano
Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU
RAM 8,00Gt
NVIDIA GeForce 840M

V2.fi | Samuli Leppälä
< Säätämö, osa 1: Säät... Pelataanpa: Kevyttä ... >

Keskustelut (2 viestiä)

rpihvsbihgr

07.04.2017 klo 19.09

Sinänsä komea mutta tuollainen tekoälyvastushan on käytännössä Ultra Hard difficulty eli ei siihen kovin moni tule edes koskemaan. Pitää tosiaan olla kymmeniä tunteja alla ennen kuin voi haastaa hyvää kokenutta pelaajaa yhtään missään

Sellainen rampa-Boris oliskin hauska. Superälykäs mutta kuitenkin rajoitettu
Ekoäly

08.04.2017 klo 11.27

Vois kuvitella että varmaan semmosta tekoälyä pystyy säätämäänkin että se ei mietiskele ihan täysillä ja tekee virheitä.

Kirjoita kommentti

12598

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova