Tuorein sisältö

Pelataanpa: Master System -salaisuuksia

Mikko Heinonen

29.04.2018 klo 20.30 | Luettu: 3368 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Ääniä piilossa


Vähemmän tunnettu tosiasia on, että monissa eurooppalaisissakin Sega Master System -peleissä on piilossa toinen ääniraita. Sen saa esiin varsin halvalla laajennuksella, jollaista myy Tim Worthington Australiassa: http://etim.net.au/smsfm/smsfm.html Testataan muutaman pelin ääniraitaa ja jutellaan muutenkin aiheesta.



Pelit:Out Run, After Burner, California Games, Wonder Boy in Monster Land


Jos Segan varhaisten konsolien historia kiinnostaa noin muuten, siitä on pitkä juttu Retro Rewindin ykkösnumerossa: https://retrorewind.fi/kauppa

V2.fi | Mikko Heinonen
< V2.fi testasi: Logit... V2.fi testasi: Steel... >

Keskustelut (2 viestiä)

FilosofianMaisteri

29.04.2018 klo 21.54 4 tykkää tästä

Pedanttina huomiona, eikä tämä tule historian kulkuun vaikuttamaan, mutta ei FM-synteesi sinänsä ole videolla esiteltyihin asioihin ansiollinen tai syyllinen, vaan FM-synteesin ensimmäisenä kaupallisessa mittakaavassa toteuttaneen Yamaha-yhtiön tekemät valinnat ja ehkä perinteinen japanilainen softan ja raudan design-kulttuuri. Piirit oli suunniteltu johonkin tietynlaiseen tekemiseen eikä mahdollisimman vapaaseen softalla hakkerointiin, ja niitä myös pyrittiin käyttämään suunnitellulla selkeällä tavalla, ei hakkeroimaan outoja. FM-synteesin hallitseminen vaatii ohjelmoijalta tai sound designerilta jopa enemmän taitoa kuin jotkut toiset synteesitavat, joten jos softapuolen varaan olisi jätetty enemmän vastuuta ja hakkeroinnin varaa, niin ehkä vielä harvemmat äänikoodarit olisivat saaneet mitään tolkullista musiikkia tehtyä.
GabeWalker

Rekisteröitynyt 08.05.2017

30.04.2018 klo 04.00 1 tykkää tästä

Olisit voinut vetää ton Wonderboyn läpi, kun näytti hyvin sujuvan. Tai Outrunin taas vaihtelun vuoksi. Nyt sitä ei pelattu yhtään. Mut hyvää tasoloikkaviihdettä, harmi vain että loppui lyhyeen.

Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova