Tuorein sisältö

V2.fi vieraili: TwitchCon 2019 Berliini

Samuli Leppälä

06.05.2019 klo 15.26 | Luettu: 1297 kertaa | Teksti: Samuli Leppälä

TwitchCon artiklan jälkeisessä Euroopassa
Yhdysvalloissa TwitchCon on jo vuodesta 2015 asti järjestetty tapahtuma, jossa kyseisen alustan palveluntarjoajat, sisällöntuottajat ja tietenkin käyttäjät, pääsevät kohtaamaan toisensa. Tänä vuonna TwitchCon saapui ensimmäistä kertaa Eurooppaan ja V2.fi:n toimitus pääsi vierailemaan tapahtuman keskipisteessä Berliinissä.

Järjestelmällinen, selkeä ja yllättävän pieni



Berliinin City Cube -tapahtumakeskuksessa järjestetty TwitchCon erottui edukseen siisteydellään ja selkeällä järjestelmällisyydellä. Vaikka kyseessä oli con-tapahtuma, muistutti TwitchCon lähemmin tarkasteltuna pikemmin messuja. Keskuksen yläkerrassa kävijät pääsivät tutustumaan yhteistyökumppaneiden tarjoamiin pelipisteisiin ja laitteisiin. Alakerrassa puolestaan järjestettiin paneelikeskusteluja ja muita yleisötapahtumia.

Ensimmäinen silmiinpistävä erikoisuus TwitchConissa oli kameroiden valtava määrä. Lähes joka toinen kävijä tuntui kantavan mukanaan jonkinlaista kameraa, jota ei kuitenkaa oltu osoitettu kohti ympäristöä. Sen sijaan valtaosa kävijöistä kävi monologia oman videovehkeensä kanssa ja suoria lähetyksiä oli käynnissä valtava määrä. Tähän myös kannustettiin näkyvästi, sillä suurin osa tarjolla olevista aktiviteeteista oli nimenomaan suunnattu sisällöntuottajille. Esimerkiksi useammalla pelipisteellä pelaajat pystyivät lähettämään pelikuvaa suoraan tapahtumapaikalta.


Toisin kuin voisi kuvitella, TwitchCon ei ollut valtavan mittakaavan tapahtuma. Pelipisteillä ja messualueella tekemistä oli tarjolla yllättävän niukasti. Pisteiden tarjoama tekeminen oli suunnattu vain muutamalle kävijälle kerrallaan, mikä tarkoitti sitä, ettei tuhansille vierailijoille ollut mahdollisuutta aktiiviseen tekemiseen. Onneksi alakerrassa oli tarjolla muunlaista puuhaa, sillä keskustelutilaisuudet ja muu ohjelma tarjosivat viihdykettä suurille massoille.


Lisäksi viikonlopun aikana oli käynnissä kaksi Twitch Rivals -turnausta, ensimmäinen Apex Legendsin ja toinen League of Legendsin parissa.

Lupauksia ongelmakohtien viilailusta ja yksi Ritäri Ässä



Tapahtuman keynote-tilaisuudessa kuultiin mielenkiintoista asiaa alustan tulevaisuudesta. Twitchin toimitusjohtaja Emmet Shear käsitteli puheessaan yleisen hehkutuksen lisäksi palvelun kipupisteitä, joita aiotaan tulevaisuudessa kehittää ja yksi tärkeä kehityksen kohde oli hakutoiminnon parempi optimoiminen. Nykyisellään haut eivät tuota tulosta, mikäli tekstissä on pienikin virhe. Tähän luvattiin muutosta mahdollisimman pian.

Tämän lisäksi sisällöntuottajille maksamista luvattiin nopeuttaa. Ennen streamaajat saivat rahansa reilussa kuukaudessa, mutta uuden mallin myötä tekijöille luvataan palkkapäivä jo viidentoista päivän sisällä.

Alakerran seminaarit käsittelivät nekin mielenkiintoisia aiheita, mutta valitettavasti noin puolet kaikista keskustelutilaisuuksista olivat saksaksi. Onneksi kävijöillä oli mahdollisuus saada reaaliaikainen tulkkaus tätä tarkoitusta varten jaettuihin kuulokkeisiin. Ratkaisu toimi yllättävän hyvin, kiitos erinomaisen käännöstyön.


Mutta mikä tärkeintä, tarjolla ollut ohjelma oli hyvin viihdyttävää. Mieleen jäivät erityisesti pelimusiikeistaan tunnetun Philip Sheppardin esitelmä pelimusiikin historiasta, sekä High Rollers -pöytäroolipeliseurueen pitämä live-esiintyminen. D&D suuren yleisön edessä oli yllättävän toimiva ja viihdyttävä konsepti.


Täysin oman mainintansa ansaitsee itsetietoisen ironista asennetta puhkunut David Hasselhoff, joka oli myös kutsuttu paikalle. Heti lavalle astuttuaan Hasselhoff teki selväksi pelkällä habituksellaan, että maailmanluokan tähti on saapunut rakennukseen. Ja varsin oikeutetusti, sillä yleisö tuntui rakastavan tuota vuonna 1989 Berliinin muurilla esiintynyttä kikkaratukkaa. Jostain syystä Hasselhofille ei oltu myönnetty kuin varsin lyhyt pyrähdys lavalla ja näyttelijä vaikutti jopa itse tyrmistyneeltä, kun häntä jo hoputettiin pois parrasvaloista.

“Olemme todella pettyneitä EU:n päätökseen koskien artikla 13:sta”

Toimitus haastatteli: Kate Jhaveri


Kaiken hektisen toiminnan lomassa ennätin haastattelemaan Twitchin markkinointipäällikkö Kate Jhaveria. Ennen Twitchin riveihin liittymistä on hän toiminut esimerkiksi Facebookin ja Twitterin markkinoinnin parissa.

Teillä on erittäin vahva tausta työskentelystä sosiaalisten alustojen parissa. Kuinka se välittyy nykyiseen ammattiisi?

Jhaveri miettii hetken ja toteaa, että hänellä on ollut erinomainen mahdollisuus tutkia uransa aikana yhteisöjä ja sitä miten ne muodostuvat. Puhe kääntyy nopeasti kohti Twitchin hehkutusta ja Jhaveri toteaa, että käyttäjät muodostavat mahtavan ja monitahoisen yhteisön, jonka voi nähdä tulevan yhteen TwitchConin kaltaisessa tapahtumassa.

Twitch on tällä hetkellä saatavilla 180 maassa ja tuo määrä kasvaa jatkuvasti. Alunperin Twitch oli olemassa pääasiassa pelisisältöä varten, mutta nyt tuo paletti on laajentunut ja pelaamiseen liittymätön sisältö on kasvanut Jhaverin mukaan lähes 100 prosenttia viime vuoden aikana.

Jhaveri nostaa nimenomaan vuorovaikutuksen sisällöntuottajan ja hänen yleisönsä välillä keskeiseen asemaan.

- Kyse ei ole vain katsomisesta, vaan mukana olemisesta ja jakamisesta. Ja mikäli niin tekijänä haluat, kyse on myös kanssakäymisestä yleisösi kanssa. Siinä mielestäni piilee Twitchin taika.

Mikä saa Twitchin erottumaan kilpailijoistaan?

Jhaveri korostaa jälleen kerran yhteisöllisyyden erityistä merkityksellisyyttä.

- Me loimme käsitteen “multiplayer entertainment” ja se tekee Twitchistä erityisen. Keskitymme nimenomaan jaettuihin ja vuorovaikutteisiin live-kokemuksiin.

Yhteisö on siis teille tärkeä?

- Kyllä, kaikki mitä teemme alkaa yhteisöstä. Se miten rakennamme palvelua tehdään katsojien, streamaajien ja käyttäjien ehdoilla. He inspiroivat meitä ja antavat ajatuksia siitä mitä teemme seuraavaksi.

Esimerkkinä Jhaveri mainitsee Twitchiin lisätyn Bounty Boardin, joka on juuri tapahtuman aikaan julistettu saapuvaksi Saksaan, Ranskaan ja Britanniaan. Kyseinen palvelu helpottaa sponsorien ja sisällöntuottajien välistä kommunikaatiota. Bounty Boardin avulla sisällöntuottajat voivat suorittaa “tehtäviä”, joista heille maksetaan. Tehtävänä voi olla esimerkiksi tietyn pelin streamaaminen.


Toinen yhteisölähtöinen lisäys on Jhaverin mukaan vasta ilmestynyt Twitch Sings -peli, joka on kaikille avoin ja ilmainen. Messualueelle oli jopa tuotu karaokekoppi, jossa laulamista pystyi testaamaan. Esitin huolen omista laulutaidoistani, johon Jhaveri nauroi ja kertoi, että peli on suunnattu kaikille. Loistava laulaja saa Twitch Singsin kautta mahdollisuuden esiintymiselle, mutta pelissä voi ottaa myös haasteita ja laulaa vaikka merirosvoäänellä.

Mikä on suurin haaste Twitchin pitämisessä menestyvänä palveluna?

Jhaveri toteaa, että he työskentelevät jatkuvasti yhteisönsä eteen. He haluavat tehdä sisällöntuotannon aloittamisesta helppoa ja ammattimaisesta tekemisestä kannattavaa.

Onko teillä jokin erityinen syy sille miksi tuotte TwitchConin Eurooppaan?

Jhaveri kertoo, että eurooppalainen yleisö on jo pidemmän aikaa pyytänyt tapahtuman saapumista Eurooppaan. Lisäksi Twitch on vahvasti panostanut alueeseen. Yhtiö on juuri kasvattanut Lontoon toimistoa ja avannut kokonaan uuden toimiston Pariisiin.

Näettekö artikla 13:sta ongelmana Twitchin tulevaisuudelle Euroopassa?

Ensimmäistä kertaa Jhaveri näyttää hetken vaivaantuneelta ja hänen äänestään kaikuu väsymys.

- Olemme todella pettyneitä EU:n päätökseen koskien artikla 13:a. Me aiomme jatkaa tietoisuuden lisäämistä aiheesta ja tiedon levittämistä yksittäisissä jäsenvaltioissa, kun he aloittavat säädöksen toimeenpanemisen. Haluaisimme työskennellä maiden kanssa, jotta he ottaisivat käyttöön järkeviä ratkaisuja, jotka puolustavat sisällöntuottajien mahdollisuuksia ja mahdollistavat heidän kukoistuksensa. Vaikka olemme pettyneitä niin jatkamme toimintaamme.


Miten iso osa kilpapelaaminen on Twitchin tulevaisuuden suunnitelmia?

Siirtyminen kevyempään aiheeseen tulee selkeänä helpotuksena ja Jhaveri toteaa innostuneesti, että esports on iso osa Twitchia. Hän painottaa, että Twitch Rivals mahdollistaa erilaisen lähestymisen kilpapelaamiseen. Turnauksiin osallistuvien ei tarvitse matkustaa lainkaan, vaan mukaan voi hypätä oman kanavan kautta. Tulevaisuuden suunnitelmissa on järjestää jopa kaksi turnausta viikossa ja kaikkiaan Twitch on jakanut jo miljoona dollaria palkintorahoina turnauksiin osallistuneille.

Lopuksi, mikä tekee Twitch-kanavasta hyvän?

Jhaveri toteaa diplomaattisesti, että oikeaa vastausta kysymykseen ei oikeastaan ole, sillä kuluttajat ovat lähtökohtaisesti erilaisia.

- Minä pidän DrLuposta, hän on erittäin hyvä Fortnitessa. Pidän myös erityisesti BonzaiBabysta, hän teki juuri vastikään erittäin hienon Mario-cosplayn suorassa lähetyksessä.





V2.fi | Samuli Leppälä
< Pelataanpa: Jumalkon... Pornoperjantai 2: Ka... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti



www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova