Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Total War: Warhammer III

Miikka Lehtonen

19.01.2022 klo 17.00 | Luettu: 2658 kertaa | Teksti: Miikka Lehtonen

Kaaos saapuu taistelukentille odotetussa strategiapelissä
Total War: Warhammer -sarja oli vuosien ajan se vakiovastaus kysymykseen “mihin haluaisit Total War -pelien seuraavaksi suuntaavan”, eikä suotta. Jo ensimmäinen Total Warhams todisti, että kun Total War -pelit lyödään täyteen lennokkaita ja mielikuvituksellisia yksiköitä, tuloksena on paljon hauskempi pelikokemus kuin niissä perinteisissä “300 eri väristä keihäsmiestä” -peleissä.


Sittemmin Total Warhamsit ovat myyneet hyvin, saaneet runsaasti lisäsisältöä ja nostaneet koko sarjan profiilia. Ja nyt on aika palata taistelukentille kolmannen kerran, mutta taistelukentällä eivät puhalla ne hyvänlaiset muutoksen tuulet, vaan sellaiset, jotka muuttavat kohteensa kammottaviksi mutanteiksi.

Kaaos on palannut vanhaan maailmaan.

Kaaoksen ehdoilla


Pääsimme tutustumaan Total War: Warhammer III:n miltei valmiiseen kehitysversioon tammikuun alussa ja pelaamaan sen uusilla roduilla yhden iltapäivän ajan. Perinteiseen tyyliin Total War: Warhammer III ei niinkään keksi pyörää uudelleen kuin tuunaa Total War: Warhammerien peruskaavaa ja laajentaa sitä rempseillä tavoilla. Tämä on perusvaatimus jo sen takia, että aiempien kahden pelin tavoin myös Total War: Warhammer III on taaksepäin yhteensopiva edeltäjiensä kanssa. Jos omistaa aiempia pelejä tai niiden lisäsisältöä, kaikki ostetut rodut ja armeijat ovat edelleen käytössä.


Total War: Warhammer III:n tarinassa eeppisen voimakas kaaossoturi on murhannut Kislev-porukoiden palvoman Ursun-karhujumalan ja heittänyt koko maailman kaaokseen (pienellä K:lla). Ursun ei kuitenkaan ole kuollut, vaan roikkuu vielä sielunsa voimin kiinni elämän kyljessä, mutta ei kovin pitkään. Niinpä miltei kaikki Vanhan maailman rodut aloittavat kampanjansa, joiden tarkoitukset vaihtelevat. Kislevin ja ihmisten imperiumin joukot haluavat tietenkin palauttaa Suuren karhun henkiin, kun taas vaikka Kaaoksen joukot haluavat viimeistellä homman ja päästää heitä vastustavan karhun päiviltä.

Monien muiden uudistusten ohella Warhams III lisää peliin pinon uusia pelattavia porukoita, joista viimeiset paljastettiin testisession aikana. Jo aiemmin tiesimme, että kunkin neljän kaaosvoiman demoniarmeijat ja kylmää pohjoista rajaa puolustava Kislevin valtakunta tulisivat liittymään peliin, mutta pari armeijaa oli vielä jätetty tarkoituksella paljastamatta.


Session leipänä oli tilaisuus ottaa haltuunsa kaksi täysin uutta ja ihmeellistä pelattavaa porukkaa, kiinalaishenkinen Cathayn ja Chaos Undivided. Cathayn valtakunta puolustaa eeppisen kokoista muuriaan, joka blokkaa Kaaoksen valtakunnan sivistyneestä maailmasta ja joutuu täten taistelemaan jatkuvasti vahvistuvia inkursioita vastaan. Muurin rakentaminen ja puolustaminen, sekä maailman taikatuulten ohjaaminen maagisen kompassin avulla ovat Cathayn erikoisjuttuja.

Minusta mielenkiintoisempi uudistus oli Chaos Undivided, joka nostaa sen Total Warhamsin kepeän roolipelipuolen aivan uusiin korkeuksiin. Karkeasti ideana on, että normaalisti Kaaoksen joukot palvovat yhtä neljästä jumalasta. Jotkut harvat sotaherrat ovat kuitenkin niin voimakastahtoisia ja lupaavia, että he voivat kosiskella suosiota ja huomiota kaikilta neljältä jumalalta. Tämä on Chaos Undividedin johdossa nököttävän demoniprinssin jippo.


Jokainen tuhottu vihollisarmeija tai vallattu kaupunki voidaan antaa tribuuttina yhdelle neljästä jumalasta, jolloin demoniprinssi kerää näiden suosiota. Suosion noustessa voi avata käyttöönsä näiden erikoisyksiköitä ja demoniprinssille uusia mutaatioita. Omassa testisessiossani liehittelin magian ja muutoksen jumala Tzeentchiä sekä mielihyvän herra Slaaneshia. Tuloksena oli lintumainen hermafrodiitti, joka säteili ympärilleen liekkejä ja pystyi viettelemään vihollisten yksiköitä sateenkaariväritettyyn armeijaansa.

Tuntuu, että demoniherran kustomoinnissa ja tuunailussa on valtavasti syvyyttä, mikä luonnollisesti tuo peliin runsaasti uudelleenpeluuarvoa.

Myös paljon muuta


Total War: Warhammer III sisältää tietenkin myös paljon muuta uutta, joka nyt jäi testaamatta. Odotan itse esimerkiksi suuresti Ogre Kingdoms -armeijoita, sillä olen pöytäpelissäkin pelaillut jättimäisten peikkojen rodulla niiden ilmestymisestä lähtien.


Kehitystiimi on lisännyt peliin myös kokonaan uusia pelitiloja, tarkoituksenaan tehdä moninpelistä entistä sujuvampaa. Kampanjatiloissa kaikki pelaajat voivat nyt tehdä omat vuoronsa samanaikaisesti ilman, että jokaisen täytyy odottaa omaa vuoroaan. Peliin on lisätty myös uusi pelitila, joka pyrkii tarjoamaan tiiviin ja virtaviivaisen Total War -kokemuksen, jonka pystyy pelaamaan läpi yhdessä illassa. Sisäisesti tiimi odottaa, että uusi pelitila tulee olemaan todella suosittu ja on kuulemma testeissä ollut pahuksen hauskaa, mutta yhden iltapäivän testisession aikana sitä ei päästy testailemaan.

Muutaman tunnin pelailun perusteella Total War: Warhammer III vaikuttaa juuri siltä, mitä odotin: lisää Total War: Warhammeria. Tämä on tietenkin täysin itsestäänselvä juttu, mutta odottiko kukaan oikeasti, että kahden onnistuneen pelin jälkeen Creative Assembly jotenkin täysin rikkoisi kaavansa? Tuskin.


Lopullista tuomiota ei tarvitse odotella hirveän kauan, sillä Total War: Warhammer III julkaistaan helmikuun puolivälissä, jolloin palaamme luonnollisesti asiaan lopullisen arvion kanssa.

Total War: Warhammer III
Kehittäjä: Creative Assembly
Julkaisija: Sega
Alustat: Linux, Mac, Windows
Julkaisu: 17.2.2022
Lisätietoja: totalwar.com

V2.fi | Miikka Lehtonen
< Retro Rewind: testis... Pelataanpa: PlayStat... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova