Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Inescapable - visual novelia Tampereelta

Manu Pärssinen

03.07.2022 klo 11.47 | Luettu: 596 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Big Brother, Love Island, Kärpästen herra - vai kaikkea sitä?
Tamperelainen pelistudio Dreamloop Games on tehnyt vuosien varrella useita pelien alustaversiointeja auttaen tunnetuimpia studioita, mutta tiimin sydän sykkii omien IP:iden suuntaan. Eilen jättitapahtuma Anime Expoilla esiteltiin ensi vuonna julkaistava Inescapable (PC, Swich, PS4, PS5, X1, XSX|X). V2.fi pääsi tutustumaan peliin vain muutama päivä ennen kuin sitä esitelleet Joni Lappalainen ja Steve Stewart suunnistivat kohti Los Angelesia.


Inescapablen julkaisee Aksys Games ja sen genreä kuvataan sosiaaliseksi trilleriksi, hybridi-visual noveliksi sekä ontologiseksi, filosofiseksi mysteeriksi. Se muistuttaa jossain määrin Danganronpaa tai Zero Escapea, eivätkä tekijät salaile sitä, että ne ovat olleet suurena inspiraation lähteenä. Nyt peliä tehdään kuitenkin länsimaisin voimin (dreamloopilaisia on seitsemästä eri maasta) ja tekijät lupaavat, että korkeiden laatukriteereiden lisäksi ennen kokematon, omalaatuinen tarina erottaa sen esikuvistaan.



Muutenkin Danganronpa kumppaneineen on kietoutunut Inescapablen ympärille: tamperelaispelin graafinen tyyli on erinomaisen selkeästi perinteitä kunnioittavaa animea/mangaa, vaikka mukaan on heitetty hieman länsimaista maustettakin. Tällä valinnalla kumarretaan genren fanien suuntaan - kulttimaineen saaneilla peleillä on reilusti yleisöä myös Euroopassa ja Amerikassa - ja yksi heistä on pelistudion toimitusjohtaja itse. Pelin taustamusiikeista vastaavat studion oma Matias Lehtoranta sekä pitkän linjan säveltäjä Shinji Hosoe, joka toimi myös Zero Escapen musamaestrona (sekä Ridge Racerin, Street Fighter EX:n jne. jne….).


Inescapable sijoittuu trooppisen saaren lomakeskukseen, johon pelin päähenkilö Harrison on kidnapattu 10 muun nuoren kanssa kilpailemaan kieroutuneeseen reality-tv-ohjelmaan. Kaikki, jotka selviävät kuudesta kuukaudesta sosiaalisten kanssakäymisten, paineiden, henkilökemioiden, ahneuden ja muun paineessa, voittavat lopuksi puoli miljoonaa dollaria. Hommassa on vain yksi sääntö: sääntöjä ei ole, joten esimerkiksi murhaaminen ei ole välttämättä poissa kuvioista.

Tekijät mainitsivat useaan kertaan sanaparin “moraalinen kompassi”. Sehän on vähän jokaisella eri, eikä esimerkiksi keittiöveistä lähdetä aivan suorilta käsin heiluttelemaan. Tarina etenee sosiaalisten interaktioiden, suhteiden luomisen, saaren tutkimisen ja erilaisen puuhastelun kautta eri suuntiin, haarautuen useaan eri lopputulokseen - kuinka monta voittajaa lopuksi sitten onkaan?

Kaikki 11 nuorta ovat kotoisin eri Euroopan valtioista (kyllä, myös Suomesta), mikä tuo mukaan sekä lisämielenkiintoa hahmoihin tutustumiseen, että tarttumapintaa niillekin, jotka visual noveleihin eivät ole välttämättä ennen tutustuneet. Tekijät lupaavat, että pelissä on monia asioita, jotka saattavat napata mukaansa genreen vihkiytymättömiäkin


Pelaajan päivä jakautuu aamuun, päivään sekä iltaan, ja tehdyistä päätöksistä on sitten kiinni, miten Harrison päivänsä kuluttaa. Jos käyskentelee rannalla auringonottajien kanssa keskustelemassa, voikin mennä ohi jotain, mitä tapahtuu toisaalla. V2.fi:n pelaaman noin 20-minuuttisen demon aikana ei nähty vielä keskusteluvaihtoehtojen toimintaa, mutta toki jutteluilla on myös vaikutusta sen lisäksi, mitä pelaaja tekee tai jättää tekemättä. Nuorten koitoksen 65. päivän kohdalta alkaneessa demossa nähtiin myös murha, mutta Lappalainen vakuutti, että mikäli olisi aiemmin tehnyt muita valintoja, sitäkään ei olisi välttämättä tapahtunut. Ääninäyttelyäkään kokeillussa versiossa ei vielä ollut, mutta sellainen on tekeillä suurimpaan osaan pelistä - näyttelijöitä palkataan parhaillaan.

Tekijät kertoivat, että koko pelin läpäisyyn kuluu pelaajan lukunopeudesta ja muista valinnoista riippuen yli 20 tuntia, mutta mikäli haluaa käydä kaikki vaihtoehdot läpi, pelattavaa on yli 70 tuntia. Onkin mielenkiintoista nähdä, että länsimainen - ja suomalainen - pelistudio tarttuu näin peri-japanilaiseen genreen - vaikka toki sellainen oli heidän edellinenkin oma pelinsä, shoot’em’up-räiskintä Stardust Galaxy Warriors.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Matiaksen matalapain... V2.fi pelasi: Shadow... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova