Tuorein sisältö

Retro Rewind: Atari 2600 talvisodassa

Manu Pärssinen

Tänään klo 12.00 | Luettu: 225 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Muutaman kilotavun tarkka-ampuja itärajalla
Talvisota-pelin tekijä Wolfgang "donnerkuh" Kuhmannin hyllyt ovat täynnä miehen Atari-kokoelman helmiä.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 1/2022.

Nelisen vuotta sitten Facebookin AtariAge-ryhmää rullatessa esiin vyöryi kuva, joka pysäytti: siinä oli selvästi Atari 2600 -pelimoduuli ja aivan yhtä selvästi pelin etiketissä luki selvällä suomella "Talvisota". Pieni alustava googlailu paljasti, ettei peli ollut kotimaista alkuperää, joten mysteeri oli valmis – ja sehän piti selvittää!

Onnekseni maailman retropiirit ovat lopulta melko pienet ja kävi ilmi, että tätä kotikutoista Talvisota-peliä myy Michael Thomassonin pitämä Good Deal Games -verkkokauppa. Hänen kauttaan onnistuin hankkimaan kopion pelistä itselleni sekä ottamaan yhteyden pelin tekijään, joka keskusteluryhmissä esiintyy nimellä "donnerkuh".

Atari 2600:n Talvisodassa pelaaja on tarkka-ampuja (ehkä jopa itse Simo Häyhä), jonka tehtävänä on pidätellä Neuvostoliiton armeijaa mahdollisimman pitkään, jotta siviilit pääsevät pakenemaan. Pelin pisteytys ei tulekaan ammutuista vihulaisista vaan siitä, montako ihmistä on päässyt etenevän armeijan tieltä turvaan.

Joystickilla ohjataan käsissä tärisevää ampujan tähtäintä. Mikäli pyssyttelee metsään ja vihollinen jää henkiin, ampujasankarimme hermostuu, pulssi nousee ja tähtääminen muuttuu entistä hankalammaksi. Pelimekaanisena ominaisuutena panssarivaunujen ampumisella voi rauhoittaa pulssia (ehkä tämä toimii oikeassa elämässäkin?), mutta mikäli syke nousee huippuunsa, on pelaajan pakko heiluttaa valkoista lippua ja peli päättyy.

Vihollisia ei ole vain yhtä sorttia. Bunkkeriin pyrkivien sotilaiden lisäksi ruudulla näkyy piilostaan räiskiviä konekiväärejä, varusteita vihollisille kuljettavia kuorma-autoja sekä jopa lentokoneita, jotka nekin voi taitavalla laukauksellaan tiputtaa. Graafisen ulkoasun perustaso selittyy osittain sillä, että peliä ei ole ohjelmoitu raudan kikkoja assemblerilla äärimmilleen puristaen, vaan Fred Quimbyn kehittämällä batari Basic -ohjelmointikielellä. Sen avustamana Atari 2600 -tuotosten tekeminen on kohtuullisen yksinkertaista – ainakin yksinkertaisempaa kuin 1980-luvulla. Mikään Atari 2600:n kykyjen huippunäyte Talvisota ei ole, mutta kyllä siitä löytyy jonkin verran sitä yksinkertaista varhaisten retropelien koukkua, joka saa yrittämään uudelleen korkeampaa pistetulosta. Onhan pelaajalla kuitenkin Suomen kunnia puolustettavanaan!

Donnerkuh teetti pelistä myös hyvin rajoitetun erän laatikoineen päivineen.

Haastattelussa donnerkuh


Nimimerkin donnerkuh takana on Saksan Klievessä asustava Wolfgang Kuhmann. Kuhmann on pitkän linjan Atari-harrastaja, vaikka ei koskaan lapsena saanutkaan Atari 2600:aa, vaan sitä piti mennä kavereiden luokse pelaamaan. Vuonna 1985 hän sai kuitenkin Atari 800 XL:n, jonka kanssa syntyi monia rakkaita muistoja. Vaikka PC-maailma kutsui miehen mukaansa, on hänelle kertynyt vuosien varrelta kokoelma retrolaitteistoa kirpputoreja kierrellen.

Wolfgang kertoo löytäneensä AtariAge-sivustolta batari Basicin, joka herätti vanhat Atari Basic -muistot. Mies loikkasi heti Atari 2600 -pelikoodauksen maailmaan ja ensimmäisenä syntyi peli nimeltä ISS.

- Sen pelin tarkoituksena oli enemmänkin esitellä batari Basicia isommalle joukolle. YouTubesta löytyy saksankielinen video, jolla koodaan kyseistä peliä. Muille laitteille en ole pelejä tehnyt, mutta Atari XL -ohjelmointi kiinnostaa yhä. Työn alla on myös kaksi uutta 2600-peliä: Swordman ja Trenches of War. Niiden keskeneräiset versiot löytyvät AtariAgen keskustelualueelta.

Yksinäinen pikseli, vastassa koko Neuvostoarmeija.

Miten pelin aiheeksi valikoitui suomalaisille hyvin tuttu talvisota?

- Aluksi ajatuksenani oli vain tehdä tarkka-ampujapeli. Kun peli oli valmis, aloin etsiä sopivaa kuvaa sen etikettiin ja laatikkoon. Löysin taiteilija Oprisnyashkan tekemän "Talvisota 75"-nimisen kuvan, joka oli täydellinen ja onnekseni sain luvan sen käyttöön. Siksi peli sijoittuu nyt Suomen talvisotaan. Kuvassa oli Talvisota-teksti, joten päätin käyttää sitä pelin nimenä, enkä englannin kieltä. Myös tekemäni vihollis-spritet sopivat kätevästi siihen aikakauteen.

Wolfgang kertoo, että ohjelmointi ei ole hänelle vaikeaa – ennen kuin on aika äänitehosteiden koodaamisen. Lisäksi alusta rajoittaa ideoiden toteuttamista: Wolfgang kertoo keksivänsä peleihinsä aina lisää ja lisää ominaisuuksia, kunnes Stella-emulaattorin rajat tulevat vastaan ja pelin sisältöä pitää alkaa karsia. Kyseiseen ongelmaan kaatui mm. miehen hedelmäpeliprojekti Top Slot Machine.

- Talvisodassa olen ylpein tärisevästä tähtäimestä, joka tärisee sitä enemmän, mitä stressaantuneempi pelihahmo on. Se on pelin keskeinen haaste.

Tämäkään kotikutoinen peli ei syntynyt täysin yhden koodarin tekeleenä, vaan donnerkuh haluaa kiittää Thomassonia fyysisten pelimoduulien tuottamisesta, Marc Oberhäuseria pakkauksen kanssa avustamisesta sekä paikallista yritystä etikettien tulostamisesta.

- Seuraavaksi aion viimeistellä Trenches of War- ja Swordman-pelit. Jälkimmäinen niistä on melkein valmis - minun pitää enää ohjelmoida viimeinen vastustaja ja säätää pelin tasapainoa.

Todennäköisesti varhaisin digitaalinen talvisodinta julkaistiin MSX:lle.

Talvisota peleissä


Donnerkuhin Talvisota ei ole ensimmäinen kerta, kun Suomen sotahistorian tunnetuimpia tapahtumia käytetään peli-inspiraationa. Lautapeleinä aiheesta on julkaistu vieläkin enemmän, mutta digitaalisina löytyvät ainakin nämä:

Talvisota
MSX, 1987, Olli Kainulainen, Triosoft
Talvisotaan sijoittuva tekstigrafiikkapohjainen strategiapeli (kuvia ylempänä), joka sekoittelee joukkojen liikuttelua sodan tapahtumista kertoviin uutisiin.

Talvisota: Icy Hell
PC, 2006, Blizfront, Nival
Kotimaista tuotantoa olevaa reaaliaikastrategiaa, joka pyrki olemaan historiallisesti mahdollisimman tarkka: se on luokiteltu myös opetuspeliksi.

Order of Battle: Winter War
PC, PS4, 2016, The Artistocrats, Slitherine
Vuoropohjaista taktista strategiaa tämäkin, mutta huomattavan laajemmassa mittakaavassa kuin MSX-versiossa.

SGS Winter War
PC, Mac, 2020, The Strategy Game Studio, Avalon Digital
Strategy Game Studio -sarjaan kuuluva kampanja.

Winter War 1939
PC, Android, 2020, Thorium Game Lab
Yhden miehen projekti, josta on myös mobiilipeliversio. Pelissä voi ohjata myös kaikkia ajoneuvoja, mm. lentokoneita.

Talvisota - Winter War
PC, 2020, Talvisota Team, Tripwire
Täysmuutos-modaus Rising Storm 2: Vietnam -peliin.

Kuvat: Wolfgang Kuhmann

Julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 1/2022
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: https://retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta https://tilaaskrolli.fi

V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi pelasi: Dice o...

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova