Tuorein sisältö

Listasunnuntai #77

Mikko Heinonen

27.03.2011 klo 19.17 | Luettu: 14117 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Avoimet maailmat
Pelaajasta riippuen sandboxit ovat joko pelien kermaa tai kuraa. Välittömiä virikkeitä kaipaavat viittaavat kintaalla haahuilulle valtavalla kentällä, mutta peleihinsä pitempinä projekteina suhtautuvat osaavat arvostaa näitä "turhia" ominaisuuksia. Grand Theft Autot tunnetaan yleisesti, Wikipedian kategoriassa "Open world video games" on kymmeniä sivuja, mutta poimitaanpa jokunen toimitusta elähdyttänyt. Lukijat saavat kertoa suosikkinsa taas kommenteissa!

Test Drive III



Pitkään jatkuneen pelisarjan ensimmäinen täysin vektorigrafiikalla toteutettu osa ei ollut pelillisesti järin onnistunut, mutta sisälsi aikalaisekseen mielettömän laajoja alueita, joilla saattoi myös poiketa ennalta määritetyltä reitiltä. Mm. säännöllistä reittiä kulkeva juna ja toimiva lentokenttä hangaarissa majailevine X-Wingeineen olivat esimerkkejä piilotetuista nameista, joita uuttera tutkimusmatkailija löysi. Test Drive Unlimitedien kokonaiset saaret ovat suhteessa paljon vähemmän hämmästyttäviä.

Trespasser



Jurassic Park -universumiin sijoittunut, myöhemmin kulttimaineeseen noussut peli perustui ensimmäisen persoonan räiskintään isolla saarella ja oli monissa asioissa teknisesti aikaansa edellä, kuvaten mm. satoja puita sisältäviä ulkotiloja. Luvattu pelaamisen vallankumous jäi kuitenkin saavuttamatta, sillä peli tuli markkinoille myöhässä ja monin tavoin keskeneräisenä.

Just Cause



Naapurimaastamme kotoisin olevan Avalanche Studiosin peli ei voita juonellaan palkintoja, mutta etenkin kakkososa sisältää ison saaren sekä paljon työkaluja sen tutkimiseen. Leikkiminen kädestä ammuttavalla vaijerilla jaksaa kiinnostaa yllättävän pitkään.

The Saboteur



Pandemicin viimeiseksi peliksi jäänyt, tisseillä höystetty vastarintaliikkeen tarina on sarjakuvamaisen liioitteleva monessakin suhteessa. Etenkin pelin sankari on varsinainen supermies, joka osaa kiivetä melkein pystysuoraa talon seinää ja loikkia katolta toiselle. Yhdistettynä poikkeukselliseen värimaailmaan se tekeekin pelin tunnelmasta hyvin omanlaisensa - Pariisi lintuperspektiivistä on epätavallinen peliympäristö. Tuhottavia natsipesäkkeitä on siroteltu ympäri kaupunkia niin paljon, ettei tekeminen lopu viikkoihin.

Crackdown



Eli tuttavien kesken "Crack-peli". Realtime Worldsin peli oli puolittainen vahinkohitti, sillä sen varsinainen sisältö oli pian koettu, ja pelin myyntiä auttoi varmasti melkoisessa määrin mukana seurannut Halo 3 -beta. Hupi löytyikin sitten achievementien metsästyksestä ja kiipeilystä. Kakkososassa kehitystiimi vaihtui, eikä iloa enää irronnut samassa määrin.

Infamous



"PS3:n Crackdown", joka ohitti kilpakumppaninsa monessa suhteessa. Pelihahmon supervoimiin perustuva, pelattavuudeltaan erinomaisen hiottu ja kaikin puolin tyylikäs kaupunkikohellus on saamassa jatkoa tämän vuoden puolella.

Boiling Point: Road to Hell



Tämä harvemmin muistettu trooppisen saaren sandbox rikkoo sen perinteisen oletuksen, että lähes kaikki AI-hahmot vihaisivat pelaajaa heti aluksi. Sen sijaan ympäristön suhtautuminen muovautuu lähes täysin sen perusteella, millaisia valintoja pelaaja tekee. Bugien riivaama peli ei oikein onnistunut saavuttamaan yleisöään, mutta sai kuitenkin White Gold -nimisen jatko-osan vuonna 2008. Se on saatavana Gamersgate-latauspalvelusta.

V2.fi | Mikko Heinonen
< Lauantai-illan Kevyi... Xbox Livestä ladattu... >

Keskustelut (28 viestiä)

Pork

Rekisteröitynyt 11.03.2011

27.03.2011 klo 19.54

Jos näistä suosikki pitäisi valita niin ehdottomasti Just Cause 2. Lajaa alue, paljon tekemistä ja fysiikkamoottori tekee pelistä uskomattoman hauskan.
Hmm

27.03.2011 klo 20.05

Mis on mun Prototype?

Boiling Point oli julkaisussaan aivan järkyttävän raskas tekele, minun nuhapumppuni ei osannut edes unelmoida sen pyörittämisestä. Lisäksi peli sai melko runsaasti lokaa niskaansa keskeneräisyydestään joten jätin pelin kaupan hyllylle.
Nahkis

Rekisteröitynyt 03.04.2009

27.03.2011 klo 20.12

Mikko on hyvä ja kertoo millaisella nuhapumpulla tuli TD3:sta aikoinaan pelattua? :)

Aikoinaan kaverin 486:lla pelatessa vektorit vilistivät ruudulla sitä tahtia että pelaaminen oli lähes mahdotonta :|
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.03.2011 klo 20.15

Nahkis kirjoitti:
Mikko on hyvä ja kertoo millaisella nuhapumpulla tuli TD3:sta aikoinaan pelattua? :)


286/12. Mitään nelikasikutosia ollut kellään, _tunsin_ ihmisen jolla oli 386.
Nyan

27.03.2011 klo 20.16

TES!

nyan.
vess

27.03.2011 klo 20.17

Mikko kirjoitti:
Nahkis kirjoitti:
Mikko on hyvä ja kertoo millaisella nuhapumpulla tuli TD3:sta aikoinaan pelattua? :)


286/12. Mitään nelikasikutosia ollut kellään, _tunsin_ ihmisen jolla oli 386.

eipäs nyt yleistetä liikaa.. täältä kyllä löytyi sekä 386 että 486..
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.03.2011 klo 20.19

vess kirjoitti:

eipäs nyt yleistetä liikaa.. täältä kyllä löytyi sekä 386 että 486..


Löytyi täältäkin vuonna 1992, puhe olikin siitä millä Test Drive 3:a pelattiin. Se ilmestyi 1990, jolloin 386 oli vielä nähtävyys, 486 lähinnä märkä uni.
RtA

27.03.2011 klo 21.11

MIssä TES?
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.03.2011 klo 21.53

Missä flashpoint? =(
MrLate

Rekisteröitynyt 07.09.2010

27.03.2011 klo 21.58

Fläsärin oisin kans halunnu nähä täs listassa :(
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.03.2011 klo 22.02

Omia ehdotuksia saa lisätä, lista ei ole koskaan mikään totuuden lihallistuma. Olen pelkkä reservin korpraali ja vanha pasifisti, sotapelit eivät ole koskaan kiinnostaneet!
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

27.03.2011 klo 22.11

Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo. Itse olisin näistä valinnut näistä ehkä vain just cause (2) mukaan listalle. Erittäin mielenkiintoinen aihe kuitenkin ja toisaalta juuri tuo eri ihmisten valintojen erilaisuus toi mukavaa lisämakua tähän, varsinkin kun avoimuus peleissäkin aiheuttaa valintoja ja juuri siitähän on kyse. :D
Foreveralone

27.03.2011 klo 22.56

crom kirjoitti:
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo. Itse olisin näistä valinnut näistä ehkä vain just cause (2) mukaan listalle.



Eikös just cause 1 ja 2 ole lähes sama maailma?
vanilla-rodeo

27.03.2011 klo 23.02

Minecraft on kyllä kunnon hiekkalaatikkopeli, sanan varsinaisessa merkityksessä :)
BRRRRN

27.03.2011 klo 23.56

Burnout: Paradise

Avoimesta maailmasta haaveilevan arcade-kaahailun ykkösvalinta, vaikka omistankin Test Drive Unlimitedit.
Arcane

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

28.03.2011 klo 00.35

crom kirjoitti:
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo.


Yleensä listalle on tarkoitus valita vähän niitä erikoisempia nimikkeitä, ei jokaikisessä listassa vastaan tulevia pelejä. Tässä semmoiset olisivat olleet esim. GTA, Fallout 3/New Vegas, Elder Scrollsit ym.
Maade

28.03.2011 klo 01.07

En kyllä muista että Trespasser pelissä olisi ollut mitään sandbox aineksia, tosin tuosta nyt on aikaa kun sitä viimeksi pelasin. Päälimmäisenä on jäänyt mieleen omiin jalkoihinsa kompastuvat dinot jotka jaksoivat huvittaa ennen kuin ne söivät minut hengiltä :)
VMV

28.03.2011 klo 01.42

Vapaan maailman(kaikkeuden) merkkipaaluista tulee ensimmäisenä mieleen Elite ja Pirates. Etenkin Piraateista tulee kovin hyviä muistoja vuosien takaa. Sekä alkuperäisestä versiosta Amigalla että vuoden 2004 remakesta PC:llä.
JDevlin

28.03.2011 klo 08.15

Mainittakoon tässä, että Saboteur oli ihan hemmetin hyvä peli.
Suosittelen hankintaa jos olet missannut sen aikaisemmin, sen saa varmaan jo kohtuulliseen hintaan alelaarista.
CubeX

Rekisteröitynyt 19.04.2010

28.03.2011 klo 08.18

vanilla-rodeo kirjoitti:
Minecraft on kyllä kunnon hiekkalaatikkopeli, sanan varsinaisessa merkityksessä :)
Sanasta "hiekkalaatikopeli" tulee heti mieleen Minecraft.
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

28.03.2011 klo 10.40

Arcane kirjoitti:
crom kirjoitti:
Aika erikoiset valinnat listalle mielestäni, mutta makuasioitahan nuo.


Yleensä listalle on tarkoitus valita vähän niitä erikoisempia nimikkeitä, ei jokaikisessä listassa vastaan tulevia pelejä. Tässä semmoiset olisivat olleet esim. GTA, Fallout 3/New Vegas, Elder Scrollsit ym.


Ihan hyvä niin. Olisi meinaan ollut vähän tylsähkö lista noilla perinteisillä. Tosin Elder Scrollseille pitää kumartaa ;)
KOI

28.03.2011 klo 10.40

Yksi minkä arvasin tästä puuttuvan on The Legend of Zelda.
Siipiveikko

28.03.2011 klo 13.10

3DO:n Might & Magic -sarjan olisi voinut lisätä mukaan. Itse Seiskaa pariin otteeseen pelannut ja pelimaailma on tolkuttoman laaja ja lähes jokapaikkaan pääsee heti alussa(no ok, heti alkusaaren jälkeen, mutta alussa kuitenkin) vapaasti tutkimaan.
jarwars

28.03.2011 klo 13.14

Silent Hunterit.. Lentosimut..

Sukellusveneessä se maailma ei välttämättä kylläkään tunnu niin avoimelta, mutta IL-2:n puikoissa horisontti ei kyllä tyssännyt nopeasti vastaan.

Sitten voisi miettiä kunnon strategiapelejä. Hearts of ironit, koko maapallo hiekkalaatikkona.
DasBoot

28.03.2011 klo 15.05

jarwars kirjoitti:
Silent Hunterit.. Lentosimut..

Sukellusveneessä se maailma ei välttämättä kylläkään tunnu niin avoimelta, mutta IL-2:n puikoissa horisontti ei kyllä tyssännyt nopeasti vastaan.

Tämä.
Silentissä kun lähetään suklarilla tukikohdasta ja aika-arvio saapumisajasta partiontipaikalle UK:n yläpuolelle on kaksi ja puoli päivää tietää että puhutaan ison kaliiberin pelistä.
WarMaN

Rekisteröitynyt 31.08.2007

28.03.2011 klo 15.35

Trespasser oli aika jännä, vuonna 98 tullut peli jossa oli jo aika vaikuttava fysiikanmallinnus. Aseilla piti oikein oppia tähtäämään, paitsi että lopulta se käsisysteemi oli outo :D Lemppari oli pumppuhaulikolla ampuminen yhdellä kädellä!

Itse jostain syystä totuin pelin outoihin kontrolleihin, ja pystyin pelaamaan sen läpi. Tosi moni varmasti jo lopetti pelin kun huomasi, että ase oli pudonnut matkan varrella kädestä johonkin.
Siipiveikko

29.03.2011 klo 11.45

Toinen peli mikä putkahti mieleen oli itäblokkifirman Codename: Outbreak, joka kait jäi aika tuntemattomaksi Suomessa? Hienonhieno räiskintä, jossa eri aseet oli yhdistetty saman pyssyn toimintoihin, lääniä riitti tehtävissä enemmän kuin motiivia juosta jokapaikkaan, maastoon pystyi piiloutumaan vihollisilta ja harrastelemaan sissihyökkäyksiä ja muutenkin homma oli aika mielekästä.

Jos jostain sattuu löytämään eikä vanhentunut grafiikka pelottele pois, suosittelen kokeilemaan.
spaz

31.03.2011 klo 12.22

Trespasseria muistelen lämmöllä. Tuli tuossa vuosi sitten pelattua uudelleen läpi. Pelissä on ihan oma tunnelmansa. Saisi joku tehdä henkisen jatko-osan tälle. Mielellään välillä jotain jossa pääosassa on seikkailu/selviytyminen eikä päätön lahtaaminen. Trespasserin dinot tuntuivat oikeasti eläimiltä eikä miltään normaalivihuilta dinosaurus modeli päällä.
Toki pelissä oli omat ongelmansa ja kasa bugeja, mutta ei se paljoa menoa haitannut kunhan alkujärkytyksestä pääsi yli.

Saa nähdä mihin Telltalen Jurassic Park pystyy.


Kirjoita kommentti



V2.fi:n JOULUKISA
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova