Tuorein sisältö

Fanatec Porsche Wheel GT2 ja ClubSport-polkimet

Toimitus

15.12.2011 klo 22.00 | Luettu: 18994 kertaa | Teksti: Toimitus

Palanen Porschea pöydänkulmalla
Fanatecin laadukas rattipoljinsetti otettiin V2.fi:n toimituksessa pitkään varteen sekä videojutun että pidempään rattia testanneen vierailevan kirjoittajan tehosyynäyksen voimin.






Toimittaja: Mikko Heinonen
Kuvaus: Marcus Raappana
Leikkaus: Jaakko Lohilahti




Vanhan sanonnan mukaan lapset ja miehet erottaa vain lelujen hinta. Tätä sanontaa pyrkii myös Fanatecin rattipoljinsetti toteuttamaan. Mutta onko se hinnan väärti, siitä pyrkii nyt ottamaan selvän pelaaja/keräilijä Saku Taipale, jonka himona ovat erityisesti erikoisemmat tietokoneet ja konsolit historian hämäristä. Ihan tuoreesta tavarasta ei ole kuitenkaan kyse, sillä Saku on ehtinyt tutustua rattiin jo vuoden ajan.

Tukevasti paikalleen



Availtuani paketit ja kasailtuani rattiin kiinni shifterin (paketissa oli parikin versiota, normaali H-kaavio, että myös sequentiaalinen) oli aika ihmetellä kiinnitystä pöytään. Loppujen lopuksi pöytäkiinnitys pikalukitteinkin osoittautui erinomaiseksi jopa ohuehkolla pöytälevyllä. Reippaammillakin otteilla ratti pysyy pöydässä kiinni eikä luistele holtittomasti. Fanatecilla on selvästi mietitty kiinnitystapaa toisenkin kerran.

Shifterin kiinnitys ratin runkoon on toteutettu kahdella terästangolla ja shifteriä voi liikuttaa haluamalleen etäisyydelle ratista terästankoja pitkin. Asennustapa myös mahdollistaa shifterin asentamisen kummalle puolelle tahansa. Shifteri itsessään on valitettavasti varsin muovisen oloinen, jopa lelumainen - sequentiaalishifteri vaikutti paljon käyttökelpoisemmalta tuntumaltaan kuin H-kaavioinen. Poljinasetelmassa taas on painoa (lähes 5kg), sekä myös neljä isohkoa kumitassua auttamassa paikoillaan pysymistä. Plussana myös jalat voi laskea poljinsetin "tasolle" eikä lattialle, mikä ainakin itsellä parantaa entisestään paikallaan pysymistä. Tämä setti ei luistele lattialla kuten monet muut.

Ratin kiinnityksestä pöytään Fanatec saa paljon plussaa, myös pulttausvaihtoehdot on huomioitu, mikä edesauttaa ratin kiinnitystä esim. erityiseen ajotuoliin tms. Poljinsetti porskuttaa edelleen erinomaisella laadullaan tässä kohtaa. Ei luistele lattialla ja valmistaja tarjoaa vielä lisähintaan varustetta jolla setin saa tuettua paremmin esim. seinää vasten. Shifteri vaikuttaa toimivalta, mutta vähän hennolta ja muoviselta muihin setin osiin nähden. Fanatec on julkaissut CSR-sarjan, jossa on jämäkämpi shifteri, tästä ei ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta. Asennusohjeistukset olivat vähän hatarat sekä viitteelliset, niiden avulla selviää, mutta kannattaa lukea ajatuksen kanssa.

Säädöt kohdilleen



Ratin langaton X360-tunnistus toimii, kun vain huomaa painaa myös näppäintä ratin rungon vasemmalta puolen. Kun tunnistus on valmis, kaikki toimii heti kuten olettaa saattaa. Jo ennen itse ajamista suupieliä kääntää ylöspäin nätit eriväriset valaistut symbolit ratin nappuloissa - hieno oivallus ja yksityiskohta. Tarkkaan katsomalla symboleita on useita ja niitä käytetään riippuen siitä onko käytössä X360, PS3 vai PC. Normaalisti ilman virtoja nappulat ovat hopeanväriset eivätkä symbolit näy. Pientä empimistä aiheutti, että missä ratissa on D-pad, mutta se löytyi näppärästä paikasta - pistämällä ratin diginäytön pois päältä. Ratissa on viisi muistipaikkaa, joihin asetuksensa voi tallentaa - näppärää erilaisia pelejä varten, kun haluaa tuunata ajotuntumaa erilaisiin autoihin. Ratissa olevat forcet eivät siis ole konsolista riippuvaisia, vaan ne voi säätää suoraan ratista haluamaansa suuntaan.

Polkimet ovat sitten melkein jo oma lukunsa. Huomio kiinnittyy välittömästi poikkeukselliseen painavuuteen, jolle on syynä jykevä alumiinirunko teräsakseleineen ja pultteineen. Massan ja tukevuuden myös huomaa ihan jalan allakin. Vastaavan kestävyysluokan polkimia onkin turha hakea muualta kuin oikeista autoista tai ajettavista pelikabineteista. Polkimista myös löytyy abs:ien värinää varten jarrupolkimesta oma täristimensä. Jokaisen polkimen jäykkyyttä voi säätää erikseen haluamansa vahvuisella jousella ja jousien lisäksi kaasun ja kytkiminpolkimen tuntumaa voi säätää mutterilla kiristämällä/löysäämällä jousta.

Jarrupolkimen säätöön taas on valmiina säätöpotikka , jolla voi säätää jarrun herkkyyttä ja ottamiskohtaa. Ja vielä viimeiseksi, jarrun pohjaamisen tuntumaa voi säätää PU:sta valmistetun "sienen" kovuutta vaihtamalla. Kaikki anturit polkimistossa ovat mallia kontaktittomat, eli kyseessä on melkoisen ikuinen kampe kestävyydeltään. Viimeistelynä vielä polkimet ovat akselissaan nailonpuslilla, eli metalli ei kolise metalliin.

Testipelinä Forza Motorsport 3



Ennen pelaamista haen vielä lattialta hyvän tuntuisen paikan poljinsetille ja siirrän MS:n polkimia varten tehdyn puisen tuen sivuun. MS:n setin höyhenenkeveät polkimet kun eivät ilman takatukea pysyneet millään muovisen lattiamaton päällä paikoillaan. Odotuksissa onkin, että jykevä metallikasa yhdessä polkimiston rungossa olevan jalkalevyn kanssa (kantapäät eivät makaa lattiaan ja niillä ei huomaamattaankaan pysty työntämään koko settiä eteenpäin) pysyisi nätisti lattialla paikoillaan ilman lisätukia. Nahkeat ja isot kumitassut tuntuvat myös pitävän settiä hyvin aisoissa muovimattoa vasten.

Ratin säädän vielä ohjekirjan neuvoa noudattaen ja käännän molemmat pikalukitusvivut kiinni pöytälevyn alle. Klipsut ovat melko pienet ja koko rattiyksikkö pohjineen todella paljon MS:n rattia pienempi. Mieleen hiipii epäilys siitä mahtaako ratti pysyä forcen hanttiin pistäessä hyvin pöydässä, vai alkaako se luistamaan irti. Jo ennen peliä lievää vetämistä kokeiltuani olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että kiinnitysperiaate on selvästi hyvin suunniteltu ja kokeiltu, ilman reilumpaa voimankäyttöä rattiyksikkö pysyy pöydänlaidassa erittäin hyvin paikoillaan. Pelisession jälkeenkään ratti ei ole liikkunut silminnähden yhtään paikoiltaan, erinomainen tulos.


Muutenkin ratin kääntely lupaa jo hyvää, tuntumassa ei ole lonksumista havaittavissa ja ajossa tarvittavat näppäimet ovat hyvin sijoitettuna molempiin puoliin sormin ulottuville. Ote ratin nahkapinnasta on luonteva ja useampituntisen pelisessionkin jälkeen olen huomannut, että ratista on mukava pitää kiinni, se ei muutu hikisen nahkeaksi. Erityistä kiitosta saa ratin takapuolilla olevat metalliset vaihteenvaihtovivut, niitä käyttää jopa mieluummin kuin shifteriä. Lippojen käyttö on erittäin selkeää, liikerata on lyhyt ja niissä tuntuu selvä painallus vaihtaessa.

Lisäksi tietysti on shifter-vaihteistot, joita voi käyttää. Itse testasin sequentiaalimallin ja sen käyttö on juuri sitä, mitä voi olettaakin sekä jäykkyys sopivalla tasolla. Työntö eteen, vaihdetta ylöspäin ja veto taakse, vaihdetta alaspäin. Shifteri ei loppujen lopuksi ole niin huono, kuin mitä muovisuus antaa olettaa, se ajaa kyllä asiansa.

Pelatessa rattipoljinyhdistelmä sulautuu luontevasti yhteen. Tuntuma ratissa on erinomainen ja forcen voimakkuuden säätö on helppoa vaikkapa ajaessa pidemmällä suoralla. Ratin omia esiasetussettejä voi myös vaihtaa lennossa eikä peliä tarvitse keskeyttää aina säätöjen vaihtamista varten. Säädöt kannattaa jokaisen hakea kohdilleen itse makunsa mukaan, mutta perusvalikoimasta pääsee jo vähintäänkin "sinne päin", jotta ajamisen ja fiilistelyn voi aloittaa. Täyteen säätöjen hakuun meneekin sitten helposti tovi tai toinenkin...

Loppulauselma



Kyllä, kaikesta hinnastaan huolimatta ratti ja polkimet lunastavat lupauksensa verrattuna halvempaan verrokkiin, Microsoftin omaan forcefeedback-settiin (jota ei enää edes markkinoilla olekaan). Fanatecilta on myös saatavilla halvemmat "muovipolkimet", mutta uskoisin niitä testaamatta, että ajofiilis ja tuntuma jäävät vähän vajaaksi, niin hyvin nimittäin ratti ja polkimet pelaavat yhteen.

Positiivista setissä on siis paljon, mutta pinnan alle toki kätkeytyy negatiivistakin. Fanatecin forumilta löytyy tukku käyttäjiä joilla on ollut runsaastikin näiden kanssa ongelmia (lähinnä anturi/softa). Ongelmia on toki ratkottukin Fanatecin puolelta sekä vaihtamalla tuotteita ehjiin, että uusimalla firmwarea, mutta johtuen siitä, että Fanatec on kuitenkin melko pieni toimittaja on näiden päivitysten ja korjattujen tuotteiden saanti kestänyt välillä vähän luvattomankin kauan. On tietysti vaikea arvioida kuinka paljon tyytyväisiä käyttäjiä on maailmalla verrattuna niihin joilla on ongelmia, mutta täysin varauksettomasti en voi myöskään tuotetta kehua em. syistä. Itse kuitenkin kaiken kokemani perusteella uskaltaisin ostaa lisääkin valmistajan tuotteita. Toimiessaan niiden laatua ja tuntumaa on vaikea ylittää tässä hintaluokassa.

Pääseekö tämänkään avulla voittajana maaliviivalle?



Vastaus on oikeastaan kaksijakoinen. Lähdetään analysoimaan alusta: Jos padi on luonteva kädenjatke, niin sillä voi ajaa todella hyvin myös autopelejä, jopa niin hyvin, että keskinkertainen ratinkääntäjäkin jää kirkkaasti toiseksi vaikka olisi miten kallis laite hyppysissään. Tällöin rattipoljinsetin käyttäminen on lähinnä fiiliskysymys eikä padinkäyttäjä ehkä koskaan ymmärrä sitä, että padi ei vain istu kaikkien kätösiin kuin omaansa. Jos padi taas tuntuu pelattaessa koko ajan jotenkin väärältä välineeltä ja kaasun sekä jarrun hallinta on hakusessa liipaisimista, eikä autokaan tahdo oikein tatista taittua kurviin tiukemmissa tilanteissa, niin rattipoljinsetti voisi olla se oikea välinevalinta.

Loppujen lopuksi rattipoljinsetit eivät ole välttämättä vain hifistelijöitä varten, kaikki vain eivät pysty mieltämään padia kunnolliseksi ajovälineeksi autopeliin. Rattipoljinseteistä myöskin löytyy laatueroja, joiden avulla omaa ajamistaan voi selvästi parantaa, mutta varsinaisesti hyvää tai nopeaa kuskia ne eivät automaattisesti kenestäkään tee. Nopean autonviemisen taitoa hyvälaatuinen rattipoljinsetti voi kuitenkin helpottaa merkittävästikin kun halvan massatuotteen pienet epätarkkuudet, hapuilut ja muut kompromissit jäävät pois pelistä. Kuin huomaamatta alkaa harjoittelun myötä löytyä ne paikat mistä pystyy niistämään niitä viimeisiäkin sekunteja tai kymmenyksiä kierrosajoistaan pois. Nämä ehkä jäisivät saavuttamatta halvemmilla seteillä tai vaatisivat vielä enemmän harjoittelua jotta tuntuma alkaa löytymään. Kokonaisuutena tämä Fanatecin setti onnistuukin täyttämään tämän vaativan tehtävän hintansa asettamien odotusten mukaisesti.

Teksti: Saku Taipale

V2.fi | Toimitus
< Gotham City Impostor... Lauantai-illan Kevyi... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

15.12.2011 klo 22.29

Rattia myy Suomessa mm. Verkkokauppa.com, rohkeimmat voivat tilata myös Fanatecin verkkokaupasta http://www.fanatec.de ja hinnat seuraavasti:

Ratti: n. 300 €
Shifterisetti: n. 60 €
ClubSport-polkimet: n. 200 €
lainaa
Pioneeri

Rekisteröitynyt 09.08.2009

16.12.2011 klo 20.48

Logitechin G27 saa alta 270e joka meikäläisen makuun sopii paremmin.
Aivan käsittämättömän Xbox ohjain politiikan takia se ei xboxille käy ja sen takia vaihtoehdot ovat joko hyvin surkea ratti tai sitten erittäin kallis ratti.
lainaa
thrustmaster111

17.12.2011 klo 12.50

Loistavaa! Mielenkiinnolla tulee luettua.

Kauan aikaa mietin että G27 (tarjous 200e) vai joku Fanatec, lopulta päädyin logitechiin, sen verran hintavia nuo fanatecit on. Eikä niin paljoa tule kuitenkaan pelattua että ihan parasta tarvitsisi.
lainaa
STT

23.12.2011 klo 04.19

Fanatecilta on muuten tullut uusi CSR-ratti-poljinsetti tarjolle. Siitä on nyt kilpailukykyinen value-pack saatavana hintaan 299.95EUR + rahti. Setti sisältää ratin (X360, PS3, PC) (kolmella force-moottorilla) sekä pedaalit. Shifteri tuohon täytyy ostaa erikseen, jos shifterin haluaa. ne ovat mallista riippuen ~30-60e.
lainaa
STT

23.12.2011 klo 04.20

Ja Fanatecin tuotteita on myös näkynyt tarjolla Järvenpäässä peliliikkeessä: http://www.megaswap.fi/
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova