Tuorein sisältö

iKNOW

Arvioitu: Muut
Genre: Älypelit
Pelaajia: 2-6
Ikärajoitus: 15
Kehittäjä: Tactic
Julkaisija: Tactic
Pelin kotisivut
Kati Alha

01.10.2012 klo 14.10 | Luettu: 18505 kertaa | Teksti: Kati Alha

Tyylikästä tietovisailua Tacticilta
V2.fi oli mukana Tacticin uusimman pelin, iKNOW’n maailman ensi-illassa Helsingissä. Peliä olivat esittelemässä mm. markkinointijohtaja Olli Kivelä, toimitusjohtaja Markku Heljakka, markkinointipäällikkö Jemina Heljakka sekä luova johtaja Kati Heljakka. Tiimi oli silminnähden ylpeä julkistuspäivänä.

Kivelän mukaan Tacticin tarina alkoi, kun Heljakan perheeseen tuotiin 1960-luvulla Amerikan sukulaisilta Trouble-peli. Peli oli kovassa käytössä perheessä, ja siitäpä nousi idea tehdä pelistä suomalainen versio. Tuo aikoinaan Takaa-ajettu -sarjan tohtori Kimblen mukaan nimetty peli on edelleen yksi suosituimpia suomalaisia lautapelejä, ja viimeisin versio ilmestyi aiemmin tänä vuonna Angry Birds Space -teemalla. Ajan myötä Tactic on julkaissut kymmenittäin lautapelejä ja noussut Pohjoismaiden suurimmaksi lautapelivalmistajaksi, ja lukuisten pelien joukossa on myös useita tietovisailuja. Kokemusta tältä saralta siis löytyy.

Kun pelkkä tieto ei riitä



Kohdevalossa oleva uusin tietovisailun iKNOW’n kerrotaan kuitenkin poikkeavan merkittävästi aiemmista tietovisoista. Markku Heljakka kertoi pelin alkujaan lähteneen hänen ajatuksestaan, että tietopelit kaipaavat jotain täysin uutta. Tacticin oma tiimi teki työtä käskettyä, ja tuloksena on iKNOW. Helposti ei uusi peli Olli Kivelän mukaan kuitenkaan syntynyt, vaan se on ollut kovan työn tulos. Perinteisissä tietopeleissä on hänen mukaansa ollut se vika, että usein yksi tietäjä hallitsee peliä, kun taas joku saattaa jäädä täysin alakynteen. iKNOW’ssa tämä on koitettu korjata sekoittamalla peliin tietämyksen lisäksi taktikointia ja veikkausta. Tuurin vaikutus on haluttu minimoida, ja nopat jätettiin siksi pois tietoisena valintana.

Pelin designissa on kuulemma paketointia myöten pyritty siihen, että laatikko jätettäisiin esille vaikka sohvapöydälle sen sijaan että sitä säilytettäisiin kaapissa tai kirjahyllyssä. Valkoinen, kompakti laatikko, minimalistinen pelilauta ja kauniin väriset pelinappulat ovat kieltämättä lautapelille poikkeuksellisen tyylikkäitä.

Koska illan tarkoituksena oli tutustua peliin kokemuksen kautta, vieraat jaettiin pöytiin, joista jokaisessa tacticlainen johti peliä. Pelin avasi Markku Heljakka, joka toimi myös meidän pelinjohtajanamme. Muita pelaajia pöydässämme olivat poliitikko ja kirjailija Lasse Lehtinen, kolumnisti ja kirjailija Aarno ”Loka” Laitinen sekä Suomen lautapeliseuran edustaja Anttoni Huhtala. Seura oli pelottavan tietävää siinä missä itse koen yleisestikin olevani visailupeleissä melko heikoilla. Mutta kas: pelin lupaukset lunastetaan parhaiten juuri tässä peliseurassa. Tämä on ehkä ensimmäinen pelaamani tietovisailupeli jossa pelkällä tiedolla ei pärjää: tässäkään seurassa pelin voittaja ei ollut etukäteen lainkaan itsestään selvä. Taktikointi ja peesailu kannatti, ja vaikka tietämystä löytyi pöydän toiselta puolelta enemmän, voitto tuli kuin tulikin tiukalla marginaalilla kotiin.

Veikkaa, vastaa, voita



Pelin alussa jokainen pelaaja saa iKNOW- sekä iBET-nappulan sekä yhden pistemerkin. iBET-nappula toimii myös pisteiden keruussa, sillä siihen pujotetaan ansaitut pistemerkit. Kysymykset on jaettu neljään aihealueeseen, ja ne ovat useimmiten epämääräisiä, kuten “Mikä joki?” tai “Mikä 1900-luvun vuosikymmen?”, jolloin vastausta on vielä mahdotonta tietää. Tässä vaiheessa pelaajien tulee kuitenkin jo arvioida sekä oma että muiden tietämys.

Kaikki kysyjää lukuun ottamatta laittavat iKNOW-nappinsa pelilaudalle niille varatuille paikoille. Paikkoja on kuusi rivissä, ja napin asema kertoo vastausjärjestyksen sekä sen, kuinka monta vihjettä pelaaja saa kuulla ennen vastaustaan. Niinpä tietämyksestään varmempi voi laittaa napin heti kolmen pisteen vihjeen kohdalle, kun taas epävarman voi kannattaa asettaa nappinsa viimeiseksi vastaajaksi yhden pisteen vihjeen paikkaan.

Veikkailu ei pääty kuitenkaan vielä tähän, vaan seuraavaksi arvataan kuinka hyvin kanssapelaajat vastaavat. Tähän käytetään iBET-nappulaa, joka asetetaan jonkin kanssapelaajan iKNOW-napin viereen, joko plussan puolelle, jos uskoa kaverin tietämykseen on, tai miinukseen, jos oletetaan vastauksen olevan väärä.


Vasta tämän jälkeen kysymyksen kysyjä alkaa paljastaa vihjeitä yksi kerrallaan. Pelaajat antavat vastauksensa ääneen nappiensa osoittamassa järjestyksessä, ja viimeisenä vastaava on siis jo kuullut sekä muiden vastaukset että mahdollisesti kaikki vihjeet. Vaikka mitään tietoa ei siltikään olisi, voi vastata samoin kuin joku aiemmista pelaajista. Aiempien vastaajien kannattaakin yrittää häiritä peesailua bluffaamalla oman vastauksen varmuutta. Lopuksi kysyjä kertoo oikean vastauksen, jonka jälkeen jaetaan kierroksen pisteet. Myös kysyjä saa työstään pisteitä, ja kysymisvuoro siirtyy seuraavalle. Kierroksia jatketaan kunnes ensimmäinen pelaaja saavuttaa 20 pistettä ja voittaa.

Kysymysten vaikeustaso sekä vihjeiden paljastavuus vaihtelevat suuresti, ja siten myös tuuria on pelissä mukana. Tämä on kuitenkin positiivista, ja muutenkin peli toimii erinomaisesti. Pelaaminen sujuu hyvin eritasoisten tietäjien välillä ja sitä on helppo pelata sekä tuttujen että tuntemattomien kesken. Parhaimmillaan peli on isommissa, 4-6 hengen porukoissa, jolloin laudalle syntyy jo vähän tungosta eikä aina pääse toivomalleen vastauspaikalle.

Ensin valloitetaan Suomi, sitten maailma



Kysymyksiä on yhteensä 1600, joten ihan heti eivät samat kysymykset tule vastaan, mutta itse kysymyskorteissa olisi parantamisen varaa. Niille on varattu iso laatikko, joka on kuitenkin sen verran matala, että uloimmista korteista näkyy ensimmäinen vihje jo valmiiksi. Neljän kysymyksen mahduttaminen vihjeineen ja vastauksineen yhdelle kortille on varmasti ollut haasteellista, ja kysymyksiä on siten painettu molemmille puolille korttia. Kaksipuolinen ratkaisu on ongelmallinen varsinkin kaksinpelissä, jolloin myös kysyjä osallistuu vastaamiseen ja joutuu siksi “paljastamaan” korttia myös itselleen vihje kerrallaan. Varsinkin kun itse kysymystä ei ole värikoodattu kategorian mukaan, ainoastaan vihjeet, vaatii oikean kategorian kysymyksen löytäminen vihjeitä näkemättä säätämistä.

Pelistä on aluksi tarjolla suomenkielinen Suomeen lokalisoitu versio sekä englanninkielinen kansainvälinen versio. Tulevana vuonna iKNOW aloittaa maailmanvalloituksensa, jolloin siitä lanseerataan 11 lokalisoitua kieliversiota ympäri maailmaa. Pelistä on tulossa myös teemoitettuja malleja, kuten perheversio. Mielenkiinnolla odotan, kuinka tämä peli lähtee lentoon, sillä potentiaalia kyllä löytyy.




V2.fi | Kati Alha

iKNOW (Muut)

iKNOW on aidosti uudenlainen ja hauska tietovisailupeli, jossa pelkkä tietäminen ei riitä, vaan pelissä on sijaa myös taktikoinnille, arvailulle ja tuurille. Veikkaan että tämä peli löytyy aika monesta pukinkontista ensi jouluna.
  • Kerrankin tietovisailu, jossa tietäminen ei aina ratkaise
  • Tyylikäs design
  • Sopii pelattavaksi sekä tuttujen että tuntemattomien kanssa
  • Kysymyskorttien suunnittelu tekee varsinkin kaksinpelistä hankalaa
  • Ei yhtä hauskaa pienemmällä porukalla
< Borderlands 2... Bad Piggies... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

Slash80

Rekisteröitynyt 23.04.2012

01.10.2012 klo 15.03 4 tykkää tästä

No ei kyllä voi omaperäisyydestä pisteitä jakaa mitä tulee pakkauksen desingiin ja tuotteen nimeen. :D
lainaa
Jonezi

Rekisteröitynyt 23.04.2007

01.10.2012 klo 15.22 1 tykkää tästä

Slash80 kirjoitti:
No ei kyllä voi omaperäisyydestä pisteitä jakaa mitä tulee pakkauksen desingiin ja tuotteen nimeen. :D

Selkeästihän tässä viitataan Applen minimalistiseen tyyliin.
Kyllä ainakin itse tykkään :P
lainaa
Weteraani

01.10.2012 klo 15.53 3 tykkää tästä

Jonezi kirjoitti:
Selkeästihän tässä viitataan Applen minimalistiseen tyyliin.
Kyllä ainakin itse tykkään :P

No sen takia ihmettelenkin, jos tästä ei seuraa Applen haastetta... Vähemmilläkin perusteilla on kanteita nostettu.
lainaa
asas

01.10.2012 klo 20.21

Kuinka joku edes kehtaa nimetä tuotteen tuolla Applen tyylillä, itellä ainakin tuli heti mieleen että mikä hittoa se apple on nyt väsännyt.
lainaa
I_know

01.10.2012 klo 21.07

Sehän vain olisi hyvä pelintekijöiden kannalta, jos Apple nostaisi haasteen.
-> Lisää julkisuutta pelille.
-> Oikeudenkäynnistä saatava voitto (ei Apple voi omistaa kaikkia brandeja, jotka alkavat pienellä i-kirjaimella, joten häviäisivät)
lainaa
SteveBlowjobs

01.10.2012 klo 23.01 1 tykkää tästä

Apple on keksinyt pyöristetyt kulmat ja i-kirjaimen. Oikeastaan Apple voisi haastaa kaikki muut tietokonevalmistajat oikeuteen, koska ne käyttävät Applen keksintöä.
lainaa
timppa

04.10.2012 klo 08.40

Tässä on kieltämättä ensimmäinen kerta kun itse menin kuluttajana harhaan. Luulin vielä tekstin kahden ensimmäisen kappaleen ajan että kyse on jostain iOS sovelluksesta.
lainaa
adslfuasdhfauieocas

06.07.2013 klo 11.04

Jep ja tämäkin kommenttilanka taas liittys ihan liikaa itse asiaan ja vähän liian vähän johonkin amerikkalaiseen puhelinvalmistajaan.

Peli on kai ihan ok. Noi isot kekkerit aina vähän huvittaa, kyse on kuitenkin "vain pelistä"?
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova