Deus Ex: Mankind Divided

Arvioitu: Xbox One
Genre: Roolipelit, Toimintapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 18
Kehittäjä: Eidos
Julkaisija: Square Enix
Julkaisupäivä: 23.08.2016
Pelin kotisivut
Matias Puro

23.08.2016 klo 21.08 | Luettu: 10701 kertaa | Teksti: Matias Puro

Augmentoitu todellisuus
Hyvä scifi kertoo mielikuvituksellisia tarinoita vaihtoehtoisista maailmoista, erinomainen puhuttelee myös nykypäivän ongelmia sekä ajatuksia tulevaisuuden keinoin. Deus Ex on nostanut viidentoista vuoden ajan esille vaikeita kysymyksiä politiikasta, filosofiasta ja etiikasta, eikä uusin osa Mankind Divided ota pesäeroa pelisarjan aiempiin osiin. Tunnelmallinen cyberpunk-seikkailu ottaa vahvasti kantaa syrjintään sekä kapitalismin ongelmiin, tarjoten siinä ohella erinomaisen roolipelin salaliittojen ytimessä.

Illuminati, Area 51 ja Kant



Lähitulevaisuutta kuvaavat Deus Exit ovat erityisesti allekirjoittaneelle pelikulttuurin merkkiteoksia. Jo ensimmäisessä osassa tutuiksi tulleet tukipilarit - roolipelaaminen, hahmonkehitys, vaihtoehtoiset läpäisytavat, kiemurtelevan monimutkainen juoni sekä vahva tunnelma - ovat pitäneet pintansa jatko-osasta toiseen; vaikka Invisible Waria onkin vaikea kutsua erinomaiseksi peliksi, jokainen osa on esitellyt oman versionsa samoista päämekaniikoista, jatkaen samalla Deus Exin universumin tarinaa eri päähenkilöllä. Mankind Divided on tässä mielessä yllättävin jatko-osa: viiden vuoden takaiseen Human Revolutioniin ei oteta juuri lainkaan etäisyyttä, vaan kyseessä on hyvin perinteinen jatko aiemmalle tarinalle. Adam Jensen on tälläkin kertaa pääosassa, augmentaatiot ovat pitkälti pysyneet samoina, eikä pelin mekaniikkoja ole liiaksi alettu päivittämään. Tarinakin jatkaa miltei suoraan siitä, mihin viime kerralla päädyttiin.

Kaksi ensimmäistä Deus Ex -peliä esittelivät vision dystopian partaalla keikuttelevasta ihmiskunnasta. Teknologisesta kehityksestä huolimatta saasteet, sodat ja kasvavat luokkaerot ovat rampauttaneet yhteiskunnan, jossa JC Denton ja myöhemmin Alex D. yrittävät luoda omanlaisensa tulevaisuuden. Seasta löytyi aimo annos filosofista pohdintaa, kiperiä kysymyksiä yhteis- ja ihmiskunnan perimmistä arvoista sekä eettisistä valinnoista. Vaikka jokainen peli on ollut aihepiiriltään vakava, pilkettä on aina löytynyt silmäkulmasta: Deus Exin maailmassa jokainen mahdollinen salaliittoteoria Roswellin alieneista temppeliritareihin on totisinta totta. Cyberpunkista teemoja ja ideoita löytäneet Deus Exit kulminoituivat kuitenkin tarinallisesti niin pitkälle, ettei kahden ensimmäisen osan jäljiltä jatkoa ollut enää mahdollista tehdä. Viiden vuoden takainen Human Revolution käänsikin katseet menneeseen: esiosana toimiva tarina yritti taustoittaa maailmaa ja näyttää, miten kukoistava sivilisaatio alkoikaan luhistua.

Leivänpaahtimet kierrätyskeskukseen



Mankind Dividedissa päästä varpaisiin augmentoitu, ikiyrmy Adam Jensen jatkaa maailmaa hallitsevien salaseurojen jäljittämistä. Interpolin riveihin värvätty Jensen on tietoinen Illuminatista, konglomeraateista sekä salaisista tutkimuskeskuksista, mutta pääjehujen päät pitäisi saada vadille. Tutkimukset kuitenkin keskeytyvät äkillisesti, kun Prahan juna-asema joutuu terroristi-iskun kohteeksi. Tavallisesti terroristi-iskun kaltaiset yksittäistapahtumat ovat toimineet lähinnä aloituspisteenä suuremmalle juonikokonaisuudelle, mutta Mankind Divided pitää tarinansa tiiviinä, keskittyen iskun selvittelyyn. Tällä kertaa ei matkata ympäri Tellusta temppeliritarien perässä, vaan fokus pidetään pienemmällä kantamalla.

Päätös on kahtiajakoinen: vaikka pelisarjan tutut pahikset ovatkin tarinassa mukana, aiempiin peleihin verrattuna juoni tuntuu pienimuotoiselta ja antiklimaattiselta. Samanaikaisesti aiheesta saadaan kuitenkin aiempaa enemmän irti. Syitä, seurauksia ja taustalla häärääviä piruja selvitellessä tulee tunne, että tässä oikeastikin tutkitaan rikosta. Harmillisesti tarina ei kuitenkaan onnistu saamaan itseään kunnolla päätökseen: eri juonipolut saavat loppunsa, eikä peli pääty cliffhangeriin, mutta muutamat hahmot sekä kohtalot jätetään tarkoituksella avoimiksi, oletettavasti seuraavaa osaa varten. Vastapainona pelisarjan moraalinen harmaus on toteutettu erinomaisesti: Jensen kohtaa tarinan aikana lukuisia tilanteita ja tahoja, joissa oikeita ja vääriä vastauksia ei ole saatavilla, vaan pelaaja pakotetaan epävarmoihin päätöksiin.


Tarinan pienemmän mittakaavan myötä myös tapahtumapaikkoja on vähemmän. Tämä ei kuitenkaan harmita, sillä päänäyttämönä toimiva Praha on herätetty eloon erinomaisesti. Tutuiksi tulevista kaduista löytyy uusia puolia eri vuorokaudenaikoina, eikä kaikkia kujia, asuntoja sekä viemäriverkostoja koluta aivan pikkuhetkessä läpi. Pelitunteja kertyi itselleni useita kymmeniä, vaikka jätin suosiolla muutaman sivutehtävän - ja korttelin - väliin. Vaikka visuaalisesti Praha ei onnistu sykähdyttämään yhtä suuresti kuin aiempien pelien cyberpunkia henkivät Hong Kong ja Hengsha, realistisempi tyyli onnistuu yhdistämään Deus Exin universumin aiempia osia paremmin tosimaailmaan. Täysin cyberpunkitta ei kuitenkaan jäädä, vaan muut tapahtumapaikat, kuten upeasti toteutettu slummialue Utulek esittelevät myös futuristisempaa arkkitehtuuria.

Erinomaisen scifin tavoin Deus Exien futuristinen maailma on aina onnistunut puhuttelemaan nykypäivän ongelmia. Human Revolutionissa pääaihe pysytteli kärjistyvässä kapitalismissa sekä transhumanismissa, Mankind Dividedissa tutkitaan samoja asioita eri vinkkelistä. Uusimpaan teknologiaan vuorattu Jensen oli aiemmassa osassa arvostettu ja pelätty, mutta Mankind Dividedissa pelaaja pakotetaan sorretun näkökulmaan. Human Revolutionin tapahtumien jäljiltä maailma on saanut robottikäsistä ja röntgensilmistä tarpeekseen, ja Praha toimii kasvavan rasismin ja segregaation päänäyttämönä. Tosielämän ongelmat, kuten ennakkoluulot, puhdas viha ja auktoriteettien väärinkäyttö näkyvät läpi tarinan. Siviilit mulkoilevat ja haistattelevat Jensenille, poliisit häiritsevät jokaisessa tilanteessa, eikä omienkaan piiristä tunnu aina löytyvän sympatiaa. Tuntikausien vähättelyn ja kettuilun jäljiltä masentuneiden, radikalisoituvien sorrettujen näkökulma alkaa tuntua hyvinkin ymmärrettävältä. Peli ei kuitenkaan miellyttävästi tarjoile oikeita ajatuksia saati vastauksia, vaan jättää pelaajan pohdiskelemaan tilannetta.

Yli, ali, läpi vai ympäri?



Pelimekaniikallisesti Mankind Divided on käytännössä yhtäläinen Human Revolutioniin. Pää- ja sivutehtäviä suorittamalla, sivukujia tutkimalla tai mitä tahansa muuta tekemällä - aina tietokoneiden hakkeroinnista kirjojen lukemiseen - ansaitaan kokemuspisteitä. Roolipelien karismamittarit ja ketteryyttä kuvaavat taulukot on korvattu erilaisilla augmentaatioilla, joita hankitaan Praxis-pakkauksilla. Vaikka suurin osa augmentaatioista onkin aiemmasta pelistä tuttuja, Jensenin robottikehoa on päivitetty sitten viime kerran. Esimerkiksi käteen piilotettuja teriä voi nyt myös ampua, tai kehon panssaroida kauttaaltaan. Kokonaisuudessaan augmentaatiot on toteutettu paremmin kuin koskaan ennen: hakkeroinnin kaltaisia vanhoja kykyjä on tiivistetty kokonaisuuksiksi, uusilla leluilla on hauska leikkiä, eikä turhia pistesyöppöjä löydy juuri lainkaan - jopa myrkyiltä suojaavalle keuhkoaugmentaatiolle on tällä kertaa keksitty käyttöä.

Deus Exien idea on aina ollut tarjota pelaajalle eväät erilaisten pelitapoihin, mitä monilukuiset augmentaatiot ja kenttäsuunnittelu tukevat. Pelisarjan idean voi tiivistää havainnollistavaan, suljetun oven esimerkkiin: tavallisessa pelissä suljetusta ovesta edetään yleensä yhdellä, pelin tarjoamalla tavalla. Deus Ex vastaavasti tarjoaa liudan erilaisia tapoja, joista pelaaja voi valita mieluisimman. Ninjat voivat hakkeroida oven auki ja hipsiä sisään, ramboilijat taasen ampua vartijan - joko tappavasti tai tainnuttaen - ja nyysiä ovikoodin. Laatikon ulkopuolelta ajattelija saattaa hakkeroida tykkitornin tappamaan vartijan puolestaan, lahjoa vartijan tai vaikka kiertää koko oven ilmastointiputken kautta.


Mankind Divided onnistuu erilaisten reittien tarjoamisessa erinomaisesti; yhteenkään ongelmaan ei tunnu olevan vain yhtä reittiä tai toteutustapaa, vaan hoksottimet hereillä pitämällä voi aina löytää vaihtoehtoisen toimimistavan. Räiskijöille tarjotaan liuta erilaisia tuliluikkuja, joita voi tuttuun tapaan muokata varsin vapaasti; hiljentimien ja tähtäimien kaltaisten lisäosien lisäksi miltei jokaiseen aseeseen löytyy useampaa ammustyyppiä sekä tulitusnopeutta. Pasifistien asetarjonta on pienempää, mutta tainnutustapojakin on lisätty: pistoolin ja kiikarikiväärin lisäksi augmentaatiot antavat uusia hiipparointivaihtoehtoja esimerkiksi sähköshokkien, tainnutuspulssien ja horisontaalisten syöksyjen muodossa.

Allekirjoittaneeseen suurimman vaikutuksen teki kuitenkin kenttien tutkimista helpottavien augmentaatioiden käytännöllisyys. Vaikka superhypyt, teräskeuhkot ja röntgensilmät ovat pelisarjan peruskauraa, Mankind Divided tuntuu ensimmäiseltä peliltä missä Praxis-pakkausten käyttäminen jääkaappien ja kokisautomaattien nosteluun mahdollistavaan supervahvuuteen on järkevää, jo ensihetkiltä lähtien. On kyse sitten yksinkertaisesta kerrostaloasunnosta tai monimutkaisesta pankkiholvijärjestelmästä, jokaiseen tilaan tuntuu aina löytyvän monta sisäänpääsyä, eikä yksikään tunnu huonommalta vaihtoehdolta kuin toinen.

Tyylikästä tunnelmointia



Audiovisuaalisesti Deus Ex liikkuu päräyttävän tyylikkään sekä mukiinmenevän välimaastossa. Kenttäsuunnittelussa on selkeästi panostettu uskottavien tilojen luomiseen, ja pelialueet ovat täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia joita tarkastella. Ränsistyneet kujat, roikkuvat julisteet ja yön pimeydessä hohkaavat kosketusnäytöt luovat täydellisesti scifi-henkisen, mutta realistisen maailman. Human Revolutionin kultaa ja mustaa yhdistelevää väripalettia on myös laajennettu ja eri alueet pääsevät erottumaan toisistaan kunnolla. Esimerkiksi kostea, likainen ja täyteen ahdettu Utulek on klaustrofobisuudessaan yksi hienoimmista paikoista, joita pelisarjassa on esitelty. Michael McCann ja Sascha Dikiciyan esittelevät tutun kuuloisia sävellyksiä, jotka onnistuvat erinomaisesti Deus Ex -tunnelman luomisessa.

Tekniseltä puoleltaan Mankind Divided tuntui hieman viimeistelemättömältä, mutta on painotettava että arvostelussa käytetty pressiversio ei sisältänyt ns. ensimmäisen päivän päivitystä. Erityisesti tästä syystä johtuen erilaiset bugit ja takkuamiset tulivat pelin aikana tutuiksi. Ruudunpäivityksen heittelyä, siviilien muuttumista mykäksi sekä hahmojen jumittelua ympäristöön tuli jatkuvasti vastaan, mutta pelinkaatobugeja ei arvosteluversiossakaan nähty. Fiboja lukuunottamatta Mankind Dividedin tekninen sekä audiovisuaalinen tarjonta hoitaa hommansa juuri niin hyvin kuin pitäisi: niitä ei juuri lainkaan noteeraa pelin aikana, koska niistä syntynyt immersio on niin vahva.


Kampanjan lisäksi mukana on myös Breach-peli. Kampanjasta irrallisessa Breachissa heilutaan hakkerina virtuaalitodellisuudessa, suorittaen lyhyitä tehtäviä emopelin mekaniikkoja hyödyntäen. Nopeusennätyksiä, tappeluita ja teknofuturistista minimalismia yhdistelevä Breach ei onnistunut lyhyessä testauksessa juuri sykähdyttämään: pelaamalla voi selvitellä Deus Exin universumia täyttäviä salaliittoja, mutta muuten kokemus tuntuu irralliselta turhakkeelta. Muutaman illan lisähupina Breachista saattaa saada jotakin irti, mutta kyseessä ei ole missään nimessä aterian pihvi saati perunakaan, vaan jonkinlainen salaatin ja jälkiruokapastillin välimuoto.

Kokonaisuutena Deus Ex: Mankind Divided on erinomainen jatko klassiselle pelisarjalle. Tyylikäs audiovisuaalinen toteutus ja mielenkiintoiset tarinat imevät pelaajan hienosti suunniteltuihin ympäristöihin, missä moraalinen harmaus sekä eettiset pohdinnat konkretisoituvat vaikeiksi valinnoiksi. Kun koko kokemuksen pohjana toimivat erinomaisesti toteutetut, erilaisia pelityylejä mahdollistavat pelimekaniikat, Mankind Dividedin cyberpunk-seikkailua voi suositella estoitta.

V2.fi | Matias Puro

Deus Ex: Mankind Divided (Xbox One)

Erinomaisesti suunniteltu ja tyylikkäästi toteutettu, tunnelmallinen scifi-seikkailu, joka antaa pelaajille vapaat kädet edetä omalla tahdillaan ja tavallaan.
  • Tunnelmallisuus
  • Tarinan moraalinen harmaus sekä vaikeat kysymykset
  • Erinomaisesti suunnitellut ympäristöt
  • Vaihtoehtoiset pelitavat
  • Hyvin suunnitellut augmentaatiot
  • Asioita jätetään turhan avoimiksi jatkoa varten
  • Dialogi ajoittain heittelevää
  • Muutamat tekniset ongelmat arvosteluversiossa
< Batman - The Telltal... Master of Orion: Con... >

Keskustelut (11 viestiä)

zlataner100

23.08.2016 klo 21.30 5 tykkää tästä

Tuli julkaisupäivänä ostettua ja aiemman pelin läpipelanneena voin vaan sanoa etä hyvä peli . Tyylikästä meininkii, kylä kylä
Liimaletti

23.08.2016 klo 23.02

Vaikea sanoa pelistä mitään, mutta PC-versio on taas hieno taidonnäyte mitä PC-pelien tulee olla julkaisussa. Noh, onneksi Steamissa on "refund" toiminto. Saa pelin palautettua. Pitäisiköhän harkita peliä pleikalle?
Karlos

24.08.2016 klo 08.51

Tämä on taas niitä pelejä jotka on pakko ostaa... Mutta vasta joulukuun alesta hintaan 35-25e.
Tippuu pelien hinnat niin nopeasti nykyään että ei paljon uutena kannata ostaa. 2-3kk ja hinnasta puolet on kadonnut.
siedkasd222

24.08.2016 klo 08.54

Liimaletti kirjoitti:
Vaikea sanoa pelistä mitään, mutta PC-versio on taas hieno taidonnäyte mitä PC-pelien tulee olla julkaisussa. Noh, onneksi Steamissa on "refund" toiminto. Saa pelin palautettua. Pitäisiköhän harkita peliä pleikalle?


Minkälaista ongelamaa siellä oli pc-version kanssa? Itselläni ei juuri ongelmia ollut, mitä nyt muutaman tunnin kerkesin testailemaan eilen.
zooManiac

Rekisteröitynyt 28.12.2007

24.08.2016 klo 09.25 3 tykkää tästä

siedkasd222 kirjoitti:
Minkälaista ongelamaa siellä oli pc-version kanssa? Itselläni ei juuri ongelmia ollut, mitä nyt muutaman tunnin kerkesin testailemaan eilen.

Joitakin ilmeisesti painaa vaihtoehtoiset mikromaksut ja pelinsisäinen kauppa, tosin liekö edes PC-version juttuja yksin. Joitakin myös vaivaa tekniset ongelmat, mutta niistä nyt ei koskaan tiedä. Ihmiset vetelee jollain ikivanhoilla läppäreillä tai päivittämättä edes näytönohjaimen ajureita ikinä - ja muutenkin vaan: ihmiset.

Steam:
"This 'review' is only to tell people to TURN OFF MSAA and either put Volumetric Lighting on On or Off. Do not set it to Ultra. Contact Hardening Shadows should also be set to On instead of Ultra as well. These settings are HUGE performance killers with very little noticeable differences ( Mainly Volumetric Lighting and CHS )
Volumetric Lighting and Contact Hardening Shadows are hard to notice on Ultra unless you compare two screenshots side by side and look for the differences. Save yourself the trouble and leave them to On or Off depending on how much of an fps boost you want."

PCGamingWiki:
"Mouse acceleration
Enabled by default and cannot be turned off. Eidos is looking into the issue."
Destev

24.08.2016 klo 11.41

Itellä ei oo ollu suorituskyvyn kanssa mitään ongelmia, vaikka prossu on vähän päälle minimin oleva i3 ja näyttis gtx960. Puolet asetuksista high:lla ja toinen puoli extra high:lla. Ainoa ongelma ollut yksi pelin käyttöliittymään liittyvä pelinpysäyttäjäbugi prahan asunnossa ja sekin korjaantu käynnistämällä pelin uudestaan. Ei ole edes kaatunut kertaakaan noin viiden tunnin aikana.
Pettynyt

24.08.2016 klo 13.38

Jos keskittyisivät oikeesti hyvien yksinpelien mikromaksu moninpelikuran sijaan niin oisin ostanu Season Passin kera.
Nyt jää ostamatta kunnes on -75% vuoden parin päästä.
Liimaletti

24.08.2016 klo 14.15

Framerate heilahtelee aina samoissa kohdissa peliä. Gpu on gtx 1070. Peli pyörii siis pääosin 60 kuvaa sekunnissa, mutta nuo tietyt kohdat sai päivitysnopeuden yskimään. Mikään ei auta, vaikka tiputtaisi reson 800x600 ja kaikki detailjit LOW:lle, ei vaikutusta.

Tämän lisäksi peli ei sinänsä oikein vakuuttanu muutenkaan, joten laitoin palautukseen. Ohjaus tuntui jotenkin väärältä. No Mans Lien jälkeen en enää ota riskejä uusien pwlien suhtee. Katsellaan sitten joskus kun myynnissä on koko setti DLCtä myöten.
hupiukkoko

24.08.2016 klo 14.41 1 tykkää tästä

No Man's Lie XDDD
Nimi

24.08.2016 klo 18.17 1 tykkää tästä

Voisitteko selittää että miksi peliarvostelussa pitää vielä vuonna 2016 käyttää promokuvia?
manu

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

28.08.2016 klo 15.43

Nimi kirjoitti:
Voisitteko selittää että miksi peliarvostelussa pitää vielä vuonna 2016 käyttää promokuvia?


Päätoimittajan moka, johon vasta nyt havahduin itsekin. Matiaksen ruutukaappausähköpostissa oli linkki myös julkaisijan tarjoamiin kuviin ja reippaana poikana klikkailin vain sinne ja pistin potrettia pinoon. Lisäilen pian arvostelijan ottamat ruudut arvostelussa olevien tilalle.

Kirjoita kommentti

74568

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova