Tuorein sisältö

Before We Leave

Arvioitu: Tietokonepelit
Genre: Simulaatiot, Strategiapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 1
Kehittäjä: Balancing Monkey Games
Julkaisija: Team 17
Julkaisupäivä: 13.05.2021
Pelin kotisivut
Miia Lyyra

24.05.2021 klo 18.55 | Luettu: 1383 kertaa | Teksti: Miia Lyyra

LAPIO KÄTEEN JA AURINKOKUNTAA RAKENTAMAAN
Before We Leave ei ole eilisen teeren poika, sillä kaupunkirakentelupeli saapui early accessiin jo kesällä 2019. Virallinen julkaisu tapahtui jo reilu vuosi sitten, mutta tuolloin teos saapui ainoastaan Epic Games Storen hyllyille. Nyt Balancing Monkey Gamesin tuotos on ilmestynyt myös Steamin valikoimiin ja samalla V2.fi:n arvostelupöydälle.

Tässä sivilisaatiossa ei väkivallalle ole tilaa


Vuonna 2019 innostuin hurjasti Anno 1800 -pelistä, mutta nautinto loppui lyhyeen, kun tunteja rakennettu yhteiskunta romahti ison tulipalon johdosta. Samoin kävi aikoinaan myös Cities: Skylinessä. Kadut olivat liian ahtaat ja paloautot eivät päässeet sammuttamaan taloja. Before We Leave kuuluu 4X-genren peleihin, mutta on joukossaan hieman poikkeuksellinen. Mukana ei nimittäin ole väkivaltaisia taisteluita ja rakentelusta saa nauttia kaikessa rauhassa. Eivätkä tulipalot pyyhkäiset asuinalueita pois kartalta. Before We Leaven tarjoama kaupunkirakentelu saattaa innostaa myös perheen nuorempia, jotka kaipaavat vaihtelua Minecraftille. Pelimekaniikka on helposti omaksuttavissa, vaikka valikoista löytyy runsaasti erilaisia työkaluja rakentamiseen ja asukkaiden hyvinvoinnista kertovia mittareita.


Ensimmäisenä pelaajan tehtävänä on rakentaa yhteiskunta yhdelle mantereelle. Kun ensimmäisen maapläntin asukkaat on saatu tyytyväiseksi, on siirryttävä vauhdikkaasti jo seuraavalle mantereelle ja pian raketin avustuksella jo uudelle planeetalle. Loppua kohden pelaajalla on hallussaan kokonainen aurinkokunta. Planeettojen sisällä kauppaa käydään laivojen avulla, mutta aurinkokunnassa viipottaessa tarvitaan jo hieman järeämpää kantorakettia kuljettamaan tarvikkeita. Rakentelu etenee jouhevasti ja rivakasti, sillä isoista heksagoneista muodostuvat mantereet ovat pieniä ja yksittäinen talo näkyy zoomattaessa avaruuteen saakka. Ensimmäinen planeetta on yllättävän nopeasti valmis ja hyvin suunniteltu yhteiskunta jatkaa pyörimistä, vaikka olisi siirtynyt jo seuraavalle planeetalle.


Mantereiden aluesuunnittelu on hyvin tärkeätä, sillä rakennustilaa on paikoitellen hyvin vähän. Jokaisen rakennuksen on yhdistyttävä tiehen ja välillä heksagoneja on vierekkäin vain muutama. Rakennelmat voi onneksi poistaa helposti, mutta isompi suunnitteluvirhe viivästyttää koko alueen toimintaa. Before We Leavessa tärkeintä on tehdä mahdollisimman toimivia ja kompakteja yhteiskuntia. Näppärimmät pelaajat saavat yhdistettyä pienelle alueelle useampaa teollisuuden alaa kuten vaate- ja ruokateollisuutta. Kannattaa kuitenkin olla viisas, sillä asukkaat eivät yleensä riemuitse, jos mantere on täynnä ilmaa saastuttavia tehtaita...

Jos kaikki planeetat onkin jo nähty?


Käyttöliittymältään Before We Leave on simppeli ja tuo mieleen mobiilipelit. Osa resursseista ja kansan hyvinvoinnin tiedoista on piilotettu valikkorakenteiden uumeniin, mikä hieman ärsyttää. Olisi helpompaa, jos yhdellä vilauksella näkisi, mitä resursseja alueen varastoista löytyy. Käyttöliittymän ollessa yksinkertainen, näkisin, että Before We Leave voisi sopia mobiilipeliksi. Nauttisin, jos voisin rakentaa sivilisaatiota esimerkiksi bussimatkan ajan, samalla kun katselen telkkaria tai hetken ennen nukkumaanmenoa. Kokonaisen aurinkokunnan rakentaminen vie runsaasti aikaa, joten pienissä paloissa rakentaminen olisi mukavampaa.


Before We Leavessa parasta on väkivallattomuus ja rauhallisuus. Olen aina nauttinut kaupunkien rakentelusta, mutta en aina halua pelätä ulkopuolisia vastustajia tai tulipaloja, jotka tuhoavat kaiken. Pohdin kuitenkin, kuinka kauan pelillä on tarjota uutta opittavaa ja uusia rakennelmia pystytettäväksi. Tekniikkapuuta ei voi päivittää loputtomasti, eikä mantereet ja planeetat tarjoa rajattomasti erilaisia resursseja. Toki alueet muodostuvat satunnaisesti ja pelaajan on mahdollista valita vaikeusaste sekä erilaisia skenaarioita, mutta ne eivät suoranaisesti ole lisäsisältöä. Nähtäväksi jää, tuleeko mukaan esimerkiksi lisäosia, jotka tuovat mukanaan uusia rakennuksia kuten taloja ja biomeja sekä resursseja.


Nykyisellä noin 18 euron hintalapulla Before We Leavea voi suositella lämpimästi. Jään kuitenkin odottelemaan, josko kehittäjät toisivat pelin myös mobiililaitteille.

PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 3200MHz RAM

V2.fi | Miia Lyyra

Before We Leave (Tietokonepelit)

Rentoa, iloista ja väkivallatonta kaupunkirakentelua, jossa ei tarvitse turhia murehtia.
  • Ei väkivaltaa
  • Helppo
  • Sopii myös perheen nuoremmille
  • Etenee rivakasti
  • Uudelleenpeluuarvo
< Mass Effect Legendar... Biomutant... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova